Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 19:42
Eisbär
Eisbär is offline
Diogenes was een cynici en wilde alle overbodige 'luxe' lozen. Zo dronk hij met de kom van zijn hand water (wijn dronk hij überhaupt niet).
Verder masturbeerde hij in het openbaar.

Daarmee ga hij aan dat hij zich nergens voor geneerde, maar ook dat vrouwen overbodig zijn.

Maar is het niet zo dat er vrouwen nodig zijn voor de voortplanting van de mensheid en hij zelf zo de natuur tegenwerkt?

Of vinden jullie vrouwen ook overbodig (wat seks) betreft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2005, 20:28
I love stars
I love stars is offline
Die Diogenes is gestoord.

En ik geloof niet dat mannen , vrouwen overbodig vinden voor de sex.

Maar waar slaat dit op
Oud 07-04-2005, 21:15
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
I love stars schreef op 07-04-2005 @ 21:28 :
Die Diogenes is gestoord.

En ik geloof niet dat mannen , vrouwen overbodig vinden voor de sex.

Maar waar slaat dit op
Ik vraag of je het eens bent met Diogenes.

Diogenes was een cynici die, zoals ik al zei, geen (overbodige) 'luxe' willen hebben.
Diogenes stelt een vrouw dan min of meer gelijk aan een overbodige luxe.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:29
Halogeen
Halogeen is offline
vrouwen zijn voor de voortplanting, jonge jongens voor de sex. Wat wil je? Shockeren? Dan zul je toch met wat beters aan moeten komen. Dit is zo passé Pfff, eerst seneca nu dit

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:31
Verwijderd
Wat vind je er zelf van?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:59
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 07-04-2005 @ 22:29 :
vrouwen zijn voor de voortplanting, jonge jongens voor de sex. Wat wil je? Shockeren? Dan zul je toch met wat beters aan moeten komen. Dit is zo passé Pfff, eerst seneca nu dit
De klassieke oudheid is sowieso passé, knul.
Waarom zou ik willen shockeren?
Als jij nou als forumbaas gewoon even inhoudelijk reageert over wat jij er van vindt.

@ AS; Ik vind dus dat Diogenes tegenstrijdig is met de cynici. Ze streven naar natura, maar dat kan alleen behouden blijven als ze zich voortplanten.
(Voor zover ik weet is Diogenes ook de enige cynici die zo over vrouwen denkt).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 23:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Waar dacht Diogenes aan toen hij masturbeerde? Juist ja.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 07:37
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 07-04-2005 @ 22:59 :
Als jij nou als forumbaas gewoon even inhoudelijk reageert over wat jij er van vindt.

@ AS; Ik vind dus dat Diogenes tegenstrijdig is met de cynici. Ze streven naar natura, maar dat kan alleen behouden blijven als ze zich voortplanten.
Ik zou wel inhoudelijk willen reageren als jij je klassiekers zou kennen. Ik kan me niet zo goed herinneren óf diogenes vrouwen overbodig vond voor de voortplanting. Heb je niet een of ander citaat? Volgens mij wat dat namelijk helemaal niet het punt wat hij wilde maken. Diogenes vond dat vrouwen en kinderen gemeenschappelijk goed moesten zijn. Hij vond monogamie maar belachelijk. En zijn leven was niet gebaseerd op het ontdoen van luxe, dat was slechts het middel, om te bewijzen hoe een mens goed en eervol kon zijn en aan de andere kant wijs en gelukkig, gelijk een vriend van de goden.
Dat masturberen heb ik altijd vreemd gevonden, ik zou me daar ook van ontdoen, maar ik geloof dat toen hij dat deed hij aan de mensen wilde bewijzen dat geluk al in jezelf ligt. Het moet er alleen uitkomen .
Oud 08-04-2005, 13:03
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 07-04-2005 @ 22:15 :
Ik vraag of je het eens bent met Diogenes.

Diogenes was een cynici die, zoals ik al zei, geen (overbodige) 'luxe' willen hebben.
Diogenes stelt een vrouw dan min of meer gelijk aan een overbodige luxe.
In feite is die gedachten ook wel enigzins terug te vinden bepaalde oosterse filosofien. daar gaat men ervan uit dat als je alle "aardse" , maar betergezegd instinctieve gevoelens/driften uitbant , dat je dan tot je werkelijke "ik" verword.
Oud 08-04-2005, 13:09
willypirate
willypirate is offline
ik ben het daar trouwens , voor een groot gedeelte wel mee eens (niet het openbaar misdragen bedoel ik hoor, dat is eerder "ziek") , maar wel aan de gedachten van controle over lichaam en geest. Daarintegen vind ik niet dat we materiele en lichamelijke gevoelens moeten ontkennen , maar dat we ze moeten erkennen , om uiteindelijk wel tot de "ik" te komen.
ik ben ook van mening dat materiele zaken/gevoelens nodig zijn om dat "ik" maximaal te laten groeien.

Ik vind het stom , als je denkt dat je materiele zaken/gevoelens moet afwijzen om tot je "ik" te komen. Het zijn eerder "tools" lijkt mij.
Oud 08-04-2005, 15:12
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 08-04-2005 @ 08:37 :
Ik zou wel inhoudelijk willen reageren als jij je klassiekers zou kennen. Ik kan me niet zo goed herinneren óf diogenes vrouwen overbodig vond voor de voortplanting. Heb je niet een of ander citaat? Volgens mij wat dat namelijk helemaal niet het punt wat hij wilde maken. Diogenes vond dat vrouwen en kinderen gemeenschappelijk goed moesten zijn. Hij vond monogamie maar belachelijk. En zijn leven was niet gebaseerd op het ontdoen van luxe, dat was slechts het middel, om te bewijzen hoe een mens goed en eervol kon zijn en aan de andere kant wijs en gelukkig, gelijk een vriend van de goden.
Dat masturberen heb ik altijd vreemd gevonden, ik zou me daar ook van ontdoen, maar ik geloof dat toen hij dat deed hij aan de mensen wilde bewijzen dat geluk al in jezelf ligt. Het moet er alleen uitkomen .
Ik heb ook niet gezegd dat hij vrouwen overbodig vond voor de voortplanting.

Ik bedoelde dus te zeggen dat hij mijn of meer tegen de natura inging.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 17:03
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 08-04-2005 @ 00:00 :

Dat masturberen was dacht ik gewoon omdat hij geil was, hij vond het lekker, en hij deed er niemand kwaad mee, dus hij had niet echt een reden om het niet te doen. Er zat verder niet iets heel ingewikkelds achter dacht ik, ik meen me een citaat te herinneren van: "Ach, kon ik de honger maar doen verdwijnen door op die manier over mijn buik te wrijven!"

Ik vind hem wel grappig .
Oud 08-04-2005, 17:52
Prof
Prof is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 07-04-2005 @ 22:59 :

n00b taalfout
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 20:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 08-04-2005 @ 00:00 :
Nou? Het antwoord lijkt me niet zo duidelijk.
Oud 09-04-2005, 10:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 07-04-2005 @ 20:42 :
Diogenes was een cynici
Offtopic: Je hebt 1 cynicus (in dit geval Diogenes) en meerdere cynici.
Oud 09-04-2005, 10:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-04-2005 @ 21:03 :
Nou? Het antwoord lijkt me niet zo duidelijk.
Ik vermoed een vrouw, wat betekent dat vrouwen niet overbodig zijn want ze moeten bestaan om aan ze te kunnen denken. Als hij niet aan een vrouw dacht zijn vrouwen voor hem misschien overbodig maar dan is hij niet representatief voor de mannelijke bevolking.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 13:19
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 09-04-2005 @ 11:59 :
Ik vermoed een vrouw, wat betekent dat vrouwen niet overbodig zijn want ze moeten bestaan om aan ze te kunnen denken. Als hij niet aan een vrouw dacht zijn vrouwen voor hem misschien overbodig maar dan is hij niet representatief voor de mannelijke bevolking.
Waren alle cynici dan representatief voor de mannelijke bevolking?

@mathfreak; je hebt gelijk het spijt me, ik wilde er eerst ook iets neerzetten van dat hij tot de cynici behoorde.
Ik schaam me.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 13:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 09-04-2005 @ 14:19 :
Waren alle cynici dan representatief voor de mannelijke bevolking?
Had ik dan die tweede zin opgeschreven?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 14:24
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Ik vermoed een vrouw, wat betekent dat vrouwen niet overbodig zijn want ze moeten bestaan om aan ze te kunnen denken.
Jij kunt niet aan een roze olifant denken?

Citaat:
Als hij niet aan een vrouw dacht zijn vrouwen voor hem misschien overbodig maar dan is hij niet representatief voor de mannelijke bevolking.
Nou, het is wel zo dat die oude grieken zaten te nichten als de neten, homofilie werd volgens mij nog hoger aangeslagen dan heterofilie, omdat mannen beter waren dan vrouwen .
Oud 09-04-2005, 14:57
filia dei
filia dei is offline
Bij de Oude grieken was het zo dat vrouwen de zelfde status als slaven en kinderen hadden en slechts diende voor de voortplanting. Griekse Mannen haalden seksueel genot uit mentorkindjes van 12 die ze onder hun hoede hielden en onderwezen in ruil voor seks. Pas na Phryne die hetaire kwam heterofilie in de mode en kon je ook vrouwen liefhebben. En dát is ook overgewaait naar Italie. Dus volgens mij was bij de Romeinen Heterofilie gewoon toegestaan en de norm enzo.

OT: Ik vind Diogenes een doorgeslagen sukkel. Het gaat juist om gematigdheid. Anderen slaan door naar overdadige luxe, Diogenes sloeg door naar de andere kant. Ik denk dat voor het doel dat Diogenes wilde bereiken juist de evenwichtige tussenweg gevolgd moet worden.
Oud 09-04-2005, 15:09
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 09-04-2005 @ 15:24 :
Jij kunt niet aan een roze olifant denken?
Niet als ik nooit een olifant had gezien.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 15:37
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 09-04-2005 @ 14:19 :
@mathfreak; je hebt gelijk het spijt me, ik wilde er eerst ook iets neerzetten van dat hij tot de cynici behoorde.
Ik schaam me.
Kom, kom, dat is toch nergens voor nodig?
Oud 09-04-2005, 17:11
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
filia dei schreef op 09-04-2005 @ 15:57 :
Het gaat juist om gematigdheid.
ah! fan van Cicero met zijn eeuwig gezwam over de deugd? Gematigdheid was een van zijn paradepaardjes.
Oud 09-04-2005, 17:19
Eisbär
Eisbär is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 09-04-2005 @ 16:37 :
Kom, kom, dat is toch nergens voor nodig?
Jawel, ik doe gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 17:50
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Eisbär schreef op 09-04-2005 @ 18:19 :
Jawel, ik doe gymnasium.
Ja, en Gymnasiasten moeten de Nederlandse taal extra goed beheersen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2005, 17:59
JCG
JCG is offline
Citaat:
Sketch schreef op 09-04-2005 @ 18:50 :
Ja, en Gymnasiasten moeten de Nederlandse taal extra goed beheersen.
Ik vind dat elke in Nederland wonend mens de Nederlandse taal perfect moet beheersen. Alleen ik merk dat dat onmogelijk is (het lukt mij niet )
Oud 09-04-2005, 18:04
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
JCG schreef op 09-04-2005 @ 18:59 :
Ik vind dat elke in Nederland wonend mens de Nederlandse taal perfect moet beheersen. Alleen ik merk dat dat onmogelijk is (het lukt mij niet )
Ja, dat vind ik ook, en ik beheers hem (haar?) ook niet perfect. Maar het gymnasiast zijn is geen goede reden om je te schamen als je een congruentiefout maakt.

ontopic: ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat iemand zulke overtuigingen heeft/had.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 18:16
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Hoe weet jij dat allemaal? Je hebt helemaal geen idee wat hij dacht. Dit is dom giswerk.
Oud 09-04-2005, 18:24
Verwijderd
Cynici zoals Diogenes sliepen uit in principe over het algemeen weleens met een lelijke vrouw, een bijkomstigheid was dat die lelijke vrouw daar óók érg blij mee was, omdat die lelijke vrouwen natuurlijk lang niet zo vaak met iemand naar bed gingen als de meeste mooie. Diogenes echter masturbeerde altijd, omdat hij dat makkelijker vond, het ging bovendien veel sneller.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 20:31
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-04-2005 @ 19:24 :
Cynici zoals Diogenes sliepen uit in principe over het algemeen weleens met een lelijke vrouw, een bijkomstigheid was dat die lelijke vrouw daar óók érg blij mee was, omdat die lelijke vrouwen natuurlijk lang niet zo vaak met iemand naar bed gingen als de meeste mooie. Diogenes echter masturbeerde altijd, omdat hij dat makkelijker vond, het ging bovendien veel sneller.
maar voor iemand als Diogenes had ik het veel consequenter gevonden als hij helemaal geen seks meer zou hebben.
Oud 09-04-2005, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 09-04-2005 @ 21:31 :
maar voor iemand als Diogenes had ik het veel consequenter gevonden als hij helemaal geen seks meer zou hebben.
Waarom? Seksuele driften zijn toch natuurlijke behoeften, zoals de wil om te overleven en zichzelf dus te voeden?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 21:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
'de enige man die niet zonder vrouwen kan is de gynaecoloog', en daar zit wat in. alleen lijkt voortplanting, en daarmee het voort bestaan van het menselijk geslacht, me niet echt een 'overbodige luxe'. ik vraag me trouwens af waar je dit zo op baseert, dat heb ik nooit in diogenes gezien. als je bedoelt te zeggen dat hij juist tegen de natuur inging, ben ik het met je eens. hij was ook vooral gericht op een sober leven, een andere manier tot de weg naar het geluk. een leven in natuur en als natuur.
verder vind ik hem erg grappig, aan de andere kant zit er zeker wat in, denk ik, in zijn filosofie.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 08:48
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 09-04-2005 @ 16:09 :
Niet als ik nooit een olifant had gezien.
Tja, er zijn ook vrouwelijke dieren, als je dat idee combineert met een man, kom je toch wel in de buurt van een (weliswaar lelijke, maar toch) vrouw.
Reageren

Regels voor berichten