Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2005, 18:44
>_<
>_< is offline
Heej..
Ik heb een wiskunde toets deze week
Kan iemand die onderstaande opdracht even uitleggen

Hoofdstuk 10: Tellen en kansen

Voor de 'goede-doelen-dag' verzint elke klas een spel. Jouw klas komt met het idee om een caviarce te organiseren. Er wordt een houten bak gemaakt met daarin plankjes, zodat de cavia verschillende routes kan nemen vanaf 'start' naar één van de vijf eindpoortjes. Alle poortjes zijn zo gemaakt dat de cavia niet terug kan lopen.
a) Hoeveel routes kan de cavia nemen, gerekend vanaf de start tot en met het eindpoortje?

Voor € 0,25 mag je wedden hoe vaak de cavia kiest voor een doorgaan met letter a.
Loopt de cavia door één poortje met a, dan krijg je je geld terug. Gaat hij door twee poortjes met a, dan krijg je € 0,50. Gaat de cavia door alle drie de poortjes met letter a, dan krijg je € 0,50 maal het nummer van het eindpoortje. Als de cavia alle poortjes met een a passeert en daarna door het eindpoortje 4 gaat, dan krijg je dus 4x € 0,50 = € 2,00
b) Bereken de kans dat je je inzet terugkrijgt
c) Bereken de kans dat je € 2,50 terugkrijgt.
d) Hoe groot is de kans op € 0,50?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2005, 19:09
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
>_< schreef op 14-06-2005 @ 19:44 :
Heej..
Ik heb een wiskunde toets deze week
Kan iemand die onderstaande opdracht even uitleggen

Hoofdstuk 10: Tellen en kansen

Voor de 'goede-doelen-dag' verzint elke klas een spel. Jouw klas komt met het idee om een caviarce te organiseren. Er wordt een houten bak gemaakt met daarin plankjes, zodat de cavia verschillende routes kan nemen vanaf 'start' naar één van de vijf eindpoortjes. Alle poortjes zijn zo gemaakt dat de cavia niet terug kan lopen.
a) Hoeveel routes kan de cavia nemen, gerekend vanaf de start tot en met het eindpoortje?

Voor € 0,25 mag je wedden hoe vaak de cavia kiest voor een doorgaan met letter a.
Loopt de cavia door één poortje met a, dan krijg je je geld terug. Gaat hij door twee poortjes met a, dan krijg je € 0,50. Gaat de cavia door alle drie de poortjes met letter a, dan krijg je € 0,50 maal het nummer van het eindpoortje. Als de cavia alle poortjes met een a passeert en daarna door het eindpoortje 4 gaat, dan krijg je dus 4x € 0,50 = € 2,00
b) Bereken de kans dat je je inzet terugkrijgt
c) Bereken de kans dat je € 2,50 terugkrijgt.
d) Hoe groot is de kans op € 0,50?

Alvast bedankt
hoort er geen plaatje ofzo bij ? Zoals je het nu opschrijft is het een beetje vaag.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 19:14
Keith
Keith is offline
De kans is iig te berkenen met nCr, als het om een simpel raster gaat tenminste. Dan is het aantal mogelijke routes gelijk aan (r + c) nCr r, waarbij r het aantal rijen is en c het aantal colommen is. De kans is dus 1/ dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten