Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Maryk schreef op 25-04-2005 @ 22:08 :
Ik heb eens op zo'n calorieenwijzer gekeken, maar daar werd mijn broodbeleg (ik eet met name pindakaas met rauwkost en appelstroop) niet zo positief gescoord. Wat is calorietechnisch dan verantwoord broodbeleg?? Graag nog veganistisch ook.
light jam? Ik weet niet wat voor conserveeermiddelen daar normaal zoal inzitten, maar je zou ook die van zonnatura kunnen pakken, dat is alleen fruit en wat suiker. Ehm, komkommer of tomaat is ook lekker op brood (maar niet handig met meenemen) . Appelstroop kan ook best als je het er gewoon dun opsmeert, het is meestal wel goed smeerbaar. Je kunt ook hummus (kekerwerwtenpasta) op je brood smeren, dat is in elk geval te koop bij turkse winkels en bij natuurwinkels en reformhuizen, ik denk niet dat het heel veel calorieen zijn en er zit redelijk veel eiwit in. Oh en linzenpate! maar ik weet niet of dat te koop is. Ik heb er wel een recept voor. Sojakaas zou ook voor af en toe kunnen maar dat schijnt nogal vies te zijn.

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 21:19.
Oud 25-04-2005, 21:13
moontje16
moontje16 is offline
sorry had je laatste regel niet gelezen
Oud 25-04-2005, 21:17
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Ik heb eens op zo'n calorieenwijzer gekeken, maar daar werd mijn broodbeleg (ik eet met name pindakaas met rauwkost en appelstroop) niet zo positief gescoord. Wat is calorietechnisch dan verantwoord broodbeleg?? Graag nog veganistisch ook.
hmm ik wou zeggen magere vleeswaren en 20+ kaas.. Las beetje te snel

Maarre halvajam is ook goed, 20 kcal per boterham (volgens voedingscenturm)
Oud 25-04-2005, 21:18
kellytje
kellytje is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2005 @ 22:08 :
Vind je het heel gek dat je trek hebt? Je eet echt te weinig... een tijdje heb je goed gegeten, maar het wordt steeds minder heb ik het gevoel...
Ik heb daarnet nog een extra mandarijntje en wat musli gegeten.
Dan kom ik toch zeker rond de 1500cal (proeven van een paar dingetjes niet meegeteld enzo) (en drank ook niet meegeteld omdat ik vind dat calorien uit alcohol niet tellen als je kijkt naar wat je eet) Dat noem ik toch echt niet weinig
Oud 25-04-2005, 21:24
cerys
cerys is offline
Citaat:
ANGE schreef op 25-04-2005 @ 17:50 :
Nou... lijkt me niet zo'n plan om het hele eten gedoe aan de grote klok te hangen.
Ik krijg werkelijk waar van spanning, frustratie en verdriet geen hap door m'n keel.

Ik kan het niet.
arme meid probeer je daartegen te verzetten, denk eraan dat je, als je niet toegeeft aan het niet kunnen eten door al die spanning/frustratie/verdriet, je heel sterk bent en je een lange neus trekt naar al dat 'gezeur' (al weet ik natuurlijk niet waar alles over gaat)

en je kunt het wel..
dat heb je al laten zien

+mensen: ik heb een tattoooo
Oud 25-04-2005, 21:27
kellytje
kellytje is offline
Citaat:
cerys schreef op 25-04-2005 @ 22:24 :

+mensen: ik heb een tattoooo
offtopic : waaaar en wat
Oud 25-04-2005, 21:28
cerys
cerys is offline
Citaat:
kellytje schreef op 25-04-2005 @ 22:27 :
offtopic : waaaar en wat
naast mijn navel, hij is nog niet ingekleurd maar ik post morgen wel alvast een foto van hoe ie nu is
Oud 25-04-2005, 21:31
kellytje
kellytje is offline
Citaat:
cerys schreef op 25-04-2005 @ 22:28 :
naast mijn navel, hij is nog niet ingekleurd maar ik post morgen wel alvast een foto van hoe ie nu is
Leuk, leuk. Ik heb me voorgenomen dat als ik op mijn streefgewicht ongeveer zit ik een navelpiercing mag

Mijn planning voor morgen
9.30 : 20 gram musli met melk, 2 rijstwafels met passendale light, een mandarijntje (en als ik nog honger heb yoghurt ofzo)
(dan werk ik wsl tot een uur of 1)
een schoteltje uit de microgolf (normaal rond de 350cal, pasta met vis en groenten) en een stukje fruit
(dan werk ik tot 4)
16.30 : zeevruchtenmengeling (200gram = 184cal : garnalen, inktvis, mosselen, ...) met 200gram courgette, 200gram rode paprika en 200gram champignon en een zakje rijst

Ik kom zonder 2de stuk fruit, yoghurt, olie, nog wat lekkers voor savonds op een kleine 1100cal. Ik weet dat ik zowiso 's avonds nog iets ga nemen maar dat plan ik niet.

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 21:38.
Oud 25-04-2005, 21:39
blurred
blurred is offline
Da's in principe wel een goeie, als je afvalt jezelf "nog mooier maken" door een tattoo of piercing te zetten. Dan kun je jezelf met recht showen ofzo Als je er van houdt dan....
Oud 25-04-2005, 21:41
kellytje
kellytje is offline
Ik wil al heel lang een piercing maar zo komt die toch niet tot zijn recht vind ik. (+ ik heb eens gehoord dat als je een buikje hebt : vetrollen dus, je piercing makkelijker zou gaan ontsteken/verkeerd zitten/ ...)
Oud 25-04-2005, 21:43
blurred
blurred is offline
Citaat:
kellytje schreef op 25-04-2005 @ 22:41 :
Ik wil al heel lang een piercing maar zo komt die toch niet tot zijn recht vind ik. (+ ik heb eens gehoord dat als je een buikje hebt : vetrollen dus, je piercing makkelijker zou gaan ontsteken/verkeerd zitten/ ...)
Dat bedoel ik, als je af bent gevallen én je hebt die piercing, ben je waarschijnlijk echt trots op jezelf. En trouwens als je echt "vetrollen" hebt (wat jij volgens mij niet echt hebt) is het niet alleen nadelig als 'ie gaat ontsteken, het staat dan ook gewoon niet mooi of je ziet 'm niet eens zitten
Oud 25-04-2005, 21:46
kellytje
kellytje is offline
Citaat:
blurred schreef op 25-04-2005 @ 22:43 :
Dat bedoel ik, als je af bent gevallen én je hebt die piercing, ben je waarschijnlijk echt trots op jezelf. En trouwens als je echt "vetrollen" hebt (wat jij volgens mij niet echt hebt) is het niet alleen nadelig als 'ie gaat ontsteken, het staat dan ook gewoon niet mooi of je ziet 'm niet eens zitten
Als ik recht sta heb ik idd niet echt 'vetrollen' maar als ik zit zie je mijn navel niet om het zo te zeggen. En aangezien ik het merendeel van de dag zittend doorbreng
Oud 25-04-2005, 21:49
blurred
blurred is offline
Citaat:
kellytje schreef op 25-04-2005 @ 22:46 :
Als ik recht sta heb ik idd niet echt 'vetrollen' maar als ik zit zie je mijn navel niet om het zo te zeggen.
Ik denk dat dat bij vrijwel iedereen zo is, op de héle dunne/slanke personen na. als je zit bobbelt het altijd wat op, en dat kun je leuk vinden of niet, maar zo is het lichaam nou eenmaal. Ik vind dat van mezelf ook niet leuk nee, maar goed....
Oud 26-04-2005, 06:43
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 24-04-2005 @ 21:34 :
nouja, dat is toch beter dan wanneer iederéén er van zou aankomen
Eigenlijk niet...
Oud 26-04-2005, 07:29
D-sire
D-sire is offline
Citaat:
kellytje schreef op 25-04-2005 @ 22:41 :
Dat is waarschijnlijk de reden dat mijn navelpiercing is gaan ontsteken en er vervolgens helemaal is uitgegroeid. Echt vervelend, had er altijd last van hoewel ik hem wel zorgvuldig schoonhield
Piercing+vetrollen is dus geen goede combo
Oud 26-04-2005, 08:07
kliwie
kliwie is offline
Citaat:
moet je eens bij de natuurwinkel kijken, ze hebben daar ontzettend veel verschillend veganistisch broodbeleg. en oja, in pindakaas zitten wel veel calorien, maar als je kijkt naar de hoge voedingswaarde is het juist goed om af en toe pindakaas te eten, de vetten die erin zitten zijn goede vetten en vooral wanneer je veganistisch bent zijn die nodig, je zult ze waarschijnlijk anders veel te weinig binnenkrijgen tenzij je al veel noten ed eet.
Oud 26-04-2005, 09:57
gewoonik
gewoonik is offline
ik heb nu 4 weken vrij voor mijn eindexamen en ik ga dan nog al snel eten uit verveling en kan dan ook moeilijk stoppen. ik ben 1,75 en weeg ongeveer 58 , dus ik ben niet dik, maar door mijn eetgedrag voel ik me wel soms zo.
heeft iemand tips hoe ik t beste toch gezond kan eten en wat dan ongeveer..? ik ben vegetarier.
Oud 26-04-2005, 10:01
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gewoonik schreef op 26-04-2005 @ 10:57 :
ik heb nu 4 weken vrij voor mijn eindexamen en ik ga dan nog al snel eten uit verveling en kan dan ook moeilijk stoppen. ik ben 1,75 en weeg ongeveer 58 , dus ik ben niet dik, maar door mijn eetgedrag voel ik me wel soms zo.
heeft iemand tips hoe ik t beste toch gezond kan eten en wat dan ongeveer..? ik ben vegetarier.
Je bent zelfs te licht. Misschien moet je wat meer brood eten?

Post eerst eens hoeveel je eet op een dag. Daarnaast, als je veel leert op een dag, kun je beter wat extra brood eten, omdat je anders snel je concentratie kwijt raakt, althans, dat is bij mij zo.
Oud 26-04-2005, 10:10
gewoonik
gewoonik is offline
toen ik nog naar school moest at ik 4 boterhammen met verschillend beleg (kaas, appelstroop, pasta enzo) 1 plak peperkoek en 2 stuks fruit, meestal appel en banaan. en gewoon avondeten en toetje, net wat we in huis hebben. maar meestal werd t nog wel meer dan dit soms nog een boterham of koekjes, maar meestal als ik dan thuis ben en beetje honger heb eet ik iets maar dan kan ik moeilijk stoppen.
maar toen had ik een structuur en nu niet echt dus nu vind ik t moeilijk om gezond te eten. en ik beweeg ook minder, eerst fietste ik elke dag wel 1 uur. dus ben even kwijt wat goed en gezond is..
Oud 26-04-2005, 10:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gewoonik schreef op 26-04-2005 @ 11:10 :
toen ik nog naar school moest at ik 4 boterhammen met verschillend beleg (kaas, appelstroop, pasta enzo) 1 plak peperkoek en 2 stuks fruit, meestal appel en banaan. en gewoon avondeten en toetje, net wat we in huis hebben. maar meestal werd t nog wel meer dan dit soms nog een boterham of koekjes, maar meestal als ik dan thuis ben en beetje honger heb eet ik iets maar dan kan ik moeilijk stoppen.
maar toen had ik een structuur en nu niet echt dus nu vind ik t moeilijk om gezond te eten. en ik beweeg ook minder, eerst fietste ik elke dag wel 1 uur. dus ben even kwijt wat goed en gezond is..
Als je nu zorgt dat je wat meer brood eet, en beter verdeeld over de dag, krijg je ook geen honger/lekkere trek meer en zul je van koekjes afblijven, fruit zijn dan goede tussendoortjes.

Maar 4 boterhammen is echt te weinig, niet gek dat je dan honger krijgt, hiermee val je af en dat moet je echt niet hebben.
Oud 26-04-2005, 10:49
gewoonik
gewoonik is offline
maar wat is dan wel goed?
Oud 26-04-2005, 10:54
cerys
cerys is offline
Citaat:
gewoonik schreef op 26-04-2005 @ 11:49 :
iig minstens 2 meer
en nog iets van yochurt/kwark? en je mag best een koekje eten als je dat lekker vindt!
Oud 26-04-2005, 10:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gewoonik schreef op 26-04-2005 @ 11:49 :
ontbijt:
2 boterhammen

11 uur:
1 boterhammen

13 uur:
2 boterhammen

15 uur:
1 á 2 boterhammen

16 uur:
fruit

avondeten:
genoeg groente, aardappels oid en vlees(vervanger)

20 uur:
kwark met een vruchtje

Daarnaast ben je te licht, moet je absoluut niet afvallen, dus moet je ongeveer 2000 cal eten om op gewicht te blijven. En koekje zal 100 cal zijn, dus die kun je elke dag eten.
Oud 26-04-2005, 11:29
Verwijderd
@Diegene die vroeg om vegan broodbeleg:

Ik heb net 2 boterhammen met gegrilde en gepureerde aubergine op, dat is erg lekker. Je kan ook bruschetta of tapenades maken voor op brood, of humus maar dat was al gezegd. Wel iets meer werk maar in principe kun je een hoeveelheid voor een paar dagen maken natuurlijk.

Mijn 'receptje' was als volgt (voor 2 boterhammen, DIK besmeerd ermee dus 3 kan ook prima)

-Halve aubergine
-1 teentje knoflook
-1 koffielepel olijfolie
-peper en zout
-zilverfolie

aubergine in ruitjes snijden, maar wel zo dat ze nog aan elkaar blijven hangen dus niet helemaal doorsnijden. Knoflook in plakjes snijden en in de aubergine stoppen, paar drupjes olijfolie eroverheen, inwikkelen in zilverpapier en 20 minuutjes in de oven op 200 graden. Uit de oven halen, pureren met keukenmachine of staafmixer, peper en zout naar smaak toevoegen en nog wat olijfolie.
't is warm erg lekker op geroosterd donkerbruin brood, heb ik net ondervonden. Je gaat er alleen wel van stinken
Oud 26-04-2005, 11:33
sheepdog
sheepdog is offline
8.30 4 maisoerbrood met boterhamworst, melk
10.30 yoghurt met appel
12.30 4 maisoerbrood met boterhamworst

Ik zit nu al op 1181 kcal! Komt natuurlijk door dat brood en die boterhamworst. Maar dat is ook wel een keertje goed, ik eet vaak te weinig. Ik had eigenlijk gepland om vanmiddag voor mijn les nog een hele grote salade te eten, maar ipv naar de les ga ik een heel stuk fietsen dus ik neem waarschijnlijk een sultana of iets anders mee wat makkelijk mee te nemen is. Vanavond spinazie met gekookte aardappelen en dan daarna nog die grote salade.

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 11:45.
Oud 26-04-2005, 11:45
sheepdog
sheepdog is offline
Rookt er trouwens iemand van jullie?
Oud 26-04-2005, 11:52
Lily16
Lily16 is offline
1 boterham met ham
1 hard broodje met ham
beetje tomaat
beetje komkommer
klein beetje sla

klein beetje spa (was niet zo lkkr)

voor de rest gewoon water.

dalijk op school een appel ....

het is nu 12:51

en ik heb niet gesnoept
Oud 26-04-2005, 12:02
cerys
cerys is offline
Citaat:
sheepdog schreef op 26-04-2005 @ 12:45 :
Rookt er trouwens iemand van jullie?
ik ben gister gestopt

en ik heb er nu al spijt van dat ik een vriendin heb beloofd de komende 4 jaar geen sigaret meer aan te raken
Oud 26-04-2005, 12:04
sheepdog
sheepdog is offline
Citaat:
cerys schreef op 26-04-2005 @ 13:02 :

en ik heb er nu al spijt van dat ik een vriendin heb beloofd de komende 4 jaar geen sigaret meer aan te raken
Hoezo 4 jaar?
Oud 26-04-2005, 12:23
cerys
cerys is offline
Citaat:
sheepdog schreef op 26-04-2005 @ 13:04 :
Hoezo 4 jaar?
ja weet niet ze zei dat ze het stoer zou vinden als ik over 4 jaar tegen d'r kon zeggen "weet je nog, die ene dag 4 jaar geleden voor de school in de zon? dat was mijn laatste sigaret!" en toen heb ik beloofd dat ik geen sigaret meer zou aanraken
Oud 26-04-2005, 12:33
blurred
blurred is offline
@ Cerys: Ik hoop dat je dat ook echt vol gaat houden. Ik heb de ervaring dat mensen die ineens spontaan besluiten te stoppen het vaak niet bijzonder lang volhouden... Maar jij bent vast de uitzondering die het wél vol gaat houden!!
Oud 26-04-2005, 13:32
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Lily16 schreef op 26-04-2005 @ 12:52 :
1 boterham met ham
1 hard broodje met ham
beetje tomaat
beetje komkommer
klein beetje sla

klein beetje spa (was niet zo lkkr)

voor de rest gewoon water.

dalijk op school een appel ....

het is nu 12:51

en ik heb niet gesnoept
En je hebt wel veel te weinig gegeten.
Oud 26-04-2005, 13:33
Bloem
Bloem is offline
Succes Cerys
Oud 26-04-2005, 14:28
sheepdog
sheepdog is offline
Citaat:
cerys schreef op 26-04-2005 @ 13:23 :
ja weet niet ze zei dat ze het stoer zou vinden als ik over 4 jaar tegen d'r kon zeggen "weet je nog, die ene dag 4 jaar geleden voor de school in de zon? dat was mijn laatste sigaret!" en toen heb ik beloofd dat ik geen sigaret meer zou aanraken
Haha, grappig. Ik wens je veel succes!

Btw, net 2 uur gefietst en nu heb ik echt heel veel honger, dus ik ga een grote salade maken, daar is het ook echt het weer voor!
Oud 26-04-2005, 14:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sheepdog schreef op 26-04-2005 @ 15:28 :
Haha, grappig. Ik wens je veel succes!

Btw, net 2 uur gefietst en nu heb ik echt heel veel honger, dus ik ga een grote salade maken, daar is het ook echt het weer voor!
neem ook wat brood, je lichaam heeft net een hoop verbrand...
Oud 26-04-2005, 15:02
Lily16
Lily16 is offline
is een cup-a-soupje af en toe slecht?
Oud 26-04-2005, 15:04
sheepdog
sheepdog is offline
Citaat:
Gothic schreef op 26-04-2005 @ 15:42 :
neem ook wat brood, je lichaam heeft net een hoop verbrand...
Ja dat doe ik meestal 2 boterhammetjes er bij. Hm dan kom ik vandaag wel op veel brood uit, maar het zijn dan ook hele kleine sneetjes.
Oud 26-04-2005, 15:05
moontje16
moontje16 is offline
Heb tot nu toe op:

6 bb
2x 30+ kaas
3x rookvlees
1x appelstroop
klein glaasje coolbest
2 pakjes crackertjes van lu
3 appels
2 pakjes Joy aardbei

Comments?
Oud 26-04-2005, 15:13
11568
11568 is offline
Ontbijt: 2 geroosterde boterhammen met halvarine en halvajam, snack a jack en 2 koppen thee met halfvolle melk.
Op school: 4 snack a jacks, 3 flesjes water ofzo
Toen ik thuis kwam: bakje fruitsalade, 1 boterham met halvajam en 1 met kaas [met halvarine beiden] en een kop thee
Oud 26-04-2005, 15:18
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Lily16 schreef op 26-04-2005 @ 16:02 :
Nee, en in jouw geval al helemaal niet.
Oud 26-04-2005, 15:19
Lily16
Lily16 is offline
Oud 26-04-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 26-04-2005 @ 12:29 :
@Diegene die vroeg om vegan broodbeleg:

Ik heb net 2 boterhammen met gegrilde en gepureerde aubergine op, dat is erg lekker. Je kan ook bruschetta of tapenades maken voor op brood, of humus maar dat was al gezegd. Wel iets meer werk maar in principe kun je een hoeveelheid voor een paar dagen maken natuurlijk.

Mijn 'receptje' was als volgt (voor 2 boterhammen, DIK besmeerd ermee dus 3 kan ook prima)
<knip recept>
't is warm erg lekker op geroosterd donkerbruin brood, heb ik net ondervonden. Je gaat er alleen wel van stinken
Hmm dat klinkt zeker lekker, dankje! We hebben dan wel geen staafmixer ofzo, maar flink prakken werkt vast ook wel. En dat stinken, ach dat overleef ik wel
Zojuist de tomaat-pate van zonnatura geprobeerd, dat is ook wel te eten. Ik heb al tig soorten tartex getest, maar om een of andere reden hou ik daar niet van. Allemaal te smeuiig ofzo Ik wil ergens op kauwen!!
Oud 26-04-2005, 15:45
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
moontje16 schreef op 26-04-2005 @ 16:05 :
Heb tot nu toe op:

6 bb
2x 30+ kaas
3x rookvlees
1x appelstroop
klein glaasje coolbest
2 pakjes crackertjes van lu
3 appels
2 pakjes Joy aardbei

Comments?
Ik word hier wel blij van moet ik zeggen . Misschien nog wat melk of yoghurt? En opzich is het natuurlijk beter om fruit af te wisselen...
En vanavond natuurlijk nog een goede maaltijd en erna nog iets...
Oud 26-04-2005, 15:45
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
11568 schreef op 26-04-2005 @ 16:13 :
Ontbijt: 2 geroosterde boterhammen met halvarine en halvajam, snack a jack en 2 koppen thee met halfvolle melk.
Op school: 4 snack a jacks, 3 flesjes water ofzo
Toen ik thuis kwam: bakje fruitsalade, 1 boterham met halvajam en 1 met kaas [met halvarine beiden] en een kop thee
te weinig, maar dat is al meerdere keren gezegd, ga je daar nog wat mee doen of blijf je dat commentaar negeren?
Oud 26-04-2005, 15:46
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Lily16 schreef op 26-04-2005 @ 16:19 :
Doe es normaal zeg! Je hoeft hier niet te posten hoor als je geen commentaar wil, doe dan maar lekker eigenwijs, maar ga niet zo doen tegen mensen die je proberen te helpen.
Oud 26-04-2005, 15:47
11568
11568 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 26-04-2005 @ 16:45 :
te weinig, maar dat is al meerdere keren gezegd, ga je daar nog wat mee doen of blijf je dat commentaar negeren?
Zolang ik wat met dat commentaar kan/wil doen negeer ik het niet nee. Maar dan dit weer......te weinig? Het lijkt me meer dan genoeg van kwart over 10 tot half 4.

Nu: tomatensoep
Oud 26-04-2005, 15:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Lily16 schreef op 26-04-2005 @ 16:02 :
Wat denk je zelf?
Oud 26-04-2005, 16:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
11568 schreef op 26-04-2005 @ 16:47 :
Zolang ik wat met dat commentaar kan/wil doen negeer ik het niet nee. Maar dan dit weer......te weinig? Het lijkt me meer dan genoeg van kwart over 10 tot half 4.

Als ik zeg dat ik 15 rijstwafels op heb en 3 liter water is dat uiteindelijk ook niets. Jij doet eigenlijk hetzelfde.
Oud 26-04-2005, 16:00
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
11568 schreef op 26-04-2005 @ 16:47 :

ow sorry, ik heb 1 boterham gemist, dus totaal 4 boterhammen en 5 snack a jacks... Dat komt wel in de buurt ja. Als je zo nog wat eet en normaal avondeten en erna nog iets, dan is het goed, maar ik vraag me af of die dingen nog komen...
Oud 26-04-2005, 16:05
11568
11568 is offline
Hierna sowieso nog wel WAT, als ze hier warm eten pak ik meestal een paar broodjes/salade/soep ofzo. Maar het schijnt dat er spinazietaart gemaakt wordt en dat vind ik zálig dus ik eet wel mee
Topic gesloten

Regels voor berichten