Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2005, 17:53
arend9
arend9 is offline
Moet men bij elke geboorte, bloed afnemen voor een DNA profiel?

Wat vinden jullie? Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.

Zelf ben ik voor, omdat zo criminaliteit beter bestreden kan worden (denk ik)

Gr Arend9
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2005, 18:05
Verwijderd
Daar zou ik geen bezwaar tegen hebben.

Wat heeft dit trouwens te maken met exacte vakken?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:52
Verwijderd
Het ligt ook aan de inhoud van dat DNA-profiel. Als je praat over een paar markers uit junk-DNA kan ik daar geen bezwaar tegen hebben. Een paspoort dat je genopbouw laat zien vind ik een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:22
Keith
Keith is offline
Junk DNA is sowieso veel boeiender, omdat er in junk DNA een grotere varieteit bestaat tusse nverschillende mensen. Bij het gebruikte DNA heeft veel selectie plaatsgevonden en zijn dus slechts enekele varianten over.

Het is wel een mooi punt, en ook een goede reden dat het op excact staat, want bij NnA denkt men nooit zo na over technische details als dit.

Overigens, ik ben wel voor het maken van een DNA databank.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:54
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 19:05 :
Daar zou ik geen bezwaar tegen hebben.

Wat heeft dit trouwens te maken met exacte vakken?
dus biologie behoort niet meer tot de exacte vakken maar bijvoorbeeld tot de talen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 03-06-2005 @ 20:54 :
dus biologie behoort niet meer tot de exacte vakken maar bijvoorbeeld tot de talen
Ik vind het meer een maatschappelijke discussie die thuishoort op N&A, tenzij echt de technische details worden besproken.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 22:03
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 23:00 :
Ik vind het meer een maatschappelijke discussie die thuishoort op N&A, tenzij echt de technische details worden besproken.
aan een hoop experimenten die in de biologie worden gedaan, zijn proefdieren nodig, waarbij veel ethische discussies ontstaan. Er is ook zo'n vak als bioethiek. Ik vind dat deze discussie best op het exacte forum kan, omdat je er niet over kunt discussieren als je niet weet waar er nu eigenlijk over wordt gediscusieerd.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 22:07
Verwijderd
Mja, ik vind ook wel dat het op ExV kan. Eventueel ook wel op W&F. Maargoed, ik laat 'm voorlopig ff staan.

Citaat:
Snees schreef op 03-06-2005 @ 19:52 :
Het ligt ook aan de inhoud van dat DNA-profiel. Als je praat over een paar markers uit junk-DNA kan ik daar geen bezwaar tegen hebben. Een paspoort dat je genopbouw laat zien vind ik een ander verhaal.
Ik denk dat er idd meer een DNA fingerprint bedoeld wordt hier, omdat het over het bestrijden van criminaliteit gaat. Daar heb ik ook niks op tegen. Maar dan kun je net zo goed ook meteen van iedereen een vingerafdruk afnemen, dan heb je dat ook maar bij de hand.

Een paspoort dat je genenopbouw laat zien is idd een heel ander verhaal en daar ben ik zelf op tegen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 22:34
Keith
Keith is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 03-06-2005 @ 23:03 :
aan [voor] een hoop experimenten die in de biologie worden gedaan, zijn proefdieren nodig,
Bij het ontcijferen van het menselijk genoom toch niet? Vingerafdrukken zijn misschien beter aanvaard als bewijsmateriaal, maar DNA is veel makkelijker te vinden. Voor een DNA profiel heb je aan een uiterst kleine hoeveelheid cellen genoeg. Waarom niet eigenlijk? Uit je DNA valt weinig op te maken dat je privacy kan schenden en ik denk ook niet dat er mensen zijn die dit op religieuze gronden kunnen verwerpen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 03-06-2005 @ 23:34 :
Bij het ontcijferen van het menselijk genoom toch niet? Vingerafdrukken zijn misschien beter aanvaard als bewijsmateriaal, maar DNA is veel makkelijker te vinden. Voor een DNA profiel heb je aan een uiterst kleine hoeveelheid cellen genoeg. Waarom niet eigenlijk? Uit je DNA valt weinig op te maken dat je privacy kan schenden en ik denk ook niet dat er mensen zijn die dit op religieuze gronden kunnen verwerpen ofzo.
Dat denk ik ook niet, maar ik denk wel dat er veel mensen dit op religieuze gronden zullen verwerpen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 17:00
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Keith schreef op 03-06-2005 @ 23:34 :
dat van dierproeven was ook maar een voorbeeld dat er door bepaalde proeven veel ethische kwesties kunnen ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 10:32
arend9
arend9 is offline
ja kan je hier over dit onderwerp ook een pleidooi houden? Want ik kom niet op zoveel voor's en tegen's
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten