Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2005, 16:48
Verwijderd
Volgens Sartre is de mens niets anders dan wat hij van zichzelf maakt.Deze verantwoordelijkheid is niet alleen voor jezelf maar voor alle anderen mensen. We kiezen datgene wat voor ons het beste is en niets kan het beste zijn voor ons als het ook niet het beste is voor alle anderen. Dit is niet vanzelfsprekend onze verantwoordelijkheid omvat dus de hele wereld. Veel mensen geloven dat ze alleen voor zichzelf kiezen. Wat zou er echter gebeuren als iedereen zou handelen zoals jij?Kunnen jullie met een gerust geweten antwoord op die vraag geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2005, 16:59
Verwijderd
Als iedereen zo zou handelen als ik, zou de economie instorten. Ik ben namelijk een consuminderaar.

Positief neveneffect is wel dat religie en geweld zouden verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 17:03
T_ID
T_ID is offline
Iedereen kiest voor zichzelf, welke beslissing ze ook nemen.

Uit al die beslissingen komt een balans, en dat is hoe de wereld er uit gaat zien.

We hebben zoveel verantwoordelijkheid als we onszelf toeschrijven, als we de hele aarde willen verneuken, dan kan en mag dat.

Tja, nadeel is dat we dan zelf dood gaan, dus dat we op een gegeven moment voor onszelf kiezen en het wat schoner aan doen, maar zoals ik al zei, dat is eigenbelang.
Oud 21-05-2005, 17:24
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-05-2005 @ 18:03 :
Iedereen kiest voor zichzelf, welke beslissing ze ook nemen.

Uit al die beslissingen komt een balans, en dat is hoe de wereld er uit gaat zien.

We hebben zoveel verantwoordelijkheid als we onszelf toeschrijven, als we de hele aarde willen verneuken, dan kan en mag dat.

Tja, nadeel is dat we dan zelf dood gaan, dus dat we op een gegeven moment voor onszelf kiezen en het wat schoner aan doen, maar zoals ik al zei, dat is eigenbelang.
Niet iedereen kiest voor zichzelf hoor. Ik weet al 2 groepen mensen die dat niet doet, namelijk:
1. iemand die onvoorwaardelijk van iemand houdt, zoals een moeder die van haar kind houdt, ondanks alles wat hij haar doet.
2. Mensen die niet tevreden zijn met hun zelf, of behoeftig zijn aan een bepaalde (positieve) reactie, die dan bepaalde acties uitvoeren om een bepaalde reactie uit te lokken. Je kiest er natuurlijk zelf voor om zo te leven, maar na een tijdje vergeet je dat, en houd je alleen nog maar de het idee "reactie loslokken" over, waardoor je in feite geen keuzes voor jezelf maakt.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 17:31
T_ID
T_ID is offline
Beide mensen lijken voor iets anders te kiezen, maar aangezien dat doen als positief en sociaal wordt gezien blijft de basis simpel eigen belang.
Oud 21-05-2005, 17:36
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-05-2005 @ 18:31 :
Beide mensen lijken voor iets anders te kiezen, maar aangezien dat doen als positief en sociaal wordt gezien blijft de basis simpel eigen belang.
Bij die eerste niet
De 2e wel idd.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-05-2005 @ 18:36 :
Bij die eerste niet
Je neemt een kind omdat dat leuk is voor het kind of omdat het je zelf leuk lijkt om een kind te hebben?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:39
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 21-05-2005 @ 20:27 :
Je neemt een kind omdat dat leuk is voor het kind of omdat het je zelf leuk lijkt om een kind te hebben?
je neemt het kind natuurlijk omdat jou dat leuk lijkt.

Maar het kind groeit op, en blijkt een monster te zijn. Elke dag raak je overstuur, je liefdevolle toeneigingen blijven onbeantwoord, en je vraagt je elke dag af, waarom?

Op zo'n moment kan je ervoor kiezen je kind naar een of ander internaat ofzo te sturen. Maar veel ouders zullen dat niet doen. Onvoorwaardelijk blijven ze hetgeen te doen dat voor het kind het beste is.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 20:08
Verwijderd
De categorische imperatief is bedacht door de empirische rationalist Karl Marx, één van de rationalisten die de categorische imperatief later hebben onderschreven is Sartre...

Zelf handel ik vrij vaak volgens de categorische imperatief, de laatste tijd knaagt er alleen iets; tijdens m'n krantenwijkje fiets ik weleens over de stoep.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 01:56
the secret
the secret is offline
Citaat:
perseus schreef op 21-05-2005 @ 21:08 :
De categorische imperatief is bedacht door de empirische rationalist Karl Marx, één van de rationalisten die de categorische imperatief later hebben onderschreven is Sartre...

Zelf handel ik vrij vaak volgens de categorische imperatief, de laatste tijd knaagt er alleen iets; tijdens m'n krantenwijkje fiets ik weleens over de stoep.
Immanuel Kan is met het categorisch imperatief gekomen, niet Karl Marx.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 10:53
Verwijderd
Verdomme, inderdaad. :/
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:48
Verwijderd
Citaat:
heeel flauw:

je neemt geen kind, je krijgt een kind

Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 11:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
renee182 schreef op 04-06-2005 @ 11:48 :
heeel flauw:

je neemt geen kind, je krijgt een kind

Je kunt ook een kind némen, maar dan maak je je schuldig aan pedosexualiteit...
*oké, deze was ook heel flauw... *
Oud 04-06-2005, 16:30
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 04-06-2005 @ 12:26 :
Je kunt ook een kind némen, maar dan maak je je schuldig aan pedosexualiteit...
*oké, deze was ook heel flauw... *
GO mathfreak!!!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Offtopic:

Leuk dat je dat zegt. In amerika heeft een zoon een rechtszaak aangespannen tegen zijn ouders... Hij had er niet om gevraagd om geboren te worden!

Beoorlijk stoer!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten