Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2005, 18:40
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 05-04-2005 @ 16:42 :
Officieel: christen (Nederlands Hervormde Kerk in Herstel Verband (= heeel streng))
Officieus: Baha'i, maar ook niet helemaal
Bahai?
Oud 05-04-2005, 20:50
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 05-04-2005 @ 19:40 :
Bahai?
Ik heb niet zo'n zin om het uit te leggen, tis nogal een lang verhaal, maar als je er meer over wilt weten kun je kijken op www.bahai.nl

Het komt er in het kort op neer dat de mensheid in ontwikkeling is en dat God steeds Profeten stuurt om die ontwikkeling te sturen. Bij Profeten kun je denken aan Boeddha, Jezus, Mohammed, Abraham, etc. Ik geloof dat er iets van 8 godsdiensten worden erkent, boeddhisme, hindoeïsme, islam, christendom, judaïsme, taoïsme, sikhisme en de godsdienst van zarathustra, kweet niet hoe dat heet. Al die godsdiensten zijn één want er is maar één God.
Oud 05-04-2005, 21:37
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Pkn
Oud 06-04-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 05-04-2005 @ 21:50 :
Ik heb niet zo'n zin om het uit te leggen, tis nogal een lang verhaal, maar als je er meer over wilt weten kun je kijken op www.bahai.nl

Het komt er in het kort op neer dat de mensheid in ontwikkeling is en dat God steeds Profeten stuurt om die ontwikkeling te sturen. Bij Profeten kun je denken aan Boeddha, Jezus, Mohammed, Abraham, etc. Ik geloof dat er iets van 8 godsdiensten worden erkent, boeddhisme, hindoeïsme, islam, christendom, judaïsme, taoïsme, sikhisme en de godsdienst van zarathustra, kweet niet hoe dat heet. Al die godsdiensten zijn één want er is maar één God.
Een soort ietsisme, dus.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 11:27
31337
31337 is offline
ongelovig
Oud 06-04-2005, 14:22
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-04-2005 @ 12:26 :
Een soort ietsisme, dus.
Mja...kan. Het is wel iets concreter denk ik, ik weet niet precies wat ietsisme is.

Wat mij er vooral aan aanspreekt is dat het zo rationeel is. Geen rare tegenstrijdigheden, en ook logische verklaringen voor bijv. de bijbel.
Oud 06-04-2005, 15:52
hasseltboy
hasseltboy is offline
Blijf toch gewoon Hervormd!
Oud 06-04-2005, 20:25
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 06-04-2005 @ 16:52 :
Blijf toch gewoon Hervormd!
Kom een keer bij mij in de kerk kijken, dan piep je wel anders.

En altijd worden uitgelachen op de cathechisatie is ook niet leuk. Kinderen van ouderlingen die je achterna roepen als je door het dorp fietst. Preken die regelmatig beginnen met 'leuke' anekdotes over mensen die ritueel worden geslacht door moslims zijn ook niet fijn. Net zomin als preken waarin je wordt opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Oud 07-04-2005, 15:50
hasseltboy
hasseltboy is offline
Jij denkt van, kom, laat ik eens alle godsdiensten aanhangen, dan kom ik zeker in de hemel!
Oud 07-04-2005, 18:01
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 07-04-2005 @ 16:50 :
Jij denkt van, kom, laat ik eens alle godsdiensten aanhangen, dan kom ik zeker in de hemel!
Ehm....nee! Dat is nou echt wel het laatste dat ik denk.
Oud 07-04-2005, 18:49
cartman666
cartman666 is offline
Ik struikel over het punt van de Bahá’í:
"Godsdienst moet overeenstemmen met rede en wetenschap."
gecombineerd met
"Elk mens heeft de verantwoordelijkheid om onafhankelijk naar de waarheid te zoeken en niet blindelings heersende overtuigingen en tradities over te nemen en te volgen."

Maar gezien de leeftijd van dat geloof klopt het exact.
Wetenschap groeit, bedrijgt het geloof door een foutieve wetenschapsfilosofie en inplaats van dat het geloof in het geweer komt kapituleert het. Gelovigen vluchten naar de stelling 'geloven doe je met je hart, kijk uit voor het verstand want met verstand kan je je geloof wegrederen' Tsja, dat roept op tot verzet.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 19:38
vichog
vichog is offline
Hey cartman666 leuk dat ik je weer zie! Ik dacht namelijk dat je nooit meer terug zou komen...

Maargoed, ik ben Christen (sinds 2 maanden ) en ga naar een levend evangelie gemeente. Heel leuk en niet dodelijk saai zoals sommige kerken/gemeenten dat zijn.
Oud 07-04-2005, 19:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
vichog schreef op 07-04-2005 @ 20:38 :
Hey cartman666 leuk dat ik je weer zie! Ik dacht namelijk dat je nooit meer terug zou komen...

Maargoed, ik ben Christen (sinds 2 maanden ) en ga naar een levend evangelie gemeente. Heel leuk en niet dodelijk saai zoals sommige kerken/gemeenten dat zijn.
Ja, dat dacht ik eerst ook, maar ik heb er nog wel vertrouwen in dat alle misverstanden opgehelderd worden.

Levend evangelie gemeente? Wat doe je daar precies? Veel opwekking zingen waarschijnlijk, maar ook nog een bijbeluitleg door een theoloog, of door een gemeentelid, of helemaal geen bijbeluitleg? (ken alleen de gewone evangelische gemeente)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 23:04
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Ik geloof nergens in

ik heb wel ideeën over bepaalde religies zoals het satanisme
Oud 08-04-2005, 12:32
vichog
vichog is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 07-04-2005 @ 20:47 :
Levend evangelie gemeente? Wat doe je daar precies? Veel opwekking zingen waarschijnlijk, maar ook nog een bijbeluitleg door een theoloog, of door een gemeentelid, of helemaal geen bijbeluitleg? (ken alleen de gewone evangelische gemeente)
Iedere keer begint het met de opwekkingsliederen daarna volgt een gebed. Daarna begint een preek op basis van de Bijbel, maar toch levendig vertolkt. Voor iedere leeftijd is er wel wat en het spreekt aan door een actueel onderwerp steeds.

groetjes
Oud 08-04-2005, 12:33
vichog
vichog is offline
Citaat:
DeadDemon schreef op 08-04-2005 @ 00:04 :
Ik geloof nergens in

ik heb wel ideeën over bepaalde religies zoals het satanisme
Als je gelooft dat er satanische dingen zijn, dan moet je ook geloven in een God, lijkt mij.
Oud 08-04-2005, 18:18
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Dualist (manicheïsme,albigens etc.)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:28
be simple
be simple is offline
Ik ben christelijk, protestants. Ik zit in de PKN, alhoewel er voor mijn idee bij ons weinig is veranderd.

Maar ik denk wel dat iedereen ergens in gelooft. Ook als je er van overtuigd bent dat er niets en niemand is, geloof je in het niets. Maar dat is nog wel iets waar je in gelooft, dan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 17:51
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Citaat:
Als je gelooft dat er satanische dingen zijn, dan moet je ook geloven in een God, lijkt mij.
Satanisme heeft niks met god of de duivel te maken
Oud 09-04-2005, 17:52
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
En zoals ik zei

Ik heb ideeën

Ik geloof nergens in
Oud 09-04-2005, 19:16
vichog
vichog is offline
Citaat:
DeadDemon schreef op 09-04-2005 @ 18:51 :
Satanisme heeft niks met god of de duivel te maken
volgens de van Dale wel
Oud 09-04-2005, 19:19
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 09-04-2005 @ 20:16 :
volgens de van Dale wel
Volgens de Van Dale is religie=godsdienst. De Van Dale is geen toonaangevend boek wat betreft religies.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 01:50
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
de van Dale zegt:

sa·ta·nis·me (het ~)
1 aanbidding van Satan

De van dale zit er heel erg naast.

Want aanbidden van de duivel doen satanen
Oud 10-04-2005, 01:55
Subject
Subject is offline
Ik ben zelf nooit gelovig geweest, maar had wel een hardnekkige moeder die mij min of meer gedwongen heeft m'n communie te doen.
Dat neem ik haar nog steeds kwalijk ja.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 08:36
Kitten
Kitten is offline
A-/Antitheist.

Ik geloof niet en ik hou vast aan het feit dat religies als een van de belangrijkste redenen valt aan te wijzen dat de wereld op veel punten zo verschrikkelijke zooi is. Ik hoop dat wereldwijde ontkerking en wereldwijd atheisme. Dan kunnen we echt gaan nadenken over hoe we deze wereld eigenlijk horen af te leven, i.p.v. dit af te schuiven op iets/iemand anders dat/die niet bestaat.
Oud 10-04-2005, 09:09
Verwijderd
Citaat:
DeadDemon schreef op 10-04-2005 @ 02:50 :
de van Dale zegt:

sa·ta·nis·me (het ~)
1 aanbidding van Satan

De van dale zit er heel erg naast.

Want aanbidden van de duivel doen satanen
De internet-editie van de van Dale geeft een beknopte beschrijving van wat de algemeen geaccepteerde definitie is. Die hoeft niet "juist" te zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 09:46
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2005 @ 10:09 :
De internet-editie van de van Dale geeft een beknopte beschrijving van wat de algemeen geaccepteerde definitie is. Die hoeft niet "juist" te zijn.
wat zegt van dale bij heks eigenlijk

wikipedia geeft wel een aardige definitie

Laatst gewijzigd op 10-04-2005 om 09:49.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:55
vichog
vichog is offline
Citaat:
vichog schreef op 08-04-2005 @ 13:32 :
Iedere keer begint het met de opwekkingsliederen daarna volgt een gebed. Daarna begint een preek op basis van de Bijbel, maar toch levendig vertolkt. Voor iedere leeftijd is er wel wat en het spreekt aan door een actueel onderwerp steeds.

groetjes
En de Heilige Geest ontbreekt natuurlijk niet! Afgelopen dagen was er een conferentie in de LEG met Ana Mendez Ferrell en haar man, en die hebben maar eens mooi weer bewezen hoe goed God is! Hallelujah
Oud 12-04-2005, 16:29
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 05-04-2005 @ 16:42 :
Officieel: christen (Nederlands Hervormde Kerk in Herstel Verband (= heeel streng))
Officieus: Baha'i, maar ook niet helemaal
Wat vind je er zo streng aan dan? vind ik helemaal niet namelijk.
Oud 13-04-2005, 21:08
vichog
vichog is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-04-2005 @ 17:29 :
Het is zeker een hele traditionele kerk? Waarom zou je naar een strenge kerk gaan? Van God hoeft het helemaal niet, lijkt mij. En ik zou me er helemaal niet thuisvoelen.

Ben je wel eens naar een baan7 bijeenkomst geweest? Dat lijkt mij heel leuk. (Baan7 is een plek om samen God te ontmoeten. Behalve veel aanbidding is er een preek, vaak een feestje en verrassende optredens. Het is voor mensen die God kennen en mensen die Hem nog niet kennen. zie ook www.baan7.nl)
Oud 14-04-2005, 15:28
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
vichog schreef op 13-04-2005 @ 22:08 :
1. Het is zeker een hele traditionele kerk? Waarom zou je naar een strenge kerk gaan? Van God hoeft het helemaal niet, lijkt mij. En ik zou me er helemaal niet thuisvoelen.

2. Ben je wel eens naar een baan7 bijeenkomst geweest? Dat lijkt mij heel leuk. (Baan7 is een plek om samen God te ontmoeten. Behalve veel aanbidding is er een preek, vaak een feestje en verrassende optredens. Het is voor mensen die God kennen en mensen die Hem nog niet kennen. zie ook www.baan7.nl)
1. Wat is er mis met een traditionele kerk? En waar baseer je dat op dat het van God niet hoeft? En is het dan zo erg, een zware kerk?

2. Ik voel me daar niet thuis

Maar ik wacht nog steeds op kiss_the_sky....
Oud 14-04-2005, 17:00
vichog
vichog is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 14-04-2005 @ 16:28 :
Maar ik wacht nog steeds op kiss_the_sky....
ik had het tegen kiss_the_sky
Oud 14-04-2005, 17:17
beaming eye
beaming eye is offline
Volgeling van Jezus.
Oud 14-04-2005, 17:23
Rooster
Rooster is offline
Ik geloof in niets behalve mezelf....
de gedachte ooit van iemand afhankelijk te zijn, vind ik vreselijk.
Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen en lig er ook n9iet wakker van als er geen hemel is.
Als er wel een hemel is: mooi meegenomen.
niet? dan ben je voer voor de natuur.
leef daarom tot het uiterste!
niet CARPE DIEM, maar CARPE VITA!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 17:30
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Rooster schreef op 14-04-2005 @ 18:23 :

Ik geloof in niets behalve mezelf....
de gedachte ooit van iemand afhankelijk te zijn, vind ik vreselijk.
Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen en lig er ook n9iet wakker van als er geen hemel is.
Als er wel een hemel is: mooi meegenomen.
niet? dan ben je voer voor de natuur.
l
eef daarom tot het uiterste!
niet CARPE DIEM, maar CARPE VITA!
Veel plezier met jezelf..

Carpe Diem, en leef je leven het uiterst kan ik verder wel inkomen. Leef het leven tot het volste.
Oud 14-04-2005, 17:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 14-04-2005 @ 16:28 :
1. Wat is er mis met een traditionele kerk? En waar baseer je dat op dat het van God niet hoeft? En is het dan zo erg, een zware kerk?
Alle excessen vanuit conservatisme nog eens opgesommen dan maar?
Oud 14-04-2005, 18:09
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
vichog schreef op 14-04-2005 @ 18:00 :
ik had het tegen kiss_the_sky
Oke, maar omdat je mij quote, dacht ik dat je het tegen mij had.
Oud 14-04-2005, 20:39
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-04-2005 @ 17:29 :
Nou, ik zal eerst even over uiterlijke dingen praten. Als ik naar de kerk ga moet ik een rok aan en een hoed op, en verder nette kleren. Dat is niet erg gebruikelijk meer tegenwoordig.

Verder ligt in de preken het accent heel sterk op op zonde en schuld en dood. Niet dat dat geen reëel onderdeel van het geloof is, maar er is nog meer dan dat.

In de kerk is er nooit ruimte voor iets anders dan traditionele diensten. We hebben bijv. nooit een jeugddienst en nooit andere muziekinstrumenten. Ook wordt er nooit iets anders gezongen dan psalmen. Op de catechisatie doen we wat de naam catechisatie aangeeft: de catechismus uit ons hoofd leren. Er is wel een jeugdvereniging maar daar doen ze ook niks anders dan een beetje exegese. Voegt niet zoveel toe vind ik.

Nou ja, ik heb nog wel meer voorbeelden maar ik denk dat je hier voorlopig wel genoeg aan hebt.
Reageren

Regels voor berichten