Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 16:55
mark_h
mark_h is offline
Ik mag per kwartaal maximaal 1175 euro netto verdienen. Als het bedrag dat ik verdien meer dan dat bedrag is komt de gehele kinderbijslag voor mij te vervallen in het betreffende kwartaal. Ik verdien met legale baantje meer dan dat bedrag per kwartaal. Bovendien bestaat er een meldplicht voor ouders als hun kind meer dan 800 euro netto per kwartaal verdiend.

Nu is mijn vraag: is het bij de Belastingdienst zo geregeld dat de computer automatisch de bedragen, zoals ze bij de Belastingdienst bekend zijn, optelt en er zo dus wel achterkomt dat ik teveel verdien, afgezien van de meldingsplicht?

Jullie voelen 'm natuurlijk al aankomen: ik wil het liefst niks melden en zo die kinderbijslag behouden. Natuurlijk weet ik dat dat niet mag, maar komen ze er daar snel achter? Heeft een van jullie hier ervaringen mee, in positieve of negatieve zin?

Laatst gewijzigd op 08-06-2005 om 18:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 17:02
Gothic
Gothic is offline
hoe kan jij als minderjarige zoveel geld verdienen per maand ? Ga je niet naar school?
Oud 08-06-2005, 17:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
1175 / 3= 391,66 per maand
das 97 euro per week (ongeveer)

waarschijnlijk heeft hij een baantje van pakweg 20 uur in de week of zo. dan kan dat best.
Oud 08-06-2005, 17:28
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
Gothic schreef op 08-06-2005 @ 18:02 :
hoe kan jij als minderjarige zoveel geld verdienen per maand ? Ga je niet naar school?
Daar gaat het nu niet om. Ik ga trouwens gewoon naar school, maar ik heb een aantal lucratieve bijbaantjes en daarnaast werk ik veel.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 18:28 :
Daar gaat het nu niet om. Ik ga trouwens gewoon naar school, maar ik heb een aantal lucratieve bijbaantjes en daarnaast werk ik veel.
Wat is het verschil tussen een aantal bijbaantjes en veel werk?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:44
Verwijderd
Ze komen er idd wel achter, je krijgt niet voor niets eerst een tijdelijke teruggaaf en niet meteen de definitieve...na de tijdelijke teruggaaf gaan ze narekenen of wat je opgegeven hebt wel klopt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:44
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-06-2005 @ 18:39 :
Wat is het verschil tussen een aantal bijbaantjes en veel werk?
Een aantal van mijn (natuurlijk wel legale) bijbaantjes verdienen zeer goed zonder dat ik daar heel hard voor hoef te werken, en daarnaast heb ik nog een bijbaantje waar ik wel wat minder verdien maar waar ik veel uren maak.

Maar laten we ons beperken tot de vragen, dit vind ik niet zo'n waardevolle discussie.

Laatst gewijzigd op 08-06-2005 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 18:44 :

Maar laten we ons beperken tot de vragen, dit vind ik niet zo'n waardevolle discussie.
Goed: ik vind het terecht als je geen kinderbijslag meer krijgt. Waarom zou je op zo'n jonge leeftijd zoveel willen werken? Krijgen je ouders een deel van het geld ofzo omdat ze het niet ruim hebben?

Als jij zoveel verdient, zouden je ouders ook niet zoveel voor jou hoeven te betalen. Dan zouden ze de kinderbijslag in hun eigen zak kunnen steken en daarvoor is het niet bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:57
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-06-2005 @ 18:49 :
Goed: ik vind het terecht als je geen kinderbijslag meer krijgt. Waarom zou je op zo'n jonge leeftijd zoveel willen werken? Krijgen je ouders een deel van het geld ofzo omdat ze het niet ruim hebben?

Als jij zoveel verdient, zouden je ouders ook niet zoveel voor jou hoeven te betalen. Dan zouden ze de kinderbijslag in hun eigen zak kunnen steken en daarvoor is het niet bedoeld.
Het gaat niet om de vraag of jij het wel of niet terecht vindt. Lees de vragen die ik gesteld heb en als je op die vragen wilt antwoorden kun je dat doen.

Het gaat mij er meer om dat ik net over de grens van 1175 euro zit en daardoor het gehele bedrag aan kinderbijslag komt te vervallen. Minder werken is ook geen optie. Het zijn hoofdzakelijk vastgestelde bedragen en minder werken is ook geen optie bij mijn andere bijbaantje, daar hebben ze me wel nodig.

Dus beperk je tot de vragen, dit is eigenlijk een offtopic discussie.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 18:57 :
Het gaat mij er meer om dat ik net over de grens van 1175 euro zit en daardoor het gehele bedrag aan kinderbijslag komt te vervallen. Minder werken is ook geen optie. Het zijn hoofdzakelijk vastgestelde bedragen en minder werken is ook geen optie bij mijn andere bijbaantje, daar hebben ze me wel nodig.
Dan heb je dus gewoon pech. Je komt over de grens en dus vervalt je kinderbijslag, zo werkt het nu eenmaal met dat soort dingen. Je hebt zelf de keuze: of minder werken of geen kinderbijslag. Als je niet minder kunt/wilt werken, dan kies je dus indirect voor geen kinderbijslag.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:01
Verwijderd
Ze komen er achter als je dingen opgeeft die niet kloppen. Daar hoef je niet aan te twijfelen. Of ze er snel achterkomen of langzaam, dat maakt niets uit. In het laatste geval kun je waarschijnlijk rente gaan betalen over het bedrag dat jij of jouw ouders ten onrechte hebt/hebben ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:07
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-06-2005 @ 19:01 :
Ze komen er achter als je dingen opgeeft die niet kloppen. Daar hoef je niet aan te twijfelen. Of ze er snel achterkomen of langzaam, dat maakt niets uit. In het laatste geval kun je waarschijnlijk rente gaan betalen over het bedrag dat jij of jouw ouders ten onrechte hebt/hebben ontvangen.
Bedankt voor je antwoord. Je bent eigenlijk de eerste die een antwoord geeft op de door mij gestelde vragen. Maar ik geef eigenlijk nooit wat op bij de Belastingdienst, dat gaat automatisch via mijn werkgevers. De Belastingdienst telt die bedragen automatisch op en ziet zo of ik te veel verdien om mijn ouders in aanmerking te laten komen voor kinderbijslag? Waarom bestaat er eigenlijk een meldingsplicht, als de Belastingdienst er toch wel achter komt? Bestaat er toch een kans dat ze er niet achterkomen? Ik neem aan dat ze de meldingsplicht niet voor niks hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 19:07 :
Bedankt voor je antwoord. Je bent eigenlijk de eerste die een antwoord geeft op de door mij gestelde vragen. Maar ik geef eigenlijk nooit wat op bij de Belastingdienst, dat gaat automatisch via mijn werkgevers. De Belastingdienst telt die bedragen automatisch op en ziet zo of ik te veel verdien om mijn ouders in aanmerking te laten komen voor kinderbijslag? Waarom bestaat er eigenlijk een meldingsplicht, als de Belastingdienst er toch wel achter komt? Bestaat er toch een kans dat ze er niet achterkomen? Ik neem aan dat ze de meldingsplicht niet voor niks hebben.
Als jij die risico wilt nemen, doe dat dan. Het antwoord is duidelijk. Blijkbaar wil jij het sowieso niet, wat het antwoord ook is. Die regel is er, klaar. De kans dat ze jou missen en je dus kinderbijslag blijven betalen, is zeer gering. De keus is verder aan jou.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:30
mark_h
mark_h is offline
Mijn vragen komen op het volgende neer:

- Komt de Belastingdienst er automatisch achter, gezien het feit dat er een meldingsplicht bestaat? Jullie beweren dat de Belastingdienst er wel achterkomt (ik geloof jullie best hoor), maar kan iemand mij dan vertellen waarom er een meldingsplicht bestaat?

- Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 19:30 :
Mijn vragen komen op het volgende neer:

- Komt de Belastingdienst er automatisch achter, gezien het feit dat er een meldingsplicht bestaat? Jullie beweren dat de Belastingdienst er wel achterkomt (ik geloof jullie best hoor), maar kan iemand mij dan vertellen waarom er een meldingsplicht bestaat?

- Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
De meldingsplicht maakt het makkelijker voor de BD, dan is het meteen duidelijk en hoeven ze niets op te sporen en niets met terugwerkenden kracht terug te vorderen. Spaart ze veel moeite en geld. Ouders moeten zich aan die meldingsplicht houden, gebeurt dat niet, dan kan de BD actie ondernemen en volgens mij kan dat betekenen dat je rente moet betalen over het bedrag wat je ten onrechte hebt ontvangen (of in dit geval dan het bedrag dat jouw ouders ten onrechte hebben ontvangen).

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik weet wel een beetje hoe de BD handelt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:26
Verwijderd
Citaat:
mark_h schreef op 08-06-2005 @ 19:07 :
Je bent eigenlijk de eerste die een antwoord geeft op de door mij gestelde vragen.
Dat valt wel mee. (Alleen had het voorbeeld wat ik gaf betrekking op wat anders.)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 23:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ze hoeven er niet percee achter te komen de belasting dienst en de sociale verzekerings bank (waar de kinderbijslag vandaan komt willen dat nog wel eens fout communiseren)

Dat luceratieve baantje geef je niet op bij de belasting neem ik aan, vermoed dat dat zwart is? dan is er toch geen probleem zwart = zwart ook voor de SVB. Of verdien je met de rest van je baantjes ook al meer dan dat
Oud 09-06-2005, 14:16
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 09-06-2005 @ 00:22 :
ze hoeven er niet percee achter te komen de belasting dienst en de sociale verzekerings bank (waar de kinderbijslag vandaan komt willen dat nog wel eens fout communiseren)

Dat luceratieve baantje geef je niet op bij de belasting neem ik aan, vermoed dat dat zwart is? dan is er toch geen probleem zwart = zwart ook voor de SVB. Of verdien je met de rest van je baantjes ook al meer dan dat
Nee, niet zwart, gewoon legaal. Ook geen duistere praktijken hoor, maar gewoon een behoorlijk goed verdienend baantje. Met die andere baantjes kom ik niet op dat bedrag uit, helaas .
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 16:56
Verwijderd
tip: je kan aangeven of je een arbeidskorting wil (weet niet meer precies hoe het heet) maar je krijgt dan netto meer geld. Dit hoef je niet te doen en dan krijg je het aan het eind van het jaar gewoon terug van de belastingdienst. (maar netto krijg je nu minder waardoor je misschien net aan 'veilig' zit voor kinderbijslag)
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 11:47
mark_h
mark_h is offline
Citaat:
Alex schreef op 09-06-2005 @ 17:56 :
tip: je kan aangeven of je een arbeidskorting wil (weet niet meer precies hoe het heet) maar je krijgt dan netto meer geld. Dit hoef je niet te doen en dan krijg je het aan het eind van het jaar gewoon terug van de belastingdienst. (maar netto krijg je nu minder waardoor je misschien net aan 'veilig' zit voor kinderbijslag)
Dan kom ik helaas ook niet onder die grens
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 12:24
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
mark_h schreef op 10-06-2005 @ 12:47 :
Dan kom ik helaas ook niet onder die grens
Dan verdien je al zo';n 1600 euro per 3 maanden, minimaal vind ik het wel logisch maar zou zeggen waag de gok.
Reageren

Regels voor berichten