Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 09:14
4774
4774 is offline
ej

wij hebben thuis een jong mereltje. Hij was uit z'n nestje gevallen, en toen hebben we gewacht tot zn ouders m zegmaar op kwamen halen. maar de hele dag kwamen ze niet, en het moet toch eten. Dus hebben we m in een doosje gedaan en hem wormen en insecten gevoerd. Ik heb geen flauw idee wat het nog meer eet. En ik heb geen flauw idee hoe je zo'n beestje opvoed. Want los laten kan niet want het is nog heel klein. Voorlopig kan ie nog wel op wormen, insecten en gemalen fruit leven maar wat moeten we dan doen? iemand enig idee?
thx
Advertentie
Oud 31-05-2004, 09:19
aapje
aapje is offline
Citaat:
4774 schreef op 31-05-2004 @ 10:14 :
ej

wij hebben thuis een jong mereltje. Hij was uit z'n nestje gevallen, en toen hebben we gewacht tot zn ouders m zegmaar op kwamen halen. maar de hele dag kwamen ze niet, en het moet toch eten. Dus hebben we m in een doosje gedaan en hem wormen en insecten gevoerd. Ik heb geen flauw idee wat het nog meer eet. En ik heb geen flauw idee hoe je zo'n beestje opvoed. Want los laten kan niet want het is nog heel klein. Voorlopig kan ie nog wel op wormen, insecten en gemalen fruit leven maar wat moeten we dan doen? iemand enig idee?
thx
dat heb ik ook al een aantal keer gehad maar meestal belde ik de dierenambulance dan komen ze um halen.
Oud 31-05-2004, 09:27
Verwijderd
Toen ik klein was hadden wij ook een mereltje die uit het nest was gevallen. Mijn moeder had toen een vogelopvang gebeld en gevraagd wat ze moest doen. Er werd haar geadviseerd (meel?)wormen te kopen bij de dierenwinkel, die te voeren, en hem 's avonds te komen brengen (waarom dat beestje niet meteen gebracht kon worden weet ik ook niet).
Toen we 'savonds dat beestje brachten hadden we de overige wormen mee genomen. De vrouw van de opvang vroeg ons of wij de wormen eerst 'vermoord' hadden. Dit vroeg ze omdat die beestjes nog best sterke tandjes kunnen hebben en hierdoor de maag van het vogeltje kunnen doorboren, en dan gaat het beestje dood. (Zoiets had ze gezegd).

Ik denk dat het, het beste is zo'n beestje naar een één of andere vogelopvang te brengen. Zij weten hoe ze zo'n beestje op kunnen vangen en hebben er meer ervaring mee.
Oud 31-05-2004, 09:34
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
Ja...als ik jou was zou ik inderdaad gewoon de dierenambulance bellen die m dan komt halen. Maar toen ik nog niet wist dat zoiets bestond had ik ook een keer een merel gevonden, (wel al aardig volwassen) en die gaf ik op aanraden van iemand kattenvoer. ja, van dat kattenvlees dan, erg fijngeprakt/gestampt en dat at die merel. Maar of het echt niet slecht is voor een merel zou ik niet weten...
Oud 31-05-2004, 10:01
4774
4774 is offline
thx
kzal wel ff bellen ;D
Oud 31-05-2004, 10:08
Verwijderd
zo'n jong mereltje kan bijna niet overleven denk ik.. beter is idd om te bellen, als het mereltje bij jou blijft is de kans klein dat hij het overleeft zonder zn vader/moeder
Oud 02-06-2004, 18:00
murwari
murwari is offline
Heb je gebeld? Is het mereltje opgehaald?

Echt opvoeden kan je zo'n dier toch niet hoor, zorgen dat je het goed voedt, dat het aansterkt en dan weer vrij kan is het beste denk ik.
Oud 03-06-2004, 17:32
Phie.
Phie. is offline
Ik heb precies hetzelfde probleem. Wij hebben zown kauwtje (? hoe schrijf je dat?) in de tuin zitten die ook niet meer kan vliegen. Hij is best groot en je kan hem gewoon pakken maar hij gaat dus ook niet meer weg. Alleen ik weet niet wat ik ermee moet doen en wat ik 'm moet geven.. Wormen eet ie namelijk niet op, meer heb ik nog niet geprobeerd. Iemand nog ideeen?

Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 17:36.
Oud 03-06-2004, 19:30
Daevrem
Daevrem is offline
Je kunt zelf ook proberen een pleegnest voor een nestloos jong vogeltje te vinden. Vaak wordt hij dan gevoed. Maar het is niet helemaal duidelijk of z'n vogel dan toch nog evenveel kans op succes heeft dan normaal.

En het ligt natuurlijk aan het pleeggezin. Maar je kunt het denk ik beter proberen dan zelf opvoeden.

Verder, als een vogel niet meer in het nest zit maar ook nog niet kan vliegen wil dat nog niet zeggen dat hij niet meer verzorgt wordt. Eerst kijken en heb geduld.

En wat dacht je van gewoon laten doodgaan. Kan soms ook de beste keuze zijn. Zeker als het om een kraai of ekster gaat.
Oud 03-06-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
EHVJ schreef op 03-06-2004 @ 18:32 :
Ik heb precies hetzelfde probleem. Wij hebben zown kauwtje (? hoe schrijf je dat?) in de tuin zitten die ook niet meer kan vliegen. Hij is best groot en je kan hem gewoon pakken maar hij gaat dus ook niet meer weg. Alleen ik weet niet wat ik ermee moet doen en wat ik 'm moet geven.. Wormen eet ie namelijk niet op, meer heb ik nog niet geprobeerd. Iemand nog ideeen?
Kauwtjes eten volgens mij wel brood enzo. Zijn echt een beetje afvaleters. Volgens mij eten ze ook geen wormen, maar dat weet ik niet zeker.
Oud 04-06-2004, 13:23
Verwijderd
Pas geleden was er een merelnest in onze tuin gedemonteerd door onze katten, maar ze hadden één zo'n beest half-dood laten liggen. Toen heb ik het maar platgetrapt
Oud 04-06-2004, 16:29
Marsel
Marsel is offline
ik vraag me af of ze bij de dierenambulance hem wel in leven houden
net alsof hun wel een idee hebben om hem normaal groot te brengen... 1 vogeltje meer of minder is niet zo'n ramp
Oud 04-06-2004, 17:50
Daevrem
Daevrem is offline
Ik vraag me ook af wat ze ermee doen. Ik dacht dat ze vooral in actie kwamen bij aangereden wild enzo.
Oud 04-06-2004, 18:51
tiram
tiram is offline
Ik heb een keer een jonge spreeuw gevonden, hij lag heel zielig een beetje bebloed aan de kant van de weg...
Ik heb hem meegenomen. De eerste dag wilde hij niks eten. Hij lag helemaal op zijn zij met zijn oogjes half dicht, ik heb hem toen tegen me aangelegd, zodat hij het lekker warm kreeg.
Geen idee hoelang ik zo gelegen heb, maar hij knapte op.
De volgende dag zat hij in zijn doosje, en wilde hij eten.
Ik gaf hem wormen en meelvormen, en een (HEEL) klein beetje water.
Elke dag ging hij een beetje vooruit. Na een paar dagen sprong hij al door mijn kamer heen, en tikte met zijn snaveltje op de grond (teken dat hij om eten zocht).
Ik legde wormen op de grond neer. Eerst pikte hij er om heen, na een dag of twee lukte het hem om ze van de grond te eten. Toen hij weer en tijdje later zelfs al probeerde te vliegen, wilde ik niet langer wachten en heb hem in het bos (vlakbij de plek waar ik hem gevonden had) losgelaten. Hij hupte vrolijk en fluitend het bos in...

Mijn vogelverhaal
Het was voor mij de eerste keer dat het vogeltje het er levend vanaf bracht bij mij.
Oud 04-06-2004, 21:46
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
tiram schreef op 04-06-2004 @ 19:51 :
Ik heb een keer een jonge spreeuw gevonden, hij lag heel zielig een beetje bebloed aan de kant van de weg...
Ik heb hem meegenomen. De eerste dag wilde hij niks eten. Hij lag helemaal op zijn zij met zijn oogjes half dicht, ik heb hem toen tegen me aangelegd, zodat hij het lekker warm kreeg.
Geen idee hoelang ik zo gelegen heb, maar hij knapte op.
De volgende dag zat hij in zijn doosje, en wilde hij eten.
Ik gaf hem wormen en meelvormen, en een (HEEL) klein beetje water.
Elke dag ging hij een beetje vooruit. Na een paar dagen sprong hij al door mijn kamer heen, en tikte met zijn snaveltje op de grond (teken dat hij om eten zocht).
Ik legde wormen op de grond neer. Eerst pikte hij er om heen, na een dag of twee lukte het hem om ze van de grond te eten. Toen hij weer en tijdje later zelfs al probeerde te vliegen, wilde ik niet langer wachten en heb hem in het bos (vlakbij de plek waar ik hem gevonden had) losgelaten. Hij hupte vrolijk en fluitend het bos in...

Mijn vogelverhaal
Het was voor mij de eerste keer dat het vogeltje het er levend vanaf bracht bij mij.
Leuk om te horen zeg Lief vogelmeisje ben jij!
Oud 05-06-2004, 16:03
Phie.
Phie. is offline
Ik heb mijn vogel maar naar iemand in de straat egbracht met zo'n mega grote vogelkooi in de tuin. En een kauw eet inderdaad geen wormen, maar ze was wel gelukkig met dat beestje en ze ging hem wel grootbrengen ofzo. Dus daar zijn we ook weer vanaf want het was nogal onhanidg een kat én een vogel in huis.
Oud 05-06-2004, 16:32
tiram
tiram is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 04-06-2004 @ 22:46 :
Leuk om te horen zeg Lief vogelmeisje ben jij!
Vet lief
Oud 07-06-2004, 06:48
alguien
alguien is offline
Ik denk dat je beter de dierenambulance kunt bellen. Er is een grote kans dat het beestje sowieso doodgaat, ook al wordt het opgehaald door de dierenambulance. Hij is waarschijnlijk verstoten door zn ouders.
Oud 07-06-2004, 12:45
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 03-06-2004 @ 20:30 :

En wat dacht je van gewoon laten doodgaan. Kan soms ook de beste keuze zijn. Zeker als het om een kraai of ekster gaat.
het is een merel hoor
en ik denk dat je hem dan niet moet 'verwaarlozen' maar een spuitje ofzo of een andere methode.

ik dnek eigenlijk dat het vogeltjes naar een opvang moet
Oud 07-06-2004, 14:25
duifeltje
duifeltje is offline
nu mijn tip nog even....

geweekte kattenbrokken, wij hebben heel veel vogeltjes grootgebacht met dat spul en ze waren allemaal gezond. Wil je het merk weten?
Oud 07-06-2004, 17:45
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 07-06-2004 @ 13:45 :
en ik denk dat je hem dan niet moet 'verwaarlozen' maar een spuitje ofzo of een andere methode.
Heel snel de kop eraf draaien?

Je leeft in de illusie dat de dierenwereld een paradijs is. Ook al zien die dingen er heel schattig uit, en zijn ze dat eigenlijk ook. De wereld is bikkelhard. Van al die schattige jonge vogeltjes overleeft maar de helft. Vogels die je zelf met de hand opvoed hebben een veel kleinere overlevingskans omdat ze geen gedrag van hun ouders af kunnen kijken. Per soort verschilt dit en percentages ontbreken omdat dit soort onderzoeken erg lastig zijn.

Citaat:
Hij is waarschijnlijk verstoten door zn ouders.
Dat doen ze als er niet genoeg voedsel voorallemaal is. De ouders of een van de sterkere broers/zussen gooien de zwakste vogel uit het nest. Ik weet niet of dit gewoon gedrag is bij merels maar bij sommige vogels komt dat vaak voor.

Ik weet niet in welk gedeelte van nederland je leeft maar in de meeste gebieden zijn er meer dan genoeg merels.
Oud 07-06-2004, 19:10
Fieneke
Fieneke is offline
hebben wij ook gehad! geweekt hondevoer gegeven, dat vinden ze heerlijk, is mooie merel geworden
Oud 07-06-2004, 19:25
duifeltje
duifeltje is offline
wauwie, wij zijn dus niet de enige die honden/katten-brokken geven
Oud 10-06-2004, 21:31
Eend
Eend is offline
Dierenambulance bellen of katten/hondenbrokken weken en dan voeren
Oud 15-06-2004, 18:44
ratonita7
ratonita7 is offline
Ik heb ook een klein mereltje zien liggen toen we gingen wandelen met de hond maar ik mocht het niet meedoen van mijn moeder...En nu voel ik mij daar zoooo rot door, want het is nu dus dood (na 2 dagen).
Ik wist niet eens dat er zoiets als een dierenambulance bestond, bestaat dat ook in België? Onze buren hebben eens een hele nest mussen opgevoed door ze filet américain (geprepareerd gehakt) te voederen, dat helpt dus blijkbaar...
Oud 17-06-2004, 10:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
4774 schreef op 31-05-2004 @ 10:14 :
ej

thx
hey,... wormen en insecten (vliegen vinden ze erg lekker ) geven is goed. Verder drinkt t beestje water.

Uiteindelijk probeert het vanzelf te vliegen enzo. En ja, we kunnen t m niet voordoen, maar als het goed is, gaat dat vanzelf wel goed.
Oud 25-05-2005, 18:43
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Phie. schreef op 03-06-2004 @ 18:32 :
Ahja, das mijn onderwerp Nou.. em... wormen, en heel veel andere dingen.. zo veel das gewoon niet uit te leggen in een paar woorden, surf maar ff naar deze site:

www.fixeer.nl/kauwen/waarom_kauwen.htm Daar heb je het meeste aan denk ik zo..

En deze..:

http://www.solcon.nl/kemperman/kauw/ Das meer algemene info..

En dan nog gewoon een leuke site:
http://home.hccnet.nl/a.a.van.uchele...ennestkast.htm

Alleen is ie een tijdje offline Maar das wel vet, alleen geef niet jezelf de schuld als e doodgaat, zulke beestjes gaat best wel vaak dood, zorg alleen dat als je em buiten houd dat ie wel een binnenhokje heeft! Buiten is zoiezo beter maar als ie zwak wordt kan je em natuurlijk (tijdelijk) binnen houden.

Groetjes en heeeeeeel veeeeeeel succes!
PS, zou je kunnen zeggen of ie overleeft?
Oud 25-05-2005, 18:48
Kauw
Kauw is offline
Oh ja, en kauwtje schrijf je goed hoor of kauw of kauwen kan ook verder schijnt het dat ie nog veel slechte bijnamen heeft maar das alleen voor de domme menzen onder ons dus

Engels - jackdaw
Frans - Choucas des Tours
Duits - Dohle
Fins - Naaka
Armeens - Akraw

Meer weet k ff niet uit me hoofd maar het is wel geinig in andere talen
Oud 25-05-2005, 19:41
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Kauw schreef op 25-05-2005 @ 19:48 :
Oh ja, en kauwtje schrijf je goed hoor of kauw of kauwen kan ook verder schijnt het dat ie nog veel slechte bijnamen heeft maar das alleen voor de domme menzen onder ons dus

Engels - jackdaw
Frans - Choucas des Tours
Duits - Dohle
Fins - Naaka
Armeens - Akraw

Meer weet k ff niet uit me hoofd maar het is wel geinig in andere talen
Bedankt voor de info, maar graag oude topics oud laten wezen

Regels voor berichten