Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 18:14
JNR
JNR is offline
Hoi!

Mijn ouders zijn gescheiden en ik hoorde laatst ergens iets, via via, dat als je ouders gescheiden zijn je dan ook een aanvullende beurs kan aanvragen. Bij de IBG kan ik hier echter niets over lezen/vinden.

Weet iemand hoe dit zit?

Groetjs
JNR
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2005, 18:54
Verwijderd
Ik denk dat dat alleen opgaat als een van de ouders 'weigerachtig' is en dus niet voor jou wil of kan betalen. Zoek eens op ibg bij vraag en antwoord op de term 'ouders' dan is de eerste vraag: "ik heb weigerachtige ouders, wat nu?"
Daarna komen nog een aantal andere vragen die misschien overeenkomen met jouw vraag.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 19:31
Verwijderd
Iig niet alleen op basis van dat ze gescheiden zijn, voor zo ver ik weet...idd wel als één van je ouders niet wil betalen oid.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 20:03
Verwijderd
Dat hangt er maar net vanaf. Als één van de ouders niet betaalt maar de ander fourneert zelf genoeg geld om boven de ondergrens van de aanvullende beurs uit te komen, heb je er natuurlijk nog steeds geen recht op. Dezelfde grenzen blijven gelden.

Edit, typo na tip van Roos

Laatst gewijzigd op 03-04-2005 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 20:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat ligt er maar net aan. Als je ouders na de scheiding samen nog evenveel verdienen als voor de scheiding dan heb je niet meer recht op een aanvullende beurs als voor de scheiding.

Als je last hebt van weigerachtige ouders dan is het nog niet zo dat je gelijk een aanvullende beurs kan krijgen. Je moet aan heel veel criteria voldoen willen ze het inkomen van een van je ouders buiten beschouwing laten (geen contact meer vanaf je 12e, kind niet erkend, ernstig onverzoenlijk conflict enz.).
Oud 03-04-2005, 20:16
Verwijderd
Precies. En bovendien, de situatie dat ouders weigerachtig zijn kan zich natuurlijk ook voordoen bij getrouwde ouders.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:33
Verwijderd
Tot wanneer zijn je ouders dan wettelijk verplicht om voor je te betalen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 08:36
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn ouders zijn op mijn 14e ook gescheiden, ik ben inmiddels 20 en studeer nog.

Laten we allereerst voorop stellen dat de ouderbijdrage NOOIT verplicht is om te betalen. Wel kun je dan via de IB groep weer met hardheidsclausules proberen om die ouderbijdrage om te zetten in een aanvullende beurs wanneer een van je ouders weigert te betalen. Maar geloof mij, dat is een molen waar je niet doorheen wilt want je hebt van heel veel verschillende mensen hun verhaal op papier nodig, wil je dat bereiken (van jezelf, van diegene die niet wil betalen, van je andere ouder, van de huisarts, van maatschappelijk werk). Dus dat plan heb ik uiteindelijk maar laten valen toen mijn moeder weigerde (en nog steeds weigert) om ouderbijdrage te betalen.

Of jij een aanvullende beurs krijgt, hangt echt helemaal af van het inkomen van je ouders. Is deze vrij hoog, dan heb je dikke kans dat die aanvullende beurs als het ware wordt omgezet in ouderbijdrage. Niet de IB groep zorgt dan voor een deel van het geld, maar je ouders. Verdienen je ouders juist heel weinig? Dan krijg je van de IB groep een (gedeeltelijke) aanvullende beurs.

Hoop dat het zo dduielijk voor je is?
Oud 05-04-2005, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 04-04-2005 @ 23:33 :
Tot wanneer zijn je ouders dan wettelijk verplicht om voor je te betalen?
21 (stiefouders tot 18)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2005 @ 09:48 :
21 (stiefouders tot 18)
Die ouderbijdrage zijn ze toch 'verplicht' te betalen tot het einde van je studie ook al is het wettelijk maar tot 21 of niet?
Oud 05-04-2005, 14:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ow en nog iets: als mijn vader straks hertrouwd, bestaat dan de kans dat mijn stiefmoeder ook voor me moet gaan betalen? (omdat het erbij stond van stiefouders).
Oud 06-04-2005, 18:52
LoeLoe
LoeLoe is offline
Neeh
Mijn vader is vorig jaar juli hertrouwd en deze regeling geldt alleen voor je biologische ouders.
Oud 06-04-2005, 19:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 06-04-2005 @ 19:52 :
Neeh
Mijn vader is vorig jaar juli hertrouwd en deze regeling geldt alleen voor je biologische ouders.
Jammer
Oud 06-04-2005, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-04-2005 @ 15:50 :
Die ouderbijdrage zijn ze toch 'verplicht' te betalen tot het einde van je studie ook al is het wettelijk maar tot 21 of niet?
Nee, ik heb het nu over de wet. Die spreekt over 'kosten van levensonderhoud en studie' waar ze verplicht zijn in bij te dragen (dus niet volledig voor hun rekening te nemen) tot je éénentwintigste. Wat voor normen de IB-groep verder hanteert weet ik niet, maar je begrijpt dat ouders niet door de IB-groep 'verplicht' kunnen worden iets bij te dragen. Er wordt wel van uitgegaan dat ze meebetalen, maar als ze dat niet doen kunnen ze er echt niet toe gedwongen worden.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 06-04-2005 @ 19:52 :
...en deze regeling geldt alleen voor je biologische ouders.
die je ook nog erkend moeten hebben lijkt me (je vader bijvoorbeeld), anders heb je helemaal nergens recht op van je vaderskant, of wel?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 06-04-2005 @ 22:18 :
die je ook nog erkend moeten hebben lijkt me (je vader bijvoorbeeld), anders heb je helemaal nergens recht op van je vaderskant, of wel?
Dan heb je nergens recht op van zijn kant want dan is hij voor je wet je vader niet (je hebt dan voor de wet geen vader).
Oud 07-04-2005, 10:56
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 06-04-2005 @ 22:18 :
Dat lijkt me wel. Maar durf ik niet met zekerheid te zeggen omdat ik (gelukkig) nooit in die situatie heb gezeten.
Oud 07-04-2005, 14:57
JNR
JNR is offline
Oke, dankjewel voor jullie reacties.

Ik moet maar eens zien wat ik ga doen. Denk niet dat mijn pa happy word als ik bij hem aanklop, voor wat dan ook. wil eigenlijk ook niet nog meer ruzie's crieeren.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-04-2005 @ 22:31 :
Dan heb je nergens recht op van zijn kant want dan is hij voor je wet je vader niet (je hebt dan voor de wet geen vader).
Mja, dat klinkt natuurlijk ook wel heel logisch.
Ik ben blij dat mijn moeder (en stiefvader) gewoon alles kunnen betalen, maar stel dat dat niet zo was, dan heb je gewoon "pech" in zo'n soort situatie?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 19:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 07-04-2005 @ 20:42 :
Mja, dat klinkt natuurlijk ook wel heel logisch.
Ik ben blij dat mijn moeder (en stiefvader) gewoon alles kunnen betalen, maar stel dat dat niet zo was, dan heb je gewoon "pech" in zo'n soort situatie?
Nee, dan rekenen ze het inkomen van je vader niet mee want die heb je dan in feite gewoon niet. Dan telt alleen het inkomen van je moeder en dat is meestal niet genoeg om een volledige ouderbijdrage te dedken zodat je dan meestal wel in aanmerking komt voor een aanvullende beurs. Als je vader je niet erkend heeft is het niet zo'n probleem.
Oud 07-04-2005, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-04-2005 @ 20:53 :
Nee, dan rekenen ze het inkomen van je vader niet mee want die heb je dan in feite gewoon niet. Dan telt alleen het inkomen van je moeder en dat is meestal niet genoeg om een volledige ouderbijdrage te dedken zodat je dan meestal wel in aanmerking komt voor een aanvullende beurs. Als je vader je niet erkend heeft is het niet zo'n probleem.
Hm, maar ik geloof dat nu het inkomen van mijn stiefvader ook meegerekend wordt hoor.
Maar je wordt dus niet echt benadeeld gelukkig. Zou ook een beetje raar zijn.

@ JNR: Dat is misschien ook wel zo slim. Maar weten waar je recht op hebt is altijd wel fijn
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 07-04-2005 @ 21:04 :
Hm, maar ik geloof dat nu het inkomen van mijn stiefvader ook meegerekend wordt hoor.
Maar je wordt dus niet echt benadeeld gelukkig. Zou ook een beetje raar zijn.
Mja, hoe dat dan zit weet ik niet. Mijn vader is nog niet hertrouwd en dan verandert er voor mij geloof ik niets.

In dit soort gevallen vind ik dat het goed geregeld is bij de IB-Groep
Reageren

Regels voor berichten