Oud 06-05-2005, 21:02
Verwijderd
Een goede vriendin van mij heeft een eetstoornis. Wanneer het precies begonnen is weet ik niet, maar het is al een paar maanden aan de gang. In eerste instantie zou je niet zeggen dat ze het heeft, en niemand wist er tot voorkort iets van. Maar sinds kort is het dan toch naar buiten gekomen. Het was een moeilijke stap maar er zijn nu een aantal mensen in haar omgeving die er van weten, alleen haar ouders weten er niets van. We willen haar graag helpen maar weten niet hoe. Het feit dat haar ouders er niets van weten, en ook van haar er niets van mogen weten maakt dit extra moeilijk. Opties in de trend van hulp zoeken vallen hierdoor al snel af. Verder vind ze het ook moeilijk om met iemand erover te praten (dit is ook bij vrienden het geval).

Al met al zit ze in een moeilijke situatie, niet alleen omdat ze een eetprobleem heeft maar ook omdat ze hulp wil (dat heeft ze zelf aangegeven) maar er veel ‘beperkingen’ zijn. Is er een manier waarop wij haar kunnen helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2005, 21:16
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Probeer te zorgen dat ze zelf hulp zoekt. Via school, via Riagg, ga desnoods met een smoes naar de dokter.

En anders:
Schrijf een anoniem briefje naar haar ouders, waarin je alles vertelt, zorg wel dat er genoeg informatie in staat dat de ouders het geloven en zorg dat het duidelijk is in het brief dat je haar graag wil helpen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Gothic schreef op 06-05-2005 @ 21:16 :
En anders:
Schrijf een anoniem briefje naar haar ouders, waarin je alles vertelt, zorg wel dat er genoeg informatie in staat dat de ouders het geloven en zorg dat het duidelijk is in het brief dat je haar graag wil helpen.
als mijn 'vriendin' dat deed mocht ze van mij echt dood vallen
ook al is het nog zo goed bedoeld en ook al gaat het om mijn gezondheid: als een vriendin van mij me op die manier verraadt hoef ik d'r echt niet meer te zien.
en zeker als je zo'n probleem hebt heb je toch júist vrienden nodig die je kan vertrouwen...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:07
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-05-2005 @ 22:01 :
als mijn 'vriendin' dat deed mocht ze van mij echt dood vallen
ook al is het nog zo goed bedoeld en ook al gaat het om mijn gezondheid: als een vriendin van mij me op die manier verraadt hoef ik d'r echt niet meer te zien.
en zeker als je zo'n probleem hebt heb je toch júist vrienden nodig die je kan vertrouwen...
Ja, hier ben ik het wel mee eens.

Volgens mij is het enige wat je kan doen, ervoor zorgen dat je vriendin je blijft vertrouwen en haar proberen te steunen. Maar het is moeilijk.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:26
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
Gothic schreef op 06-05-2005 @ 22:16 :


En anders:
Schrijf een anoniem briefje naar haar ouders, waarin je alles vertelt, zorg wel dat er genoeg informatie in staat dat de ouders het geloven en zorg dat het duidelijk is in het brief dat je haar graag wil helpen.
NOOIT DOEN!!!

Ik heb ervaring met eetstoornissen van vriendinnen...
Het beste kan je er samen met je vriendin over praten, en vragen of ze er zelf moeite voor wil doen om er vanaf te komen. Ze moet zelf die vraag beantwoorden maar wel heel eerlijk, als ze het niet wilt, moet je zeggen dat het haar eigen keus is, en dan je het respecteert, maar er totaal niet mee eens bent, en dat je het zonde van zo'n mooi meisje vind. Ik heb een keer een boekje in de bieb gevonden, met plaatjes van mensen met anorexia, die aan een vriendin laten zien, en de tekst eronder laten lezen. Er stond dat diegene aan die eetstoornis is dood gegaan. Ik vroeg of ze het mooi vond zoals diegene eruit zag. Ze vond het niet mooi... Toen zei ik : Zo zie jij er ook uit!
Ze schrok...
Als het niet helpt, en ze zegt dat ze het wel mooi vind..dan kan ik je niet helpen..

( Laat haar bijvoorbeeld zo'n plaatje zien: edit)
__________________
Tsja...nou zeg...

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 18:52.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:41
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Anki schreef op 06-05-2005 @ 22:26 :
Ik heb een keer een boekje in de bieb gevonden, met plaatjes van mensen met anorexia, die aan een vriendin laten zien, en de tekst eronder laten lezen. Er stond dat diegene aan die eetstoornis is dood gegaan. Ik vroeg of ze het mooi vond zoals diegene eruit zag. Ze vond het niet mooi... Toen zei ik : Zo zie jij er ook uit!
Ze schrok...
Als het niet helpt, en ze zegt dat ze het wel mooi vind..dan kan ik je niet helpen..

( Laat haar bijvoorbeeld zo'n plaatje zien: edit)
Dat plaatje ziet er erg nep uit.. 'k bedoel, zó dun kan gewoon niet.
Wie zegt trouwens dat die vriendin anorexia heeft..?

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 18:52.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 22:45
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties.

Alleen ik denk idd niet dat het een goed plan is om achter haar rug om het aan d'r ouders te vertellen. Het heeft haar veel moeite gekost om het te vertellen. Als ik het dan achter haar rug om aan haar ouders ga vertellen zal er ruzie onstaan en zal haar vertrouwen in mensen een flinke deuk oplopen. Dat wil ik absoluut niet.

Ze heeft, zoals ik al eerder heb gezegd, aangegeven dat ze er vanaf wil komen maar dus geen idee heeft hoe.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 23:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Blueviolet,
hoe oud is je vriendin? Wanneer zij boven de 16 is hoeven haar ouders niet per se van de hulp (bij bijv. jeugdzorg) op de hoogte te zijn (tenzij ze daar vinden dat ze een gevaar voor zichzelf en/of omgeving vormt). Ze zullen iig niks achter haar rug om doen. Dus wanneer ze 16 is of ouder kunnen jullie misschien eerst informeren bij zo'n instantie of ze zoiets bij de ouders melden en onder welke omstandigheden wel/niet. Als ze 18 is hoeft het helemaal geen probleem te zijn het verborgen te houden... hoewel het altijd makkelijker is (achteraf) als je ouders wel op de hoogte zijn... maar dat is haar eigen keuze.

xxxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Dolores schreef op 06-05-2005 @ 22:41 :
Dat plaatje ziet er erg nep uit.. 'k bedoel, zó dun kan gewoon niet.
Dat kan dus wel. Ik betwijfel alleen of een dergelijk plaatje echt effect heeft bij iemand die echt een eetstoornis heeft...

Verder sluit ik me aan bij ~~Fantôme~~. Ik zou haar toch stimuleren om hulp te zoeken, als ze werkelijk een eetstoornis heeft dan is de kans groot dat ze dat niet zelf (ook niet met de hulp van vrienden) op kan lossen. En haar idd blijven steunen ed.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 10:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-05-2005 @ 10:07 :
Dat kan dus wel. Ik betwijfel alleen of een dergelijk plaatje echt effect heeft bij iemand die echt een eetstoornis heeft...
Mja, het kan zijn dat ze er heel laconiek op reageerd van: "Mja, zo erg zal het bij mij heus niet worden, hoor." Maar het kan ook zijn dat het wel tot haar doordringt hoe erg het kan worden en dat het haar meer stimuleert om hulp te zoeken. Overigens, als je denkt dat plaatjes helpen, kun je ook eens naar informatie zoeken over de gevolgen van eetproblemen. Lichamelijke gevolgen bedoel ik, ik weet niet meer precies, maar zijn best erg. Toen ik die las, schrok ik daar toch wel echt van en dan ben je gewoon meer gemotiveerd om beter te eten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 10:28
Verwijderd
Bij sommige mensen zal het idd helpen, bij anderen niet. Je zou het dus kunnen proberen, maar denk niet dat het een wondermiddel is oid.

(Bepaalde plaatjes kunnen ook juist 'stimuleren', waardoor iemand nog meer af wil vallen omdat hij of zij "ook zo dun wil zijn" oid.)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 13:52
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Sommigen kunnen dat plaatje juist opvatten als een schoonheidsideaal. Perfectionisme. Lijkt me daarom niet echt handig dat plaatje te laten zien....
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 15:11
Verwijderd
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik heb het mn vriendinnen nog niet zo lang geleden verteld, en ze begrijpen het. Ik ben alleen bang dat ik ze met dingen opzadel. Maar ze zijn er altijd voor me, dat weet ik. Dat is wel heel fijn, je moet er gewoon voor je vriendin zijn, voor als ze met je wil praten. Niet opdringen, maar er gewoon zijn
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 15:35
Hardtroze
Hardtroze is offline
Dat plaatje werd idd behoorlijk stimulerend..
__________________
***
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 20:14
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
[*Lôllie.] schreef op 08-05-2005 @ 15:35 :
Dat plaatje werd idd behoorlijk stimulerend..
bij jou?!!!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 21:11
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 08-05-2005 @ 20:14 :
bij jou?!!!
Idd Ik heb zoiets, ik wil graag wat dunner zijn, maar dat is ronduit eng. Als je zo bent kan je toch helemaal niks meer.. ja liggen misschien nog
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 08-05-2005 @ 21:11 :
Idd Ik heb zoiets, ik wil graag wat dunner zijn, maar dat is ronduit eng. Als je zo bent kan je toch helemaal niks meer.. ja liggen misschien nog
hmm, ik vind het ook absoluut niet mooi en ook heel erg als er mensen zijn die dat als een voorbeeld zien
Ik vind het goed dat jij je vriendinnen in vertrouwen neemt
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 01:56
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Nee, dat kan ze alleen zelf met de hulp van mensen die weten hoe ze hiermee moeten omgaan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 09-05-2005 @ 01:56 :
Nee, dat kan ze alleen zelf met de hulp van mensen die weten hoe ze hiermee moeten omgaan
Offtopic: Hoe gaat het met jouw hulp, of moet je nog steeds wachten?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:25
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
BlueViolet schreef op 06-05-2005 @ 22:45 :
Bedankt voor jullie reacties.

Alleen ik denk idd niet dat het een goed plan is om achter haar rug om het aan d'r ouders te vertellen. Het heeft haar veel moeite gekost om het te vertellen. Als ik het dan achter haar rug om aan haar ouders ga vertellen zal er ruzie onstaan en zal haar vertrouwen in mensen een flinke deuk oplopen. Dat wil ik absoluut niet.

Ze heeft, zoals ik al eerder heb gezegd, aangegeven dat ze er vanaf wil komen maar dus geen idee heeft hoe.
Anoniem aan haar ouders... je hoeft niet te zeggen dat ze anorexia heeft, hoogstens dat je je zorgen maakt. Dan lijkt het niet van jou te komen, maar van iemand die nog niet officieel weet dat ze een eetprobleem heeft.
Als haar ouders het weten, kunnen die haar steunen en zorgen voor hulp waar ze echt iets aan heeft. Dan kan ze gewoon naar de dokter gaan en vervolgens doorgestuurd worden, zonder dat ze bang hoeft te zijn dat haar ouders erachter komen, dat weerhoudt haar nu. En als haar ouders het zelf voorstellen, hoeft ze zich daar niet meer druk om te maken.

Ik dacht zelf dat mn ouders het niet wisten, bleken ze het dus wel geweten te hebben. Ouders zijn niet dom, waarschijnlijk maken ze zich ontzettend veel zorgen, ze willen het liever weten zodat ze kunnen helpen, je belast ze er helemaal niet mee, want nu zitten ze in de onwetendheid. Probeer je vriendin over te halen dit aan haar ouders te vertellen, zodat ze samen hulp kunnen zoeken.
Ik weet van mezelf en van anderen dat ze daar heel veel steun aan gehad hebben en achteraf erg blij waren dat de ouders op de hoogte waren, ondanks dat ze dit in 1e instantie absoluut niet wilden...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:30
Verwijderd
Ik vind anonieme brieven sowieso niet echt 'goed'...

Ik denk ook dat je iemands vertrouwen er enorm mee schaadt. Ook al weet ze dan misschien niet van wie die brief afkomstig is (of misschien juist wel daarom).

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 10:32.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:35
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 10:30 :
Ik vind anonieme brieven sowieso niet echt 'goed'...

Ik denk ook dat je iemands vertrouwen er enorm mee schaadt. Ook al weet ze dan misschien niet van wie die brief afkomstig is (of misschien juist wel daarom).
Mijn toemalige beste vriendin heeft mijn vertrouwen ook heel erg geschonden, ook met zoiets, omdat ze zich zo zorgen maakte om mij. Ze moest het gewoon kwijt. En achteraf was ik alleen maar blij, ze deed het voor mij en je moet niet vergeten hoe erg iemand als vriendin belast wordt met een eetprobleem van iemand anders, hoeveel zorgen je je maakt ed...

Maar als dat meisje iemand is die zich niet in anderen kan inleven of nog enigsinds rationeel naar haar eigen situatie kan kijken, dan kun je het beter niet doen. Maar dan wordt het voor dit meisje ook onmogelijk om haar te helpen. Dat kan ze alleen maar zelf dan...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:49
Verwijderd
Ik wéét maar al te goed hoe erg iemand als vriendin belast wordt, maar dan nog zou ik zo iets niet doen en al helemaal niet omdat ik het zelf kwijt moest (daar zou ik wel iets anders voor zoeken).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 10:30 :
Ik vind anonieme brieven sowieso niet echt 'goed'...

Ik denk ook dat je iemands vertrouwen er enorm mee schaadt. Ook al weet ze dan misschien niet van wie die brief afkomstig is (of misschien juist wel daarom).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:18
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ook als je de brief anoniem stuurt zul je meer schaden dan helpen.

De ouders:
- kunnen ontzettend boos worden omdat de dochter het niet zelf heeft verteld
- kunnen boos worden omdat het een anonieme brief is en ze de afzender niet weten
- als je anoniem schrijft weet je nooit of de brief ook serieus genomen wordt
- en tenslotte worden ouders niet graag op hun fouten en/of falen gewezen door buitenstaanders(dat is misschien niet je intentie als briefschrijver, maar die reactie lok je bij ouders al snel uit)

Het meisje zelf:
- zal ook boos worden
- haar vertrouwen is geschaad, en als iemand anoniem een brief stuurt weet ze zelf niet wie van haar vrienden het geschreven heeft
- zal zich nog slechter gaan voelen doordat iemand het voor haar gedaan heeft terwijl ze het zelf misschien wel van plan was maar niet durfde

Daarnaast kun je mensen met deze problematiek niet helpen en moeten je eigenlijk daarbuiten houden. Je kunt haar wel steunen maar je moet niet gaan proberen dingen voor haar op te lossen. De enige die haar kan helpen is zijzelf, en de enige die die stap kan zetten is ook zijzelf.

Ga geen dingen achter haar rug om doen, en als je het al in overleg met haar zou willen doen bedenk je dan wel dat het er ook een hoop negatieve kanten aan het verhaal zitten.

Toekijken en alleen kunnen steunen is ontzettend moeilijk, maar helpen kun je haar echt niet.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2005, 21:00
Verwijderd
(Het is te veel om allemaal te quoten dus doe ik het maar op deze manier.)
Nogmaals...ik ben nooit echt nooit van plan om achter haar rug om naar haar ouders te gaan. Je maakt er zoveel meer kapot mee dan je in eerste instantie zou zeggen. Dat risico wil ik ook absoluut niet lopen. Daarnaast zou ik het haar zelf ook niet in dank afnemen als ze zoiets bij mijn ouders zou doen.


Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 06-05-2005 @ 23:13 :
Blueviolet,
hoe oud is je vriendin? Wanneer zij boven de 16 is hoeven haar ouders niet per se van de hulp (bij bijv. jeugdzorg) op de hoogte te zijn (tenzij ze daar vinden dat ze een gevaar voor zichzelf en/of omgeving vormt). Ze zullen iig niks achter haar rug om doen. Dus wanneer ze 16 is of ouder kunnen jullie misschien eerst informeren bij zo'n instantie of ze zoiets bij de ouders melden en onder welke omstandigheden wel/niet. Als ze 18 is hoeft het helemaal geen probleem te zijn het verborgen te houden... hoewel het altijd makkelijker is (achteraf) als je ouders wel op de hoogte zijn... maar dat is haar eigen keuze.

xxxx fantome
Ze is 17 jaar en wordt van de zomer 18.
Geen van ons twee-en heeft verstand van hulp zoeken dus zou je daar meer over kunnen vertellen? Hoe ze bijvoorbeeld bij jeugdzorg komt? Hoe het dan precies in z'n werk gaat? (enz.)
Het zou inderdaad makkelijker zijn als haar ouders het wisten, maar dat is (voor nu nog) niet mogelijk. Misschien dat het komt als ze hulp heeft gevonden.
Iig zal ik proberen om deze optie met haar te bespreken, en ik hoop dat ze er positief op reageerd, want idd ik kan haar beeld van zichzelf/eetprobleem niet uit haar praten.

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 23:23
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
BlueViolet schreef op 09-05-2005 @ 21:00 :
(Het is te veel om allemaal te quoten dus doe ik het maar op deze manier.)
Nogmaals...ik ben nooit echt nooit van plan om achter haar rug om naar haar ouders te gaan. Je maakt er zoveel meer kapot mee dan je in eerste instantie zou zeggen. Dat risico wil ik ook absoluut niet lopen. Daarnaast zou ik het haar zelf ook niet in dank afnemen als ze zoiets bij mijn ouders zou doen.




Ze is 17 jaar en wordt van de zomer 18.
Geen van ons twee-en heeft verstand van hulp zoeken dus zou je daar meer over kunnen vertellen? Hoe ze bijvoorbeeld bij jeugdzorg komt? Hoe het dan precies in z'n werk gaat? (enz.)
Het zou inderdaad makkelijker zijn als haar ouders het wisten, maar dat is (voor nu nog) niet mogelijk. Misschien dat het komt als ze hulp heeft gevonden.
Iig zal ik proberen om deze optie met haar te bespreken, en ik hoop dat ze er positief op reageerd, want idd ik kan haar beeld van zichzelf/eetprobleem niet uit haar praten.

Bedankt
kijk anders ook even in het topic van '(:' over hulp zoeken.
ikzelf heb daarin gereageerd hoe dat kan, maar ook andere forummers met goeie tips misschien heb je daar wat aan
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 16:38
Hardtroze
Hardtroze is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 08-05-2005 @ 20:14 :
bij jou?!!!
Behoorlijk ja... t is n soort voorbeeld.
__________________
***
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:30
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
[*Lôllie.] schreef op 10-05-2005 @ 16:38 :
Behoorlijk ja... t is n soort voorbeeld.
dat meen je toch niet he...
die vrouw op de foto is echt afschuwelijk, sorry dat ik het zeg.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:50
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-05-2005 @ 18:30 :
dat meen je toch niet he...
die vrouw op de foto is echt afschuwelijk, sorry dat ik het zeg.
dat kun je niet zien als je ziek bent, daar heb je hulp voor nodig...

ik wou dat iemand mijn ouders ingeschakeld had, had een hoop tijd en problemen gescheeld... (achteraf gezien dan hè, op dat moment had ik waarschijnlijk anders gereageerd, omdat je niet wil dat je ouders het weten omdat je je schaamt en bang bent voor hun reactie en eigenlijk helemaal geen hulp wilt, je wil nog dunner worden en nog meer afvallen en doen alsof het een levensovertuiging is, ipv een ziekte. Je wil er niet vanaf want het is veilig, zekerheid, je hebt controle over iets, dan weet je tenminste hoe het is, verandering is nog veel erger enzenzenz.)
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 18:50 :
dat kun je niet zien als je ziek bent, daar heb je hulp voor nodig...

jah, k weet het (denk ik...)
maar dat vind ik juist zo erg!!!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-05-2005 @ 18:55 :
maar dat vind ik juist zo erg!!!
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat niet erg vinden.

Foto heb ik btw weggehaald.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:08
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-05-2005 @ 18:55 :
jah, k weet het (denk ik...)
maar dat vind ik juist zo erg!!!
hmm... alleen het pobleem is, niemand kan haar helpen. Er moet actie ondernomen worden. Hulp ingeschakeld worden. Ze heeft steun nodig van zoveel mogelijk mensen, zodat ze misschien uiteindelijk het aandurft om aan de slag te gaan met proff hulp en erkennen dat er een probleem is, maar vooral de beslissing nemen dat ze er wat aan wil doen...

M'n broertje en ik hebben beiden in een depressie gezeten, mn ouders wisten het van mij niet echt, van hem alles. Als ik zie hoe hij geholpen is, gesteund is en hoe snel hij er vanaf was in vergelijking met mijzelf, dan baal ik echt dat niemand mij echt goed duidelijk heeft gemaakt, hoeveel gemakkelijker en fijner het uiteindelijk is, als je ouders kunnen helpen. (dan moet je natuurlijk redelijk normale ouders hebben, mijne waren ook niet alles, maar toch, je moet hele rare ouders hebben, als ze er niet voor je zijn of je willen helpen).
Nu vertel ik mn ouders altijd als ik me rot voel of als er iets is en dat is zó óntzettend fijn, als ik dat had geweten toen, had ik het méteen verteld...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 19:08 :
Als ik zie hoe hij geholpen is, gesteund is en hoe snel hij er vanaf was in vergelijking met mijzelf, dan baal ik echt dat niemand mij echt goed duidelijk heeft gemaakt, hoeveel gemakkelijker en fijner het uiteindelijk is, als je ouders kunnen helpen.
Ik vraag me af in hoeverre je dat op zo'n moment in ziet/in wilt zien en of je er dus wel open voor staat als mensen dergelijke dingen duidelijk proberen te maken.

Om jou als voorbeeld te houden: ik heb je vaak genoeg dingen duidelijk proberen te maken, maar op die momenten wilde je niets van me aannemen wat dat betreft. (En dat zelfde merk ik ook bij anderen in soortgelijke situaties.)

Achteraf zie je dingen vaak anders.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:13
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2005 @ 19:10 :
Ik vraag me af in hoeverre je dat op zo'n moment in ziet/in wilt zien en of je er dus wel open voor staat als mensen dergelijke dingen proberen te vertellen.

Om jou als voorbeeld te houden: ik heb je vaak genoeg dingen proberen te vertellen, maar op die momenten wilde je niets van me aannemen wat dat betreft.

Achteraf zie je dingen vaak anders.
Hij zag het kennelijk wel. Ik was dom en koppig ja. Daarom had iemand die beslissing voor mij moeten maken. Ik vind het daarom ook een goede zaak dat hulpverleners ouders inschakelen en op de hoogte stellen...
Maar idd achteraf zie je dat en daarom hoop ik dat op deze manier sommige mensen het misschien eerder inzien...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:15
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2005 @ 19:04 :
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat niet erg vinden.

Foto heb ik btw weggehaald.
hm-m, dat mag ik hopen ja.

oké
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-05-2005, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 19:13 :
Ik vind het daarom ook een goede zaak dat hulpverleners ouders inschakelen en op de hoogte stellen...
Jij denkt niet dat het ook heel regelmatig fout kan gaan doordat hulpverleners ouders inschakelen (bv doordat de situatie totaal verkeerd wordt ingeschat, ouders niet het beste met het kind voor hebben, enz)? Daarnaast denk ik niet dat als een hulpverlener zo iets zonder toestemming doet hij of zij nog het vertrouwen van zijn of haar cliënt heeft (en misschien de hele hulpverlening in het algemeen wel niet meer) en daarmee heel veel kan verpesten. Soms meer dan het op de hoogte stellen van ouders goed kan maken.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:17
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 19:08 :
hmm... alleen het pobleem is, niemand kan haar helpen. Er moet actie ondernomen worden. Hulp ingeschakeld worden. Ze heeft steun nodig van zoveel mogelijk mensen, zodat ze misschien uiteindelijk het aandurft om aan de slag te gaan met proff hulp en erkennen dat er een probleem is, maar vooral de beslissing nemen dat ze er wat aan wil doen...

M'n broertje en ik hebben beiden in een depressie gezeten, mn ouders wisten het van mij niet echt, van hem alles. Als ik zie hoe hij geholpen is, gesteund is en hoe snel hij er vanaf was in vergelijking met mijzelf, dan baal ik echt dat niemand mij echt goed duidelijk heeft gemaakt, hoeveel gemakkelijker en fijner het uiteindelijk is, als je ouders kunnen helpen. (dan moet je natuurlijk redelijk normale ouders hebben, mijne waren ook niet alles, maar toch, je moet hele rare ouders hebben, als ze er niet voor je zijn of je willen helpen).
Nu vertel ik mn ouders altijd als ik me rot voel of als er iets is en dat is zó óntzettend fijn, als ik dat had geweten toen, had ik het méteen verteld...
Ik snap hierdoor wel dat jij aanraad om een brief te schrijven, omdat dit je eigen ervaring is... maar misschien kan het eerst op een andere manier geprobeerd worden oid? Als dat meiske nu wel hulp wil (maar dan zonder dat haar ouders het weten) dat is een stap... misschien kan ze daarna het haar ouders vertellen oid?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-05-2005 @ 19:17 :
Ik snap hierdoor wel dat jij aanraad om een brief te schrijven, omdat dit je eigen ervaring is... maar misschien kan het eerst op een andere manier geprobeerd worden oid? Als dat meiske nu wel hulp wil (maar dan zonder dat haar ouders het weten) dat is een stap... misschien kan ze daarna het haar ouders vertellen oid?
Het is heel moeilijk hulp te krijgen zonder dat je ouders het weten. Het kost simpelweg geld. Rekening komt thuis en moet vervolgens evt. naar de verzekering...
Zelf denk ik dat ouders begripvoller zijn als ze van te voren komt, dat kunnen de ouders helpen namelijk, dan dat het achter hun rug gebeurt, onder het mom van "waarom heb je ons dat niet gewoon verteld"...
Maar ja, achteraf vertellen kan ook, of vragen of de hulpverlener dat wil doen, omdat het zelf heel eng is...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2005 @ 19:16 :
Jij denkt niet dat het ook heel regelmatig fout kan gaan doordat hulpverleners ouders inschakelen (bv doordat de situatie totaal verkeerd wordt ingeschat, ouders niet het beste met het kind voor hebben, enz)? Daarnaast denk ik niet dat als een hulpverlener zo iets zonder toestemming doet hij of zij nog het vertrouwen van zijn of haar cliënt heeft (en misschien de hele hulpverlening in het algemeen wel niet meer) en daarmee heel veel kan verpesten. Soms meer dan het op de hoogte stellen van ouders goed kan maken.
Als ouders hun kinderen mishandelen, vind ik niet dat ouders ingeschakeld moeten worden. Ik laat de beoordeling over aan de hulpverleners, die hebben er voor geleerd en ik hoop dat die goed kunnen inschatten, aangezien de kinderen een duidelijk beeld over hun ouders kunnen schetsen...
Soms moet je kiezen tussen evt het vertrouwen schenden van een kind of kiezen voor het redden van het kind, aangezien die niet weten wat het beste is voor hunzelf. Als er enig gevaar is voor het welzijn van het kind moet er ingegrepen worden en dan maar ten koste van het geschonden vertrouwen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 19:54 :
Ik laat de beoordeling over aan de hulpverleners, die hebben er voor geleerd en ik hoop dat die goed kunnen inschatten, aangezien de kinderen een duidelijk beeld over hun ouders kunnen schetsen...
Ik denk dat, ook al heb je daar voor geleerd, erg lastig is om op basis van het verhaal van één persoon de hele situatie in te schatten. Er zit (heel) veel tussen mishandeling en ouders die goed voor hun kinderen zorgen in.
Citaat:
Soms moet je kiezen tussen evt het vertrouwen schenden van een kind of kiezen voor het redden van het kind
Ik denk niet dat je door het vertrouwen van een kind (of jongere) te schenden een kind/jongere 'redt', net zo min als dat je hem of haar 'redt' door de ouders in te schakelen (niet alleen door dat bedoel ik dan).

Citaat:
aangezien die niet weten wat het beste is voor hunzelf.
Ik denk dat een hulpverlener dat in z'n eentje net zo min weet.

Citaat:
Als er enig gevaar is voor het welzijn van het kind moet er ingegrepen worden en dan maar ten koste van het geschonden vertrouwen...
Euhm...dit is wel heel erg tegenstrijdig. Het schenden van het vertrouwen lijkt me nl heel erg slecht voor het welzijn van het kind...lijkt me dan erg onlogisch dat te doen om het welzijn van het kind te 'beschermen'.

(Maar goed, dit lijkt me eigenlijk geen discussie die in dit topic thuis hoort.)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:30
Hardtroze
Hardtroze is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-05-2005 @ 18:30 :
dat meen je toch niet he...
die vrouw op de foto is echt afschuwelijk, sorry dat ik het zeg.
hmm ben ik het niet mee eens.. het is vooral jaloezie omdat het haar wel lukt om zo dun te worden en mij maar niet.
__________________
***
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 22:05
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 19:51 :
Het is heel moeilijk hulp te krijgen zonder dat je ouders het weten. Het kost simpelweg geld. Rekening komt thuis en moet vervolgens evt. naar de verzekering...
Zelf denk ik dat ouders begripvoller zijn als ze van te voren komt, dat kunnen de ouders helpen namelijk, dan dat het achter hun rug gebeurt, onder het mom van "waarom heb je ons dat niet gewoon verteld"...
Maar ja, achteraf vertellen kan ook, of vragen of de hulpverlener dat wil doen, omdat het zelf heel eng is...
tuurlijk, dat ben ik met je eens.
ik denk alleen niet dat ts, als vriendinzijnde, dit aan haar ouders moet vertellen. Daar is maar één juiste persoon voor en dat is dat meiske zelf (naar mijn mening) op de tweede plaats misschien de hulpverlening, mocht het echt nodig zijn....
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 22:48
Verwijderd
Citaat:
[*Lôllie.] schreef op 10-05-2005 @ 20:30 :
hmm ben ik het niet mee eens.. het is vooral jaloezie omdat het haar wel lukt om zo dun te worden en mij maar niet.
Same here.

Een brief naar dr ouders lijkt me best wel heel erg niet slim. Maar goed alle tegen argumenten zijn eig al genoemd.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:53
beestje
beestje is offline
Lieve mensen,
ten eerste wil ik even kwijt dat je iemand met een eetstoornis niet kunt helpen als hij/zij niet ECHT geholpen wil worden. Je zei al dat ze had aangegeven dat ze er vanaf wilde. Dit is in ieder geval een stap in de goede richting. Steun haar dan ook en (zoals al heel vaak genoemd hier) beschaam haar vertrouwen niet door het haar ouders te vertellen. Waarschijnlijk heeft ze het niet aan veel mensen verteld dus zal ze snel doorhebben dat het van jou komt.. dat maakt het er echt alleen maar erger op waarschijnlijk..

Verder zou je eens op bijvoorbeeld www.sabn.nl kunnen kijken wat voor hulpverleningsinstanties er bij jou in de buurt zitten. Je kunt deze sowieso altijd bellen voor informatie (en je niet af laten schepen want daar hebben ze een handje van )

Waar je vandaan komt weet ik niet maar hier in Utrecht is er zoiets als een startgroep. DIt is eens per 2 weken een bijeenkomst met een aantal mensen met een (beginnende) eetstoornis. Het is geen hulpverlening op zich maar er wordt over je eetstoornis gepraat en wat het voor je betekent en wat voor gevolgen het voor je heeft. Door zoiets kan ze zich misschien bewuster worden van het probleem waardoor ze eerder hulp zou willen zoeken. Daarnaast is het fijn (vond ik zelf in ieder geval) om met "lotgenoten" te kunnen praten, mensen die je begrijpen zonder een uitgebreide uitleg..

Nou goed lang verhaal.. wat ik wil zeggen is dat de wil bij haarzelf ligt en dat het heel goed van je is dat je haar wil steunen. Succes ermee

Liefs
__________________
*front anti-slaap* *lid van AntiBreezerFront**bieeeeeeeeer*
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 17:26
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Anki schreef op 06-05-2005 @ 22:26 :
Het beste kan je er samen met je vriendin over praten, en vragen of ze er zelf moeite voor wil doen om er vanaf te komen. Ze moet zelf die vraag beantwoorden maar wel heel eerlijk,
Inderdaad. Ze heeft haar probleem nu wel aan jou verteld, maar ik denk dat het voor jouzelf heel belangrijk is om te weten wat zij nu verder van jou verwacht. Puur alleen maar het probleem bij jou lanceren en dan vervolgens verwachten dat jij haar helpt, werkt natuurlijk niet. Vraag daarom aan haar waarom ze het jou in eerste instantie heeft verteld en wat ze van je verwacht. Maar andersom moet jij haar ook duidelijk maken wat je van haar verwacht. Je kan haar enkel helpen als zij geholpen wíl worden, dus vraag dat aan haar. En zo ja, op welke manier wil zij geholpen worden, hoe ziet zich dat dan voor zich? Want het is uiteindelijk toch haar probleem, dus zij zal zelf een groot aandeel moeten leveren om van haar probleem af te komen. Maak hier dus duidelijke en concrete afspraken met haar over, want waarschijnlijk vind zij het zelf erg moeilijk om daar structuur in aan te brengen. Wijs haar ook op die gemaakte afspraken wanneer zij zich hier niet aan houdt, want dat zijn tenslotte de voorwaarden waarop jij haar wil helpen. Anders wordt het straks voor haar heel makkelijk om alle problemen en verantwoordelijkheden op jou af te schuiven. Waak hier dus echt voor, want ik heb dat soort situaties al vaak zien gebeuren. En het kan echt heel zwaar worden om mensen met dergelijke problemen echt te blijven steunen en helpen.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #22
Bloem
500 14-01-2009 20:11
Psychologie een goede vriendin met HEEL veel problemen...
kita
1 20-01-2006 16:06
Lichaam & Gezondheid eetprobleem?
love-THE-world
333 19-06-2005 08:42
Psychologie 'jaloers' op vriendin met eetstoornis
vreemdelingetje
2 19-02-2005 10:22
Psychologie Anorexia? Eetprobleem?
Niemande
53 02-06-2003 16:36
Liefde & Relatie Vriendin aan de drugs
DarkCat
14 28-05-2002 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.