![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Zo ja, goeie smaak. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
On-Topic: Over Maria weet ik nog steeds niets
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Kan je me nog iets aanbevelen? ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
OT: Waarom is Maria nou zo hip? Dan Brown? Ik geloof niet dat Maria heilig was/is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() On-Topic: Zo hip is Maria toch niet? Alleen in de katholieke kerk toch?
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 14:33. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maria van Nazareth was nog maar 15 toen ze een kind kreeg. Haar eerste kind, dit was Jezus. Het was een opstandig kind met veel wereldvreemde ideeen voor die tijd. Zijn broers en zussen hadden altijd een zekere minachting voor hem, en zijn vader keek niet naar hem om. Het was namelijk de bedoeling dat Jezus, zijn oudste zoon, de timmerwerkplaats overnam. Dat wilde Jezus niet, en hij is weggetrokken, om zich los te maken van zijn ouders. Dit alles heb ik uit verschillende bronnen gehaald en is niet zomaar uit de lucht gegrepen. O.a. werken geschreven op basis van de evangelien van Maria Magdalena. Dat was overigens geen hoer, maar gewoon een meisje die haar lichaam begon te verkennen in haar jeugd. Ze heeft vanaf haar zesde levensjaar wel in een 'plezierhuis' gewoond, waar ze werd opgevoed. Ze heeft altijd het gevoel gehad dat ze nergens bij hoorde. Verder was ze lelijk (vond ze zelf): blond haar en blauwe ogen. Erg ongebruikelijk in die streek. Wat betreft het geboorteverhaal: Het is natuurlijk logisch dat Jezus een geboorteverhaal heeft gekregen. Iedereen die in die tijd belangrijk was heeft een geboorteverhaal gekregen. Tegenwoordig wordt er een plein of een straat naar je vernoemd, in die tijd kreeg je een geboorteverhaal, zodat iedereen kon horen hoe bijzonder je wel niet was.
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft de 'maagd' Maria wil ik twee dingen opmerken: 1) ga nooit uit van een film over een historisch figuur. Films zijn meestal slechts losjes gebaseerd op daadwerkelijke bronnen en proberen vooral een indrukwekkend beeld te schetsen van een vrouw van mythische proporties. 2) de 'maagdelijkheid' van Maria staat theologisch gezien op losse schroeven. In de gemeente van Rome en de meer ascetisch getinte gnostiek wordt de nadruk gelegd op de maagdelijkheid van Maria. In de oergemeente van Jeruzalem, onder leiding van jezus' broer jacobus, werd dit dogma echter niet geleerd. Dat hoefde ook niet, want de 'maagdelijkheid' diende voor het orthodoxe christendom om de goddelijkheid van jezus te bevestigen (en voor sommige gnostieken om hun ascetische inslag kracht bij te zetten). Het joodse christendom leerde echter dat de christos pas in de doop in de Jordaan vereenzelfigd werd met Jezus van Nazareth, dus het probleem van de 'goddelijke afkomst' speelde daar niet. Daarbij waren deze joodse christenen trouw aan de Wet van Mozes die juist een sterke nadruk legd op het huwelijk. Aangezien we er op basis van alle bronnen vanuit mogen gaan dat de gemeente van Jeruzalem door alle andere gemeentes als de 'oergemeente' werd gezien (ondanks latere ruzies) lijkt de oorspronkelijkheid van het dogma van de maagdelijkheid niet meer te verdedigen. Multilot: een mooie hypothese. Helaas voor jouw heb ik alle nag hammadi codices, de berlijnse codex, evenals de meeste andere apocriefe geschriften en talloze publicaties van experts op het gebied van vroeg christendom in de kast staan, en weet dus dat je dit uit je duim zuigt. In het evangelie van Maria magdalena noch in de bijbel, noch in enig ander apocrief geschrift wordt iets over het leven van Maria verteld. Uit enkele geschriften valt wel te destileren dat ze een zeer hoog ingewijde geweest moet zijn, verheven boven de andere apostelen. Als zodanig werd ze door gnostiek tot zeker in de vierde eeuw als apostola apostolorum aangeduidt. In dit licht kan ook het verhaal van de 'zeven duivels' die jezus van haar uit deed drijven opgevat worden: dit is een typische beeldspraak voor de zevenvoudige inwijding. Ook valt eruit op te maken dat ze een zeer innige (liefdes)relatie met jezus moet hebben gehad. In de bijbel komt maria eigenlijk nauwelijks voor. Wel zijn er een paar passages (zoals de hoer die jezus' voeten zalfde) over vrouwen die niet met name genoemd worden die later door de kerk vereenzelfigd zijn met Maria van Magdala. Waar je die onzin over maria van magdala vandaan hebt is me een raadsel, maar het klopt zeer zeker niet. Je verhaaltje over jezus' jeugd klinkt me niet onredelijk in de oren, maar het wordt niet bevestigd door bronnen (ook niet weersproken echter).
Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 16:29. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-06-2005 om 22:35. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Anouk en Danny #2 Little Phoebe | 264 | 23-07-2006 14:40 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De schepping Mattiej | 28 | 30-11-2003 20:54 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Angst voor de islam is niet terecht Santje03 | 35 | 07-02-2003 09:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Heb jullie tips voor mijn verhaal? Selina | 7 | 10-12-2002 22:10 |