Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 19:16
niempje..
niempje.. is offline
ik werk nu bijna twee jaar in een grootwarenhuis ietsje verder vanwaar ik woon. het is een interessant werk omdat ik alleen de zondag moet werken en toch wel goed verdien, alleen ga ik niet echt akkoord met bepaalde dingen.
zo zijn ze er bv zeer onhygiënisch en nemen de moeite ook niet om vervallen voedingswaren uit de rekken te halen. ik krijg daar dus veel klachten over aan mijn kassa.
verder heb ik gemerkt dat ze de verpakking gewoon veranderen van dingen die niet meer goed zijn ( doen ze bv altijd met de vis ) vind ik allemaal echt niet kunnen, zou er liefst ook gewoon wat aan willen doen! denken jullie dat dit verstanding zou zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 19:25
Verwijderd
Citaat:
niempje.. schreef op 08-06-2005 @ 20:16 :
ik werk nu bijna twee jaar in een grootwarenhuis ietsje verder vanwaar ik woon. het is een interessant werk omdat ik alleen de zondag moet werken en toch wel goed verdien, alleen ga ik niet echt akkoord met bepaalde dingen.
zo zijn ze er bv zeer onhygiënisch en nemen de moeite ook niet om vervallen voedingswaren uit de rekken te halen. ik krijg daar dus veel klachten over aan mijn kassa.
verder heb ik gemerkt dat ze de verpakking gewoon veranderen van dingen die niet meer goed zijn ( doen ze bv altijd met de vis ) vind ik allemaal echt niet kunnen, zou er liefst ook gewoon wat aan willen doen! denken jullie dat dit verstanding zou zijn?
Ik vind het heel kwalijk dat dat bedrijf dat doet. Dat kan écht niet. Ik zou zeker stappen ondernemen!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:29
Cheenna
Cheenna is offline
Ik zou er ook zeker iets aan doen.
Misschien moet je even uitzoeken wat je het best kan doen.. ik zou het niet weten.
Maar dat er actie ondernomen moet worden is duidelijk!
Oud 08-06-2005, 20:11
Jolt
Jolt is offline
Warenkeuring eens langs laten komen.

Wel rekening mee houden dat je collega's je dan niet meer zo aardig zullen vinden.

Of natuurlijk anoniem dat laten doen, kans is wel als er te veel overtredingen worden gemaakt dat het bedrijf dicht moet gaan.
Oud 08-06-2005, 20:12
Verwijderd
Zolang het geen zuivel is, mogen de producten gewoon verkocht worden.
Zie onderstaande tekst van De Voedsel en Waren Authoriteit:

"Het is toegestaan om producten te verkopen die over de ten minste houdbaar tot datum (THT-datum) zijn. De verantwoordelijkheid voor het product is dan wel overgegaan van de producent naar de verkoper. Dat wil zeggen dat als er iets mis is met het product (de kwaliteit is niet meer wat u er redelijkerwijs van mag verwachten of het product is zelfs schadelijk voor de gezondheid) dan kan de Keuringsdienst niet meer de producent aanpakken maar wel de verkoper. Overigens is de verkoop van gepasteuriseerde melk, melkproducten en eieren met een verlopen THT-datum wèl verboden!! Over de THT-datum is ook een infoblad beschikbaar."
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:14
Jolt
Jolt is offline
Ik denk dat het voor vis ook niet mag, daar kan je echt, ziek van worden.
Oud 08-06-2005, 20:27
niempje..
niempje.. is offline
ja oke shadow of death ik kan dit begrijpen... maar hier worden de mensen gewoon wat anders wijs gemaakt. om even bij dat voorbeeld van die vis te blijven : als zij merken dat de datum voorbij is , gaan zij de verpakking wegsmijten en er gewoon een nieuwe rond doen met een nieuwe datum! die dan uiteraard wel nog goed is dan!

en aan die warenkeuring had ik al idd gedacht, maar ik denk dat ik dan gewoon mijn werk sowieso kwijt zal zijn.. verder ben ik zo al een beetje aan iedereen aan het zeggen hoe het er daaraan toe gaat, en hoop ik zo dat ze er gewoon niet meer komen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
En welk warenhuis is dit?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:27
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik zou dat niet zo rond gaan strooien overal
maar anoniem een tip doorgeven aan de voedsel en waren autoriteit

kans dat je je werk kwijtraakt ja
maar als het een groot bedrijf is zal dat vast meevallen
Oud 08-06-2005, 21:43
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik werk ook bij een "groot warenhuis". Vandaar dat ik het wel leuk vind om te weten
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 22:16
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
welk warenhuis dan?
Oud 08-06-2005, 22:19
Verwijderd
Moeilijk. Aan de ene kant wil je natuurlijk loyaal blijven aan je werkgever. Dus niet achter diens rug om informatie over malafide praktijken anoniem doorsluizen aan een instantie die het warenhuis dan op zijn dak krijgt. Aan de andere kant loop je dan natuurlijk het risico van benadeling omdat je werkgever het je waarschijnlijk niet in dank zal afnemen. En hoewel in onze arbeidswetgeving bescherming zit tegen zgn. victimisatie (benadeling van werknemers vanwege hun activiteiten) is dat geen echte bescherming.

Is het trouwens bij meerdere werknemers bekend? Zoja, dan kun je misschien eens rond de tafel gaan zitten en bespreken wat anderen ervan denken. Het probleem is hier een beetje dat het niet echt gaat om dingen waar jij zelf direct last van hebt, maar dingen waar klanten last van (kunnen) hebben. Dat is dus ook niet echt een taak voor een eventuele ondernemingsraad of personeelsvergadering.

Anoniem melden bij de Voedsel- en Warenautoriteit kan natuurlijk, maar als dan achteraf uitkomt dat jij dat hebt doorgespeeld en dat je dat vantevoren niet aan je werkgever hebt gemeld, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Want het is gewoon niet netjes.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 12:02
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Goh, heb je bij ons geen last van Kleine groentewinkel, en letten altijd goed op kwaliteit, en hygiëne

THT groente en Fruit (verpakt) altijd eruit.

Voorbeeld:

Vrijdag alles controleren;
Als de producten tot maandag goed blijven ---> erin blijven
Zoniet --> weggooien (of zelf meenemen)
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 12:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Een kleine groentewinkel heeft ook een heel ander beleid. Dit moet het juist van de kwaliteit hebben en dan kan je je zulke dingen niet permitteren.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 13:20
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
niempje.. schreef op 08-06-2005 @ 20:16 :
Helemaal afhankelijk van je eigen principes, lijkt me zo. Waar staan geld en loyaliteit op jouw prioriteitenschaal en waar staan klantvriendelijkheid en bepaalde waarden? Dat moet je voor jezelf bekijken, als jouw baas je niet meer moet als je er wat van zegt, moet je daarop voorbereid zijn als jij er wat van gaat zeggen.

Bepaalde dingen die je noemt kunnen niet, daarmee zou ik eerst naar je baas stappen, maar daarna ook naar een overheid op jullie vakgebied. Desnoods een bepaalde inspectie. Bepaalde regels zijn er niet voor niets en zeker als het om vlees- en viswaren gaat, zijn houdbaarheidsdata best wel een issue.

Ikzelf zou het niet pikken, twee jaar geleden had ik het al niet gepikt, maar nog steeds zou ik het niet pikken. Ik zou mezelf medeplichtig voelen aan een strafbaar feit en daar werk ik niet aan mee. Dat ik misschien mijn baan op het spel zet zou ik zelfs voor lief nemen, want ik vind dat ik wel een bepaalde plicht heb naar mijn medemens toe. In Nederland mag je verwachten dat er streng op hygiëne en houdbaarheid wordt gecontroleerd.
Reageren

Regels voor berichten