Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2005, 15:14
Miracle
Miracle is offline
Sinds gister heb ik ineens rode bultjes op m'n bovenarmen, die wel verdacht veel lijken op zonneallergie bultjes. Het jeukt niet echt, maar het is wel onwijs gevoelig en als ik er ff aan zit, dan jeukt het wel.

Ik heb al m'n hele leven allerlei allergiën en eczeem, dus het was te verwachten dat ik ook een keer zonneallergie zou krijgen.
Nou weet ik alleen niet zeker of het dat is en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
De kans is groot dat het zonneallergie is, aangezien ik voor het eerst lang in de zon was en m'n allergie'verleden'.
Ik kan nou wel naar de huisarts gaan, maar ik vraag me dus af hoeveel ik er mee op schiet. Zijn er middeltjes voor, of waarmee zou de huisarts me kunnen helpen? Stelt hij alleen de diagnose en veel meer niet?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Oud 22-06-2005, 15:17
Verwijderd
Je kunt bij de drogist pilletjes halen tegen zonneallergie, die heb ik ook wel eens gebruikt, leek wel te helpen (of het verdween gewoon omdat de zon weer minder was/ik er minder in kwam, maar dat weet ik niet ).

Wat de huisarts zou kunnen doen weet ik niet, ik denk ook niet echt veel...maar die pilletjes zou je misschien een keer kunnen proberen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of je medicijnen hebt tegen hooikoorts maar vaak werken die ook tegen zonne-allergie. Je zou dus eerst kunnen kijken of die werken en anders eens langs de drogist/apotheek of de huisarts want veel meer dan zoiets voorschrijven kunnen ze toch niet voor je doen
Oud 22-06-2005, 15:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
De huisarts kan je wel een zonnebrandcreme geven die speciaal voor zonneallergie is. Alleen daar word je absoluut niet bruin mee. Ik heb het dus ook nooit gebruikt (heb t ook, loop momenteel ook met rode bultjes ).

Bij mij werkt alleen dit: doorzetten en na een week goed veel zon is het over. Maar dat werkt meestal alleen op vakantie omdat dat het enige moment is dat je continu in de zon ligt. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk zon te zien, wel goed te smeren maar met hooguit facor 15, later lager. Soms een paar dagen rust. Naja, na een tijdje wordt het minder en soms heb ik het helemaal niet meer...

Er heeft niets ooit bij mij geholpen, behalve dat dus.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:20
Miracle
Miracle is offline
Bedankt allemaal. Hier heb ik wel wat aan.

Ik slik wel al hooikoortstabletjes, dus dat is wel raar dat ik het dan alsnog krijg. Ik wacht het nu maar ff af, als ik het gauw weer krijg, dan ga ik wél naar de huisarts.
Oud 22-06-2005, 17:53
Verwijderd
Ik krijg het juist pas als ik heel veel in de zon zit...dat was iig vorige keer dat ik ging kamperen zo...toen hebben die pilletjes van de drogist (volgens mij) dus geholpen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 18:06
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 18:53 :
Ik krijg het juist pas als ik heel veel in de zon zit...dat was iig vorige keer dat ik ging kamperen zo...toen hebben die pilletjes van de drogist (volgens mij) dus geholpen.
Dat zou best kunnen dat ik dat ook heb. Ik heb best wel zon gehad de afgelopen tijd, maar gister gewoon écht lang...
Oud 23-06-2005, 12:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 18:53 :
Mja, ik heb ze nu. En ik heb maar hooguit een half uurtje in totaal zon gezien (naar clienten gefietst, dat was t volgens mij). Bij mij is het ook een combinatie van warmte... Als t heel heet is, hoef ik bijna geen zon te zien. Die warmte maakt het al 10 keer erger

Soms denk ik ook dat ik eerder een warmte allergie heb
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:23
Miracle
Miracle is offline
Ik heb ze vandaag ook weer. Nog erger volgens mij dat dinsdag. Het zou best kunnen dat het met de warme te maken heeft. Ik ga denk ik maandag wel ff naar de huisarts ofzo, als dat kan. Ik wil toch wel graag weten wat dit is.
Oud 23-06-2005, 13:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ze gaan ook niet binnen een dag weg. Als je ze dinsdags hebt, heb je ze woensdags zeker te weten weer binnen een mum van tijd.

Maar waarom wil je naar de huisarts? Die dingen kunnen toch geen kwaad? Dacht ik... Het enige wat je krijgt is een sunblock.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 14:22
Miracle
Miracle is offline
Ik had het dinsdag op m'n bovenarmen en sinds vanochtend op m'n onderarmen ook.

Ik wil naar de huisarts, om het vast te laten stellen, want straks is het wat heel anders en voor wat andere info erover. Misschien heeft hij er wel wat tegen...
Oud 23-06-2005, 15:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben nog nooit hiervoor naar de huisarts geweest... Alleen toen ik naar turkije ging en iets wilde voor als te erg zou worden (is het ook geweest, maar ik wil gewoon bruin worden en heb dus dat spul niet gebruikt).
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:44
Qamra
Qamra is offline
Kleine tip; Lidocaïnezalf! Gewoon bij de apotheek, handverkoop. Verdooft, dus het jeukt niet meer en is ook niet meer gevoelig.

Is wel op basis van vaseline.
Oud 23-06-2005, 20:34
coopergirl
coopergirl is offline
Huisarts raadde m'n moeder aan lange mouwen te dragen en de zon te mijden Ze heeft wel allerlei crèmes die bij haar bar weinig uithalen.. Bij mij daarentegen hebben ze wel weer enig effect (niet te veel van voorstellen).. De naam ben ik er even van kwijt.
Oud 23-06-2005, 20:45
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik heb er ook last van. Ik begin er over heen te groeien maar weg is het nog niet. Verleden jaren bouwde ik steeds op om aan de zon te wennen. dus eerst een halve week lang elke dag 3 min onder de zonnebank. en dan een halve week 5 min. en dan zo opbouwen tot ong. een half uur. (je moet dus wel al rond april/mei beginnen) En verder kreeg ik ook sunblock van de dokter. Dat is dus een zonnecreme die géén zon door laat. Aangezien ik er nu minder last van heb, gebruik ik die sunblock niet meer want ik wil natuurlijk wel een lekker kleurtje hebben.
Ik weet niet in welke mate jij last hebt van de allergie, maar je kunt het beste even opbouwen met zonnen, zodat je huid er even aan went.
Oud 24-06-2005, 08:29
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Qamra schreef op 23-06-2005 @ 18:44 :
Kleine tip; Lidocaïnezalf! Gewoon bij de apotheek, handverkoop. Verdooft, dus het jeukt niet meer en is ook niet meer gevoelig.

Is wel op basis van vaseline.
Smeren is niet echt goed, want elke keer als ik er wat op moet smeren, word ik helemaal gek van de kriebel etc.
Die zalf gebruiken wij altijd voor muggebulten.

Het jeukt niet heel erg, zolang ik er maar gewoon afblijf etc.
Oud 24-06-2005, 10:00
Roadrunner
Roadrunner is offline
Mn moeder heeft er ook veel last van en zij had gehoord dat 'Piz Buin' n middeltje tegen zonneallergie met factor 8 of 15, ook erg goed helpt. Sommigen waren er helemaal van af. 't proberen waard misschien?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-06-2005 @ 13:42 :
Soms denk ik ook dat ik eerder een warmte allergie heb
Als het zo warm is krijg ik overal uitslag van, ook van dingen waar ik het normaal niet van krijg (bv. m'n horloge) of erger dan normaal (bv. m'n slippers). Of spontaan gewoon ergens rode vlekken ofzo (en dan bedoel ik dus niet van verbranden oid )... Vaag...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:14
meisje
meisje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 22-06-2005 @ 16:14 :
Sinds gister heb ik ineens rode bultjes op m'n bovenarmen, die wel verdacht veel lijken op zonneallergie bultjes. Het jeukt niet echt, maar het is wel onwijs gevoelig en als ik er ff aan zit, dan jeukt het wel.

Ik heb al m'n hele leven allerlei allergiën en eczeem, dus het was te verwachten dat ik ook een keer zonneallergie zou krijgen.
Nou weet ik alleen niet zeker of het dat is en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
De kans is groot dat het zonneallergie is, aangezien ik voor het eerst lang in de zon was en m'n allergie'verleden'.
Ik kan nou wel naar de huisarts gaan, maar ik vraag me dus af hoeveel ik er mee op schiet. Zijn er middeltjes voor, of waarmee zou de huisarts me kunnen helpen? Stelt hij alleen de diagnose en veel meer niet?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Er zijn geen preventieve maatregelingen mogelijk. Het enige wat ze kunnen doen is, mits je het heel erg hebt, met een lichtbron behandelen. Ook kun je een zonnebrand gebruiken die beschermt tegen zowel uva als uvb, daar een van de bestanddelen (ik gok uva) bron van allergie voor je is.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:16
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 24-06-2005 @ 11:14 :
Er zijn geen preventieve maatregelingen mogelijk.
Die pilletjes die ik had schijnen ook preventief te werken? Dat stond iig wel in de bijsluiter als ik het me goed herinner.

@Miracle: er achter komen of het idd zonneallergie is kun je ook door een paar dagen niet in de zon te komen. Wordt het dan minder/gaat het weg, dan is het wel heel erg waarschijnlijk dat het dat is.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:19
meisje
meisje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2005 @ 11:16 :
Die pilletjes die ik had schijnen ook preventief te werken? Dat stond iig wel in de bijsluiter als ik het me goed herinner.

@Miracle: er achter komen of het idd zonneallergie is kun je ook door een paar dagen niet in de zon te komen. Wordt het dan minder/gaat het weg, dan is het wel heel erg waarschijnlijk dat het dat is.
Dat is dan gewoon onzin. Ik heb het al jaren en mijn arts + internet zeggen dat er niets is wat helpt, aangezien ze maar heel weinig er vanaf weten. Het enige wat je kunt doen, is pigment opbouwen of zonnebrand met uvb/uvafilter gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 24-06-2005 @ 11:19 :
Dat is dan gewoon onzin. Ik heb het al jaren en mijn arts + internet zeggen dat er niets is wat helpt, aangezien ze maar heel weinig er vanaf weten. Het enige wat je kunt doen, is pigment opbouwen of zonnebrand met uvb/uvafilter gebruiken.
Ik zeg alleen dat het, volgens mij, in de bijsluiter stond, meer niet.

En als het werkelijk een echte allergie is, dan zou antihistamine ook moeten helpen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 11:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2005 @ 11:16 :
Ja lekker, ik ga straks wel met een lange broek en trui aan fietsen. Wil je me dood hebben ofzo?

(bedankt voor de tip )
Oud 24-06-2005, 14:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mn neef had trouwens een zonnebrand spul dat goed schijnt te helpen. Je kunt t bij een natuurwinkel kopen ofzo? Ik zal t eens vragen
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 24-06-2005 @ 12:59 :
Ja lekker, ik ga straks wel met een lange broek en trui aan fietsen. Wil je me dood hebben ofzo?

(bedankt voor de tip )
Niet fietsen is ook een optie. En ik heb nog niet met een korte broek buiten gelopen, dus dat is iig wel te overleven.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 19:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-06-2005 @ 15:29 :
Mn neef had trouwens een zonnebrand spul dat goed schijnt te helpen. Je kunt t bij een natuurwinkel kopen ofzo? Ik zal t eens vragen
Daar begon m'n collega ook al over. Maar goed, dat spul is duur en ze wist niet of het ook tegen zonneallergie werkte.

Als je weet welk merk, dan hoor ik het graag van je.

@Leo: Ik moet me verplaatsen en heb nog geen rijbewijs en lopen duurt echt te lang.
Oud 24-06-2005, 21:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Urtizon zegt mn moeder... Ik heb overigens hiermee wel 1 dag probleemloos in de zon kunnen zitten, maar ik moet t ff meerdere dagen achter elkaar testen.

Na een dagje zonnen last van jeukende blaasjes, pukkeltjes of uitslag? Dan biedt Urtizon Natural Sun Care dé uitkomst. Deze producten beschermen de huid effectief tegen zonneallergie, zonne-irritatie en verbranding. Alle Urtizon producten bevatten een werkzame formule (overgevoeligheidsprotector) die de huid verzacht en helpt herstellen van de negatieve invloeden van de zon. Iedereen kan nu zorgeloos de zon in met de veilige en natuurlijke zonbescherming van Urtizon Natural Sun Care!

Bron

Leonoor: Bedoelde jij ook niet deze pilletjes? Ik heb ze toen ik klein was ook gehad. Maar je hebt dus ook een zonnebrand en die schijnt bij mijn neef goed te werken.

Laatst gewijzigd op 24-06-2005 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 07:32
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Miracle schreef op 24-06-2005 @ 09:29 :
Smeren is niet echt goed, want elke keer als ik er wat op moet smeren, word ik helemaal gek van de kriebel etc.
Die zalf gebruiken wij altijd voor muggebulten.

Het jeukt niet heel erg, zolang ik er maar gewoon afblijf etc.
Zelf weten, maar uit ervaring weet ik dat je nooit je armen kunt beschermen tegen stoten of lange mouwen of weet ik wat.

Het was maar een idee
Oud 25-06-2005, 07:40
Verwijderd
@Chloe Siere: Toen je Urtizon zei, dacht ik idd dat dat het was...maar ik wist de merknaam niet meer, maar als jij zegt dat je er ook pilletjes van hebt, dan denk ik idd dat die het waren. Dit jaar heb ik er nog geen last van gehad (wel van uitslag van m'n horloge, sleutels, kledinghangertjes, enz. ).
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 07:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik slik die pilletjes al heel lang niet meer. Ik had niet het idee dat ze werkten, maar volgens mij slikte ik ze ook niet regelmatig (meer wanneer ik er zin in had zeg maar ).

Misschien ga ik ze weer proberen, in combinatie met die zonnebrand.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 22:49
madwoman
madwoman is offline
Ik heb er ook heel erg last van. Bij mij is het vooral met delen die niet vaak in de zon komen. Dus begin van het voorjaar hele armen onder de bultjes, nu alleen nog m'n schouders, bovenrug en borstbeen zeg maar. Ik loop nu dus niet in een hempje, maar in een t-shirtje, zodat het tot rust kan komen. UIt ervaring weet ik dat als de bultjes helemaal weg zijn (ong. 5 dagen) dat je dan weer kunt proberen de zon in te gaan. Bij mij is de reactie dan vaak veel minder heftig (dus nog maar een paar bultjes/vlekken). Op mijn onderarmen zit nu zelfs niks meer!! Je moet het dus een soort opbouwen.

Je kunt naar de dokter gaan, maar die kan je niks preventiefs geven. Dat bestaat niet. Behalve het hierboven genoemde hooikoorts tabletjes (vb. Aerius, histamine remmend, maar ik merk er niks van) en Utrizon. Dit laatste is homeopathisch en mag dus niet voorgeschreven worden door de reguliere arts. Voor mijn gevoel werken ze wel een beetje mits je ze regelmatig slikt. Oja de dokter kan ook hormooninjecties geven; Cortizone o.i.d. Geen idee of het werkt. Durf het niet te proberen.

De dokter kan wel zalfjes voorschrijven die er voor zorgen dat de vlekken/bultjes sneller weggan en niet meer jeuken. En ALTIJD, maar echt altijd zonnebrandcreme op doen.
Oud 26-06-2005, 09:02
Verwijderd
Citaat:
madwoman schreef op 25-06-2005 @ 23:49 :
Behalve het hierboven genoemde hooikoorts tabletjes (vb. Aerius, histamine remmend, maar ik merk er niks van) en Utrizon. Dit laatste is homeopathisch en mag dus niet voorgeschreven worden door de reguliere arts. Voor mijn gevoel werken ze wel een beetje mits je ze regelmatig slikt.
Het kan zijn dat je op het ene niet reageert, maar op iets anders wel. Ik reageer met allergische reacties bv. wel op Aerius (desloratedine), terwijl mijn moeder dat niet doet, zij reageert wel op de pilletjes van het Kruidvat (loratedine) en mijn schoonzusje reageert weer op andere pilletjes (ben het werkzame bestandsdeel er ff van vergeten, dat is te ingewikkeld om te schrijven ).

Utrizon is, volgens mij, gewoon verkrijgbaar bij de drogist en hoeft dus helemaal niet voorgeschreven te worden?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 12:28
Princesita
Princesita is offline
Ik ben nu ook met die Urtizon korrels al een tijdje bezig (iets meer dan een week). Ik heb een gevoelige huid die niet tegen parfum, alcohol en onnatuurlijke stoffen kan, en had laatst na 2 dagen zon (en me ingesmeerd te hebben) heeeel veel bultjes op mn onderbenen en bovenarmen. Die korrels moet je wel erg regelmatig slikken geloof ik. Nu zijn mn bultjes ook weer weg, maar ben ook wel veel minder in de zon geweest.
Ik heb hier eigenlijk pas sinds 1,5 jaar af en toe last van geloof ik, niet zo leuk...
Nu heb ik dus nergens last meer van, maar ik ben dus benieuwd of het weg blijft zodra ik die dingen blijf slikken...

Die Urtizon korrels heb ik van De Tuinen, ze stonden in de Viva met uitleg erbij
Er is ook zonnebrandcreme van, die ga ik ook maar es zoeken Kheb nu Zwitsal, maar ik heb t gevoel dat dat ook meedraagt aan al die bultjes
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten