Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wedstrijd-Poll: Thema "de fluitende blokeend"
1 3 6.38%
2 2 4.26%
3 7 14.89%
4 5 10.64%
5 2 4.26%
6 5 10.64%
7 6 12.77%
8 5 10.64%
9 2 4.26%
10 2 4.26%
11 6 12.77%
12 1 2.13%
13 1 2.13%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 11:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 21-06-2005 @ 01:16 :
Als je niet wil dat een thema in een gedicht naar voren komt, of alleen heel erg weggemoffeld, waarom is er dan überhaupt gekozen voor een thema?
Mja, dat vind ik eigenlijk ook zo. Ik vind het ook wel leuk als het thema niet overduidelijk is, maar ik vind het ook absoluut geen minpunten als dat wel zo is. Anders moet er gewoon geen thema zijn, hoor Natuurlijk is het leuk als het thema origineel gebruikt is, maar je moet het er wel met gemak uit kunnen halen.

Vind ik dus.

Elf is ineens aan de winnende hand
Oud 21-06-2005, 11:59
gezweetwel
gezweetwel is offline
misschien moet er es een wedstrijd komen waarbij je een bepaald woord in een gedicht moet verwerken?
Oud 21-06-2005, 13:40
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Dat doen we nu zobeetje ook, wat zou dat toevoegen?
Ik vind het niet echt boeiend klinken om een woord in een gedicht te verwerken.

Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 13:57.
Oud 21-06-2005, 13:43
Paris
Paris is offline
Dan krijg je hele verschillende gedichten, want je bent niet gebonden aan een thema, maar alleen aan één woord. Als je een beetje een neutraal woord kiest, zou je daar veel verschillends uit krijgen. Maar, dan krijg je zoveel verschillende soorten gedichten dat het moeilijker wordt om te kiezen denk ik.
Oud 21-06-2005, 14:14
gezweetwel
gezweetwel is offline
tja, da's m'n punt..... eigenlijk moet je hierover niet discussiëren
Oud 21-06-2005, 14:16
Diary of Dreams
Oei, daar gaat mijn monoplie op uitgebreide reactie
Snel maar weer verder gegaan:

5. Zonder titel
Vorm: De vier keer herhaling van 'hoe' vind ik vervelend, de eerst 2 keer is het wel goed maar daarna wordt het iritant. De korte stroves lijken op het eerste oog overbodig maar nader bekeken toch logisch. Jammer dat de laatste strove niet met een hoofdletter begint. Het lijkt me ook logischer dat in de eerste 4 stroves of geen komma aan eind wordt gezet of de strove niet met een hoofdletter beginnen, het eerste lijkt me het beste.
Inhoud: De opsomming van het uiterlijk in het begin vind ik net iets te lang, het woord gebruik is opzich wel 'leuk' maar niet echt mooi. Ik krijg het gevoel dat die woorden zijn gekozen omdat het grappig staat en omdat ze lang zijn, maar een echt positief effect hebben ze niet.
De omkeer op het eind is leuk gedaan, maar haalt bij lange na niet het effect wat een omkeer kan veroorzaken, jammer. Ik snap niet waarom je "Canard à l’orange" gebruikt ipv gewoon eend oid, misschien was het de bedoeling dat dat voor meer afstandelijkheid zorgt, maar ik vind het nu overbodig.
Conclusie: Sommige stukjes klinken wel leuk, maar ik vind het niet echt een mooi gedicht.

6. gesloot*
De eerste keer dat ik hem las vond ik hem wel meevallen, maar nu vind ik het (tijdelijk?) het beste gedicht.
Vorm: De titel vind ik wat vreemd, waarom zonder hoofdletter en waarom die *? Ik heb er over nagedacht maar niks kunnen verzinnen.
In de enerlaatste strove stoor ik me een beetje aan de drie streepjes (of hoe die dingen ook heten), ze zijn echt niet alle drie nodig, de nadruk krijgen ze vanzelf ook wel.
Inhoud: Geweldig gedicht. De eerste twee regels zijn niet mooi, maar de vijf regels daarna zijn simpelweg geweldig. De tweede strove is minstens even goed, 'ik wil genieten ~ tot genoten' <3.
Derde strove is ook goed, al niet zo heel goed als de vorige. Het stukje tussen de boogjes loopt niet lekker, dat kan best beter, maar wat de schrijfster (of schrijver? volgens mij niet ^^) ermee zegt is erg goed. Enerlaatste strove valt een klein beetje tegen, komt denk ik vooral aan de streepjes waar ik me aan erger. Maar de laatste strove maakt het weer helemaal goed.
Conclusie: Geweldig gedicht! Een grote kanshebber.

7. De fluit en de blokeend
Vorm: Het eerste wat opvalt is de vorm. De kleine stroves krijgen door de vorm een speciaal soort aandacht, leuk gedaan. Ik ben nooit zo voorstander van puntjes op het einde, maar hier staat het goed, het zet je aan het nadenken van wat er nog moet komen en wat er al is gebeurd.
Inhoud: Eerst denk je dat het over een eend gaat, omdat alle gedichten daar over gaan, ik vind het leuk dat het begint met een fluit. De eerste strove is tja, wel goed, maar niet echt heel speciaal. Tweede strove is niet echt boeiend, het verteld denk ik teveel, ik krijg niet de neiging om na te gaan denken wat er eigenlijk staat.
Vierde strove is al beter, de 'pfhriet' vind ik erg leuk staan, netzoals het 'tududumde'. Laatste zin van de strove is ook goed, het verrast je ook wat.
Laatste strove is voor mij iet wat te nietszeggend.
Conclusie: Leuk gedicht, zitten erg goede stukjes in, maar alles bij elkaar vind ik het niet heel speciaal.

- - - - - - -

Excuses voor het fout gebruiken van vorm en inhoud, het is alleen een hulpmiddeltje om het wat overzichterlijker te maken.
Oud 21-06-2005, 14:52
Diary of Dreams
Citaat:
gezweetwel schreef op 21-06-2005 @ 15:14 :
tja, da's m'n punt..... eigenlijk moet je hierover niet discussiëren
Tja, als je iets zegt moet je er altijd rekenen mee houden dat er misschien over ga zeuren, discussiëren is een hobby van me.
Oud 21-06-2005, 16:43
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vond het ook moeilijk om me niet te laten leiden door wie (ik dacht dat) het heeft geschreven, maar ik heb mijn best gedaan.

Ik heb voor elf gestemd omdat ik die geweldig vind en elke keer geweldiger. Ik heb 7,8 en 11 een heleboel keren gelezen en 11 blééf leuk en origineel, werd zelfs steeds leuker.
Ik ga hem uitprinten.
Oud 21-06-2005, 17:06
xineof
xineof is offline
Hm, ik stem toch voor 4. Mijn uitleg komt later want ik moet eten ^-^.
Oud 21-06-2005, 19:45
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
de meeste mensen hebben er volgens mij de verlaten, vroeger-fluitte-ik blokeend van gemaakt, maar 'men heeft goed hun best gedaan'!

ik prefereer 4. vooral het onbekende mensjes van de knie vegen vind ik fascinerend, als ik dat vaag zo mag uitdrukken. de uitwerking van het thema vind ik hier ook erg interessant. let wel; interessant. k schippers blijft toch echt favoriet bij sommige doppers!

8 is ook zeker de moeite waard. in mijn ogen zakt hij na echt een vreemdeling te zijn enormous terug, een cliche als een vreemde eend in de bijt zijn bijvoorbeeld. de eerste 2 strofes daarentegen vind ik werkelijk heel erg goed. het ritme wat er in zit, de woordkeuze (normaal-mystiek, bagatel etc), en ook inhoudelijk zeker niet slecht.

grappig dat sommige gedichten eigenlijk een beetje de zelfde inhoud-richting hebben.

volgens mij heeft er nog niemand op 12 gestemd, en dat vind ik wat raar. vooral inhoudelijk vind ik 'm nml persoonlijk erg aansprekend. misschien komt het alleen door de laatste strofe, ik weet het niet.

even 'n korte vooral 1e indruk-reactie:
1. ziet er mooi uit. haar blokjes werden zwart vind ik ook wel grappig. het thema 'verlaten eenden' speelt wel erg hoog in deze wedstrijd hoor .
2. kort. met de juiste stemming erbij kan hij zeker wat betekenen. het geluid onder water wordt door niemand gehoord, en de helder blauwe lucht door de eend niet op gemerkt? (nee, geen uitleg onder 'ik denk dat de dichter dit bedoelt' over je eigen gedicht, 't is verder niet zo belangrijk )
3. in 3 vind ik vooral de eennalaatste strofe leuk verlegen was ze hem gevolgd ~ haar muzikale held ~ nu zou het geluk beginnen-. ook de laatste strofe vind ik goed.
5. mollige donskont ~ wiegewaggel heen en weer slingerde, de wijze waarop dit beschreven wordt vind ik erg geslaagd. heen en weer, onder en boven, geel en grijs - .
6. eerste indruk: zomers, in verlaten polderwegen langs de slootkant naar een blokeend turen. verzinsels, laten vliegen ~ over de rimpeling, belletjes ~ en lelieboten, ik vind het wel een romantisch gedicht. het laatste stukje tussen aanhalingstekens prefereer ik ook een beetje.
7. het goede aan 7 vind ik dat het een soort muzikaler is als de rest, het thema was tenslotte ook fluitende blokeend. ze draait rond ~ en rond ~ en grond brengt dat vooral tot uiting. verder lekker ritme - goed gedicht!
9. lekker flauw, enig idee . de vorm van mij kan je ~ niet wijsmaken ~ dat een eend is wel aansprekend vind ik.
10. alsof je danste op de rimpels van de wind moet natuurlijk wel iets moois betekenen. wat had jij een waaghals vind ik grappig gevonden. verder en iedereen wist dat dit niet kon: ~ fluitend wandelen op het water. het metrum danst. is het trouwens wel kwakte, sorry . de laatste regel vind ik persoonlijk weer wat afgezakt, maar verder zeker 1 van de betere gedichten.
11. ik ben mijn schoentjes kwijt vind ik errug lief, ook het picknickmandje is zeer geschikt, ook de herhaling bij later neem ik een boom, erg leuk! op de achtergrond bladeren bomen van ~ jonge mannen door ochtendkrant, wel een beetje flauw, maar aan de andere kant ook weer goed!
13. kloppend metrum. in het begin kreeg ik het idee van 'waar gaat dit heen', maar het slot en al wat de weiman rest ~ een geblokte eendenfluit is wel erg goed. het is gewoon helemaal een -goed-gedicht. gespekt van vroeger vogeljaren ~ in d'woekering verborgen bijvoorbeeld, een nostalgisch goed gedicht (met een smile erbij ).

ik denk dat ik voor 4, 8 of 12 ga, maar dat wordt eerst een nachtje slapen.
Oud 21-06-2005, 19:48
Diary of Dreams
Citaat:
xineof schreef op 21-06-2005 @ 18:06 :
Hm, ik stem toch voor 4. Mijn uitleg komt later want ik moet eten ^-^.
Eet je altijd zo lang?
Oud 21-06-2005, 20:03
Sketch
Sketch is offline
Ik twijfel nog over op welk gedicht ik moet stemmen
Oud 21-06-2005, 20:04
CSN
CSN is offline
Citaat:
Sketch schreef op 21-06-2005 @ 21:03 :
Ik twijfel nog over op welk gedicht ik moet stemmen
Oud 21-06-2005, 20:05
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 21-06-2005 @ 10:29 :
Het is toch veel gaver als je op een originele manier het thema gebruikt dan als je het gewoon over een fluitende blokeend ga hebben?
Er worden juist thema's gekozen om te kijken hoe mensen met die beperking toch heel erg ver komen.
Het gaat er niet om waar een gedicht over gaat, maar hoe het ergens over gaat, vind ik.
Oud 21-06-2005, 20:19
Verwijderd
Ik word gek van die twijfelaars.
En ik vind het wel leuk dat de stemmen nog redelijk gelijk op gaan, spanning
Ik ben trouwens fan van mensen die hun keuze lekker uitgebreid onderbouwen

Citaat:
Reynaert schreef op 21-06-2005 @ 21:05 :
Het gaat er niet om waar een gedicht over gaat, maar hoe het ergens over gaat, vind ik.
Dat snap ik niet. Tenminste niet met betrekking tot deze wedstrijd
Oud 21-06-2005, 20:20
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Als in: het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt?
Oud 21-06-2005, 20:22
Diary of Dreams
Citaat:
Ik vind dat beide belangrijk zijn. Je kan op een fantastische manier iets heel onorigineels en saais beschrijven en je kan op over een fantastisch goed bedacht en origineel idee slecht schrijven.
Oud 21-06-2005, 20:27
CSN
CSN is offline
Maar omdat ik geen zin heb aan de satéstokjes van thoughtful te eindigen, hier mijn commentaar:

1) Ik vind het plaatje erg mooi, en het maakt het geheel er beter op, maar het gedicht zelf niet. Het is te verhalend. De zin 'er was een mannetje bij' vind ik op de één of andere manier wel erg leuk, net zoals de rest van de strofe waar deze zin uitkomt. Het hoofdletter gebruik snap ik in dit gedicht niet echt.

2) Wel leuk, kort (net als mijn commentaar trouwens - er valt dan ook niet erg veel over te zeggen).

3) Loopt vlot! Aan kuikens was hij nog niet toe vind ik geweldig, hier moest ik echt van giechelen. Ook het glimlach om haar snavelhoeken vind ik origineel. Alleen de regel "De knapste woerd sinds jaren" loopt naar mijn mening niet zo.

Mijn tussenstand (niet dat iemand hier ook maar geinteresseerd in is ): tot nu toe gaat mijn stem naar no. 3.

4) De eerste zin, "Kleine meisjes horen niet in grote-mensen-hoofden" is ook gelijk de beste van het gedicht. Ik vind dat het goed in elkaar steekt, en ook het feit dat het een ode aan K. Schippers is voegt voor mij wat toe: opening van het visseizoen (daar refereert het toch naar?) is één van mijn favoriete Nederlandstalige gedichten . Wel jammer dat de strijkbout in dat gedicht dus ook al voorkomt.

5). Ik zou de laatste strofe geniaal vinden, met het Canard à l’orange (ik ga er vanuit dat dat een eend-gerecht is?) als de woorden 'moeder' en 'trots' er niet in voorgekomen waren, want nu krijg, ook ik, Youp van 't Hek gedachten (niks mis mee, maar kerst is het nog niet).

6). De rust, ik wil genieten tot genoten. Dit is de mooiste zin die er tussen staat. Dit en het 'fal-de-ral-de-riere’n' maken het voor mij tot een mooi gedicht, maar ik vind het wel wat chaotisch. Ik kom er niet echt in.

Tussenstand (huzzah!): Ik weet het nog niet.

Citaat:
En die quote ik ook want dat geeft (nog (A)) meer inhoud aan deze post.

En de rest komt nog.
Oud 21-06-2005, 20:39
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
tuurlijk, maar in een wedstrijd met een thema gaat het toch ook een beetje om waar het over gaat
Oud 22-06-2005, 00:27
Porcelain
Porcelain is offline
Ik ga toch ook eens reageren op alles afzonderlijk. Niet al te uitgebreid, want het is zegmaar 1 uur s'nachts.

1. Ik vind deze te simpel, het idee is opzich wel leuk en er kwam een zin in voor die ik wel goed vond.. iets van 'de voorheen fluitene blokeend'.

2. Loopt in elk geval fijn en roept bij mij wat mysterieuzerigs op, maar is me toch te kort.

3. Deze vond ik leuk, deed mij ook glimlachen. Leuk dat een eend zo 'vermenst' is in dit gedicht.

4. Diep, denk ik, en goed over nagedacht, maar voor mij nog helemaal niet duidelijk omdat ik het betreffende gedicht van Schippers niet ken (wil ik binnenkort even naar gaan kijken). Grotendeels voor mij een raadsel, al heb ik er zo mijn eigen dingen bij bedacht, wat ook wel weer leuk is. In ieder geval een pluim, want er is energie in gestoken. De eerste zinnen vind ik heel fijn.

5. Ik vind in de laatste strofe 'zo zal ik je niet herinneren: als de fluitende blokeend die ik kocht' helemaal niet mooi. Die verpestten het voor mij een beetje. Ik krijg er wel honger van . Het idee is wel leuk, maarja, Youp van 't Hek heh.

6. Ik vond de titel meteen erg leuk. Ook 'genieten tot genoten'. En het is prettig dat fluitende blokeend afgebroken is in dit gedicht. Fal-de-ral-de-rieren vind ik ook leuk, maar het gedicht doet me verder niet zoveel.

7. Ahh, ja, deze vond ik erg mooi. Ik las hierboven iemand die het 'muzikaal' noemde en dat is precies wat ik er ook bij had: het is een zwierend, legato-gedicht. 'Gedragen muziek'. Pfrhriet klonk in mijn hoofd heel leuk. 'Geen stilte maar een ander ~ beeld, hadden ze gewild.' die zin loopt bijzonder en mooi. Ik vind de vorm sterk, overal lijkt over nagedacht te zijn wat betreft die vorm. Ja, complimenten.

8. Hij blijft voor mij een beetje te leeg. Het mysterieuze erin trekt me meteen, maar er is verder niet een gevoel van steeds meer snappen wanneer je het vaker leest. Ik heb ook geen zín om het vaker te lezen. Dat was dus wat mij tegenhield, want ik heb wél heel erg respect voor de woorden en de mooie zinnen, hoe het 'intelligent' in elkaar zit.

9. Oja, deze. Hij deed me aan Herman van Veen en zijn Alfred Jodocus Kwak LP denken 'wat heb je nou aan geld, als je niet kunt zwemmen, ookal zeggen ze: hij zwemt in het geld'. Ik denk dat het door de afvragerige klank van hte gedicht komt. Vorm is ook fijn, maar ik vond het begin veel beter dan het einde: het begon me een beetje te vervelen. Ik heb wel overwogen om deze bij mijn favo's te zetten, maar omdat alleen het begin me eigenlijk raakte deed ik dat niet.

10. Het fluitendeblokeend is er goed in verstopt, zegmaar. Wel met het thema mee, maar niet expliciet en toch wel aanwezig. Dubbele bodems zie ik erin, de laatste strofe vind ik mooi. Wat kan ik verder zeggen? Het is niet mijn favo omdat het me daarvoor te weinig deed.

11. Mijn nummer 1 omdat, zoals ik al eerder zei, het mooi en leuk bleef na heel vaak lezen en het eigenlijk zelfs leuker en mooier werd. De sfeer wordt zo goed opgroepen, leuke subtiele rijm en een goed einde. Het einde vind ik beter dan het begin: dat nam me niet echt mee, net als de titel. blokfluitmeisje en kinderwijsje.. *zucht*.

12. Vond deze wel leuk maar misschien te snel geschreven naar mijn idee. Mja.. ik weet het niet. Pullen is wel een leuk woord. Ik vind het thema er wel grappig in verwerkt. Zo van: Hmm, fluitende blokfluit. We hebben de eend, we hebben het fluiten, we hebben de blokfluit, kláár. Eigenlijk geniaal, dit was ook een kanshebber en ik vind het nu eigenlijk jammer dat ik er niet beter naar gekeken heb. Vooral omdat hij geen stemmers nog heeft. Voor de nog twijfelaars: lees 12 nog een paar keer!

13. Te serieus en netjes, vond ik. Knap, daar niet van, maar het trok mij niet zo. Alleen de derde strofe wist me te raken, want daar kan ik mijn fantasie de vrije loop laten gaan. Die daarvoor waren als een soort glas waar ik niet zomaar doorheen kon, maar ik had ook geen zin om dat glas te breken.

Poehpoeh. Zo. Lekker achteraf, maar misschien kan ik nog beïnvloeden.
Oud 22-06-2005, 09:05
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 21-06-2005 @ 21:19 :
Ik word gek van die twijfelaars.
En ik vind het wel leuk dat de stemmen nog redelijk gelijk op gaan, spanning
Ik ben trouwens fan van mensen die hun keuze lekker uitgebreid onderbouwen
Dat was ik eerst ook, maar nu iets minder. Want nu wil ik mezelf gaan verdedigen en zeggen wat ze verkeerd of juist goed begrijpen aan mijn gedicht en ik ben bang dat mensen nu worden beïnvloed om niet op mijn gedicht te stemmen of zo.

Ik wil nog steeds winnen, maar hm
Oud 22-06-2005, 10:53
Flosdraad
Flosdraad is offline
Duidelijk gedichtje twaalf. Dat is de beste.
Oud 22-06-2005, 13:10
Verwijderd
Ik vind 4 en 8 het interessantst. Die zijn niet gefocussed op het woord als thema. Het komt er wel in voor, maar draait er niet rond.

De bedoeling van de wedstrijd is om creatief en origineel rond een thema te zijn, daarom hoef je niet expliciet het woord te gebruiken, of het over het thema zelf te hebben, zolang het thema er maar in terug te vinden is.

En waar jullie dat thema bij 4 niet denken te zien... Er staan gewoon 2 woorden in die opvallen, denken jullie niet van oh, wat zou de relatie aan het thema zijn? Google is your friend. Nu ben ik een fan van K. Schippers en is het voor mij niet moeilijk, maar als ik iets niet weet, ga ik het opzoeken. Het is een wedstrijd, geen, oh ik begrijp het niet, dus het zal wel niet goed zijn.

En iedereen vond het zo'n moeilijk thema, maar uiteindelijk zijn er genoeg uitgekomen Allemaal gezeur voor nix dus .

Leuk geschreven dingen ook, maar weinig waar ik een rondedansje voor doe. En nee, ik doe niet arrogant, ik heb gewoon een uitgesproken smaak ^^.

Ik ga voor 4.
Oud 22-06-2005, 14:33
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-06-2005 @ 14:10 :

En waar jullie dat thema bij 4 niet denken te zien... Er staan gewoon 2 woorden in die opvallen, denken jullie niet van oh, wat zou de relatie aan het thema zijn? Google is your friend. Nu ben ik een fan van K. Schippers en is het voor mij niet moeilijk, maar als ik iets niet weet, ga ik het opzoeken. Het is een wedstrijd, geen, oh ik begrijp het niet, dus het zal wel niet goed zijn.

wat die K. Schippers betreft... da's tegenwoordig zo'n goedkope truc bij dichters... ze trekken er een andere bij....
gedicht 4 is op zich wel goed, en oh, ik begrijp het wél, maar als je niks moet doen met het thema moet je toch geen themawedstrijden meer maken
Oud 22-06-2005, 15:01
Diary of Dreams
Citaat:
gezweetwel schreef op 22-06-2005 @ 15:33 :
wat die K. Schippers betreft... da's tegenwoordig zo'n goedkope truc bij dichters... ze trekken er een andere bij....
gedicht 4 is op zich wel goed, en oh, ik begrijp het wél, maar als je niks moet doen met het thema moet je toch geen themawedstrijden meer maken
Ik vind het geen goedkope truc, het voegt een diepere dimensie aan het gedicht toe omdat je ook de betekenis(en) van het andere gedicht erbij haalt. Het is trouwens een ode aan Schippers, dus waarom zou je dan niet iets uit zijn gedicht aanhalen?
Muut zegt niet dat je niks moet doen met het thema maar dat je het zo origineel moet verwerken in het gedicht. Je hoeft dus helemaal niet perse de woorden 'de fluitende blokeend' in je gedicht zetten. Je kan het gevoel van een eend beschrijven waarin ook een fluit voorkomt oid en je hebt het thema goed gebruikt.
Ik vind het een goedkope truc dat mensen simpelweg 'de fluitende blokeend' in hun gedicht zetten.

Ow en muut, wat vind je van 6 dan?
Oud 22-06-2005, 15:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ja, zal ik het doen? ja, ik stem 8.

voornamelijk om de 1e 2 strofes die ik interessant genoeg vind om er op te stemmen. de uitwerking van het thema vind ik ook beter dan vele anderen gedichten. de draaing bij echt een vreemdeling te zijn is ook erg goed. zeer tevreden over het gedicht. klein minpuntje de eend in de bijt en de fluitende blokeend, maar met uitzondering van de laatste 2 regels van de laatse 2 strofes ( ) (nee even serieus, het idee/de 'ontketening' (sorry, fout gezegd (maar ik weet niet anders)) vind ik hier mooier als de bewoording) vind ik dit gedicht 'm echt helemaal (en deze zin loopt niet helemaal lekker!).

ook mijn grote complimenten voor nr4, voor thema-uitwerking, taalgebruik en originaliteit en voor nr12 vanwege 'de verstopte diepzinnigheid', in zonderheid aangaande de laatste strofe.

zie voor verder gaand commentaar boven,

mvg,

zwartwit iep
Oud 22-06-2005, 15:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 22-06-2005 @ 16:01 :

Ik vind het een goedkope truc dat mensen simpelweg 'de fluitende blokeend' in hun gedicht zetten.
Och, dat is toch het thema, waarom zou je dat niet letterlijk in je gedicht mogen zetten? Als er maar voldoende andere interessante woorden omheen staan...

Ik vind het spannend
Oud 22-06-2005, 15:41
Diary of Dreams
Citaat:
Vogelvrij schreef op 22-06-2005 @ 16:28 :
Och, dat is toch het thema, waarom zou je dat niet letterlijk in je gedicht mogen zetten? Als er maar voldoende andere interessante woorden omheen staan...

Ik vind het spannend
Ik vind het wat gemakkelijk om het letterlijk erin te zetten, ik zou het zo gaaf hebben gevonden als mensen bijvoorbeeld een hele andere betekenis aan het thema zouden hebben gegeven.
Oud 22-06-2005, 15:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 22-06-2005 @ 16:41 :
Ik vind het wat gemakkelijk om het letterlijk erin te zetten, ik zou het zo gaaf hebben gevonden als mensen bijvoorbeeld een hele andere betekenis aan het thema zouden hebben gegeven.
Ik vind dat jij niet zo moet zeuren

Ik begrijp jou wel en aan de ene kant heb je ook wel gelijk, maar aan de andere kant vind ik het ook logisch dat mensen het thema wat letterlijker nemen en ik kan dat ook niet verkeerd noemen. Anders had je gewoon geen thema, of een heel vaag thema moeten nemen.

Of zoiets
Oud 22-06-2005, 15:47
Bloementje
Bloementje is offline
ik vind het zo moeilijk om te zeggen welke ik de beste vin, want ik vind ze bijna allemaal super.

ik ga ze ook niet allemaal bekritiseren zoals mensen hiervoor.
das erg mooi dat jullie dat deden, maar ik kan het niet
bovendien zal ik dan bij 1 gedicht niet weten wat ik neer moet zetten

maar ik ben wel grotendeels eens met jullie!
over de mooiste en zo.

4, 6 en 11 doen het goed in de stemming.

maar ik weet het nog steeds niet.
Oud 22-06-2005, 15:48
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 22-06-2005 @ 16:41 :
M'n eerste reactie: 'Ja, wat voor andere betekenis kun je nu aan een eend geven'

Maar nu schieten me allemaal ideeën te binnen
Oud 22-06-2005, 16:17
Diary of Dreams
Citaat:
Vogelvrij schreef op 22-06-2005 @ 16:43 :
Ik vind dat jij niet zo moet zeuren

Ik begrijp jou wel en aan de ene kant heb je ook wel gelijk, maar aan de andere kant vind ik het ook logisch dat mensen het thema wat letterlijker nemen en ik kan dat ook niet verkeerd noemen. Anders had je gewoon geen thema, of een heel vaag thema moeten nemen.

Of zoiets
Een gedicht kan altijd beter, en helemaal gedichten voor een wedstrijd.

@Sketch: Aha! Dat is precies wat ik bedoelde
Oud 22-06-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
gezweetwel schreef op 22-06-2005 @ 15:33 :
Tegenwoordig... Hm, ik heb het eigenlijk nog niemand zien doen op DoP, en dichters die ik heb gezien en ken heb ik het ook nog niet zien doen. Het zal wel gebeuren, maar een goedkope truuk vind ik een heel makkelijk geroepen uitspraak. Het is heel wat om je te wagen aan een ode aan iemand die het duidelijk gemaakt heeft als amateurdichter, want je zal sowieso vergeleken worden.

Wat het thema betreft, het gaat om originaliteit, wat kún je met een blokeend, waar doet ze je aan denken, dat was veel duidelijker met de katten hebben geen remmen, toen werd er vanalles bijgehaald. Het is de link die je legt.

DoD: 6 vind ik erg leuk en goed lopen, maar ik vind hem toch weer zo... tja. Ach, ik ben moeilijk te behagen Ik zou het bij mijn eigen gedichten moeten houden, dan had ik al genoeg te zeiken.

@Sketch, dat bedoel ik nou. Het hoeft niet op te houden bij een thema, bij iedereen is een link met een ding anders.
Oud 22-06-2005, 17:06
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-06-2005 @ 17:57 :
Wat het thema betreft, het gaat om originaliteit, wat kún je met een blokeend, waar doet ze je aan denken, dat was veel duidelijker met de katten hebben geen remmen, toen werd er vanalles bijgehaald. Het is de link die je legt.

@Sketch, dat bedoel ik nou. Het hoeft niet op te houden bij een thema, bij iedereen is een link met een ding anders.
Ja, die wedstrijd vond ik wel erg gaaf.

Volgende keer zal ik iets origineels doen met het thema, misschien, als ik meedoe.
Oud 22-06-2005, 18:36
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Tegenwoordig... Hm, ik heb het eigenlijk nog niemand zien doen op DoP, en dichters die ik heb gezien en ken heb ik het ook nog niet zien doen. Het zal wel gebeuren, maar een goedkope truuk vind ik een heel makkelijk geroepen uitspraak. Het is heel wat om je te wagen aan een ode aan iemand die het duidelijk gemaakt heeft als amateurdichter, want je zal sowieso vergeleken worden.

Ik heb het in elk geval al honderd keer zien doen.
'heel wat'..... ik vind het een béétje hoogmoed.

Wat je theorie over het thema betreft, daar kan ik me onderhand een béétje in vinden.
Oud 22-06-2005, 19:03
Diary of Dreams
Citaat:
DoD: 6 vind ik erg leuk en goed lopen, maar ik vind hem toch weer zo... tja. Ach, ik ben moeilijk te behagen Ik zou het bij mijn eigen gedichten moeten houden, dan had ik al genoeg te zeiken.
En dan vinden ze mij een zeikerd

ghehehe, bij je volgende gedicht zal ik dat eens overhoop zeiken
Oud 22-06-2005, 20:22
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Tot wanneer werd er nu alweer gestemd?
Oud 22-06-2005, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Flower_4_u schreef op 22-06-2005 @ 21:22 :
Tot wanneer werd er nu alweer gestemd?
Tót zaterdag, geloof ik.

De stemmen gaan behoorlijk gelijk op, zeg. Al vind ik dat ze wel een beetje scheef verdeeld zijn, soms.
Gedichten die vaak genoemd worden als erg goed hebben toch weinig stemmen, omdat mensen dan een ander gedicht nét ietsje beter vonden. En andersom hebben sommige gedichten stemmen die verder nauwelijks genoemd worden.
Je zou eigenlijk een Eurovisie Songfestival puntenstemming moeten hebben of zo, maar nu kraam ik onzin uit.

Ik vind trouwens dat bijna iedereen wel origineel met het thema om is gegaan. Het gaat toch om het gedicht vind ik, niet om 'wie heeft het meeste het thema ontweken maar het er nog wel een beetje in verwerkt'.

Ik ben erg benieuwd naar de stemmen van nog een hoop vaste doppers.
Oud 22-06-2005, 21:25
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 22-06-2005 @ 22:00 :
niet om 'wie heeft het meeste het thema ontweken maar het er nog wel een beetje in verwerkt'.
Nee nee nee dat zeg ik(we?) ook helemaal niet
ik bedoelde dat het leuker zou zijn als er op een andere manier dan letterlijk een fluitende blokeend in je gedicht te stoppen zou worden gedacht (kromme zin, weet ik). Dus meer originaliteit. Soms is het ook veel gaver als je die rot eend (of wat er van gemaakt wordt) eruit moet halen.
Oud 22-06-2005, 21:29
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:

Je zou eigenlijk een Eurovisie Songfestival puntenstemming moeten hebben of zo, maar nu kraam ik onzin uit.

Zeer zeker GEEN Eurovisie Songfestival puntenstemming, want dat gaat altijd zo:

La Belgique..... zero points
Oud 22-06-2005, 21:50
Diary of Dreams
Citaat:
Flower_4_u schreef op 22-06-2005 @ 22:29 :
Zeer zeker GEEN Eurovisie Songfestival puntenstemming, want dat gaat altijd zo:

La Belgique..... zero points
Alsof belgen kunnen zingen?

maar nu krijg ik een fb+ achter me aan
Oud 23-06-2005, 00:49
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Het gaat toch om het gedicht vind ik, niet om 'wie heeft het meeste het thema ontweken maar het er nog wel een beetje in verwerkt'.
Dat bedoelde ik dus precies.
Oud 23-06-2005, 05:25
Halogeen
Halogeen is offline
Ik dacht zelf dat de poll zou openblijven tot volgende week vrijdag. Muut en Xin, help me onthouden dat we Ieke vragen om een lijstje met ip's en nicks van de stemmers. Ik twijfel nog steeds
Oud 23-06-2005, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 23-06-2005 @ 06:25 :
Ik dacht zelf dat de poll zou openblijven tot volgende week vrijdag. Muut en Xin, help me onthouden dat we Ieke vragen om een lijstje met ip's en nicks van de stemmers. Ik twijfel nog steeds
Schat, ik kan dat ook hoor, kijk eens naar het plusje bij mijn naam.
Oud 23-06-2005, 08:24
Verwijderd
Citaat:
gezweetwel schreef op 22-06-2005 @ 19:36 :
Ik heb het in elk geval al honderd keer zien doen.
'heel wat'..... ik vind het een béétje hoogmoed.

Wat je theorie over het thema betreft, daar kan ik me onderhand een béétje in vinden.
Hoogmoed... Vrij vergezocht. Maar goed dan, je moet durven je wagen aan een ode.

En het thema, gelukkig .
Thoughtfull, het gaat ook niet over ontwijken, maar als je naar de andere wedstrijden kijkt, kwamen daar veel meer verschillende associaties naar boven. Nu is een fluitende blokeend wel vastomlijnd, maar ik had op meer gehoopt.
Oud 23-06-2005, 09:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Ik vind trouwens dat bijna iedereen wel origineel met het thema om is gegaan. Het gaat toch om het gedicht vind ik, niet om 'wie heeft het meeste het thema ontweken maar het er nog wel een beetje in verwerkt'.

Ik ben erg benieuwd naar de stemmen van nog een hoop vaste doppers.
Ik vind het stiekem wel een leuk idee Want het is frustrerend dat je niet op meerdere gedichten kunt stemmen, als die ene toch eigenlijk ook wel erg goed is of zo... En eigenlijk moeten alle stemmen ook geheim blijven tot aan het einde, zodat niemand beïnvloed wordt! Maakt het wel nog zenuwslopender voor me

Verder ben ik het met je eens

[edit] Halogeen, er zijn al hartstikke veel stemmen, dan kan de poll toch gewoon zaterdag worden gesloten?

Laatst gewijzigd op 23-06-2005 om 11:30.
Oud 23-06-2005, 11:58
Verwijderd
Ik lees bij gedicht 9 steeds: "Mij kan je niet wijsmaken dat een eend.", dat die zin daar dan gewoon ophoudt, dat had ik wel een leuke zin gevonden.

Mutant, dat is ook wel zo, maar de fluitende blokeend is ook een zo makkelijk thema nog niet. Je trekt gedichten meteen al een bepaalde kant op.
Behalve sommige gedichten in deze wedstrijd dan, maar dat komt meer omdat ze dan het thema een beetje ontweken hebben, vind ik.
Oud 23-06-2005, 12:09
Porcelain
Porcelain is offline
Rij nooit zomaar over een eend
want een eend is ook iemand zijn moeder
hij zwemt in een sloot of in een plas
of ergens anders waar water was
nu denk je misschien dit is het eind
dat is het ook.

Daar moet ik de hele tijd aan denken Wie kent het? Fanfare-kampliedje nr 1.. en ik was echt fan van die laatste twee zinnen

Over het thema.. ik denk dat hier bij de fluitende blokeend zo vaak ietsje te letterlijk met de blokeend is gewerkt. Dat stoort me helemaal niet als ik de gedichten afzonderlijk lees, want iedereen doet met het thema wat ie wil. Het is alleen jammer als je ze allemaal achter elkaar leest: de meeste gedichten lijken een beetje op de anderen. Daarom had ik het ook leuker gevonden als sommige mensen wat verder waren gegaan met het thema: dat valt op.
Oud 23-06-2005, 15:45
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 23-06-2005 @ 09:16 :
Schat, ik kan dat ook hoor, kijk eens naar het plusje bij mijn naam.
oh sorry, ik dacht dat alleen beheerders toegang hadden tot die informatie.
Oud 24-06-2005, 10:48
Sketch
Sketch is offline
Vandaag is de laatste dag om te stemmen. Spannend!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten