![]() |
||
![]() |
Om niet alles over de mislam te laten gaan:
Ik zat mijn aantekeningen eens door te kijken toen ik mr. Sartre strande. De (mede)-uitvinder van het existentialisme. Citaat:
L’existence précède l’essence - JP Sartre (de existentie gaat vooraf aan het zijn) 1) on vit d'abord, on est ensuite (we leven eerst, we zijn daarna) *les actes definit ce qu'on est (onze daden bepalen wie wij zijn) 2) l'existence est marque pour la contrigence (de existentie wordt gemarkeerd door toevalligheden) * l'absurdité de l'existence (de absurdheid van het bestaan) 3)l'homme est condamné à être libre (de mens is veroordeeld aan het vrij zijn, om keuzes te maken) Conclusie: L'homme est responsable de ses actes seul (de mens is alleen voor zijn daden verantwoordelijk) Voor meer informatie: http://www.google.nl/search?q=cache:...ng_nl&ie=UTF-8 Het was een filosofische overtuiging die vooral bij jongeren aansloeg. Ik ben nieuwsgierig over hoe jullie over deze bestaansleer denken dus hou je vooral niet in met commentaar!
|
![]() |
|
![]() |
In principe vind ik het een hele mooie bestaansleer, heel zuiver. Echter in dit tijdperk moeilijk te realiseren, dat kan iedereen begrijpen. Tenminste, hier in het westen. Want in principe constateer ik wel een paar overeenkomsten met het boeddhisme, of zie ik dat nu helemaal verkeerd? En het combineren van het communisme en existentialisme lijkt mij ook redelijk lastig, kun je daar niet iets meer over vertellen? Ben benieuwd!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hij had inderdaad sympatieen voor het communisme. Dit veroorzaakte onder andere een breuk in zijn vriendschap met de beroemde schrijver Albert Camus (l'étranger). Na de hongaarse revolutie van 1956 keert hij zich af van de communistische partij eom een radicale linkse houding aan te nemen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Filosofie vraag: tegenovergestelde van existentialisme? pietjeopstraat | 3 | 17-02-2012 13:04 | |
De Kantine |
Twitteren is niet Saai #985 Little Phoebe | 500 | 27-05-2010 11:42 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Literaire stromingen van nederlandse boeken Liszje123 | 3 | 15-04-2009 13:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Structuralisme en existentialisme Dragon_Fly | 11 | 01-02-2006 23:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kierkegaard en het existentialisme Kimsie | 3 | 16-06-2003 16:37 | |
Psychologie |
Misantropie (afkeer van mensen) Verwijderd | 58 | 06-06-2002 07:32 |