Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kortom, dit is haute-écrire! |
![]() |
||
Citaat:
Als het de bedoeling was dat het duidelijk werd dat je vanuit een ander persoon schrijft vanuit je woord gebruik is dat bij mij helemaal niet gelukt. Ik vind het woord gebruik niet goed en daar stoor ik me aan als ik het lees.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
En waarom dan Flosdraad? hoor ik nu iedereen, op een paar sukkels na, denken. Wel, omdat er geen gevoel in zit, omdat de rijm geforceerd en buitegewoon slecht is, omdat er geen ritme in het 'gedicht' zit en omdat het gewoonweg een stomvervelend saai onderwerp betreft. Dat neemt niet weg dat ik sympathie koester voor menesn zoals onze "James_25cm_Bond" (wat die naam ook moge inhouden) En waarom dan Flosdraad? Hoor ik opnieuw een schare mensen denken. Wel, omdat deze jongen de lef heeft zijn gedachten hier neer te zetten en het door wild vreemden te laten afzeiken, daarom heb ik respect voor de 'dichter' in kwestie. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, alleen ik bracht het wat subtieler.
Toch? Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 19:57. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
deze jongen die weet heel goed zelf hoe hij naar zijn eigen gevoel iets moet opschrijven. Wat anderen daarvan vinden is een kwestie van smaak. Mijn smaak is anders dan de smaak van de dichter hier. Ik geef dat aan in mijn post. Of hij dan zijn waarde verliest betwijfel ik. Ik kan wel een heel lulverhaal gaan houden over hoe hij het beter kan doen (als hij dat al kan) maar dan ga ik hier zitten liegen, net zoals jij doet. Subtiel zijn en een lulverhaal ernaast houden, dat is jezelf en de dichter voor de gek houden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() lees hem eens met 'het'. stijlverlies heet dat, denk ik. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is arrogant als je met eigen suggesties aan komt zetten omdat dezen altijd vanuit JOUW gevoel komen en niet vanuit het gevoel van de dichter. Dat 'rijmt' dan niet met elkaar. En als je goeie puntjes wilt horen, dan hoor je die ook. In dit gedcht echter, vond ik geen goed puntje, en daar draai ik niet om heen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() @Flosdraad: Ik snap wat je bedoelt, maar het is uiteindelijk toch aan de ts zelf of hij/ zij iets doet met de suggesties ter verbetering. De ts kan toch zelf kijken of het gevoel dan juist beter tot zijn recht komt? Hm..
|||
Citaat:
![]() stel dat je het zo zou maken. geloof me, het is de niet-serieuze, losse stijl; alib-rap. hij heeft deze fouten (b) en deze niet-correcte uitdrukkingen (i) nodig, anders wastie totalitair waardeloos. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik kan best oordelen of een gedicht een bepaald gevoel wel of niet correct weergeeft, geen probleem, maar als het op mij wel goed overkomt hoeft het niet gelijk goed op iemand anders over te komen. Ik beoordeel een gedicht grotendeels op techniek maar ook op gevoel want dat speelt ook een rol in gedichten (maar zeker niet de belangrijkste rol). Het gevoel in een gedicht is moeilijker te beoordelen, maar is best te doen. Trouwens, in je reactie op 'verwarring' van Vogelvrij geef je een twee indirecte (maar duidelijke) suggesties. Je hebt het gevoel dat de stroves niet helemaal af zijn, dat er nog iets komen, alhoewel er in deze zin 'gevoel' staat gaat het in feite echt over techniek. Het gevoel van een gedicht is niet de woorden die er staan of hoe die er staan maar wat die woorden overbrengen. Als niemand suggesties zou maken zou niemand iets leren. Wat heb je tegen mensen die anderen proberen te helpen?! Sommige mensen kunnen beter dichten en hebben meer ervaring, die kunnnen anderen erg goed helpen. Zelfs lezers die minder goed kunnen dichten dan de dichter kunnen hem goed helpen. Hoe? Door suggesties. Ik zal is wat positieve punten van het gedicht geven. - Hij heeft een gedicht geschreven en het hier gepost voor reactie (en ja, daar horen suggesties ook bij) - Hij probeert in een hele andere stijl dan hij normaal gebruikt een andere wereld weer te geven - Hij heeft ons allemaal voor gek gehouden, wij hadden het helemaal mis. En natuurlijk, aan elk pluspunt kan je vast wel een minpunt hangen, maar daarvoor noem ik ze nog wel. Misschien is het verstandiger om via PM verder te gaan? Of heeft niemand (James?) er bezwaar tegen als we hier doorgaan? @James: Sorry dat wij jou topic vol zitten te blerren, excuses. Ik had niet verwacht dat je bedoeling zo anders was, leuk gedaan. Maar ik denk dat het te onduidelijk is, misschien moet je aan het begin van het gedicht duidelijk maken in wat voor situatie het is (en dat zou ik dan natuurlijk met een heel ander woordgebruik doen dan de rest, maar dat heb je denk ik zelf ook wel door ^^). Ik dacht al dat ik meer van je had gelezen maar ik wist het niet zeker. Leuke acrostichon trouwens, ik heb nog nooit een gedicht over mentos gelezen ^^. Ow, ik ga natuurlijk voor de bonus ![]() Maar ik kom tot de conclusie dat ik niks anders kan verzinnen ![]() Edit: maar als je dan "verschijn je uit mijn broek ~ oh, welk een opluchting" leest met die gedachten, gadver ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb er geen problemen mee als jullie mijn topic hier voldiscussieren. Graag zelfs. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zoals jullie hebben gezien hou ik ervan om variatie aan te brengen in de verschillende gedichten. Er zijn gedichten die pasklaar te lezen zijn en die ook geschikt zijn voor kinderen van 10. Daarnaast vind ik het juist een kunst en een uitdaging om gedichten te schrijven die anderen op het verkeerde been zetten. Zoals bijvoorbeeld het gedicht over - inderdaad - mentos. Dat hele gedicht gaat over mentos. 'Verschijn je uit mijn broek - ooh wat een opluchting' slaat slechts op de rol mentos in de broekzak. De dragee rolt over je tong. Het is geweldig dat veel mensen over de opmerking van het (vijfdubbele!) acrostichon heen lezen of gewoon niet weten wat het is en het niet willen opzoeken en vervolgens denken dat het een vet oversext gedicht is. Het blijft wel jammer dat ik dit allemaal moet uitleggen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Of dichten wel of niet een gevoelskwestie is, daar kan ik kort over zijn. Ik hou het erbij dat als een gevoel goed over wil komen in een gedicht, dat alles vanzelf goed loopt. Dat is een moeilijke zin, denk er maar eens over na. En dat 95% over liefde en depressie gaat, dat is normaal, daar gaat het leven tenslotte voor 95% over. Techniek vind ik echt totaal onbelangrijk, en dat heb ik al eerder duidelijk gemaakt. Als het gevoel goed is, is de zogenaamde techniek voor mij ook goed. Dat doet er totaal niet toe. Techniek is later verzonnen dan dichten. Techniek is er voor Piet Luttige zeikerds die niet op gevoel kunnen schrijven. In het gedichtje van Vogelvrij mis ik gewoon wat, er zit voor mij helemaal geen feeling (gevoel gaat vervelen) in. En dat komt alleen maar omdat het gewoon niet af is. En dat vind IK, daar MAG Vogelvrij niet eens iets mee doen. Waarom niet? Hoor ik je denken. Wel, omdat zij het gedicht juist ZO heeft geschreven, en het voor haar goed genoeg was en dus ook vol gevoel. Met je laatste toespeling kan ik vrij weinig. Ik ben dol op helpen, maar ik ga anderen niet vertellen hoe ze hun gevoel op papier moeten zetten. Ik kan alleen maar zeggen of het bij mij overkomt of niet. Daar ligt ook de rol van de commentator, zeggen of het hem/haar behaagt of niet. De dichter weet ten slotte zelf het best hoe hij/zij zich voelt. Ik kan niet ingrijze massa's kijken, en gelukkig maar. Ik ben ook niet graag suggestief bezig. Ik ben duidelijk van mening dat je het zelf maar uit moeten zoeken. Gedichten moet je ook niet veranderen, daar moet je niet uren op gaan zitten schaven. Een gedicht/poezie is bedoelt in de essentie het gevoel van de mens te weergeven, een situatie te schetsen. Gedichten schrijf je impulsief. Gevoel. Gevoel. Gevoel. Dat is het kernwoord. Dichten zonder gevoel en alleeen maar oog voor technisch gezeik over hoe mooi iets loopt, dat is geen dichten, dat is versjes schrijven, dat is spelen met taal voor mijn part, maar geen dichten. |
![]() |
|
als alle dichters idd puur op techniek zouden dichten, is het helemaal niet raar om hen waardeloos te vinden.
dichten is voor mij persoonlijk ook iets wat buiten mij omgaat, hoewel ik techniek zeker belangrijk vind. maar dat is iets waar je achteraf bij gaat schaven, anders krijg je gewoon rare dingen. als flosdraad gewoon zo ordelijk is dat techniek en gevoel bij hem samen gaan, is dat erg mooi. maar ik schrijf meestal eerst iets totaal uit gevoel, om het daarna bij te gaan schaven, kwestie van dagen/weken het elke keer weer vernieuwend lezen. (stoer he ![]() |
![]() |
|
Gevoel is ook belangrijk in een gedicht, natuurlijk. Gedichten zonder gevoel zijn over het algemeen saai. Maar ik blijf erbij dat de manier waarop je dat gevoel brengt het belangrijkste is
![]() Hmja, eerst dichte ik ook eerst uit gevoel en dan daarna de techniek bijwerken maar de laatste tijd ga ik steeds meer beginnen met de techniek.
|
maar bewoorden is toch iets anders als techniek?
ik vind het bewoorden zelf juist het belangrijkste, hoe breng je iets, dat simpele letters, doodgewoon in volgorde gesteld tot dode woorden zulke mooie dingen kunnen doen! als je goed en gevoelig kunt dichten, betekent dat niet dat je zo'n goed gevoel hebt, maar dat je iets goed kunt bewoorden. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
toch is techniek heel belangrijk: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1209790 dit gedicht heeft dus totaal geen techniek (ik heb nooit dicht-technieken ofzo geleerd, en ik doe ook nog eens het meest technische profiel ![]() wat mijn punt is: techniek is[b] ook [b]belangrijk, zonder techniek klinkt een gedicht niet. over je harde commentaar, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee, ga je gang, maar zeg dan alsjeblieft wel waarom je dat vindt, dan kan ik proberen te snappen waarom je dat vindt, en dan kijken of ik denk dat je gelijk hebt (ik heb zelf het idee dat als iemand mij een reactie geeft van "mooi gedicht" dat ik denk "ja maar wat is er nou goed aan dan, dan weet ik dat" en "wat is er minder, dan hou [b]kan[b] ik daar rekening mee houden, of eventueel als ik van een ander opzicht wil schrijven, die tips gebruiken" zo nou dat moest eruit, nu mag je mijn gedicht afkraken ![]()
||
Citaat:
iemand één blablabla? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het komt uit 'spreuken der voorvaderen'. |
![]() |
|
|
![]() |