Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 15:24
LiqqY
LiqqY is offline
Gaat dit weer zoiets nutteloos als anw worden?

Lees en erger jezelf.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/55220
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 15:36
Keith
Keith is offline
Het is voor beta-ers en dan gaan ze "ons" nog meer vertellen over van alles en niets. Dat wordt natuurlijk vnl. dat laatste: niets. Als de beta-ers meer kennis nodig hebben kan je dat beter onderbrengen in de vakken die al bestaan. Ik vind dit een idioot plan, er moet meer gefocust worden op waar het om gaat voor veel mensen die later iets technisch/wetenschappelijks willen doen, dus gewoon weer betere wiskunde en natuurkunde gaan geven. Ik voel meer voor WiB3 ofzo dan dit.
Oud 21-06-2005, 15:38
LiqqY
LiqqY is offline
Ja, of iets in de trant van dat ze de huidige vakken herschrijven om het makkelijker te maken voor mensen.

En weer meer geld in het speciaal onderwijs, want ik vind het nogal nutteloos dat ze op die gebieden gaan bezuinigen en dan nog meer werklast inlassen, met nutteloze vakken?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 21-06-2005 @ 16:36 :
Ik voel meer voor WiB3 ofzo dan dit.
Vrijwel alle bèta's zullen het hier mee eens zijn, dus ik begrijp niet waarom die alfadebielen in Den Haag toch stug blijven doorzetten met de ontbètaïsering van het middelbaar onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:02
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Het is voor beta-ers en dan gaan ze "ons" nog meer vertellen over van alles en niets. Dat wordt natuurlijk vnl. dat laatste: niets. Als de beta-ers meer kennis nodig hebben kan je dat beter onderbrengen in de vakken die al bestaan. Ik vind dit een idioot plan, er moet meer gefocust worden op waar het om gaat voor veel mensen die later iets technisch/wetenschappelijks willen doen, dus gewoon weer betere wiskunde en natuurkunde gaan geven. Ik voel meer voor WiB3 ofzo dan dit.
Juist.
Oud 21-06-2005, 21:08
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
idd

Aargh, 'natuur, leven en techniek', hebben ze nou helemaal niets geleerd van de ANW-onzin? Het bèta-onderwijs is al zo slecht...

Ze moesten gewoon verplicht wat bèta's in Den Haag plaatsen... dat zou de boel een stuk opknappen. Nu gaan dr alleen maar vage alfa's de politiek in, die totaal geen verstand van (bèta)onderwijs hebben.
(sorry, misschien iets kort door de bocht , maar frustratie komt boven)

Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:14
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2005 @ 21:59 :
Vrijwel alle bèta's zullen het hier mee eens zijn, dus ik begrijp niet waarom die alfadebielen in Den Haag toch stug blijven doorzetten met de ontbètaïsering van het middelbaar onderwijs.
Jah klopt

mijn mening
NG word :
scheikunde 123
natuurkunde 1,5
wiskunde B1,5
biologie 123

NT word:
scheikunde 123
natuurkunde 123
biologie12
wiskunde b123

heb het niet helemaal doordacht , is gwoon een snelle schema.

Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:19
TopDrop
TopDrop is offline
Pfff, en wat willen ze daar dan onder laten vallen? Geef liever meer uren ECHTE beta vakken. We krijgen steeds minder normale vakken, en steeds meer van die onzin crap. Leg wis- en natuurkunde anders in wat meer stappen uit ofzo, maar ga niet dit doen.

Tis net zoals een 1 of andere verzameltaal invoeren voor de alpha's. Dat is net zo vaag als dit.
Oud 21-06-2005, 21:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Omg... wat ben ik blij dat ik dat niet meer meemaak. Allemaal plut. ANW is al erg, dit lijkt me nog erger.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:26
I love stars
I love stars is offline
gemeenschappelijk deel ook verkleinen

dan zou je naar mening als Nt hebben
nederlands
engels
maatschappij leer
ckv (maar dan wel serieuzer)
biologie12 -> biologie 1
scheikunde123 -> scheikunde
natuurkunde123 -> natuukunde2
wiskundeb123 -> wiskundeb12

dan is er wel tijd voor 4 uur per week per bèta vak.
Oud 21-06-2005, 21:27
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-06-2005 @ 22:14 :
Jah klopt

mijn mening
NG word :
scheikunde 123
natuurkunde 1 en wiskunde B1
biologie 123
en dan natuurkunde 2 of wiskunde b2

NT word:
scheikunde 123
natuurkunde 123
biologie12
wiskunde b123

heb het niet helemaal doordacht , is gwoon een snelle schema.
Tja, ik heb het ook niet helemaal uitgedacht hoor, maar wat mij betreft schrappen we die profielen helemaal. Gewoon: alfa en bèta, met veel mogelijkheden om zelf vakken te kiezen. En wiskunde moet niet meer zo opgedeeld worden. Wiskunde is wiskunde, dus volle pot! Dus gewoon WisB12 zegmaar. Anders moet je maar alfa doen ofzo. Dus bèta bestaat dan uit:

wiskunde
natuurkunde
scheikunde
zelf aanvullen: economie of biologie ofzo.

En verder natuurlijk vakken als Engels, Nederlands, Geschiedenis, (klassieke taal)...
Alle onzin gaat eruit; maatschappijleer, KCV, ANW...
Bij het alfa-onderwijs moeten de talen weer eens een beetje gefatsoeneerd worden, want bij Frans leer je bijvoorbeeld ook niets meer.
meer niveau in het onderwijs!
Oud 21-06-2005, 21:27
TopDrop
TopDrop is offline
Voor ANW hebben we geloof ik 5 PO's moeten maken in de 6 periodes dat we het hadden Dat zegt alweer genoeg eigenlijk. Ze hadden zo weinig lesstof dat ze maar 1 periode daarmee hebben kunnen vullen. Ik had veel liever gewoon in plaats van anw een normaal vak gehad...
Oud 21-06-2005, 21:28
Vice
Vice is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-06-2005 @ 22:26 :
gemeenschappelijk deel ook verkleinen

dan zou je naar mening als Nt hebben
nederlands
engels
maatschappij leer
ckv (maar dan wel serieuzer)
biologie12 -> biologie 1
scheikunde123 -> scheikunde
natuurkunde123 -> natuukunde2
wiskundeb123 -> wiskundeb12

dan is er wel tijd voor 4 uur per week per bèta vak.
Dus maar 2 talen.
Oud 21-06-2005, 21:28
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 21-06-2005 @ 22:23 :
Omg... wat ben ik blij dat ik dat niet meer meemaak. Allemaal plut. ANW is al erg, dit lijkt me nog erger.
ANW is bij ons wat minder erg omdat het word gecombineert met andere vakken (alleen in NT -klas)

eerste periode met sk12
tweede en derde periode met wb12
vierde periode heel klein btje met sk12 maar niet echt , tis bijna pure anw , saai
Oud 21-06-2005, 21:29
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Vice schreef op 21-06-2005 @ 22:28 :
Dus maar 2 talen.
jah , duits 1 en frans 1 heb je niks aan. En mensen die niet vrijwillig voor taal kiezen leren het meestal toch niet echt.

En zo geef je de dyslecten en anti- talige bèta leerlingen ook meer kans om VWO te halen en hun tijd nuttiger te spenderen.(dat nuttige spenderen geld ook voor andere bèta leerlingen)
Oud 21-06-2005, 21:31
Vice
Vice is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-06-2005 @ 22:29 :
jah , duits 1 en frans 1 heb je niks aan. En mensen die niet vrijwillig voor taal kiezen leren het meestal toch niet echt.

En zo geef je de dyslecten en anti- talige bèta leerlingen ook meer kans om VWO te halen en hun tijd nuttiger te spenderen.(dat nuttige spenderen geld ook voor andere bèta leerlingen)
Hiermee had ik net zo goed vwo kunnen doen.
Oud 21-06-2005, 21:34
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 21-06-2005 @ 22:27 :
Tja, ik heb het ook niet helemaal uitgedacht hoor, maar wat mij betreft schrappen we die profielen helemaal. Gewoon: alfa en bèta, met veel mogelijkheden om zelf vakken te kiezen. En wiskunde moet niet meer zo opgedeeld worden. Wiskunde is wiskunde, dus volle pot! Dus gewoon WisB12 zegmaar. Anders moet je maar alfa doen ofzo. Dus bèta bestaat dan uit:

wiskunde
natuurkunde
scheikunde
zelf aanvullen: economie of biologie ofzo.

En verder natuurlijk vakken als Engels, Nederlands, Geschiedenis, (klassieke taal)...
Alle onzin gaat eruit; maatschappijleer, KCV, ANW...
Bij het alfa-onderwijs moeten de talen weer eens een beetje gefatsoeneerd worden, want bij Frans leer je bijvoorbeeld ook niets meer.
meer niveau in het onderwijs!
Is ook goed idee

maar het blijft handig om verschillende niveaus qua wiskunde en natuurkunde te hebben. Maar ik vind dat ze beide om hoog moeten.
Als je biologie gaat studeren heb je denk ik geen wiskunde b12 nodig en natuurkunde12 . Maar kennis van wiskunde en natuurkunde heb je wel nodig.
Oud 21-06-2005, 21:39
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-06-2005 @ 22:28 :
ANW is bij ons wat minder erg omdat het word gecombineert met andere vakken (alleen in NT -klas)

eerste periode met sk12
tweede en derde periode met wb12
vierde periode heel klein btje met sk12 maar niet echt , tis bijna pure anw , saai
Hey dat klinkt al beter. Ik zit zelf in een soort van llr op school die de boel enigszins probeert te verbeteren. We willen graag van ANW af, maar dat lukt niet echt omdat het wettelijk verplicht is enzo. Kunnen jullie ipv ANW gewoon exacte vakken doen? Hoe doen jullie dat qua cijfers enzo? Ben erg benieuwd, misschien kan dat bij ons ook ingevoerd worden.
Oud 21-06-2005, 21:56
Verwijderd
ANW vond ik nooit zo erg.. een stukje algemene kennis en een hoog cijfer wat je gemiddelde weer wat omhoog trekt.

Maar ik kan me weinig voorstellen bij nóg zo'n vak.. er staat ook niet echt in wat het vak precies zal inhouden.. ik heb ff vluchtig gezocht, maar kan er niet echt iets over vinden.

Ze willen proberen om de beta-kant populairder te maken, maar ik snap nog niet helemaal hoe zo'n vak daaraan bijdraagt.
Ik denk trouwens dat veel mensen niet voor bijv. N&T kiezen omdat ze (te onrechte) denken dat het te moeilijk zal zijn.
Bij ons op school was het trouwens gewoon zo dat helft alfa en de helft beta ging volgen.

Citaat:
I love stars schreef op 21-06-2005 @ 22:29 :
Hmm.. daar ben ik het niet mee eens.
Maar ik vind het wel onzin om alleen maar aan tekstverklaring te doen op het VWO.
Ik zou mensen eerder laten kiezen tussen Frans en Duits en dan gewoon het volledige vak dat ze gekozen hebben laten volgen (dus met luisteren, spreken, spelling/grammatica).
Dan kun je tenminste een taal aan het einde van het VWO. Aan het einde van de 3e wist ik meer van Frans en Duits dan aan het einde van de 6e.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 07:55
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 21-06-2005 @ 22:56 :
ANW vond ik nooit zo erg.. een stukje algemene kennis en een hoog cijfer wat je gemiddelde weer wat omhoog trekt.

Maar ik kan me weinig voorstellen bij nóg zo'n vak.. er staat ook niet echt in wat het vak precies zal inhouden.. ik heb ff vluchtig gezocht, maar kan er niet echt iets over vinden.

Ze willen proberen om de beta-kant populairder te maken, maar ik snap nog niet helemaal hoe zo'n vak daaraan bijdraagt.
Ik denk trouwens dat veel mensen niet voor bijv. N&T kiezen omdat ze (te onrechte) denken dat het te moeilijk zal zijn.
Bij ons op school was het trouwens gewoon zo dat helft alfa en de helft beta ging volgen.

Hmm.. daar ben ik het niet mee eens.
Maar ik vind het wel onzin om alleen maar aan tekstverklaring te doen op het VWO.
Ik zou mensen eerder laten kiezen tussen Frans en Duits en dan gewoon het volledige vak dat ze gekozen hebben laten volgen (dus met luisteren, spreken, spelling/grammatica).
Dan kun je tenminste een taal aan het einde van het VWO. Aan het einde van de 3e wist ik meer van Frans en Duits dan aan het einde van de 6e.
Dat het wat gemiddelde kennis omhoogtrekt is weer een voordeel.

En jouw tweede standpunt, ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik vindt i.p.v Frans moeten ze Engels 1/2/3 maken met verscheidene moeilijksheids niveau's waarbij 3 vooral met de Engelse literatuur te maken heeft, en zwaardere leesteksten.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 08:31
one.
one. is offline
Ze kunnen beter verplicht filosofie voor iedereen invoeren.
Oud 22-06-2005, 09:20
Miracle
Miracle is offline
Tja, misschien is het wel heel leuk?

Alleen waarschijnlijk gaat het zoals het altijd gaat met nieuwe dingen: de opstart is erg slecht en er is in het begin niks aan.
Oud 22-06-2005, 11:36
Keith
Keith is offline
Er iswel veel eensgezindheid hier .

Een vak dat een beetje lijkt op techniek in de basisvorming, dus echt practisch bezig zijn, dingetjes maken om natuurkundige proeven mee te doen, zou denk ik heus wat draagvlak vinden. Ik heb op het VWO bij 2 natuurkunde POs een raket gebouwd, dat is gewoon leuk om te doen.

En de beta-kant is op hetVWO denk ik over het algemeen al best populair. NT en NG zijn voor veel mensen nou eenmaal makkelijke keuzes, want bij CM moet je echt talen kunnen en EM vereist weer veel redeneringsvermogen, dat is voor veel mensen gewoon moeilijker dan de exacte vakken. Maar weinige mensen gaan met hun Beta-profiel ook echt de beta-kant op. Het aantal beta-achtige vakken op de universiteit (TB, LST etc.) en de populariteit daarvan geeft aan dat veel mensen met een beta-profiel daarna toch iets gaan doen wat eigenlijk helemaal niet zo technisch of wetenschappelijk is.

En dit gaat alleen maar erger worden met die plannen van Rutte (sorry dat ik hem er weer bij haal) omdat door mensen te straffen die lang bezig zijn met hun studie de teschnische studies nog minder populair zullen worden. Hier in Delft is het gemiddelede al jarenlang rond de 7.2 jaar, ongeacht de stufi regeling.

Er moet gewoon worden gezorgd dat mensen op het VWO die beta kiezen daarbij ook goed worden opgeleid om te slagen aan de universiteit en dat ze dat zelf ook weten. Het heeft geen zin veel mensen een N-profiel te laten kiezen als ze dan toch niet die kant op laten gaan.
Reageren

Regels voor berichten