Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 11:29
CrazY G
CrazY G is offline
Ik heb een paradigit ATX kast. Deze is al 3jaar oud ofzo, maar er zit aan de voorkant van de kast ook een ventilator maar die maakt veelste veel lawaai. Ik vroeg me af of ik deze gewoon kon afsluiten, want zo heeft het geen zin dat ik een stille cooler heb voor me proc
en hebben andere atx kasten dit ook?
Oud 14-05-2005, 12:05
Verwijderd
Zo'n fan aan de voorkant is over het algemeen onzin, tenzij je een kast hebt die er echt goed op is gebouwd. De meeste merkloze en B-merk ATX-kasten hebben aan de voorkant wel een montagemogelijkheid voor een 80x80 fan, maar daar zitten vervolgens zulke kleine ventilatiegaatjes voor dat van airflow helemaal geen sprake is, alleen van herrie.

Ik zou zeggen dat je 'm dus zonder problemen kunt loshalen. Het levert veel betere airflow op om gewoon een gat ter grootte van de ventilator in de plastic frontjes of in de zijwand van de kast te maken en daar een 120x120 fan in te schroeven en die vervolgens op laag toerental te laten draaien (= aansluiten op 5V).
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:25
Jolt
Jolt is offline
die fan voor zorgt normaal toch voor koude lucht. Ik weet dat hij bij mij net achter het HHD rackje zit en zo dus ook nog eens de HDD's koelt.

1 outtake is ook wel genoeg, mits ie genoeg lucht uitblaast.
Oud 14-05-2005, 15:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt hem altijd op 5V laten lopen, dan hoor je hem ook niet. Dat doe je door de rode draad van je fan niet op geel aan te sluiten maar op Rood (5V) en de blauwe draad van je fan gewoon op zwart (0V - nul).
Oud 14-05-2005, 17:03
Verwijderd
De reden dat die fan lawaai maakt is niet omdat hij op een te hoog toerental loopt, maar omdat de lucht door te kleine gaatjes wordt geperst. Dat effect houd je dus gewoon, ook al je hem langzamer laat draaien.

Je kunt vaak nog beter een fan op 12V hebben die vrije intake heeft dan een fan op 5V die lucht door smalle spleetjes of kleine gaatjes moet aanzuigen. Dat geluid is zoveel irritanter.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 17:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb ook een 5V fan voorin mn kast en die hoor ik nauwelijks. Lijkt me sterk dat geluidsoverlast juist groter wordt bij 5V dan bij 12V. Maar misschien een kwestie van uitproberen?
Oud 14-05-2005, 17:34
M@rco
M@rco is offline
Sowieso zijn 80mm fans redelijk klote... óf ze verplaatsen veel lucht en maken herrie, of ze zijn stil maar verplaatsen amper lucht. Naja, als intake is het wel oke, altijd handig als er een fannetje koele lucht over je harde schijf heenblaast, beter dan niks. Maar bij de meeste kasten zitten die dingen juist onder de schijven, dus dan heb je er nog vrij weinig aan.

Heb nu een Nexus 120mm outtake fan @ 7V, verplaatst voldoende lucht en is praktisch onhoorbaar
Oud 14-05-2005, 19:29
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-05-2005 @ 18:28 :
Ik heb ook een 5V fan voorin mn kast en die hoor ik nauwelijks. Lijkt me sterk dat geluidsoverlast juist groter wordt bij 5V dan bij 12V. Maar misschien een kwestie van uitproberen?
Wat hij zegt is dat een onbelemmerde 12V fan minder lawaai maakt dan een 5V "persfan".
Oud 14-05-2005, 19:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-05-2005 @ 20:29 :
Wat hij zegt is dat een onbelemmerde 12V fan minder lawaai maakt dan een 5V "persfan".
Zou kunnen. Ik hoor mijn intake-fan nauwelijks, zelfs al zit ik er recht voor. 5V gewoon fluisterstil. En daar zit gewoon een ijzeren rooster met gaatjes voor. En er komt best wat lucht vanaf hoor, al is het maar een klein stroompje dat is toch vrij belangrijk.
Oud 14-05-2005, 19:37
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-05-2005 @ 20:34 :
Zou kunnen. Ik hoor mijn intake-fan nauwelijks, zelfs al zit ik er recht voor. 5V gewoon fluisterstil. En daar zit gewoon een ijzeren rooster met gaatjes voor. En er komt best wat lucht vanaf hoor, al is het maar een klein stroompje dat is toch vrij belangrijk.
Jep, het ligt er ook maar net aan hoe vrij de lucht erdoorheen kan stromen. Mijn intake-fan is 80 mm, iets anders ging helaas niet in mijn huidige kast en ik vind dat hij best wel veel geluid maakt. Meer dan mijn Athlon 64 boxed cooler. Hij draait nu op 12V, ik zal hem eens op 5V laten draaien, maar ik denk dat hij nog steeds best wat geluid zal maken.
Oud 14-05-2005, 19:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Zo jammer die boxed koelers.

Neem een mooie Arctic Freezer 64 of iets van Zalman. 19dBA is gewoon superfijn!
Oud 14-05-2005, 20:24
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-05-2005 @ 20:47 :
Zo jammer die boxed koelers.

Neem een mooie Arctic Freezer 64 of iets van Zalman. 19dBA is gewoon superfijn!
Mwoah, ik heb deze PC nooit 's nachts aanstaan ofzo, ik vind het prima zo. Als ik volgend jaar écht op kamers woon, dan ga ik er eens over nadenken om hem wat stiller te maken. Ik heb er nu gewoon geen last van en mijn CPU en kast zijn retekoel.
Oud 14-05-2005, 20:32
Jolt
Jolt is offline
Als je nu een moederbord had die cpu fan control had....temp geregeld....

Ach wie ben ik...
Oud 14-05-2005, 21:54
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 14-05-2005 @ 21:32 :
Als je nu een moederbord had die cpu fan control had....temp geregeld....

Ach wie ben ik...
Mijn vorige systeem had dat wel. Maar zoveel had ik er niet aan.
Oud 14-05-2005, 22:15
Jolt
Jolt is offline
Ach mijn zalman draait 2300 rpms, c.q full speed, maakt mij geen donder uit. Scheelt toch niet veel in geluid.
Oud 15-05-2005, 00:46
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-05-2005 @ 20:34 :
Dat hangt van zoveel dingen af. De scherpte van de gaatjes (bij kwaliteitskasten is het metaal van de rand vaak ronder, zodat je geen snerpende toon krijgt). De stand van de bladen (hoe platter de bladen staan hoe zachter het geluid, maar hoe langzamer de lucht beweegt). Et cetera.

Ik heb ook nooit beweerd dat een 5V-fan die zijn intake van een gaatjesrooster moet hebben, altijd meer lawaai maakt dan een 12V fan met vrije intake. Ik postuleer alleen de stelling dat dat kan, en ik wil daar nog aan toevoegen dat pure luchtruis alleen niet alles is.

Het gaat ook om de frequentiecomponenten. Ik heb persoonlijk liever een luider, maar regelmatig en niet hoogtonig geluid van airflow, dan een zachter maar snerpend en fluitend geluid. Maar goed, ik heb een heel scherp gehoor, dus ik erger me veel sneller aan hoge geluiden uit de PC.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:48
CrazY G
CrazY G is offline
dus ik kan hem niet afsluiten tenzij ik hem vervang met een stillere fan?
Oud 16-05-2005, 14:34
Gimme more beer
Citaat:
CrazY G schreef op 16-05-2005 @ 13:48 :
dus ik kan hem niet afsluiten tenzij ik hem vervang met een stillere fan?
Och, je kunt hem er best uithalen hoor, in veel oude PC's is het niet zo erg nodig. Een fan aan de achterkant is bijvoorbeeld weer veel nuttiger.
Oud 16-05-2005, 21:47
CrazY G
CrazY G is offline
ja het is een oude kast maar er zitten wel nieuwe onderdelen in.
Amd64 3000+, 512mb, 120gb, radeon9700
heeft dit systeem die extra koeling nodig of niet?
Ik heb wel een voeding die aan de achterkant en aan de zijkant een fan heeft. ik denk dat dat wel genoeg is. Ja toch?
Oud 16-05-2005, 21:49
Gimme more beer
Citaat:
CrazY G schreef op 16-05-2005 @ 22:47 :
ja het is een oude kast maar er zitten wel nieuwe onderdelen in.
Amd64 3000+, 512mb, 120gb, radeon9700
heeft dit systeem die extra koeling nodig of niet?
Ik heb wel een voeding die aan de achterkant en aan de zijkant een fan heeft. ik denk dat dat wel genoeg is. Ja toch?
Het ligt een beetje aan de leeftijd van de radeon, maar opzich wordt die athlon niet zó heet dat je echt een casefan nodig hebt.

Die koeling van de voeding zal ook voornamelijk wel koeling voor de voeding zelf zijn, aan de achterkant van je kast zit vaak plek voor een 80 mm fan, draai er daar eentje op. Kost geen ruk.
Oud 16-05-2005, 22:30
Jolt
Jolt is offline
Ik zou wel gewoon altijd zorgen voor een outtake, vooral als de zomer er weer aan komt, dan zit je IDLE cpu temp al gauw rond de 40ºC.

En natuurlijk is een beetje airflow, altijd fijn, passive northbridge, onderdelen van het moederbord worden ook gewoon gekoeld, HDD's, wat dus weer voor meer stabiliteit zorgt.
Reageren

Regels voor berichten