Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2004, 18:55
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Hallo,

Heeft iemand ervaring met een onderzoek bij een podoloog? En met steunzolen en zo?

Ik moet binnenkort op onderzoek bij een podoloog en weet niet goed aan wat ik me moet verwachten.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:58
Roos
Roos is offline
Lijkt me nou niet echt spannend, of iets om zenuwachtig over te zijn. Ik zou zeggen: kijk het lekker aan.
Oud 29-06-2004, 20:45
Linda1985
Linda1985 is offline
Stelt niets voor. Die man kijkt naar de stand van je voeten, knieën en heupen. En maakt dan eventueel een afdruk om steunzolen te kunnen maken als die nodig zijn. Zorg er gewoon voor dat je voeten goed gewassen zijn, schone en vooral HELE sokken en dan komt alles goed!
Oud 29-06-2004, 21:02
Konijn
Konijn is offline
En trek fatsoenlijk ondergoed aan , grote kans dat ie je vraagt je broek uit te trekken, zodat ie precies kan zien of je knieen en heupen etc recht staan.
Oud 29-06-2004, 21:18
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Konijn schreef op 29-06-2004 @ 22:02 :
En trek fatsoenlijk ondergoed aan , grote kans dat ie je vraagt je broek uit te trekken, zodat ie precies kan zien of je knieen en heupen etc recht staan.
omg dat is zoo erg he

maar ik denk niet dat dat hoeft vaak laten ze je op een glazen plaat staan met daaronder een spiegel, zodat ze kunnen zien hoe je je voeten neerzet, verder moet je vooroverbuigen, (voor je rug) rechtopstaan en misschien nog lopen.

Ik heb gelukkig nooit steunzolen gehad mijn broertje wel, maar ik dacht dat alleen kleine kinderen steunzolen kregen, omdat die nog in de groei zijn kan de voet nog rechter/beter gaan staan.

Wanneer je een erge afwijking hebt. b.v ene been langer als het andere, overwegen ze weleens een operatie of een "soort" van steunzooltje, bij het afwijkende been.
Oud 29-06-2004, 21:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 29-06-2004 @ 22:18 :
omg dat is zoo erg he
dat valt toch wel mee?

Toen ik naar de orthopeed moest stuurde hij me gelijk even langs de podoloog. Die keek even naar m'n voeten, liet me even lopen en maakte vervolgens een omtrek van m'n voeten.
Een tijdje later kon ik m'n steunzolen ophalen.
Oud 29-06-2004, 21:30
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 29-06-2004 @ 22:18 :
omg dat is zoo erg he

maar ik denk niet dat dat hoeft vaak laten ze je op een glazen plaat staan met daaronder een spiegel, zodat ze kunnen zien hoe je je voeten neerzet, verder moet je vooroverbuigen, (voor je rug) rechtopstaan en misschien nog lopen.
Precies. Is helemaal niet erg (maar ik trek dan liever normaal ondergoed aan ipv een string ofzo).
Want juist op dat punt van vooroverbuigen en rechtop staan kon ik dus mn broek laten zakken. Eerst bij de huisarts, toen bij de fysiotherapeut en toen bij de podoloog .

Volwassenen krijgen trouwens inderdaad net zo goed steunzolen. Ik heb ze een tijdje gehad, mijn tante heeft ze op haar 40e gekregen.
Oud 29-06-2004, 21:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Linda1985 schreef op 29-06-2004 @ 21:45 :
Stelt niets voor. Die man kijkt naar de stand van je voeten, knieën en heupen. En maakt dan eventueel een afdruk om steunzolen te kunnen maken als die nodig zijn. Zorg er gewoon voor dat je voeten goed gewassen zijn, schone en vooral HELE sokken en dan komt alles goed!
Inderdaad.
Oud 29-06-2004, 21:46
madwoman
madwoman is offline
Wat Linda1985 zegt. En ik zou idd geen string aandoen. Als je beetje wijde broek hebt, kan ze niet zien hoe je knieen enzo staan, dus broek uit. Maar verder stelt echt niks voor! Als je je steunzolen eenmaal hebt, zul je haar (of hem, ik heb een zij) eeuwig dankbaar zijn. Bijna nooit meer last van knieen of je rug .
Oud 29-06-2004, 21:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
madwoman schreef op 29-06-2004 @ 22:46 :
Wat Linda1985 zegt. En ik zou idd geen string aandoen. Als je beetje wijde broek hebt, kan ze niet zien hoe je knieen enzo staan, dus broek uit. Maar verder stelt echt niks voor! Als je je steunzolen eenmaal hebt, zul je haar (of hem, ik heb een zij) eeuwig dankbaar zijn. Bijna nooit meer last van knieen of je rug .
Ook dat.

Topicstarter: het is niet enger dan naar de huisarts gaan omdat je keelpijn hebt.
Oud 29-06-2004, 22:12
Verwijderd
Is niet zo heel erg, heb het nu ook al een jaar of 3 geloof ik. Ik had heel erg last van m'n linkerknie: er waren al tig diagnoses gesteld, maar rust hielp niet. Dus ben ik op aanraden van de sportarts eens naar een podoloog gegaan. Daar bleek dat ik naar binnen loop met m'n linkervoet, waardoor m'n enkel doorzakt en m'n knie te zwaar belast wordt. Daardoor kreeg ik last. Ik werd aan alle kanten gemeten, en kreeg zooltjes. Nu moet ik 1 keer in het half jaar voor controle, maar het helpt geweldig en ik heb nergens meer last van
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:51
Hawahaai
Hawahaai is offline
De eerste keer dat ik er kwam, heeft die man wat dingen gevraagd, waar ik last van had enzo. Toen moest ik mn schoenen en sokken uitdoen en mijn broekspijpen een beetje oprollen, zodat hij kon zien hoe ik op mijn voeten stond. Daarna moest ik op zo'n spiegelding staan, zodat hij het daarop ook nog eens kon bekijken. Toen moest ik even zonder broek aan een stukje lopen, zodat hij mijn houding kon zien. Daarna mocht mijn broek weer aan en heeft hij nog even geprobeerd hoe soepel mijn enkelgewricht en dergelijke was, en nog een omtrek van mijn voeten genomen, en een paar weken later kon ik mijn steunzolen op komen halen.

In het begin deed het erg zeer, het lopen op die steunzolen. Ik deed ze in het begin dan ook geen hele dagen in, want dat lukte gewoon niet. Toen ik er steeds beter aan gewend raakte, ging ik ze meer dragen, en tegenwoordig loopt het echt niet meer fijn zonder. En inderdaad, wat een paar anderen ook al zeiden: het scheelt alvast een deel van de pijn/het ongemak.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 07:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh jeej...
Ik heb heel erg last van m'n knieen, zou ik dan misschien steunzolen moeten? (ga morgen naar de huisarts daarvoor...)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 08:13
Nefiâth
Nefiâth is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 29-06-2004 @ 23:51 :

In het begin deed het erg zeer, het lopen op die steunzolen. Ik deed ze in het begin dan ook geen hele dagen in, want dat lukte gewoon niet. Toen ik er steeds beter aan gewend raakte, ging ik ze meer dragen, en tegenwoordig loopt het echt niet meer fijn zonder. En inderdaad, wat een paar anderen ook al zeiden: het scheelt alvast een deel van de pijn/het ongemak.
Ken het. Ik liep constant op de randen van die steunzolen en ik heb ijzeren :/. Hehe dus in het begin had ik na een paar uur al zoiets van auw ze moeten uit. Maar nu loopt het echt zó veel lekkerder dan zonder. Maar voor mensen die nou denken *slik ik heb niet zoveel zin in steunzolen. De meeste steunzooltjes die de podoloog voorschrijft doen absoluut geen pijn (meen ik me te herinneren ). Ligt er aan wat voor afwijking je aan je voeten hebt. De mijne was vrij groot, dus ik liep nog hartstikke scheef op die dingetjes. Toen hebben ze me een ijzeren gegeven en hoppa ik liep weer hartstikke recht.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 08:54
Ieke
Ieke is offline
Ik moest ook nog heen en weer lopen en dan een pas op een papiertje staan zodat ze de drukverdeling kon zien. Ook heeft ze gemeten hoe scheef mijn enkels stonden. Daarvoor stond ik op een verhoging en had ze een soort van meetinstrument. Podoterapeuten zijn niet zo heel erg, alleen heb ik me nooit goed aan haar schoenenregels gehouden. Ik loop nog steeds op gympen en laarzen.
Ik heb ze niet altijd in, in gympen passen ze niet en als je daar de onderkant uit zou slopen zijn de hele schoenen kapot. Maar opzich zijn ze wel fijn.
Oud 30-06-2004, 09:16
Ui
Ui is offline
Ik mocht mijn broek aanhouden
Oud 30-06-2004, 12:15
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 29-06-2004 @ 23:12 :
Nu moet ik 1 keer in het half jaar voor controle, maar het helpt geweldig en ik heb nergens meer last van
hehe die controle ja...die is er bij mij al 2 jaar bij ingeschoten Ga na mn tentamens toch nog maar ns een keer, krijg weer last van mn knieen.
Oud 30-06-2004, 13:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Volgens mij is zo'n bezoek niet echt heftig hoor. Je zult moeten staan, een afdruk moeten maken van de onderkant van je voeten ed.

Mijn moeder heeft ook steunzolen en eigenlijk is t niet zo boeiend. Gewoon zolen die ze in schoenen moet doen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 16:29
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Bij mij hebben ze gewoon een blaudruk gemaakt

Stilstand op een papiertje met inkt eronder, beide voeten, daarna lopend over de papiertjes heen en klaar. Nog even een rand langs de voet en een week later kan ik ze ophalen
Oud 30-06-2004, 19:13
ironflower
ironflower is offline
Ik ben naar de podoloog gegaan omdat ik de mijn schoenen op een aparte manier afslijte, aan de zijkant.
De eerste keer dat ik ben gegaan heb ik een uitgebreidt onderzoek gehad.

Ze hebben de stand van mn rug bekeken, dus moest ik mn trui uit doen. Toen moest ik ergens gaan staan en zetten hij met zon apparataatachtig iets streepjes op mn rug. Zo konden ze me vertellen welke plekken in ruggewervel eventuele problemen zouden kunnen brengen. etc etc
Ook hebben ze een blauwdruk gemaakt.

Daarna heb ik dat nooit meer moeten doen.

Op de herhalingscontroles (om de 4 mnd geloof ik)
Moet ik

- uiteraard vertellen hoe het is
- een stukje lopen (met en zonder schoenen)
- hij bekijkt de zolen
- je moet op 2 weegschalen gaan staan (1 been op de ene, andere been op de ander)
- hij bekijkt je bekken stand, door een soort tang achtig (geen idee hoe ik het moet omschrijven) op je bekken te duwen.
Je moet dan idd je broek mss wat losser maken.

Ik heb zolen met allemaal bobbels en verhogingen etc, de eerste week deed het wel pijn, omdat je dat echt voelde zitten.
Maar nu kan ik niet meer zonder.
Oud 30-06-2004, 19:49
Emilia
Emilia is offline
Ik draag al steunzolen sinds ik kan lopen (ongeveer), dus als je nog concrete vragen hebt, pm me maar, ik ken er ondertussen bijna alles van.
Oud 01-07-2004, 15:53
coldplayfan
coldplayfan is offline
Hmm ik heb ook sinds een tijdje steunzolen. Het aanmeten was geen probleem hoor , ik hoefde eigenlijk alleen maar een afdruk te laten maken... maar het lopen was in het begin wel klote, aan de binnenkant zit namelijk een verdikking van zo'n vijf centimeter, das wel ff wennen .
Maargoed, nu kan ik niet meer zonder. Enige nadeel nu is dat ze niet in alle schoenen passen
Oud 01-07-2004, 17:56
Boas
Boas is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 01-07-2004 @ 16:53 :
Hmm ik heb ook sinds een tijdje steunzolen. Het aanmeten was geen probleem hoor , ik hoefde eigenlijk alleen maar een afdruk te laten maken... maar het lopen was in het begin wel klote, aan de binnenkant zit namelijk een verdikking van zo'n vijf centimeter, das wel ff wennen .
Maargoed, nu kan ik niet meer zonder. Enige nadeel nu is dat ze niet in alle schoenen passen
ik prop ze er altijd wat in
Oud 01-07-2004, 18:41
ironflower
ironflower is offline
Bij ons kan je ook verschillende soorten stof / kleuren aan de bovenkant (voor openschoen ed)

- blauw
- zwart
- leer
Oud 02-07-2004, 09:07
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
heel leuk zo'n onderzoek, zeker wanneer je kietels hebt....
Oud 02-07-2004, 14:03
Ninnoc
Ninnoc is offline
mijn pa is orthopedisch schoenmaker

het is niet eng of erg om om steunzolen te moeten of orthopedische schoenen en scheelt vaak hoop ellende en pijn.
Oud 02-07-2004, 14:53
duifeltje
duifeltje is offline
Inderdaad, iedereen zegt het al. Het is niks om je druk over te maken.
Bij mij ging hij naar mn knieen kijken, beetje aan mn enkels draaien enzo, en ik moest op een glazen plaat staan. Het enige wat een beetje vervelend kan zijn is als die man/vrouw koude handen heeft. maargoed, lijkt me dus geen ramp .
Oud 05-07-2004, 14:52
Verwijderd
Citaat:
coldplayfan schreef op 01-07-2004 @ 16:53 :
Ja dat vind ik ook het nadeel. Je kan niet meer alle schoenen aan. Of iig niet alle schoenen met je steunzolen.

Verder loop ik eigenijk altijd op mijn steunzolen, omdat ik anders last van mijn knieen/voeten heb. Dat merk ik altijd snel als ik in de zomer even op slippers loop, maar ja
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 17:27
zus
zus is offline
Inderdaad, het is heel erg lastig om schoenen te vinden..

Hij stelde bij mij een paar vragen en ik moest afdrukken maken en ging aan me schouders voelen en in me rug en toen kon ik weer gaan..
Oud 09-07-2004, 16:37
QueenOfTheBongo
QueenOfTheBongo is offline
ik heb er geen problemen van ...
maar ja ... ik draag wel geen hakkenschoenen ofzo he ...

en dat consultaat ... aachh niets aan
even in een bakje schuim staan ... en klaar
Oud 15-07-2004, 16:14
coldplayfan
coldplayfan is offline
Is het echt zo lastig om schoenen te vinden waar steunzolen goed in passen?

Ik heb namelijk sinds ik mijn steunzolen heb nog geen nieuwe schoenen gekocht. Ik had namelijk van tevoren net nieuwe gekocht (toen ik nog niet wist dat ik die dingen kreeg) en daar passen ze niet in .

Maar is het echt zo dat je op ZOEK moet naar schoenen waar ze in moeten?? Ik hoop het toch niet zeg, schoenen kopen is altijd al zo'n gedoe, en dan moet je ook daar nog rekening mee houden
Oud 15-07-2004, 17:57
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 15-07-2004 @ 17:14 :
Maar is het echt zo dat je op ZOEK moet naar schoenen waar ze in moeten??
Nou het is wel de bedoeling dat je je steunzolen in je schoenen doet ja
Ik heb steunzolen die zeg maar de vorm hebben van een hele voet. Dat is best lastig iets vinden ja. Je hebt ook zolen in de vorm van alleen de hiel, die kunnen bijna overal in.
Oud 15-07-2004, 18:15
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
madwoman schreef op 15-07-2004 @ 18:57 :
Nou het is wel de bedoeling dat je je steunzolen in je schoenen doet ja
Ik heb steunzolen die zeg maar de vorm hebben van een hele voet. Dat is best lastig iets vinden ja. Je hebt ook zolen in de vorm van alleen de hiel, die kunnen bijna overal in.
haha ik bedoelde waar ze in PASSEN

Zat met mn hoofd ergens anders..
Oud 15-07-2004, 20:04
Konijn
Konijn is offline
Valt op zich best mee, alleen zomerschoenen (open schoenen / sandalen) zijn wat lastiger, omdat je ze daar in de meeste in ziet zitten. Verder is het bij mij zo dat ik wat bredere schoenen moet zoeken dan ik had voordat ik steunzolen kreeg.
Oud 04-04-2005, 18:55
Annemarie99
Annemarie99 is offline
Ik heb ook steunzolen, eigenlijk al vanaf ik kan lopen. Dus ik weet eigenlijk niet anders. Heb ze nodig om plat- knikvoeten te corrigeren. En omdat dus ook hele slechte voeten heb, heb ik ook van die ijzertjes waar Nefiâth ook al over schreef.

Naar de podoloog of orthopeed is iets waar je je helemaal niet druk over hoeft te maken. Een string zal ik dus zelf niet aandoen evenals panty's of schoenen met (hoge) hakken. Doe iets wat je gemakkelijk aan- en uit kan trekken zonder teveel gedoe!

Vaak moet je de schoenen, kousen en broek uittrekken. Vervolgens even een stukje op blote voeten lopen en op de tenen staan. Ze kijken dan hoe je de voeten neerzet en naar je stand van de knieën en enkels.

Als je ook daadwerkelijk steunzolen nodig hebt, worden deze bij je aangemeten, d.m.v. gips- schuim- of blauwafdrukjes van de voeten.

Groetjes,

Annemarie99
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:20
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik moest ook naar zo'n orthopedisch iemand. Eerst kwam ik op een glazen plaatje te staan die de onderkant van m'n voet 'fotografeerde', zodat hij een afdruk kreeg te zien. Daarop zag hij de plekken waar ik teveel of te weinig druk op uitoefende.
Daarna moest ik voor hem gaan staan (ik hoefde trouwens alleen m'n sokjes en schoenen uit en mijn broekpijpen tot net boven m'n knieen oprollen) en keek hij hoe mijn knieen en enkels reageerden als ik op 1 voet ging staan.
Na dat ging ik nog een stukje rennen wat werd opgenomen op video. Zo kon hij zien hoe ik mijn voeten afrolde als ik aan het lopen/rennen was. Aan de hand van die 3 dingen en mijn klachten over pijn aan mijn knieen kon hij de steunzooltjes maken.

Het was 1 van de dingen waardoor ik last heb van mijn knieen, ze helpen zeker wel en zijn helemaal niet vervelend!

Dat ze niet in alle schoenen passen heb ik nog niet gemerkt. Wel dat m'n schoenen nu wel wat kleiner zijn geworden, maar dat is opzich niet zo'n probleem. Binnenkort mag ik halve zooltjes en zal ik wel meer schoenen passen. Het is alleen irritant als er schoenen zijn waar de zooltjes niet uitkunnen. (In de meeste schoenen zitten namelijk al standaard van die zachte zooltjes.) Meestal als ik mijn zooltjes erop leg worden ze te 'laag' en moet ik een maat groter.

Geen probleem dus.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:44
Shyra
Shyra is offline
Ik moet in de meivakantie naar de podoloog, omdat mijn enkel door blessures scheef is komen te staan.
Lijkt me niet echt iets om druk over te maken. Gewoon even kiek'n hoe alles staat. Het feit dat ik steunzolen krijg, vind ik echter minder makkelijk te accepteren. Het klinkt zo oudbollig.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dat vond ik ook, maar ik heb er gelijk het woord steunzooltjes van gemaakt, de verkleining. Dat klinkt net wat minder 'ouderwets'.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:52
Mara
Mara is offline
Waarschijnlijk weet TS wel hoe 't was, aangezien het topic juni vorig jaar is gepost...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 12:25
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-06-2004 @ 19:58 :
Lijkt me nou niet echt spannend, of iets om zenuwachtig over te zijn. Ik zou zeggen: kijk het lekker aan.
lekker droog
Oud 05-04-2005, 12:25
Susanne
Susanne is offline
o ik zie nu pas dat het een heel oud topic is

Regels voor berichten