Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 13:30
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
little nemo schreef op 08-06-2005 @ 12:55 :
ik ben net op een groot, zacht ding gaan zitten ... en toen ik vroeg hoe zoiets heet zei iemand 'bank'.... maar ik was net ook al naar een financiele instelling geweest om geld te storten en daar stond op de gevel ook dat dat een 'bank' was !!

HOE KAN DAT NOU ?!?!??

antwoord: sommige woorden hebben meerdere betekenissen
bank (de ~, ~en)
1 zitmeubel voor twee of meer personen
2 instelling waar men geld tegen rente kan uitzetten, die kredieten verleent, valutahandel bedrijft enz. => bankiershuis, bankinstelling
3 gebouw waarin een geldverlenende instelling gevestigd is
4 min of meer afgeplatte verhevenheid van de bodem onder water
5 harde aardlaag
6 donkere laag of streep van wolken aan de horizon => wolkenbank

6 maarliefst

drug (de ~ (m.), ~s)
1 stimulerend, verdovend of hallucinerend middel => dope, narcoticum

En verder dan 1 telt-ie niet. Ik denk dat zowel de genezende als de niet-genezende soort eronder valt...
Oud 08-06-2005, 14:22
Verwijderd
In het Nederlands heeft 'drug' ook maar één betekenis. In het Engels, daarentegen, heeft het meerdere betekenissen, namelijk 'drug' en 'medicijn'.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 15:15
Tsasil
Tsasil is offline
Het verschil tussen drugs en medicijn zit volgens mij in het feit dat medicijnen bepaalde anti-stoffen aanmaken of bepaalde virussen dan wel bacteriën bestrijden. Dat betekend dat de helft van de dingen verkocht in de apotheek nog steeds onder de 'drugs' vallen.

Daar compleet buiten vallen dan nog eens de 12.000.000 kruiden & plantjes die je in het bos kan halen of bij de smart-shop kan kopen die volgens de regering ook onder drugs vallen en in geen enkel opzicht als schadelijk te zien zijn.

Daarbij -waarschijnlijk zit er minstens een persoon te wachten tot deze opmerking komt- ga je ook dood aan een teveel aan water.
Oud 08-06-2005, 15:20
wann
wann is offline
Ik vind het ook altijd leuk om te vermelden dat er allerlei drugs zijn die ook onder de medicijnen vallen, zoals PCP en Ketamine en benzo's en Adderal en Ritalin enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:06
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 08-06-2005 @ 14:30 :
En verder dan 1 telt-ie niet. Ik denk dat zowel de genezende als de niet-genezende soort eronder valt...
ik denk alleen de niet-genezende, want drugs is engels voor medicijnen en over het algemeen vind je woorden die (alleen) engels zijn niet in een nederlands woordenboek.

@ wann: wat dacht je van wiet?
Oud 08-06-2005, 16:07
wann
wann is offline
Citaat:
little nemo schreef op 08-06-2005 @ 17:06 :
Verschilt per land he.

Ook leuk dat ze in sommige landen liever morfine uitdelen als pijnstiller dan medi-wiet terwijl het slechts een klein pijntje is.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:38
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
little nemo schreef op 08-06-2005 @ 17:06 :
ik denk alleen de niet-genezende, want drugs is engels voor medicijnen en over het algemeen vind je woorden die (alleen) engels zijn niet in een nederlands woordenboek.

Vandaar mijn relaas na de post van Mephostophilis, want uiteraard maakt het geen bal uit of je medicijn en drugs gaat scheiden voor het genezende dan wel schadelijke effect ervan.

Daarnaast ben ik eigenlijk nog eens vergeten te melden dat ook medicijnen erg schadelijk voor je algehele gezondheid kunnen zijn.
Oud 08-06-2005, 17:52
Scorpi
Scorpi is offline
Of je drugs wil gebruiken of niet, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Natuurlijk is het niet goed, maar sommige mensen kunnen er veel lol aan beleven.
Ik vind het ook helemaal niet erg, zolang je er maar geen mensen in je omgeving mee irriteert of iets aandoet.
Zelf heb ik ook een tijdje (actief?) geblowed, ik vond het wel leuk, maar ben toch gestopt. Ik blowde om het uit te proberen, ging er mee door, ben toen toch gestopt om me aan mijn afspraak met mezelf te houden.
Mijn advies, ga niet aan de drugs... je hebt er vrij weinig aan als je verslaafd raakt...
Oud 08-06-2005, 18:45
wann
wann is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 08-06-2005 @ 17:38 :
Daarnaast ben ik eigenlijk nog eens vergeten te melden dat ook medicijnen erg schadelijk voor je algehele gezondheid kunnen zijn.
Juist. En dan wordt ervoor gekozen om ze toch te gebruiken omdat de genezende (=nuttige) werking hoger wordt ingeschat dan de schadelijke werking.

Zo kan je ook kiezen met drugs, misschien dat een aantal drugs schadelijk zijn voor de gezondheid maar meestal is de nuttige werking toch belangrijker. Dan kan je ook zeggen dat die drugs goed voor je zijn, net zoals mensen zeggen dat bepaalde medicijnen die je tegen kanker gebruikt ook goed voor je zijn (terwijl er toch duidelijk schadelijke dingen van komen).
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:45
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Wat veel mensen vergeten is dat heel veel psychedelica - succesvol - is toegepast in het bestrijden van allerlij geestes stoornissen en ziekten. En daarmee is het dus net zo goed een medicijn, aangezien het net als vele normale medicijnen zowel een helende als een schadelijke werking kan hebben.
Oud 08-06-2005, 19:47
Verwijderd
heb je daar een bron van?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:08
Verwijderd
Drugs zijn voor gristenen
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:40
Verwijderd
ben ik blij dat ik gedoopt ben dan
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:43
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 08-06-2005 @ 20:47 :
heb je daar een bron van?
Er zijn hordes psychologen die het gebruik van psychedelica propageren in de context van een therapeutische setting. Aangezien er over gesproken wordt in mijn boeken, en ik zo even de namen niet kan herinnen van de besproken psychologen - en aangezien ik geen zin heb om die boeken door te spitten om er achter te komen - zul je het moeten doen met een verwijzing naar erowid, waar ongetwijveld veel verwijzingen naar dit onderwerp staan.
Oud 09-06-2005, 15:56
Verwijderd
op zich best interessant, pas we iets gehoord op de radio over mdma en psychologie enzo.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:57
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 08-06-2005 @ 21:08 :
Drugs zijn voor gristenen
Wat heeft het geloof hier mee te maken?
Oud 09-06-2005, 19:26
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 09-06-2005 @ 16:56 :
op zich best interessant, pas we iets gehoord op de radio over mdma en psychologie enzo.
Dat het toepassen van MDMA in therapie een doorbraak kan veroozaken in één sessie, wat doorvoor al met jaren therapie niet gelukt was? Of was het op een ander gebied in de psychologie gefixeerd?
Oud 09-06-2005, 21:58
Ke-own
Ke-own is offline
drugs is chill, je leeft maar 1x en veel zuipen is tenslotte ook schadelijk
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 22:26
Verwijderd
godver al die mocholen altijd met "je leeft maar 1 keer". Ja idd, máár 1 keer, dus beter doe je ff een btje zuinig met je lichaam en geest. duh...geen excuus om alles hersenloos naar binnen te gooien.
(neuh ik ben ook niet heilig, maar "je leeft maar 1 keer" zou ook wel de laatste reden zijn waarom ik niet heilig doe )
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 22:52
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 09-06-2005 @ 16:43 :
Er zijn hordes psychologen die het gebruik van psychedelica propageren in de context van een therapeutische setting. Aangezien er over gesproken wordt in mijn boeken, en ik zo even de namen niet kan herinnen van de besproken psychologen - en aangezien ik geen zin heb om die boeken door te spitten om er achter te komen - zul je het moeten doen met een verwijzing naar erowid, waar ongetwijveld veel verwijzingen naar dit onderwerp staan.
jammer, jammer... je vocabulair was zo perfect
(ik loop je ook maar te bokken )

Maar goed, dat geloof ik wel ja, klinkt ook wel redelijk logisch aangezien je door een trip wel behoorlijk anders over jezelf kunt gaan denken of je wereldbeeld verandert.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 10:33
*Tatjana 1st.*
*Tatjana 1st.* is offline
Ik vind softdrugs wel okey, ik gebruikte het zelf ook..
Maar harddrugs ben ik echt zwaar tegen.Vrienden van mij gebruiken het, en ik zie ze gewoon langzamerhand kapot eraan gaan, zonder dat ik ook maar iets kan doen. Ze doen het wel minder, want natuurlijk praat ik er met ze over, maar toch kunnen ze niet helemaal stoppen, omdat het zo'n "GEWELDIG" gevoel is.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 17:07
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 09-06-2005 @ 23:52 :
jammer, jammer... je vocabulair was zo perfect
(ik loop je ook maar te bokken )

Maar goed, dat geloof ik wel ja, klinkt ook wel redelijk logisch aangezien je door een trip wel behoorlijk anders over jezelf kunt gaan denken of je wereldbeeld verandert.
Tjah, woorden toepassen kan ik wel, maar als dyslecticus wil de spelling er wel eens bij in schieten.

Stilletjes blijf ik propageren dat mensen moeten ophouden met de term 'harddrugs'. Spreek over de dope die ze gebruiken, coke, speed, mdma, etc.
Oud 10-06-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
*Tatjana 1st.* schreef op 10-06-2005 @ 11:33 :
Ik vind softdrugs wel okey, ik gebruikte het zelf ook..
Maar harddrugs ben ik echt zwaar tegen.Vrienden van mij gebruiken het, en ik zie ze gewoon langzamerhand kapot eraan gaan, zonder dat ik ook maar iets kan doen. Ze doen het wel minder, want natuurlijk praat ik er met ze over, maar toch kunnen ze niet helemaal stoppen, omdat het zo'n "GEWELDIG" gevoel is.
wat doen mensen altijd over dramatisch over hard drugs. Je gaat er echt niet zo snel aan kapot ofzo en je vrienden zijn waarschijnlijk net zo oud als jou. Misschien iets ouder. Maar ze zijn gewoon op een leeftijd waarbij dat ontdekken en ook het verder gebruiken hoort. Als ze ouder worden, dan wordt dat echt wel minder en stopt het op een gegeven moment.

En misschien gaat er wel eentje de fout in, maar de hele groep geloof ik niet
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 20:27
Party_P
Party_P is offline
ach er zijn 2 soorten

de verslaafde, de foute gebruikers dus en de bekenste, die zijn altijd in het nieuws

de recreatieve gebruiker, die doet gebruikt wat op z'n tijd, die zichzelf niet naar de klote helpt.

Ik ben er 1 van de 2de categorie
Oud 10-06-2005, 22:58
mp-brx
mp-brx is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 10-06-2005 @ 18:48 :
wat doen mensen altijd over dramatisch over hard drugs. Je gaat er echt niet zo snel aan kapot ofzo en je vrienden zijn waarschijnlijk net zo oud als jou. Misschien iets ouder. Maar ze zijn gewoon op een leeftijd waarbij dat ontdekken en ook het verder gebruiken hoort. Als ze ouder worden, dan wordt dat echt wel minder en stopt het op een gegeven moment.

Idd zeg, media doet goed zijn werk op dat gebied..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 08:23
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wat doen mensen altijd over dramatisch over hard drugs. Je gaat er echt niet zo snel aan kapot ofzo
scheelt nogal per drug. maar van coke en xtc ga je wel redelijk snel kapot om maar wat te noemen
Oud 11-06-2005, 11:23
Verwijderd
ja maar niet kapot in de vorm van aah ik wordt een junkie, ja misschien van coke, maar dat is buiten mijn bereik.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 11:55
*Tatjana 1st.*
Citaat:

Neej dat is waar, maar ik ken wel 2 mensen die der kapot aangegaan zijn en die waren ook pas 19...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 12:23
Verwijderd
tja ik kan alleen maar zeggen eigen schuld, klinkt misschien bot maar ik lig er niet wakker van
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 13:03
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 11-06-2005 @ 12:23 :
ja maar niet kapot in de vorm van aah ik wordt een junkie, ja misschien van coke, maar dat is buiten mijn bereik.
nee, wel kapot in de zin van ... crap waarom kan ik dingen zo kut onthouden en me niet concentreren en waarom maak ik ineens van die domme taalfouten en waarom ben ik zo labiel enzo
Oud 11-06-2005, 13:28
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 11-06-2005 @ 14:03 :
nee, wel kapot in de zin van ... crap waarom kan ik dingen zo kut onthouden en me niet concentreren en waarom maak ik ineens van die domme taalfouten en waarom ben ik zo labiel enzo
Dat heb je volgens mij alleen als je het misbruikt. Dwz meer gebruiken dan goed voor je kan zijn. Als je het bij eens in de zoveel weken houd dan kan er volgens mij niet zoveel fout gaan. Het punt is alleen dat heel veel mensen dat niet kunnen en die gaan er vervolgens kapot aan.

Ik sluit me in die gevallen bij EZBlade aan dat het hun eigen schuld is. Als je er aan begint dan is het aan jou om van te voren te kijken naar wat de eventuele nadelen kunnen zijn en of jij daar problemen aan zal gaan ondervinden of niet. Als je weet dat je er problemen van kan krijgen moet je er volgens mij niet aan beginnen. Als je zeker weet dat je dat niet krijgt dan kan het volgens mij wel. Als je twijfelt ook dan is mijn advies om er niet aan te beginnen en als je dat wel doet is dat jouw fout en zal ik er niet wakker van liggen als je naar de tering gaat.
Oud 11-06-2005, 14:39
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wammus schreef op 11-06-2005 @ 14:28 :
Dat heb je volgens mij alleen als je het misbruikt. Dwz meer gebruiken dan goed voor je kan zijn. Als je het bij eens in de zoveel weken houd dan kan er volgens mij niet zoveel fout gaan.
als je iets als xtc of coke een jaar of 5 1x per maand gebruikt ga je dat zeker wel merken (of teminste, dan zou je het moeten kunnen merken, als het zo geleidelijk gaat is het misschien praktisch wat moeilijk om het te merken maar daar gaat t niet om)

natuurlijk is dat een heel ander verhaal dan junk worden, maar dat wil niet zeggen dat het je niet kan remmen in je sociale leven of in je ontwikkeling ofzo
Oud 11-06-2005, 15:38
*Tatjana 1st.*
Citaat:
EZBlade schreef op 11-06-2005 @ 13:23 :
tja ik kan alleen maar zeggen eigen schuld, klinkt misschien bot maar ik lig er niet wakker van
Neej ik ook niet, maar ik wil niet dat hetzelfde met me vrienden gebeurt.. en als dat wel gebeurt...ja dan heb je gelijk dat het hun eigen schuld is, maar ik vind het dan k*t dat ik er niks aan heb kunnen doen..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 13:56
Verwijderd
is niet jouw taak
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 14:05
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
*Tatjana 1st.* schreef op 11-06-2005 @ 16:38 :
Neej ik ook niet, maar ik wil niet dat hetzelfde met me vrienden gebeurt.. en als dat wel gebeurt...ja dan heb je gelijk dat het hun eigen schuld is, maar ik vind het dan k*t dat ik er niks aan heb kunnen doen..
Je kan er inderdaad niets aan doen en dat kan wel eens kut zijn. Maar wat je niet moet vergeten is dat het hun leven is en zij ervoor kiezen om het zo te doen. Ik vind ook dat het niet jouw taak is om ze tegen te houden want dat kan je niet. Ze zullen er zelf achter moeten komen dat ze verkeerd bezig zijn en als ze dat niet doen ja dan is het heel hard maar het zij dan zo.

@ little nemo:

Dat wist ik niet. En daarom begin ik er ook niet aan. Ik weet van mezelf dat ik dat wat jij noemt al met wiet heb dus als ik aan de xtc, coke of wat dan ook begin denk ik dat het met mezelf heel erg fout gaat. Niet dat ik het niet een keer wil proberen maar ik weet er gewoon niet genoeg over en dat is voor mij al genoeg reden om er helemaal niet over na te gaan denken om het te gaan doen.
Oud 13-06-2005, 08:53
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
wammus schreef op 12-06-2005 @ 15:05 :
Je kan er inderdaad niets aan doen en dat kan wel eens kut zijn. Maar wat je niet moet vergeten is dat het hun leven is en zij ervoor kiezen om het zo te doen. Ik vind ook dat het niet jouw taak is om ze tegen te houden want dat kan je niet. Ze zullen er zelf achter moeten komen dat ze verkeerd bezig zijn en als ze dat niet doen ja dan is het heel hard maar het zij dan zo.

@ little nemo:

Dat wist ik niet. En daarom begin ik er ook niet aan. Ik weet van mezelf dat ik dat wat jij noemt al met wiet heb dus als ik aan de xtc, coke of wat dan ook begin denk ik dat het met mezelf heel erg fout gaat. Niet dat ik het niet een keer wil proberen maar ik weet er gewoon niet genoeg over en dat is voor mij al genoeg reden om er helemaal niet over na te gaan denken om het te gaan doen.
Toevoeging bij je eerste alinea: Als de vrienden die fout drugs gebruiken te erg gaat bekritiseren, dan duw je ze alleen maar verder van je af. Je kan het er zeker wel over hebben, maar je moet het tactisch spelen, je moet ze er zelf laten achter komen waar ze mee bezig zijn en ze daarna steunen.
Oud 13-06-2005, 18:48
MB
MB is offline
Ik vind het overbodig, hardrugs vind ik maar niks en ik heb weleens een jopint geprobeerd, maar ik vind er echt niks aan. Dan drink ik liever flink wat alchohol, veel beter effect
Oud 14-06-2005, 14:36
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 13-06-2005 @ 19:48 :
Ik vind het overbodig, hardrugs vind ik maar niks en ik heb weleens een jopint geprobeerd, maar ik vind er echt niks aan. Dan drink ik liever flink wat alchohol, veel beter effect
Mjah logisch de meeste mensen vinden niets aan joints gewoon omdat ze het maar één keer doen. Ik voelde de eerste paar keer ook helemaal niets speciaal... 't is pas na'n paar keer dat je echt opeens zo'n WOW gevoel hebt...

Tenminste... zo was het toch bij mij en bij de andere mensen die ik ken...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:19
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 13-06-2005 @ 19:48 :
Blijft toch altijd schattig dat mensen alcohol niet als harddrugs zien.

Oud 14-06-2005, 18:13
*Tatjana 1st.*
Citaat:
PatoLoco schreef op 14-06-2005 @ 15:36 :
Mjah logisch de meeste mensen vinden niets aan joints gewoon omdat ze het maar één keer doen. Ik voelde de eerste paar keer ook helemaal niets speciaal... 't is pas na'n paar keer dat je echt opeens zo'n WOW gevoel hebt...

Tenminste... zo was het toch bij mij en bij de andere mensen die ik ken...
Ja precies..ik had het zelfde...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 18:58
Verwijderd
Nog ff mijn mening, niet dat dat terzake doet, maar toch..

Ik vind dat iedereen vooral moet doen waar hij zin in heeft, zolang het de samenleving niet te veel stoort.
Laissez-faire principe heet dat

Maar zelf zou ik niet verder dan softdrugs gaan denk ik. Maar dat weet je nooit natuurlijk. Dus.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 19:12
Twanos
Twanos is offline
Ik haat drugs, en alle mensen die drugs gebruiken, vooral die paardenpenissen die altijd op het ISZADC topic zitten, wat een losers
Oud 14-06-2005, 19:51
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Twanos schreef op 14-06-2005 @ 20:12 :
Ik haat drugs, en alle mensen die drugs gebruiken, vooral die paardenpenissen die altijd op het ISZADC topic zitten, wat een losers
Oud 14-06-2005, 20:05
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Twanos schreef op 14-06-2005 @ 20:12 :
Zegt iemand met de ondertitel: "WHEN I READ ABOUT THE EVILS OF DRINKING, I GAVE UP READING"
Oud 14-06-2005, 20:16
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 14-06-2005 @ 21:05 :
Zegt iemand met de ondertitel: "WHEN I READ ABOUT THE EVILS OF DRINKING, I GAVE UP READING"
1 woord:

sarcasme

Oud 14-06-2005, 20:24
Type
Type is offline
slechte uitvoering in dat geval.
Oud 14-06-2005, 20:50
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 14-06-2005 @ 16:19 :
Blijft toch altijd schattig dat mensen alcohol niet als harddrugs zien.

...en waarom is alcohol volgens jou een harddrug?

om de schadelijkheid?? als je elke dag 2 biertjes drinkt is er nix aan de hand, met elke dag een halve xtc pil ben je binnen een paar jaar redelijk naar de kanker

om hoe snel je eraan verslaafd raakt?? na 1 shot heroïne ben je vrijwel meteen verslaafd, na een avond dronken zijn zie ik dat nog niet zo snel gebeuren

dus ik ben wel benieuwd naar je redenatie

btw, wat mij betreft is het onderscheid hard/softdrugs vrij arbitraal en onzinnig, iets is niet schadelijk omdat het een harddrug is ofzo maar gewoon omdat het doet wat het doet. en welk labeltje je daar opplakt is niet zo boeiend
Oud 14-06-2005, 21:08
Verwijderd
onderscheid tussen hard en softdrugs moet wel gemaakt worden. Maar wat ik wel dom vind, is dat hard drugs bij voorbaat afgekeurd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 21:26
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 14-06-2005 @ 22:08 :
onderscheid tussen hard en softdrugs moet wel gemaakt worden.
waarom?
Oud 14-06-2005, 22:03
Verwijderd
voor mij niet, maar voor de wet. Het zou niet ok zijn om heroïne net zo licht te bestraffen als wiet of andersom.

Maar ja sommige dingen hadden voor mij wel anders gemogen denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten