Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik kom hier om te discussiëren over een onderwerp en zolang ik vind dat de FB's met slechte argumentatie achter een beleid proberen te staan waar ik het niet mee eens ben, wil ik daar ook over discussiëren. Ik ben geen vervelende discussiepartner, denk ik zo. Sterker nog, als je met goede argumenten komt, ben ik heel gemakkelijk te overtuigen van iets waar ik eerst misschien wel lijnrecht tegenover stond. Vandaar deze klacht. Ik vind dat je prima meediscussieert in deze kwestie, Enlightenment en ik heb al vaker opgemerkt dat jij een van die FB's bent die wél luistert en degelijke redenaties tentoonspreidt, zolang je nog interesse hebt in een discussie. Dat waardeer ik. Ik kom op dit subforum om gehoord en eventueel verlicht te worden en daar dan over te discussiëren. Niet om jullie lastig te vallen of te vervelen of, zoals jij het zegt, dwars te zitten (wat overigens "dwarsliggen" moet zijn ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Zeg dan eerlijk waarom je een bepaald beleid niet aanpast, misschien ben je gewoon lui, misschien heb je geen zin om naar leden te luisteren, ik roep maar wat. Maar probeer niet met slechte, interessant klinkende argumenten te doen alsóf je meedoet aan de discussie, want dat doe je op zo'n moment niet. Echt waar, als je eerlijk bent tegen ons, heb ik daar veel meer respect voor. Je hoeft als FB van mij ook niet te participeren in een discussie op Beleidszaken, maar als je dat wél doet, verwacht ik van je dat je eerlijk bent en op een bepaald niveau een discussie voert. Zoek desnoods een oplossing voor de leden die hier niet komen om fatsoenlijk te kunnen discussiëren, ik heb ooit ook wel eens een idee aangedragen, al betwijfel ik of dat idee ooit serieus is overwogen.
|||
Citaat:
Zolang je de nettiquete in acht neemt staat het je vrij om op Beleidszaken te discussieren over het beleid - daar is het forum immers voor bedoeld. ![]() En zo mogelijk meng ik me ook in onderwerpen die het gehele forum aangaan of mijn deelfora. Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Bij mij komen de meeste zwaartepunten pas boven als ik erover ga nadenken en al aan het schrijven ben, dus is het openen van een topic niet echt iets wat ik heel snel doe. Op geen enkel subforum overigens, ik denk dat ik in m'n leven op alle subfora bij elkaar misschien 25 topics heb geopend. Ik heb een initiator nodig, denk ik. Maar even terugkomend op het eerder gezegde. Zeg nou zelf, het is toch veel prettiger om met iemand te discussiëren die rustig blijft en gewoon inhoudelijk goed op je argumenten ingaat? Ik denk dat je ook wel merkt dat dat een soort rustgevend effect op je kan hebben. Daarom lijkt het mij sowieso altijd verstandig om als FB rustig te blijven en gewoon goed, vriendelijk mee te discussiëren. Er zijn hier FB's die dat prima kunnen, er zijn er die daar meer moeite mee hebben, sommigen voelen zich snel op hun tenen getrapt. Dat is prima, maar als je als FB het goede voorbeeld geeft, maakt dat de discussie ook een stuk vriendelijker. Je moet je goed beseffen dat als je in een topic op iemand reageert, je dan niet alleen naar diegene schrijft, maar dat iedereen mee kan lezen. Dus als een FB niet kalm of op een bepaald niveau op iemand reageert, leest iedereen dat. En als postende FB ben je woordvoerder van het gehele FB-team, dus als jij kwaad wordt op iemand of ongeduldig/bot reageert, is voor de meelezende leden het hele FB-team bot aan het reageren. Kortom, hoe rustiger en vriendelijker je als FB reageert, hoe meer dat de sfeer en discussiegang bevordert en hoe prettiger dat uiteindelijk ook voor jezelf zal zijn. Daar doelde ik ook op met mijn compliment aan Enlightenment. Er zijn naar mijn mening overigens meer FB's die dat prima doen, hoor. Alleen momenteel vind ik dat er ook erg veel FB's zijn die blijkbaar wat meer moeite hebben met het fenomeen "discussiëren". Dat kan, het is ook niet per sé de taak van de forumbaas, maar zoals ik al zeg, je spreekt wel in naam van een team en je moet dus erg bij jezelf te rade gaan of het wel zo verstandig is om je te mengen in een discussie waar je geen zin in hebt of het fijne niet van weet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan denk ik: niet goed genoeg voor jou misschien, maar wel voor mij. En daar gaat het vaak fout in mijn ogen. Dan ontstaat er dus ook irritatie bij de FB, want er wordt vaak maar door en door gezeurd (sorry, weet er nu even geen ander woord voor) en dan word ik dat persoonlijk ook een beetje zat. Ik snap best dat je er misschien onvrede mee hebt, maar je kunt blijven zeiken en zeiken, maar dat lost ook niets op. Vaak genoeg gebeurt het dat leden dan zelf ook met voorstellen komen enzo en dat vind ik zeker een pluspunt, maar het merendeel komt hier alleen maar even zeggen: ik vind dit en dat en daarmee basta. Daarnaast gebeurt het volgens mij ook wel vaak dat leden zich met z'n allen op 1 FB 'storten' en iemand zo als het ware met de rug tegen de muur drukken. Je kunt dan geen kant op. Zie het maar als simba met die hyena's (of hoe je dat ook schrijft ![]() ![]() Op een gegeven moment kom je bij die grens dat je het zat bent en dan zal ik persoonlijk in ieder geval niet lief blijven reageren, maar ook eens van me af bijten. Daarnaast geldt een groot deel van je post ook wel voor de leden denk ik. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan nog moet je als FB nuchter blijven en gewoon de discussie aangaan, desnoods met wat hulp van zijn of haar collega's. Want opzich is er niets mis mee om als FB een keer in te zien dat je het niet bij het rechte eind had en om dat ook openlijk toe te geven. Het maakt je alleen maar menselijker. Als iemand hier met een extreem-rechts verhaaltje kom waarin hij roept dat we met z'n allen alle moslims dood moeten maken (extreem voorbeeld ![]() Ik vergelijk de FB's hier niet met extreem-rechts denkenden, maar je kunt je voorstellen wat ik bedoel, of niet? Als een FB van alle kanten aangevallen wordt, hoeft dat niets slechts te zijn, het kan best dat diegene het totaal bij het verkeerde eind heeft. En stel nou dat die FB wél met sterke argumentatie komt, dan is het niet zo moeilijk om de mensen die openstaan voor discussie ervan te overtuigen. Maar dat is in een dergelijke situatie veelal niet het geval. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nogmaals wil ik benadrukken dat ik jouw/jullie standpunt begrijp, maar toch wil ik even het volgende nog kwijt ![]() Stel je eens voor, ik heb een mening (jaja, het is mogelijk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maar nu vraag jij je af waarom ik die mening heb, ik zal je dan (als het even meezit ![]() 1. Je bent het met me eens. 2. Je bent het niet met me eens. Als we van dat laatste uitgaan zul jij mij dus vertellen wáárom jij het niet met me eens bent. Nadat jij je verhaal hebt gedaan kun je weer twee kanten op. 1. Je hebt me overtuigd en ik ben het dus met jou eens. 2. Je hebt me niet overtuigd en ik blijf bij mijn eigen standpunt. En dan? Ik heb dan wel respect voor jouw mening, sta open voor jouw mening, ik heb het vanuit jouw standpunt bekeken, maar blijf toch bij mijn standpunt. Ik denk dat ik persoonlijk altijd wel open sta voor de mening van anderen. Dat betekent dus echter niet dat ik als een blad aan een boom omsla. Net zo min als dat voor jullie zo is. Op een gegeven moment heb je je zegje gedaan en als men dan maar door blijft vragen om in hun ogen goede argumenten terwijl je jouw argumenten al gegeven hebt, lijkt het mij persoonlijk wat zinloos om dat maar te blijven en te blijven herhalen. Daarnaast blijven wij ook maar mensen en voelen ook wij ons wel eens aangevallen en bijten ook wij eens van ons af. Soms kan het mij persoonlijk echt niet schelen dat ik fb ben. Waarom mag ik niet een geintje maken met 'kuttopic' bij iemand die ik ken nota bene, omdat ik fb ben? Zijn grapjes dan verboden? Natuurlijk heb je een soort voorbeeldfunctie en een zekere verantwoordelijkheid, maar komop, ik wil ook graag een lolletje ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En dat voorbeeld wat jij noemt heeft met normen en waarden te maken, dus niet zozeer over discussieren etc an sich. (op één of andere manier gebruik ik 'an sich' heel vaak de laatste tijd. Gek ![]() ![]() |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Ik doel echter niet op een meningsverschil dat openlijk gebaseerd is op een verschil in waarden. Ik doel op een meningsverschil dat voortkomt uit een onwil om fatsoenlijk te luisteren en te discussiëren of een meningsverschil dat gebaseerd is op valse argumenten om de ware overweging te verhullen. Dat de genoemde onwil van elke kant kan komen is duidelijk, maar ik bedoel hier dus echt de onwil van een FB. In jouw omschrijving van de situatie heeft de FB ook al duidelijke, eerlijke en open overwegingen gemaakt, dat is bij de voorbeelden waar ik op doel veelal niet het geval. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als dat van mij moet komen, zegt dat wat, echt waar ![]() Citaat:
Citaat:
De extreem-rechtse persoon in het voorbeeld is kwetsbaar omdat hij een van de weinigen is die in volle overtuiging die ideëen verspreidt en hij kan slecht discussiëren omdat hij met slechte argumentatie komt. Ik ga er daarbij vanuit dat bij deze extreem-rechtse jongen de overtuiging geboren is uit onwetendheid, eerder dan opvoeding en normen en waarden. Ik hoopte eigenlijk dat dat duidelijk was, maar dat was het misschien niet ![]() Excuses trouwens voor eventuele spelfouten of constructiefouten, maar ik heb wat gedronken en het is laat, de strekking is echter duidelijk, neem ik aan ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ten eerste: dank je wel ![]() ![]() Wat ik me toch wel afvraag: wanneer weet jij of iemand argumenten geeft die de ware overweging moeten verhullen? Dat lijkt me een beetje lastig als ik eerlijk ben, want sommige mensen (inclusief ik soms ![]() ![]() Maar misschien zou je die voorbeelden waar je het over hebt (nogmaals?) eens kunnen noemen? Je hebt het over onwil en de onwil van een FB. Best. Ik snap dat je daar als lid ook nog wel eens tegenaan kan lopen. Maar om toch even vanuit mijn eigen positie te kijken: hoe ga je dan om met de onwil van het lid of de leden? In beide situaties schiet je dus niets op. Er was laatst een discussie en wat ik meen te hebben meegekregen op de middelbare school is dat je bij een discussie nader tot elkaar moet komen, dus dat je niet eens de ander 'naar jouw kant hoeft te halen' of andersom, maar dat je elkaar nadert. (dat gevoel heb ik bijvoorbeeld in deze discussie) Nu was er laatst een discussie (niet op BZ, maar wel over een 'BZ-zaak' om het zo maar even te noemen) en ik heb wel tig keer aangegeven dat ik het ook zeker begrijp vanuit hen, maar ik had gewoon het gevoel dat daar overheen gelezen werd, niets mee gedaan werd. Ik denk dat als je een goede discussie hebt dat je op z'n minst ook even je licht moet werpen op de andere kant en begrip kunt tonen voor de andere kant. Ik persoonlijk denk dat dat nogal mist hier. En dan maakt het me niet uit of iemand lid is of FB of Beheerder of Medewerker of wat dan ook. Maarja, dat is meer een algemeen iets wat mij dan opvalt. Jij zegt dat je niet kwetsbaar en gevoelig zou moeten zijn als FB en dat je goed zou moeten kunnen discussieren. Nou, daar pak je wel een punt, want volgens mij zijn de eerst-genoemde eigenschappen puur menselijk en is iedereen kwetsbaar en gevoelig en niet iedereen is een ster in discussieren (ik ook niet hoor ![]() ![]() Ik ben geen ster in discussieren. Ik vind het moeilijk om te verwoorden wat ik nou precies wil zeggen. En ik ben ook kwetsbaar en gevoelig. Toch wil ik soms als FB wat duidelijkheid bieden aan een lid of in ieder geval een poging doen om duidelijkheid te bieden. En ik krijg het idee dat jij dan zegt: hou dan je mond maar. (niet op de afkattende manier zoals het hier staat, maar je begrijpt de strekking vast wel ![]() Maar op het moment dat je dus niets zegt is het ook al fout, want dan zou je de leden niet te woord willen staan, niet durven discussieren of weet ik wat. Gooi het er maar bij ![]() Ja, soms is het net alsof iedereen op een prooi springt en niet meer los wilt laten. Ik heb dit ook al eens mogen ervaren en dat ervaarde ik als zeer onprettig. Oké, je bent FB, dus je moet iets meer kunnen slikken vind ik, maar dat zorgt er niet voor dat je dat onaangename gevoel kwijtraakt, dat zorgt er niet voor dat je je niet aangevallen voelt. In ieder geval niet bij mij. En echte spelfouten zijn me niet opgevallen hoor ![]() ![]() |
![]() |
||||
Allereerst wil ik even zeggen dat je best wel een aardig punt maakt als het gaat om de reden om krampachtig aan een argument vast te houden dat gevoelsmatig gewoon niet klopt. Dat had ik eerder trouwens al gezegd, maar ik wil er wel op in gaan. Ik heb eerder al gezegd dat eerlijkheid heel erg belangrijk is, want een lid prikt er zo doorheen op het moment dat je niet helemaal eerlijk bent. Een redenatie kan kloppen of niet kloppen. Als de redenatie klopt, kan het zo zijn dat de afweging alleen een beetje raar gemaakt is. Voor iemand kan het een veel zwaarder wegen dan het ander en dat kan voor de ander wel eens onbegrijpelijk zijn. Dat ben ik met je eens. En in zo'n situatie moet er op een gegeven moment inderdaad een keer vrede genomen worden met die standpunten of moet het lid misschien besluiten het er eens met een andere FB over te gaan hebben. Soms verlicht dat de boel een hoop.
Maar als de redenatie niet klopt, zijn er ook twee mogelijkheden, of de FB in kwestie verbergt wat hij of zij eigenlijk afweegt, of hij of zij leest niet goed of denkt er niet goed genoeg over na. Je vraagt om een voorbeeld en het beste voorbeeld vind ik nog altijd de discussie over de naam van het subforum muziek. Het gaat mij niet om het belang van de discussie, maar om wat erin gezegd wordt. Vooral de redenaties om uiteindelijk niet over te gaan op een naamsverandering waren gewoon ronduit belachelijk. Zeker gezien wat daarvoor gezegd is. Het had een hele 'lichte' discussie kunnen zijn, maar de FB's die meegediscussieerd hebben, hebben het zichzelf wel heel moeilijk gemaakt en kwamen dan ook echt met ronduit belachelijke argumenten aangezet om, ..., om wat eigenlijk? Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() En nu? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar ik vind wel dat het opvalt dat de fb's (ja sure, niet allemaal) meteen in de verdediging schieten en daarna maar snel van het topic af willen als iemand een topic opent met kritiek. En omdat ze natuurlijk moeilijk openlijk met elkaar kunnen gaan discussieren omdat ze het niet eens zijn met het beleid, gaan ze er allemaal in mee. En als dan blijkt dat meer mensen het eens zijn met de topicstarter, wordt het topic gesloten met de mededeling dat het nou eenmaal zo is. Dat is in principe best, uiteindelijk beheren wij 't forum niet, maar het geeft wel heel erg het gevoel alsof niets bespreekbaar is. Ik snap best dat het niet mogelijk is dat topicstarter: A zegt.. en dan zegt Enlightenment B.. en dan zegt Ieke: Ik ben het wel met A eens. Dat wordt natuurlijk een puinhoop, maar de manier waarop het nu gaat werkt ook niet erg goed. Dat lijkt me duidelijk te zien aan de kritiek die er regelmatig op komt, want dit is niet het eerste topic erover. Verder ben ik het met juno eens: Je mag in een discussie best fel zijn. Nee, niet schelden of andere dingen.. maar je mag best je punt duidelijk maken zonder slijmacties e.d. Sommige forumbazen struikelen hier meer over dan anderen.. maar ik vind het nogal vreemd als iemand zegt: Koen moet z'n fb+ taken afleggen omdat-ie anders geen goede bemiddelaar kan zijn (wat al 101x door anderen ook al was gezegd).. dat-ie dan een waarschuwing krijgt en dat de reden van het slotje de toon was. 't Topic kon op slot omdat er een algemeen topic was.. maar dat werd niet als hoofdreden aangegeven. Ik heb duidelijk wat problemen met zinsbouw vandaag, maar ik geloof dat het wel duidelijk is.
|
![]() |
|
|