Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2005, 15:20
MB
MB is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-05-2005 @ 15:07 :
Even een paar cijfertjes: zo'n 15 procent van de mensen met spina bifida (de vorm die ik heb) zitten niet in een rolstoel (ja, ze zijn dan meestal nog wel licht gehandicapt, maar ze kunnen wel lopen) en zijn geestelijk ook gezond. 1 op de 1000 kinderen in Nederland heeft spina bifida. Er zijn 16 miljoen Nederlanders, dus 16000 mensen met spina, 90 % wordt geaborteerd, dat zijn er 14400. 15% daarvan is 2160. Per jaar worden er dus 2160 kinderen voor niks geaborteerd. En dan heb ik het nog niet eens over de lichtere vormen van spina, waarbij een veel groter deel gewoon kan lopen en geestelijk gezond is.
Sorry, maar ik vind minstens 2160 per jaar nogal wat.
hahaha, je maakt volgens mij een foutje. Er worden niet 16 miljoen Nederlanders per jaar geboren

Oud 25-05-2005, 15:26
MB
MB is offline
Er worden, volgens het CBS, gemiddeld per dag zo'n 530 kinderen geboren. Dat zijn er dus 193500 per jaar, ongeveer 200000 dus. Dat zijn 200 kindjes met spina bifida. 15% daarvan is dus redelijk gezond, dat zijn 30 kinderen.

Dan worden er 30 kinderen per jaar geaborteerd die anders een "normaal" leven zouden hebben gehad...
Oud 25-05-2005, 15:31
MB
MB is offline
Citaat:
noewkie schreef op 25-05-2005 @ 14:54 :
Het woord mongooltje word in de volksmond vooral gebruikt als scheldwoord. of als benaminf van een debiel of idioot.

Aangezien mensen met het syndroom van down niet achterlijk, idioot of debiel zijn is eht gewoon een erg beledigende benaming.

Ja, Homo wordt ook gebruikt als scheldwoord, gebruik je dat woord oook nooit? Pedo wordt ook gebruikt als scheldwoord, gebruik je dat woord ook nooit? Maargoed, ik zal het woord mongooltje niet meer gebruiken als dat mensen blijkbaar voo rhet hoofd stoot.
Oud 25-05-2005, 15:33
just-miej
just-miej is offline
hmm ok ik hoop dat je het alleen hebt over geestelijk gehandicapten want ik ben lichamelijk gehandicapt en prima instaat om een kind te verzorgen...

Oud 25-05-2005, 15:38
just-miej
just-miej is offline
hmm ik las net dat iemand zei dat alle gehandicapten niet geboren mogen worden.. nou lkkr asociaal leuk dat je me dood wenst.......

Oud 25-05-2005, 15:42
MB
MB is offline
Citaat:
just-miej schreef op 25-05-2005 @ 16:38 :
hmm ik las net dat iemand zei dat alle gehandicapten niet geboren mogen worden.. nou lkkr asociaal leuk dat je me dood wenst.......

We hebben het hier over geestelijke gehandicapten, lees de eerste post maar eens door....
Oud 25-05-2005, 15:44
just-miej
just-miej is offline
niet iedereen
Oud 25-05-2005, 15:47
MB
MB is offline
Citaat:
just-miej schreef op 25-05-2005 @ 16:44 :
niet iedereen
Volgens mij bedoeld niemand hier lichamelijk gehandicapten. Het staat toch duidelijk in de startpost en als ik er zo vlug overheen lees gaat het de hele tijd over geestelijk gehandicapten.
Oud 25-05-2005, 15:50
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 25-05-2005 @ 14:49 :
Ja, ik weet het niet, want ik heb er geen echte ervaring mee. Ik weet alleen dat de ouders van die vriend van mij er wel de hele dag constant mee bezig waren, die moeder gestopt was met werken. De vader op een gegeven moment ook voor een deel. Het gaat ook niet alleen om het down syndroom he, ik weet niet in hoeverre dat heel erg ernstig is, maar ik heb ook weleens gehoord van een meisje met een downsyndroom dat gewoon de MAVO had gedaan enzo (was op TV ooit). Maar het gaat ook over andere vormen en zware handicaps...

Maar heb jij dan een broertje of zusje met een down-syndroom?
Ik heb een broertje dat geestelijk en lichamelijk gehandicapt is en niet kan lopen, en zeer moeilijk kan praten. Geestelijk zal hij rond de 4 of 5 jaar zijn. Maar van sommige dingen die hij doet sta ik echt te kijken. Ook werk ik met geestelijk gehandicapten. Hierdoor heb ik deze mensen leren kennen en de kleine, mooie dingen zoals een mooie lach of oogcontact ook weten te waarderen. Ik denk dat voor velen hun mening dan zal veranderen. Die dingen wegen niet op tegen geld vind ik dan persoonlijk. Het kost veel kracht om zo iemand te verzorgen; maar ik denk dat dat nog altijd beter is dan abortus laten plegen voor de geboorte. je weet nooit hoe erg het zal zijn....en al is het erg dan zijn er nog genoeg mooie dingen van zo'n kind of iemand die je kunt waarderen en die je doen beseffen waar je al die inspanning voor levert.

Laatst gewijzigd op 25-05-2005 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:52
Aiel
Aiel is offline
Leer gehandicapten dan eens fatsoenlijk spellen. Het woord dan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:52
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
just-miej schreef op 25-05-2005 @ 16:44 :
niet iedereen
ik weet niet of je op mij doelt, maar de vraag werd gesteld of we het hier puur en alleen over mensen met een Down syndroom hadden. Dit is hier volgens mij niet het geval. Als het zo was dat je je door mij beledigd voelde; mijn excuses.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:56
MB
MB is offline
Ik begrijp ook wel dat het ook mooi kan zijn, maar dat wil voor mij niet zeggen dat het vanzelfsprekend is dat je ene gehandicapt kind geboren laat worden (als je dat tijdens de zwangerschap te weten komt). Ik denk dat als je abortus laat plegen, dat je dan wel lange tijd (al dan niet de rest van je leven) met een twijfelgevoel rondloopt, maar in sommige gevallen lijkt me dat beter dan de rest van je leven een zwaar geestelijk gehandicapt kind te moeten verzorgen.

Maar over dit soort dingen kan je wel praten, denken en discussieren, maar je weet toch pas echt wat je beslist als je voor die keuze gesteld wordt.

Ik ben het er iig niet mee eens dat de overheid het mag besissen, ze moeten het ook niet ont- of bemoedigen, maar zich er gewoon buiten houden.
Oud 25-05-2005, 15:59
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 25-05-2005 @ 16:56 :
Ik begrijp ook wel dat het ook mooi kan zijn, maar dat wil voor mij niet zeggen dat het vanzelfsprekend is dat je ene gehandicapt kind geboren laat worden (als je dat tijdens de zwangerschap te weten komt). Ik denk dat als je abortus laat plegen, dat je dan wel lange tijd (al dan niet de rest van je leven) met een twijfelgevoel rondloopt, maar in sommige gevallen lijkt me dat beter dan de rest van je leven een zwaar geestelijk gehandicapt kind te moeten verzorgen.

Maar over dit soort dingen kan je wel praten, denken en discussieren, maar je weet toch pas echt wat je beslist als je voor die keuze gesteld wordt.

Ik ben het er iig niet mee eens dat de overheid het mag besissen, ze moeten het ook niet ont- of bemoedigen, maar zich er gewoon buiten houden.
In geen geval mag de overheid dit beslissen natuurlijk. En ik ben het ook wel met je eens dat de keus bij de ouders ligt en dat soms abortus de beste oplossing is. wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat de oplossing niet zo simpel is als sommige mensen hier roepen. Dit is in de trand van: 'ow een gehandicapt kindje, nou dan maar een abortus'. Ik wil laten zien dat je ook van die mensen kan genieten en dat je met een abortus ook iets heel moois kapot kan maken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:06
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-05-2005 @ 15:07 :
Even een paar cijfertjes: zo'n 15 procent van de mensen met spina bifida (de vorm die ik heb) zitten niet in een rolstoel (ja, ze zijn dan meestal nog wel licht gehandicapt, maar ze kunnen wel lopen) en zijn geestelijk ook gezond. 1 op de 1000 kinderen in Nederland heeft spina bifida. Er zijn 16 miljoen Nederlanders, dus 16000 mensen met spina, 90 % wordt geaborteerd, dat zijn er 14400. 15% daarvan is 2160. Per jaar worden er dus 2160 kinderen voor niks geaborteerd. En dan heb ik het nog niet eens over de lichtere vormen van spina, waarbij een veel groter deel gewoon kan lopen en geestelijk gezond is.
Sorry, maar ik vind minstens 2160 per jaar nogal wat.
Leer statistiek begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:07
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-05-2005 @ 14:55 :
Als we zo gaan beginnen: stop met (ex)rokers die longkanker hebben te behandelen. Scheelt ook een heleboel geld en die mensen hebben het zichzelf aangedaan, gehandicapten niet.
Leuke analogie, maar hij slaat als een lul op een drumstel.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
just-miej
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:15
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 20:07 :
Die mensen kosten toch ook geld
En die hadden gewoon niet hoeven beginnen te roken!
Oud 25-05-2005, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 20:15 :
Die mensen kosten toch ook geld
En die hadden gewoon niet hoeven beginnen te roken!
Het aborteren van een ongeboren baby is naar mijn mening iets heel anders dan het doodmaken van een persoon.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:20
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 20:16 :
Het aborteren van een ongeboren baby is naar mijn mening iets heel anders dan het doodmaken van een persoon.
Zij maakten zichzelf al dood toen ze begonnen met roken
En het aborteren van een kind is zeker niet iets doodmaken?
Het leeft in principe al binnen in iemand dus dat is ook doodmaken!
Oud 25-05-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 20:20 :
Zij maakten zichzelf al dood toen ze begonnen met roken
En het aborteren van een kind is zeker niet iets doodmaken?
Het leeft in principe al binnen in iemand dus dat is ook doodmaken!
Ja, het eten van een stuk brood is ook het doodmaken van miljoenen bacteriën.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:28
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 20:23 :
Ja, het eten van een stuk brood is ook het doodmaken van miljoenen bacteriën.
Goh wat erg.
Ik vind niet dat je een ongeboren kind met bacterien kan vergelijken daar zijn er toch 100000000000000000000000000000x zoveel van
Oud 25-05-2005, 19:29
Love,SweetLove
Love,SweetLove is offline
Weet nou echt niemand het verschil tussen geestelijke en verstandelijk handicaps?
Je bent geestelijk gehandicapt als je bijv. geen schuldgevoelens hebt of niet van iemand kan houden
Verstandelijk gehandicapt ben je als je een IQ lager dan 70 hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 20:28 :
Goh wat erg.
Ik vind niet dat je een ongeboren kind met bacterien kan vergelijken daar zijn er toch 100000000000000000000000000000x zoveel van
Dat zeg ik ook niet, maar jij gaf aan dat het criterium "iets doodmaken" is. Dat haalde ik met die vergelijking onderuit.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:34
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Jij begon met de term doodmaken
Oud 25-05-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 20:34 :
Jij begon met de term doodmaken
Leer eens begrijpend lezen, ik had het over het doodmaken van personen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:43
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 20:38 :
Leer eens begrijpend lezen, ik had het over het doodmaken van personen.
Vind je het doodmaken van een ongeboren kind dan niet het doodmaken van een persoon?
En sorry ben een beetje slecht in lezen
Oud 25-05-2005, 19:46
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 25-05-2005 @ 16:20 :
hahaha, je maakt volgens mij een foutje. Er worden niet 16 miljoen Nederlanders per jaar geboren

Oh ja neej ik bedoel 2160 voor niks.
Oud 25-05-2005, 19:51
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 20:07 :
Vind ik niet. Jij had het over geld te weinig om gehandicapten te verzorgen, daar kun je bijvoorbeeld geld vandaan halen. Het gaat me niet om het doodmaken van iets of iemand .Ik wil alleen zeggen dat als je wil, het geld wel ergens vandaan te halen is, genoeg dingen waaraan 'nutteloos' geld wordt uitgegeven.
Oh ik en begrijp heeeel goed statistiek, maakte een rekenfoutje, omdat ik ff snel moest zijn. Maar goed, you get the point.
Oud 25-05-2005, 20:07
Verwijderd
Citaat:
aborteren
omg, jij ook al? :x

ik aborteer
jij aborteert
hij/zij/het aborteert
wij aborteren
wij hebben ge-aborteerd

?

het werkwoord is 'abortus plegen'...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:29
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 25-05-2005 @ 21:07 :
omg, jij ook al? :x

ik aborteer
jij aborteert
hij/zij/het aborteert
wij aborteren
wij hebben ge-aborteerd

?

het werkwoord is 'abortus plegen'...
abor·te·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (een foetus) doden => weghalen, wegmaken

Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 20:43 :
Vind je het doodmaken van een ongeboren kind dan niet het doodmaken van een persoon?
En sorry ben een beetje slecht in lezen
Maar inductief redeneren kun je - met een beetje aandringen - gelukkig wel.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:31
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-05-2005 @ 20:51 :
Vind ik niet. Jij had het over geld te weinig om gehandicapten te verzorgen, daar kun je bijvoorbeeld geld vandaan halen. Het gaat me niet om het doodmaken van iets of iemand .Ik wil alleen zeggen dat als je wil, het geld wel ergens vandaan te halen is, genoeg dingen waaraan 'nutteloos' geld wordt uitgegeven.
Ik vind het 'leven' van een foetus minder belangrijk dat het leven van tientallen al levende mensen. Zal wel aan mij liggen.
Citaat:
Oh ik en begrijp heeeel goed statistiek, maakte een rekenfoutje, omdat ik ff snel moest zijn. Maar goed, you get the point.
No, I don't, and you don't either.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:45
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 21:30 :
Maar inductief redeneren kun je - met een beetje aandringen - gelukkig wel.
Haha kan ik toch nog iets
Oud 25-05-2005, 20:48
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 21:31 :
[B]Ik vind het 'leven' van een foetus minder belangrijk dat het leven van tientallen al levende mensen. Zal wel aan mij liggen.No, I don't, and you don't either.
Ja, en met jou is helaas geen fatsoenlijke discussie te voeren...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:53
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 25-05-2005 @ 21:48 :
Ja, en met jou is helaas geen fatsoenlijke discussie te voeren...
Waarom is er met Mephostophilis geen discussie te voeren? Omdat hij het niet eens wordt met jou standpunt?
Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met Mephostophilis maar kan nog wel met hem discusieren
Oud 25-05-2005, 20:54
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 21:53 :
Waarom is er met Mephostophilis geen discussie te voeren? Omdat hij het niet eens wordt met jou standpunt?
Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met Mephostophilis maar kan nog wel met hem discusieren
Omdat hij wat mij betreft er heel andere zaken bij betrekt die totaal niet van toepassing zijn en aan sommige uitspraken een heel andere draai geeft.. Tevens is zijn Ironie vaak niet op zijn plaats.

Laatst gewijzigd op 25-05-2005 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:55
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 25-05-2005 @ 21:54 :
Omdat hij wat mij betreft er heel andere zaken bij betrekt die totaal niet van toepassing zijn en aan sommige uitspraken een heel andere draai geeft.. Tevens is zijn Ironie vaak niet op zijn plaats.
Hier ben ik het wel mee eens jah
Maarja sommige mensen bestaan ook he!
Oud 25-05-2005, 20:58
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 21:55 :
Hier ben ik het wel mee eens jah
Maarja sommige mensen bestaan ook he!
dat klopt, en daarom gaan we ook vrolijk verder met de discussie..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 21:00
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 25-05-2005 @ 21:58 :
dat klopt, en daarom gaan we ook vrolijk verder met de discussie..
Ik vandaag niet meer
Ga nog even mijn debat voor morgen voorbereiden!
Doeggie
Oud 25-05-2005, 21:19
Copycat
Copycat is offline
Ik vind dat er hooguit geadviseerd mag worden een abortus te plegen. Ik vind dat de uiteindelijke keuze of er een abortus moet worden genomen, bij de ouders liggen. Deze weten meestal wel namelijk of ze hun kind een gelukkig of ongelukkig leven kan geven. Het gaat hier wel om geestelijke gehandicapten en niet om lichamelike gehandicapten.

Maar om nou als overheid een kind verbieden om geboren mogen worden, met excuus dat het beter is voor het collectief, of dat het geganrandeerd ongelukkig wordt, vind ik nergens op slaan. Wie zijn wij om te bepalen wie er mag leven of niet mag leven. Stelletje egoisten. Elk mensenleven is in princiepe gelijk.

Zo kunnen we net zo goed een verbod leggen voor het baren van lelijke mensen. Die zijn ook ongelukkig. Gaan de criminaliteit in en kosten ook geld. Het is mischien een dom voorbeeld, maar mijn punt is duidelijk.
Oud 25-05-2005, 21:39
MB
MB is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-05-2005 @ 20:46 :
Oh ja neej ik bedoel 2160 voor niks.

Nee, meisje, je hebt het fout
Oud 26-05-2005, 11:31
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 21:31 :
Ik vind het 'leven' van een foetus minder belangrijk dat het leven van tientallen al levende mensen. Zal wel aan mij liggen
Misschien. Het gaat mij erom dat ik het niet vind kunnen dat de overheid bepaalt wat levenswaardig is en wat niet. En dat gehandicapte mensen als minderwaardig worden gezien.

Oh, je engels klopt ook niet, dát kan ik dan weer wel. Statistiek hoef ik ook niet meer te kunnen, heb namelijk wiskunde B, dat scheelt.
Oud 26-05-2005, 20:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 26-05-2005 @ 12:31 :
Oh, je engels klopt ook niet, dát kan ik dan weer wel. Statistiek hoef ik ook niet meer te kunnen, heb namelijk wiskunde B, dat scheelt.
wat is er mis mee dan?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 09:29
Verwijderd
Officieel is het Verstandelijk gehandicapt!!!

Citaat:
Ik vind dat er hooguit geadviseerd mag worden een abortus te plegen. Ik vind dat de uiteindelijke keuze of er een abortus moet worden genomen, bij de ouders liggen.
Hier ga ik in mee.

Eigenlijk vind ik het persoonlijk wel raar dat sommige mensen zo kunnen denken dat ze vinden dat mensen maar beter niet kunnen leven omdat ze een bepaalde afwijking hebben. Komt op mijn over als 'Die heeft een afwijking, dus die moet dood.' En dan gelukkig maar dat ik die afwijking niet heb, want daardoor 'mag' ik leven.... Vind je jezelf dan beter dan een ander? Maar ben je stiekem niet vreselijk arrogant als je als mens gaat bepalen wie wel of niet mag leven? Waar haal je dat recht eigenlijk vandaan? (sorry voor de woordkeus hoor, denk er eens over na, trek het je niet persoonlijk aan)
* en dit alles met een hele rustige stem, het is slechts een overdenking *

Daarnaast, waar ligt de grens? Want verstandelijke handicap is een onzettend breed begrip. Kinderen op zmlk-scholen zijn over het algemeen ook verstandelijk gehandicapt, hadden die dan ook niet geboren moeten worden. Waarschijnlijk zal gezegd worden van wel, maar wie legt dan de grens, en waar? En wie gaat die verantwoordelijkheid op zijn schouders nemen?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 09:33
Aiel
Aiel is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 28-05-2005 @ 10:29 :
Officieel is het Verstandelijk gehandicapt!!!
Verstandelijke beperking toch? Who gives a fuck. Zolang het beestje maar een naam heeft.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 14:56
Verwijderd
Citaat:
lady-kebiss schreef op 28-05-2005 @ 10:29 :
(...)

Daarnaast, waar ligt de grens? Want verstandelijke handicap is een onzettend breed begrip. Kinderen op zmlk-scholen zijn over het algemeen ook verstandelijk gehandicapt, hadden die dan ook niet geboren moeten worden. Waarschijnlijk zal gezegd worden van wel, maar wie legt dan de grens, en waar? En wie gaat die verantwoordelijkheid op zijn schouders nemen?
Dat zijn allemaal praktische bezwaren, geen principiële. Je kunt voor het uithuisplaatsen van een minderjarig kind of het onder curatele stellen van een geestelijk gehandicapte ook wel afvragen waar de grens ligt, of ze wel of niet geboren hadden moeten worden, wie de verantwoordelijkheid moet nemen et cetera. Toch gebeuren uithuisplaatsingen en ondercuratelestellingen gewoon.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 11:13
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
miss watson schreef op 23-05-2005 @ 15:50 :
ik wil graag even weten wat jullie van dit onderwerp vinden: mag de geboorte van gehandicapte (geestelijk) kinderen verboden worden? als kinderen zwaar geestelijk gehandicapt zijn en ze moeten voortdurend verzorgd worden, heeft zo'n leven dan wel zin? Zou zo'n kind het gevoel hebben dat hij of zij een zinvol leven leidt?

Als je voor de geboorte onderzoekt of een kind geestelijk gehandicapt is, mag je dan (om die reden) een abortus laten plegen?
Nee ik vind niet dat je dat mag verbieden en ook is het helemaal niet mogelijk. Je kunt idd hoogstens abortus adviseren als het zeker is dat het kind met het syndroom van down geboren zal worden. Verder zul je een verstandelijke handicap (laat staan een geestelijke, maar heb het idee dat je dit ook niet bedoelt) volgens mij helemaal niet aan kunnen tonen vóór de geboorte. (m.u.v. down syndroom)
Een kind kan verstandelijk gehandicapt raken bij de geboorte maar ook jaren na de geboorte.

Je hebt verstandelijke handicaps in talloze vormen. Het lijkt me nog sterker dat ze daar voor de geboorte al iets over kunnen zeggen. Dus zelfs abortus nadrukkelijk adviseren lijkt me voorbarig. Een kind met een licht/matig verstandelijk handicap kan soms nog prima in de "normale" samenleving functioneren en een handicap hebben is echt geen garantie voor een ongelukkig/onwaardig leven.

Ik werk met mensen met een verstandelijke handicap (autisme, syndroom van down etc.) en zij komen over het algemeen echt niet ongelukkig over. Natuurlijk beseffen ze niet alles even goed, maar is dat dan persé nodig om plezier te hebben, leuke dingen te doen, te lachen etc. Ook met een (zeer) laag IQ kun je gelukkig zijn hoor.

Degenen met zeer laag niveau zijn er naar mijn idee niet mee bezig of hun leven zinvol is ja of nee. Daar meten ze hun geluk niet aan af en dat is ook totaal niet nodig lijkt mij. Ze ervaren geluk op een andere manier, ieder op hun eigen manier.
Degenen met een wat hoger niveau zijn vaak wat meer bezig met het zinvol bezig zijn en hebben ook het gevoel van voldoening na bepaalde taken.

Ook hebben ze echt wel gevoelens, ze kunnen lachen, huilen, houden van, vriendschappen aangaan e.d. net als wij "normale mensen" dus waarom hun het leven bij voorbaat al ontnemen of een instelling hebben van "ach die mensen kosten alleen maar geld en hebben zelf toch niets aan hun leven.."

Naar mijn idee hebben ze dus absoluut wel iets aan hun leven.

Wat ik moeilijker vind zijn de meer extreme gevallen, zeer zware lichamelijke handicaps in combinatie met een zeer zwaar verstandelijke handicap. Mensen die dus in een speciale soort ligrolstoel liggen, zich niet kunnen bewegen, niet kunnen praten, soms niet eens kunnen zien of horen etc. Maar daar kan ik niet over oordelen, ik weet niet wat er in het hoofd van die mensen omgaat. Wat ik wel weet is dat ze absoluut belevingen hebben, bepaalde voorkeuren e.d. en dit op hun manier kunnen aangeven, alleen daarvoor moet je er erg veel tijd insteken en ze echt heel goed leren kennen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Maar n.a.v. dingen die ik zie en hoor op mijn werk heb ik ook van die extreme gevallen het idee dat ze op hun manier gelukkig zijn, karakter hebben en gevoelens.

Kortom ik vind dat je niemand mag verplichten tot abortus (laten) plegen. Elk mens heeft recht op een bestaan en wie zijn wij nou om te beslissen welk leven wel of niet genoeg waarde heeft?
De ouders mogen van mij die keuze maken, omdat zij in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Maar er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig en die zijn echt niet zo naar als ze misschien lijken. (woningen en vormen van dagbesteding.)

Ik heb niet alle berichten gelezen, dus bij voorbaat sorry voor de eventuele herhalingen...
Oud 29-05-2005, 11:16
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Fleur schreef op 29-05-2005 @ 12:13 :
Nee ik vind niet dat je dat mag verbieden en ook is het helemaal niet mogelijk. Je kunt idd hoogstens abortus adviseren als het zeker is dat het kind met het syndroom van down geboren zal worden. Verder zul je een verstandelijke handicap (laat staan een geestelijke, maar heb het idee dat je dit ook niet bedoelt) volgens mij helemaal niet aan kunnen tonen vóór de geboorte. (m.u.v. down syndroom)
Een kind kan verstandelijk gehandicapt raken bij de geboorte maar ook jaren na de geboorte.

Je hebt verstandelijke handicaps in talloze vormen. Het lijkt me nog sterker dat ze daar voor de geboorte al iets over kunnen zeggen. Dus zelfs abortus nadrukkelijk adviseren lijkt me voorbarig. Een kind met een licht/matig verstandelijk handicap kan soms nog prima in de "normale" samenleving functioneren en een handicap hebben is echt geen garantie voor een ongelukkig/onwaardig leven.

Ik werk met mensen met een verstandelijke handicap (autisme, syndroom van down etc.) en zij komen over het algemeen echt niet ongelukkig over. Natuurlijk beseffen ze niet alles even goed, maar is dat dan persé nodig om plezier te hebben, leuke dingen te doen, te lachen etc. Ook met een (zeer) laag IQ kun je gelukkig zijn hoor.

Degenen met zeer laag niveau zijn er naar mijn idee niet mee bezig of hun leven zinvol is ja of nee. Daar meten ze hun geluk niet aan af en dat is ook totaal niet nodig lijkt mij. Ze ervaren geluk op een andere manier, ieder op hun eigen manier.
Degenen met een wat hoger niveau zijn vaak wat meer bezig met het zinvol bezig zijn en hebben ook het gevoel van voldoening na bepaalde taken.

Ook hebben ze echt wel gevoelens, ze kunnen lachen, huilen, houden van, vriendschappen aangaan e.d. net als wij "normale mensen" dus waarom hun het leven bij voorbaat al ontnemen of een instelling hebben van "ach die mensen kosten alleen maar geld en hebben zelf toch niets aan hun leven.."

Naar mijn idee hebben ze dus absoluut wel iets aan hun leven.

Wat ik moeilijker vind zijn de meer extreme gevallen, zeer zware lichamelijke handicaps in combinatie met een zeer zwaar verstandelijke handicap. Mensen die dus in een speciale soort ligrolstoel liggen, zich niet kunnen bewegen, niet kunnen praten, soms niet eens kunnen zien of horen etc. Maar daar kan ik niet over oordelen, ik weet niet wat er in het hoofd van die mensen omgaat. Wat ik wel weet is dat ze absoluut belevingen hebben, bepaalde voorkeuren e.d. en dit op hun manier kunnen aangeven, alleen daarvoor moet je er erg veel tijd insteken en ze echt heel goed leren kennen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Maar n.a.v. dingen die ik zie en hoor op mijn werk heb ik ook van die extreme gevallen het idee dat ze op hun manier gelukkig zijn, karakter hebben en gevoelens.

Kortom ik vind dat je niemand mag verplichten tot abortus (laten) plegen. Elk mens heeft recht op een bestaan en wie zijn wij nou om te beslissen welk leven wel of niet genoeg waarde heeft?
De ouders mogen van mij die keuze maken, omdat zij in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Maar er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig en die zijn echt niet zo naar als ze misschien lijken. (woningen en vormen van dagbesteding.)

Ik heb niet alle berichten gelezen, dus bij voorbaat sorry voor de eventuele herhalingen...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 15:23
muts8848
muts8848 is offline
als ze mij ooit zouden dwingen om een abortus te plegen omdat mijn kind gehandicapt zou zijn, dan zou ik emigreren!!
Oud 29-05-2005, 16:23
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
muts8848 schreef op 29-05-2005 @ 16:23 :
als ze mij ooit zouden dwingen om een abortus te plegen omdat mijn kind gehandicapt zou zijn, dan zou ik emigreren!!
Inderdaad!
Ik denk niet dat ik het kind zou willen houden, mijn broertje zelf is ook gehandicapt (geestelijk) verder kan hij vrijwel alles. Met mijn broertje hebben mijn ouders geluk gehad vind ik.
Omdat mijn broertje gehandicapt is kom ik vaak genoeg in aanraking met gehandicapten die er toch wel iets erger aan toe zijn. En waar het moeilijk is om voor te zorgen.
Natuurlijk krijgt dat kind heel veel liefde en zorgen de ouders er goed voor maar ik denk toch dat ik het zou laten weg halen. De kans is niet heel erg groot dat het kind later zelfstandig woont en leeft (er zijn waarschijnlijk wel gehandicapten die het kunnen maar toch).
En toch zal ik emigreren want ik vind niet dat iemand je mag dwingen tot abortus. Wat het kindje ook kan hebben!
Reageren

Regels voor berichten