Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 15:39
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
PGWR schreef op 21-06-2005 @ 16:30 :
Fortuyn en Dewinter verschilden niet alleen als het gaat om praktische standpunten, ook als het ging om ideologisch achtergrond. Dewinter verwijt de verloedering van de samenleving en de maatschappelijke problemen aan de komst van immigranten, Fortuyn deed dat niet. Fortuyn wees juist op de autochtonen zelf die laks waren en de samenleving lieten verloederen.
Fortuyn wees juist op de instroom van niet-westerse allochtonen die niet zich conformeerden als de verlichtingsidealen (let wel, alleen de verlichtingsidealen die Fortuyn aanstonden natuurlijk).
Oud 21-06-2005, 15:48
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 16:39 :
Fortuyn wees juist op de instroom van niet-westerse allochtonen die niet zich conformeerden als de verlichtingsidealen (let wel, alleen de verlichtingsidealen die Fortuyn aanstonden natuurlijk).
Klopt. Maar hij wees er ook op dat de autochtonen, vooral de politieke elite, ook geen eisen stelden aan de immigranten. Daarnaast verweet Fortuyn dat wij geen historische kennis hadden, waardoor wij als Nederlanders niet bewust zijn van onze identiteit. Dit maakte het stellen van eisen aan immigranten extra moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
PGWR schreef op 21-06-2005 @ 16:48 :
Klopt. Maar hij wees er ook op dat de autochtonen, vooral de politieke elite, ook geen eisen stelden aan de immigranten.
Dewinter keert zich, als goe dpopulist, evengoed tegen de heersende elite.

Citaat:
Daarnaast verweet Fortuyn dat wij geen historische kennis hadden, waardoor wij als Nederlanders niet bewust zijn van onze identiteit. Dit maakte het stellen van eisen aan immigranten extra moeilijk.
Dat leek me nou niet echt een van de speerpunten van zijn politiek programma
Oud 21-06-2005, 15:55
hasseltboy
hasseltboy is offline
En dan gaan ze me z'n tweeen lopen broeden op snode plannetjes om de buitenlanders het land uit te krijgen. Wat lief!
Oud 21-06-2005, 16:00
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 16:17 :
Marnix van Sint Aldagonde

Was dat ook niet de naam van het wetenschappelijke bureau van de RPF?
Inderdaad, en tegenwoordig van de ChristenUnie.
Oud 21-06-2005, 16:05
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 16:55 :
Dewinter keert zich, als goe dpopulist, evengoed tegen de heersende elite.
Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Citaat:
Dat leek me nou niet echt een van de speerpunten van zijn politiek programma
Dus? Dat het tegengaan van huisjesmelkers geen speerpunt van de VVD is, betekent niet dat de VVD daar niet voor is.

Overigens bracht Fortuyn het gebrek aan historische kennis en onbewustheid van de Nederlandse identiteit onder bij het onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:08
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
PGWR schreef op 21-06-2005 @ 17:05 :
Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Ik geef ook geen waardeoordeel (dat zou weer een hele andere discussie zijn), maar het is zeker wel een overeenkomst met Fortuyn

Citaat:
Dus? Dat het tegengaan van huisjesmelkers geen speerpunt van de VVD is, betekent niet dat de VVD daar niet voor is.
Tja, het vaststellen van een politiek program is lastig zonder een politiek programma (lees mijn boeken haha)

Citaat:
Overigens bracht Fortuyn het gebrek aan historische kennis en onbewustheid van de Nederlandse identiteit onder bij het onderwijs.
Mja, streven naar een vaderlands canon is natuurlijk ook nogal dom .
Overigens kan ik me goed voorstellen dat alle nationalisten streven naar meer vaderlandse geschiedeniskennis
Oud 21-06-2005, 16:13
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 17:08 :
Ik geef ook geen waardeoordeel (dat zou weer een hele andere discussie zijn), maar het is zeker wel een overeenkomst met Fortuyn
Jippie. Dewinter is voorstander van het referendum. GroenLinks ook. Ook een overeenkomst.

Citaat:
Tja, het vaststellen van een politiek program is lastig zonder een politiek programma (lees mijn boeken haha)
Fortuyn had wel degelijk een partijprogramma. Het feit dat het in boekvorm was gepubliceerd, staat daar geheel los van.

Citaat:
Mja, streven naar een vaderlands canon is natuurlijk ook nogal dom
Wie heeft het over een vaderlands canon? En waarom is het dom?

Citaat:
Overigens kan ik me goed voorstellen dat alle nationalisten streven naar meer vaderlandse geschiedeniskennis
Wat is er mis met meer kennis van de vaderlandse geschiedenis?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:15
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-06-2005 @ 19:29 :
De Winter en Nawijn
Marnix van Sint Aldagonde. Dat is de historische naam waaronder Filip de Winter en Hilbrand Nawijn gaan samenwerken. De Winter, leider van het Vlaams Belang en Nawijn de ex-LPF-er willen een Belgisch/Nederlandse denktank over het vreemdelingenbeleid.

Beide politici wilden eerst de naam Willem van Oranje gebruiken, maar na een telefoontje van de rijskvoorlichtingsdienst is de naam veranderd in Marnix van Sint Aldagonde, de Vlaming die het Nederlandse volkslied schreef.

De denktank van beide politici is opgericht in het Palazo di pietro, het voormalige huis van Pim Fortuyn. Binnen de LPF is grote commotie ontstaan over deze ontmoeting op voor hen heilige grond.
www.tweevandaag.nl

----------

Wat denken we hiervan?
Wat zal er meer uit die tank rollen dan 'schuld van de islam' en 'schuld van links'.
Oud 21-06-2005, 16:24
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
PGWR schreef op 21-06-2005 @ 17:13 :
Jippie. Dewinter is voorstander van het referendum. GroenLinks ook. Ook een overeenkomst.
Ja, alleen zijn er meer overeenkomsten tussen Fortuyn en Dewinter dan tussen GroenLinks en het Dewinter.

Citaat:
Fortuyn had wel degelijk een partijprogramma. Het feit dat het in boekvorm was gepubliceerd, staat daar geheel los van.
Een beetje jammer hoor. Mij lijkt dat als je mee wilt doen aan verkiezingen dat je een partijprogramma op moet stellen dat vrijelijk voor elke kiezer beschikbaar is in plaats van het te gaan verkopen .

Citaat:
Wie heeft het over een vaderlands canon? En waarom is het dom?
je had het toch over beter geschiedenisonderwijs?

Verder is een canon niets anders dan de bestendiging van de huidige culurele normen die van bovenaf worden opgelegd van de politiek. Je kunt beter ervoor zorgen dat het onderwijs op dit vlak (en daardor de zelfperceptie) gevarieerd is, zodat dit discussie opwekt in plaats van een lusteloos compromis.

Citaat:
Wat is er mis met meer kennis van de vaderlandse geschiedenis?
Wederom, het gaat me om een objectieve vergelijking tussen Fortuyn en Dewinter.

Mar als je deze thread wilt derailen, mij best

Meer kennis van d evaderlandse geschiedenis kan alleen leiden tot een overwaardering van het belang van Nederland, alsook het negeren van gemeenschappelijke bovennationale geschiedenis.
Nederlands geschiedonderwijs dient juist een breed perspectief te bieden, opdat de burger zijn plaats in de wereld beseft.
Oud 21-06-2005, 16:27
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
AsianDF schreef op 21-06-2005 @ 17:15 :
Wat zal er meer uit die tank rollen dan 'schuld van de islam' en 'schuld van links'.
'Schuld van Paars'
Oud 21-06-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 21-06-2005 @ 17:27 :
'Schuld van Paars'
Daar heeft zelfs de VVD een handje van. Jozias van Aartsen vandaag, op de vraag waarom het WAO-debat zo lang duurde: 'we willen een degelijke discussie hebben, geen Paars compromis'.

Hij kan het natrappen ook niet laten, het gefrustreerde kleinburgertje.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:33
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-06-2005 @ 17:31 :
Daar heeft zelfs de VVD een handje van. Jozias van Aartsen vandaag, op de vraag waarom het WAO-debat zo lang duurde: 'we willen een degelijke discussie hebben, geen Paars compromis'.

Vreemd, maar hij heeft een punt.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:33
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-06-2005 @ 17:31 :

Populaire politieke mythe: Paars bestond alleen uit de PvdA
Oud 21-06-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 21-06-2005 @ 17:33 :
Ik zie alleen niet in wat het nut is van de referentie naar Paars. De peilingen bekijkende zou ik me eerder zorgen maken over de eigen populariteit, als ik het kabinet was.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 17:33 :
Niet alleen, ook uit verstokte VVD-dinosauriërs. Allemaal oude politiek.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:37
Levitating Nun
Citaat:
nare man schreef op 21-06-2005 @ 17:35 :
Ik zie alleen niet in wat het nut is van de referentie naar Paars. De peilingen bekijkende zou ik me eerder zorgen maken over de eigen populariteit, als ik het kabinet was.
Nou, misschien omdat Paars (tweede periode dan vooral) hét toonbeeld van stroperige besluitvorming is? En als er dan wat werd besloten, er eigenlijk niks besloten was?

Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:57
naam onbekend
naam onbekend is offline
Het mooie aan 'schuld van Paars' is dus dat het ook in België geldt, aangezien ze daar nu een Paars kabinet hebben, dat door Dewinter c.s. ook alle misstanden wordt verweten, terecht of onterecht.
Oud 21-06-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 21-06-2005 @ 17:33 :
Was van Aartsen geen minister in één van de Paarse kabinetten?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 17:02
Levitating Nun
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2005 @ 17:59 :
Yup, en dat maakt het een beetje triest.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 17:12
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2005 @ 17:59 :
Nee. In alletwee.

In Paars I zat hij op Landbouw, in Paars II op BuZa.
Oud 21-06-2005, 18:13
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2005 @ 14:33 :
Citaat:
(35.91 posts per dag)
Op je 23ste zal je vast heel veel posts hebben.
Oud 21-06-2005, 18:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dewinter en Nawijn kiezen nu voor Marnix van Sint Aldegonde als naamgever van hun gezamenlijke stichting. De reden die zij daarvoor opgaven, is dat Marnix burgemeester was van Antwerpen, maar naar de noordelijke gewesten moest uitwijken om er gebruik te kunnen maken van het vrije woord. Verder waarderen Dewinter en Nawijn Marnix als de schrijver van het Nederlands volkslied, het Wilhelmus.
Marnix van St Aldegondestichting - wetenschappelijk bureau RPF.
Marnix van St Aldegonde - godsdienstvrijheid, theocratische idealen, calvinist.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 18:39
Verwijderd
'Denktank' is best een creatief synoniem voor 'onderbuik'
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 21-06-2005 @ 19:13 :
Op je 23ste zal je vast heel veel posts hebben.
Volgens mij begreep je mijn punt niet helemaal; dit was namelijk dat ik het nogal lachwekkend vind wanneer iemand van jouw leeftijd opmerkingen maakt van een dergelijk niveau.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Jongens, geen ruzie in mijn topic.

Als je dan toch iemand wil bashen, neem dan Hilbrand of Filip.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-06-2005 @ 21:31 :
Jongens, geen ruzie in mijn topic.

Als je dan toch iemand wil bashen, neem dan Hilbrand of Filip.
Ik vind het ook lachwekkend dat mensen van hún leeftijd de opmerkingen maken die ze maken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:58
Reynaert
Reynaert is offline
Mag ik nog antwoord op mijn vraag, of weet niemand dat?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 21-06-2005 @ 21:58 :
Mag ik nog antwoord op mijn vraag, of weet niemand dat?
over het schrijven van het wilhelmus?
voor zover ik weet wordt er wel redelijk vanuit gegaan dat van st aldegonde het geschreven heeft, omdat hij vriend van willem van oranje was, uit die tijd toch beter met de inhoud overeen kwam, en zijn stijl zie ik ook wel zitten. maar zeker weten is het niet. nawijn en dewinter gaan er blijkbaar vanuit.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 08:23
Slobber
Slobber is offline
Nawijn in een denktank?! Ach ja, als je honderd chimpansees honderd jaar lang op toetsenborden laat hengsten komt er uiteindelijk misschien wel een boek uit..

Meest treffende vergelijking van Hilbrand Nawijn:

Lebbis en Jansen Oudejaarsconference 2002: "Minister Nawijn, dat is die poef met dat gezicht erin."
Oud 22-06-2005, 10:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-06-2005 @ 17:33 :
De grootste partij, you do the math.

Hen alles 100% aanrekenen kan niet, maar dat ze nu kritiek hebben op datzelfde beleid maakt de PVDA de meest schijnheilige partij in de tweede kamer.
Oud 22-06-2005, 11:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-06-2005 @ 11:21 :
De grootste partij, you do the math.
In geen vanbeide kabinetten had de PvdA een meerderheid

Citaat:
Hen alles 100% aanrekenen kan niet, maar dat ze nu kritiek hebben op datzelfde beleid maakt de PVDA de meest schijnheilige partij in de tweede kamer.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld D66 of de VVD.

Overigens heeft de PvdA op verschillende punten haar standpunten aangepast (helaas)
Oud 22-06-2005, 11:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 22-06-2005 @ 12:12 :
Zouden DeWinter en Nawijn een Calvinistische theocratie willen invoeren?
ik dacht altijd wel dat nawijn wat symphatieen had met de calvinistische hoek van het christendom. of zou dat zieltjeswinnerij zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 12:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
en mensen als hij en wilders weten ook wel een beetje waar ze wat kans op wortelschieten hebben. het is makkelijk om iedereen wat te geven en zo zelf veel te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 14:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 22-06-2005 @ 12:30 :
Symphatien mischien maar meer ook niet. Die vent is woordvoerder van de Haagse loge van de vrijmetselaars geweest.
Dat was toch Herben
Oud 22-06-2005, 19:12
T_ID
T_ID is offline
Nawijn stapt uit LPF-fractie

DEN HAAG Tweede-Kamerlid Nawijn verlaat de fractie van de Lijst Pim Fortuyn. Hij zei in Twee Vandaag dat dat een gevolg is van de ruzie rond zijn ontmoeting met Vlaams Belang-leider Dewinter.

Nawijn en Dewinter richtten tot woede van de LPF in het huis van Pim Fortuyn in Rotterdam een rechtse denktank op. Nawijn wil een nieuwe landelijke partij oprichten, die inhoudelijk dicht bij de ideeën van Vlaams Belang zal staan.

Nawijn zal in de Kamer waarschijnlijk verdergaan als Groep Nawijn. Hij is het derde Kamerlid sinds de verkiezingen dat zijn fractie verlaat. Wilders (VVD) en Lazrak (SP) gingen hem voor.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...0B006064C.html

Weer een minder...
Oud 22-06-2005, 19:20
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Dewinter is geweldig, intelligente man die gewoon weet wat hij doet, in tegenstelling tot Nawijn, die gewoon hoopt mee te kunnen liften op de naamsbekendheid en de prestige van Dewinter. Kijk naar Smit, die heeft dit ook al een keer geprobeerd een jaartje geleden. Een beetje sterke taal naar Vlamingen op een partijdag, dat zal je eigen partij goed doen...

Maar laten we er het beste van hopen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 22-06-2005 @ 15:26 :
Dat was toch Herben
Dat was inderdaad Herben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 19:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
sorry, maar echt geloven in veel aanhang van nawijn doe ik niet. ze denken zeker allemaal dat dat zomaar gaat; eigen partij oprichten. als er weer een pimfiguur opstaat, zijn ze gelijk allemaal blut, nu moeten ze alles delen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:08
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik vind het geweldig: een groep Nawijn! Nu hebben we op rechts: de LPF, Nawijn, Wilders, Peter R. de Vries, NieuwRechts... Laat ze maar lekker versplinteren en mekaar zoveel mogelijk stemmers afpakken. Liever 5 kutpartijtjes die niets voorstellen dan 1 kutpartij die macht kan verwerven.

@Hypertext: hahahahahaha.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 22-06-2005 @ 20:20 :
Dewinter is geweldig, intelligente man die gewoon weet wat hij doet
en hier brengt hij geheel toevallig de Hitlergroet...

He wat vervelend allemaal. De extreemrechtse Nawijn aap komt nu ook uit de mouw.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 22-06-2005 @ 21:18 :
en hier brengt hij geheel toevallig de Hitlergroet...
[afbeelding]

He wat vervelend allemaal. De extreemrechtse Nawijn aap komt nu ook uit de mouw.
Volgens mij blijft-ie halverwege de mouw steken hoor.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 21:27
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
VlaamsBelang is geen Nazistische partij. Als het zo was, dan was het zo. Het Vlaamsbelang en hun leden hebben er geen belang bij zich te verontschuldigen voor hun ideologie. Het Nazisme is iig niet hun ideologie.

Wacht maar tot dat er echt een keer een partij komt die al die rooie partijtjes wegvaagt, gaat gebeuren
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 21:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 22-06-2005 @ 22:27 :
VlaamsBelang is geen Nazistische partij. Als het zo was, dan was het zo. Het Vlaamsbelang en hun leden hebben er geen belang bij zich te verontschuldigen voor hun ideologie. Het Nazisme is iig niet hun ideologie.
Natuuuuuuurlijk... En Dewinter doet daar ook niet de Hitlergroet....

Citaat:
Wacht maar tot dat er echt een keer een partij komt die al die rooie partijtjes wegvaagt, gaat gebeuren
Het enige wat serieus is op rechts, is de VVD, dus dat zie ik niet snel gebeuren
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 21:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
welke rooie partijtjes zou hij eigenlijk bedoelen? Ik kom niet verder dan de SP. De PvdA is al lang niet rood meer, hooguit zachtroze, en GroenLinks, tsja....
Oud 22-06-2005, 21:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 22-06-2005 @ 22:32 :
welke rooie partijtjes zou hij eigenlijk bedoelen? Ik kom niet verder dan de SP. De PvdA is al lang niet rood meer, hooguit zachtroze, en GroenLinks, tsja....
De NCPN! Die heeft gigantisch veel invloed in Nederland! Er komt een communistische revolutie aan!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 22-06-2005 @ 22:27 :

In je natte dromen ja.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 22:01
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-06-2005 @ 22:45 :
In je natte dromen ja.
Hoe lang duurt het voordat één iemand de macht kan grijpen? In elke samenleving zijn er mensen die zichzelf onbekend houden tot het moment daar is, en dan slaan ze toe.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 22:02
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 22-06-2005 @ 23:01 :
Hoe lang duurt het voordat één iemand de macht kan grijpen? In elke samenleving zijn er mensen die zichzelf onbekend houden tot het moment daar is, en dan slaan ze toe.
Helaas heeft extreem-rechts altijd de neiging om te imploderen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 22:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-06-2005 @ 22:30 :
Het enige wat serieus is op rechts, is de VVD, dus dat zie ik niet snel gebeuren
en zelfs daarin heb je een rechter en linkerflank.

Behalve nieuwrechts en de ncpn kennen we geen totalitaire partijen meer in Nederland. (en opgeruimt staat netjes dunkt me)
Reageren

Regels voor berichten