Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2005, 21:13
Jones
Die site

Volgens mij heeft het meer met het stellen van je eigen grenzen te maken dan met de verenigingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2005, 22:12
Mulder
Mulder is offline
ik las net even dat stukje op www.ontgroeningen.nl en ik moet je zeggen dat verre weg het grootste deel van dat stuk sterk veroudert is. Ik ben zelf dit jaar lid geworden van het Delfts Studenten Corps en ik kan je zeggen dat de KMT idd redelijk zwaar is maar zeker niet zo zwaar als de die site zegt. Bijvoorbeeld was het juist verplicht voor me om elke avond te wassen. Ook moest ik 7 uur slapen en mag mocht ik geen druppel alcohol drinken.

Het moraal van het verhaal op ontgroeningen.nl waarin staat dat je tijdens de ontgroening voor jezelf moet opkomen en ook voor andere is iets wat je heel goed moet onthouden tijdens de kmt (dat maakt het een stuk makelijker)

Wat ik wel moet zeggen over de ontgroening dat je wel een beetje sterk in je schoenen moet staan of vertrouwen in jezelft hebben. Als je dat niet doet dan is de kans groot dat je erniet doorheen komt. Als ik nu terug kijk op mijn ontgroening kan ik je eerlijk zeggen dat ik het zeker op bepaalde momenten zwaar kut vond maar ik heb er ook een mooie tijd meegemaakt en hele sterke vriendschappen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 22:47
Jones
Citaat:
Mulder schreef op 23-05-2005 @ 23:12 :
ik las net even dat stukje op www.ontgroeningen.nl en ik moet je zeggen dat verre weg het grootste deel van dat stuk sterk veroudert is. Ik ben zelf dit jaar lid geworden van het Delfts Studenten Corps en ik kan je zeggen dat de KMT idd redelijk zwaar is maar zeker niet zo zwaar als de die site zegt. Bijvoorbeeld was het juist verplicht voor me om elke avond te wassen. Ook moest ik 7 uur slapen en mag mocht ik geen druppel alcohol drinken.

Het moraal van het verhaal op ontgroeningen.nl waarin staat dat je tijdens de ontgroening voor jezelf moet opkomen en ook voor andere is iets wat je heel goed moet onthouden tijdens de kmt (dat maakt het een stuk makelijker)

Wat ik wel moet zeggen over de ontgroening dat je wel een beetje sterk in je schoenen moet staan of vertrouwen in jezelft hebben. Als je dat niet doet dan is de kans groot dat je erniet doorheen komt. Als ik nu terug kijk op mijn ontgroening kan ik je eerlijk zeggen dat ik het zeker op bepaalde momenten zwaar kut vond maar ik heb er ook een mooie tijd meegemaakt en hele sterke vriendschappen.
Alles wat er staat is van 96 tot 2003, dus hoezo verouderd? Verder is het natuurlijk een nogal gekleurde site die echt geen goed beeld geeft van een ontgroening/KMT. Beetje hetzelfde als de huidige verkeerssituatie in Nederland uitleggen aan een buitenlander en dan alleen deze URL geven. (Alhoewel dat misschien griezelig dichtbij de waarheid komt maar dat terzijde)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:11
Verwijderd
Alcohol drinken door de feuten is ook niet zo erg, het wordt link als de ouderejaars die de intro leiden gaan zuipen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:20
Jones
Ach, het is inderdaad niet zo erg zolang het bij een paar biertjes blijft (Alhoewel die ook wel erg hard inslaan na 10 dagen ontgroening) de introleidende gasten mogen hier iig geen druppel aanraken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:24
Verwijderd
Nee, dat is ook standaardbeleid bij vrijwel alle traditionele verenigingen. Het alcoholverbod voor feuten rust er natuurlijk op dat men geen dingen met alcohol doet die men niet wil, terwijl het er bij de leiding om gaat dat het overzicht bewaard blijft.

Maar met name bij de wat kleinere verenigingen kan het raar gaan. Die willen wel koste van het kost een 'echte' ontgroening op poten zetten, maar vervolgens laten ze hun medische team gewoon aan het bier zitten - eigen ervaring.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:33
Jones
Niet het eerste verhaal wat ik hoor van kleine (wel traditionele) verenigingen. Heb het idee gekregen dat daar ook eerder rare dingen gebeuren dan bij de grotere traditionele verenigingen. In Delft voelen alle verenigingen ook zeker wel de hete adem van de raad van de TU in hun nek dus zoveel kunnen ze zich ook niet permitteren aan 'incidenten'
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 00:12
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Jammerlijk aan dit topic is dat het eigenlijk op het moment alleen over de 'ontgroening' gaat. 1) Ja er zijn verenigingen die deze manier van kennismaking hanteren, maar er zijn er ook zo veel MEER die dat NIET doen. 2) De meest negatieve dingen komen altijd naar voren, als er iemand 1 dag iets super vervelend heeft meegemaakt dan is dat veel meer in het oog springend dan de zaken die wel goed gaan. 3) 'Ontgroening' is iets waar je later met een grote glimlach naar kijkt als je ziet wat je er voor terug hebt gekregen (daar hoef je natuurlijk niet voor ontgroent te worden).

Mijn conlcusie: kleinere negatieve verhalen geven een veel te negatief beeld van studentenverenigingen IN HET ALGEMEEN. En in dit topic gaat het teveel over een bepaald type vereniging, dat is ook de reden waarom ik me een beetje op de achtergrond probeer te houden. In vorige topics (eerdere jaren) heb ik namelijk al erg veel verteld over mij eigen vereniging (SSR-L) en waarom het daar allemaal zo geweldig is.
Ik vermaak me er en iedere 'eerste jaars' moet zelf bepalen of er een vereniging bij hem/haar past. Blijkt dat uiteindelijk toch niet het geval te zijn dan is hij/zij toch een hele ervaring rijker.
Oud 24-05-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2005 @ 00:11 :
Alcohol drinken door de feuten is ook niet zo erg, het wordt link als de ouderejaars die de intro leiden gaan zuipen
Dat was bij ons gewoon zo en dat is goed gegaan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 14:08
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Jones schreef op 24-05-2005 @ 00:33 :
Niet het eerste verhaal wat ik hoor van kleine (wel traditionele) verenigingen. Heb het idee gekregen dat daar ook eerder rare dingen gebeuren dan bij de grotere traditionele verenigingen. In Delft voelen alle verenigingen ook zeker wel de hete adem van de raad van de TU in hun nek dus zoveel kunnen ze zich ook niet permitteren aan 'incidenten'
Helemaal niet mee eens. Alle vernigingen, zonder uitzondering, voelen hete adem van uni's in hun nek. Maar een groot incident zal een vereniging zoals Vindicat veel minder schade aanrichten dan een klein traditioneel verniging, bijvoorbeeld Audentis in Enschede.
Bij Vindicat is is 97 een sjaars doodgegaan. Toch is lichting 98 bij Vindi niet veel kleiner dan de jaren daarvoor. Vereniging blijft ongeveer net zo groot
Maar als dat incident hier in Enschede gebeurt is het afgelopen met traditionele vernigingen - Enschede is gewoon te klein en we kunnen ons zo'n grote fout niet permitteren. Daarom is het kalamiteitenplan-boek van de KMT 2x zo dik als het draaiboek van de KMT....

En laten we aub. niet meer over ontgroeningen hebben. Als ik op school zou zitten en dit topic zou lezen zou ik echt denken dat enige leuke die je bij zo'n vereniging meemaakt is de ontgroening.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 14:20
annetjuh
annetjuh is offline
ik zit ook bij een studentenvereniging Volupia, in heerlen. op commentaar zit ik niet te wachten

het is niet erg groot, je kent er iedereen, het is leuk, gezellig en goedkoop om er te drinken.

het is gewoon leuk, voor sociale contacten enzo
Oud 24-05-2005, 14:33
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
born2dance schreef op 24-05-2005 @ 15:08 :
Bij Vindicat is is 97 een sjaars doodgegaan. Toch is lichting 98 bij Vindi niet veel kleiner dan de jaren daarvoor. Vereniging blijft ongeveer net zo groot
Dat was niet tijdens de ontgroening zelf, maar in een huis. Zelfde periode, maar niet direct ontgroening zelf. Bovendien die kerel zijn eigen verantwoordelijkheid en daarnaast medische oorzaak.

edit: ik bedoel te zeggen dat dit niet direct de vereniging is aan te rekenen en daar heeft het niet teruglopende ledenaantal dus niet heel veel mee te maken.

Laatst gewijzigd op 24-05-2005 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 15:40
Jones
Citaat:
born2dance schreef op 24-05-2005 @ 15:08 :
Helemaal niet mee eens. Alle vernigingen, zonder uitzondering, voelen hete adem van uni's in hun nek. Maar een groot incident zal een vereniging zoals Vindicat veel minder schade aanrichten dan een klein traditioneel verniging, bijvoorbeeld Audentis in Enschede.
Ik doelde met mijn opmerking ook niet op het ledenaantal maar op de subsidie, erkenning et cetera die je kan ontvangen van een universiteitsraad. (Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van de erasmus uni op het RSC)

Verder geeft dit inderdaad een nogal vertekend beeld. Maar blijkbaar zijn mensen nog steeds blijven hangen in het jenever doodzuip stadium en kan het geen kwaad om ze daar een beetje uit te halen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 12:13
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Zelf ben ik dit jaar lid geworden bij een vereniging in Rotterdam. Tijdens de introweek was ik er niet helemaal over uit of het wel wat voor mij was, en of het ik het het eerste jaar al zou doen, maar ik ben nu wel blij dat ik het gedaan heb.
De vereniging waar ik dus lid ben geworden is dezelfde als Ieke (het RSG), waar ze dus een kennismakingstijd hebben die bestaat uit spelletjes, rondhangen en bierestafettes enzo. Af en toe verplicht helpen bij de afwas en ochtendgymnastiek en daar houden de verplichte dingen op. Nu het jaar er bijna opzit ben ik wel wat van mening veranderd over ontgroeningen (ik was er prinicipieel tegen), ik denk dat als het binnen grenzen blijft het ook voordelen heeft. Ook daarachter zit het idee dat verenigingen met een ontgroening vaak traditioneler zijn, en meer verplichtingen hebben en dat is volgens mij lang niet altijd slecht.
Ik behoor trouwens tot de groep (welliswaar kleine groep ), die nog thuis woont. Zelf woon ik aan het randje van Rotterdam ( 13 km van het centrum), en de laatste metro vertrekt om 12.30. Vindt ik op sommige avonden prima, en anders kan ik altijd wel een slaapplek regelen. Afgelopen week heb ik mijn rijbewijs gehaald dus nu kan ik ook gewoon met de auto gaan. Ook voor thuiswonende studenten is een studentenvereniging een leuke activiteit, daar moet je je zeker niet door tegen laten houden.

Wat ik trouwens gehoord heb van medestudenten die bij een andere vereniging zitten over de ontgroening zijn verhalen als dat je je bord in een bepaalde tijd leeg moet hebben gegeten, anders krijg je je eten in je shirt, je mag 1 keer in de week douchen, moet door modder kruipen, je mag de "leiding" niet aankijken etc etc..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:08
W1A
W1A is offline
Nee, danke

Als mensen graag bij een studentenvereniging willen, moeten ze dat vooral doen. Maar ik heb er zelf totaal geen behoefte aan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 18:30
Angel
Angel is offline
Ik ben lid van UVSV (utrecht). En ben dr super blij mee.

Al dat gezeur over 'je laat je toch niet ontgroenen'.. ppfft het valt best wel mee hoor. En als je ergens lid van wilt horen dan hoort het er gewoon bij, je moet het er voor over hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 19:21
Verwijderd
Ik wil even terug komen op mezelf. Ik schreeuw en roep namelijk heel vaak - voornamelijk hier en zachtjes tegen anderen - dat ik studentenverenigingen stom vind. Ik kom daar dus op terug Ik heb een paar dingen gelezen over 't programma van sommige SV's en sommige dingen klinken echt heel leuk. De studievereniging waar ik bij wil gaan organiseert - geloof ik - ook vaak dingen die een beetje lijken op SV-dingen. Er zijn zoveel verschillende soorten SV's, natuurlijk zijn ze niet allemaal leuk - voor mij dus - maar er zijn er natuurlijk ook die wél leuk zijn - voor mij .
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:45
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
Ieke schreef op 23-05-2005 @ 15:52 :
Het is niet meer dan logisch dat het anders is als toen, maar van bepaalde dingen wordt je niet vrolijk en valt absoluut onder de noemer ontgroening. (niet de extreme sppokverhalen en lichamelijk minder zwaar, maar dat zegt weinig over het geestelijke vlak)
De uni heeft nu wel meer invloed, maar dan nog is het absoluut een ontgroening bij de meeste verenigingen.

Bij ons mag er overgens wel alcohol gedronken worden door de eerstejaars. Maar goed, wij hebben wel een KMT, maar heeft absoluut geen enkele ontgroeningspraktijk. Het gaat om de gezelligheid, gelijkheid, het leren kennen van elkaar en de vereniging.

RSG
Hee, RSG daar komen wij nog wel eens over de vloer

Maar goed, ik ben lid van SSR-Leiden. Het is daar heel gezellig. Ik heb een beetje het gevoel dat veel mensen onterecht denken dat iedere vereniging een stelletje kansloze ballen bijelkaar zijn. Dat is gelukkig niet waar. In bijna elke stad heb je 5 of 6 grote verenigingen die het hele spectrum van zeer alternatief tot extreem corporaal belichamen.
Als je in september gaat studeren raad ik aan om de algemene introductie te lopen (El-Cid, Eurekaweek, keiweek e.a.) en daar pas een mening te vormen.

veel plezier en succes met de examens.
Oud 02-06-2005, 19:35
Roobe
Roobe is offline
Volgend jaar als ik aan mijn nieuwe studie begin in Maastricht of Tilburg (ben er nog steeds niet uit), zat ik te denken om eventueel bij een vereniging te gaan. Studeerde een half jaartje in Eindhoven dit jaar, maar dat was geen succes. Daar niet bij een studentenvereniging gezeten, onder meer omdat ik die niet leuk vond en er geen behoefte aan had. Maar als ik volgend jaar wellicht op kamers ga lijkt het me wel leuk bij een vereniging lid te zijn.

Ik ben niet iemand die een stevige ontgroening wil ondergaan om het rest van het jaar nog steeds te worden vernederd, wat betekent dat er al een aantal verenigingen afvallen. Ik weet ook nog absoluut niet wat ik wil en of ik uberhaupt lid word, maar ik laat me verrassen.

Trouwens wel handig als je ergens in een dispuutshuis kan gaan wonen!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 23:24
MB
MB is offline
Citaat:
Roobe schreef op 02-06-2005 @ 20:35 :

Dat lijkt me ook wel gezellig en leuk (als het niet van die gasten zijn die alleen maar tot aan hun volgende biertje denken dan) En opzich maak ik me niet zo druk over die ontgroeningen, want als ze te ver gaan dan stap je toch op? Maar blijkbaar valt het allemaal reuze mee, volgens mij is de angst voor zo'n ontgroening ook meteen het grootste aspect van het hele gebeuren. Vandaar wss ook dat je eigenlijk niet over je ontgroening mag praten ofzo?
Oud 03-06-2005, 09:51
Jones
Citaat:
Vandaar wss ook dat je eigenlijk niet over je ontgroening mag praten ofzo?
Scherp
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 21:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Volgend jaar als ik aan mijn nieuwe studie begin in Maastricht of Tilburg (ben er nog steeds niet uit), zat ik te denken om eventueel bij een vereniging te gaan.

...

Maar als ik volgend jaar wellicht op kamers ga lijkt het me wel leuk bij een vereniging lid te zijn.
De afstand Geldrop - Tilburg is als thuiswonende best wel te doen hoor.
Wat steden betreft: allebei gezellig, vooral Maastricht. Ik kan het weten want ik woon in de ene en studeer in de andere. Maar van Maastricht heb ik wel geen ervaringen met studentenverenigingen, Tilburg ook bijna niet.
Oud 03-06-2005, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Volgend jaar als ik aan mijn nieuwe studie begin in Maastricht of Tilburg (ben er nog steeds niet uit), zat ik te denken om eventueel bij een vereniging te gaan. Studeerde een half jaartje in Eindhoven dit jaar, maar dat was geen succes. Daar niet bij een studentenvereniging gezeten, onder meer omdat ik die niet leuk vond en er geen behoefte aan had. Maar als ik volgend jaar wellicht op kamers ga lijkt het me wel leuk bij een vereniging lid te zijn.

Ik ben niet iemand die een stevige ontgroening wil ondergaan om het rest van het jaar nog steeds te worden vernederd, wat betekent dat er al een aantal verenigingen afvallen. Ik weet ook nog absoluut niet wat ik wil en of ik uberhaupt lid word, maar ik laat me verrassen.

Echt waar, elke vereniging heeft weer een heel ander karakter. Bij sommige verengingen wordt je een heel jaar als 'nuldejaars' beschouwd maar bij anderen is dat echt niet het geval. Ik durf het niet echt uit te spreken maar ik vermoed dat vooral de jongere verenigingen hierin iets gematigder zijn. Ik ben zelf lid in Utrecht en ik ken een aantal mensen uit Tilburg en daar is het verenigingleven denk ik net iets minder corporaal. Ik was vroeger zelf er tegen corporaleit maar in mijn 2e jaar ben ik toch lid geworden bij een verenging. Ik wist niet eens dat deze toch nog wel een beetje corporaal was, maar ik vind het eigenlijk wel leuk die oude tradities. Maar mijn verenging is dan erg klein en ik heb in korte tijd een groot aantal ouderejaars leren kennen. Ik zeg er wel eerlijk bij dat wij de eerste lichting waren waarbij de ontgroening is afgeschaft Maar ik heb het echt heel erg naar mijn zin daar.

Laatst gewijzigd op 03-06-2005 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 16:09
Verwijderd
Citaat:

In Maastricht heb je drie grote verenigingen: Circumflex, Tragos en KoKo.
Tragos en Circumflex zijn wat traditioneler en hebben een ontgroening. KoKo is relaxter in dat opzicht, je bent er vrijer en mag doen wat je wilt. Ikzelf zit bij KoKo en vind het er super. Heb er veel mensen leren kennen en vermaak me er prima. Ook kun je zelf beslissen hoe betrokken je wilt zijn bij de vereniging: je kunt af en toe eens een pilsje komen drinken, of bij een commissie gaan zodat je sowieso al vaker op de kroeg komt.

Als je Inkom gaat doen in Maastricht (mocht je dus naar Maastricht komen) dan raad ik je echt aan om bij alledrie de verenigingen eens te gaan kijken. Dan merk je toch wat het beste bij je past en waar je je het lekkerste bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-05-2005 @ 20:21 :
Ik wil even terug komen op mezelf. Ik schreeuw en roep namelijk heel vaak - voornamelijk hier en zachtjes tegen anderen - dat ik studentenverenigingen stom vind. Ik kom daar dus op terug Ik heb een paar dingen gelezen over 't programma van sommige SV's en sommige dingen klinken echt heel leuk. De studievereniging waar ik bij wil gaan organiseert - geloof ik - ook vaak dingen die een beetje lijken op SV-dingen. Er zijn zoveel verschillende soorten SV's, natuurlijk zijn ze niet allemaal leuk - voor mij dus - maar er zijn er natuurlijk ook die wél leuk zijn - voor mij .
Dat vind ik echt leuk SV's zijn er gewoon in allerlei soorten en maten, alleen de meeste mensen blijven denken aan de grote traditionele verenigingen waar een hoop bralballen zitten en waar een zware ontgroening is (hoewel ik daar zelf dan wat minder op tegen heb)

Leuk dat je wat verder hebt gekeken dan je neus lang is
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 15:22
flower19
flower19 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 03-06-2005 @ 23:28 :
Echt waar, elke vereniging heeft weer een heel ander karakter. Bij sommige verengingen wordt je een heel jaar als 'nuldejaars' beschouwd maar bij anderen is dat echt niet het geval. Ik durf het niet echt uit te spreken maar ik vermoed dat vooral de jongere verenigingen hierin iets gematigder zijn. Ik ben zelf lid in Utrecht en ik ken een aantal mensen uit Tilburg en daar is het verenigingleven denk ik net iets minder corporaal. Ik was vroeger zelf er tegen corporaleit maar in mijn 2e jaar ben ik toch lid geworden bij een verenging. Ik wist niet eens dat deze toch nog wel een beetje corporaal was, maar ik vind het eigenlijk wel leuk die oude tradities. Maar mijn verenging is dan erg klein en ik heb in korte tijd een groot aantal ouderejaars leren kennen. Ik zeg er wel eerlijk bij dat wij de eerste lichting waren waarbij de ontgroening is afgeschaft Maar ik heb het echt heel erg naar mijn zin daar.
welke vereniging is dat dan? en jullie hebben helemaal geen ontgroening? ik ga volgend jaar ook in utrecht beginnen en wil denk ik wel iets, maar ben er nog niet helemaal uit.

@ Angel: hoe was de ontgroening van UVSV?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 21:53
MB
MB is offline
Zit er hier iemand bij Amphytrion in Maastricht? En kan diegene zijn msn adres misschien ff PM'en?

Of iemand die sowieso hotelschool doet is ook goed
Oud 28-06-2005, 19:23
Verwijderd
KMT's, introducties, eigen intro's...hoe je het ook wil noemen... het verschilt zooo per vereniging of dispuut. Maar ga er maar vanuit (vuistregeltje!), hoe traditioneler de vereniging hoe heftiger de eerste tijd is.

Bedenk wel dat KMT's of intro's ook gebruikt worden om je helemaal 'thuis' te laten voelen bij de sv. Daarna ken je heel veel mensen, alle mores, regeltjes, structuren en verbanden etc. Want voordat ik ging studeren leken al die verschillende verbanden ook heel ingewikkeld... maar goed, jij leert ook die vereniging kennen zoals ie echt is... en dat moet natuurlijk ook als je de rest van je studententijd er wil doorbrengen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:56
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Acey schreef op 28-06-2005 @ 20:23 :
hoe traditioneler de vereniging hoe heftiger de eerste tijd is.
Wat houdt traditie dan in volgens jou???? Ik associeer het al snel met leeftijd van een vereniging, maar voor zover ik wat af weet van het studentenwereldje zijn er ook verenigingen die het tegendeel hierop bewijzen. (M'n eigen vereniging bijvoorbeeld, ondanks dat deze al bijna 105 jaar bestaat)
Oud 29-06-2005, 06:56
pyres
pyres is offline
ehmm sorry hoor

maar er zijn wel verenigingen die gekke dingen doen.
mijn broer moest met appelschillen op z'n hoofd lopen en dat vond hij niet zo cool omdat hij allergisch is voor appels. leiding was het "vergeten" (rikke voor veritas) maar goed hij heeft het daar nu wel onwijs naar z'n zin.

verder ken ik ook verhalen van mensen die drie uur lang zoemend als een bij op een trap moesten zitten

*zoem zoem zoem*
Oud 29-06-2005, 09:26
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 29-06-2005 @ 00:56 :
Wat houdt traditie dan in volgens jou???? Ik associeer het al snel met leeftijd van een vereniging, maar voor zover ik wat af weet van het studentenwereldje zijn er ook verenigingen die het tegendeel hierop bewijzen. (M'n eigen vereniging bijvoorbeeld, ondanks dat deze al bijna 105 jaar bestaat)
ook jonge verenigingen (zeg maar... van nog geen 30 jaar oud) kunnen traditioneel zijn. Ik associeer het ook snel met leeftijd, maar dat is niet altijd terecht, jonge verenigingen zijn soms (als ze traditioneel/corporaal willen doen) nog heftiger dan hele oude verenigingen (ook omdat ze zo respect denken te krijgen van oude verenigingen).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 21:51
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Acey schreef op 29-06-2005 @ 10:26 :
ook jonge verenigingen (zeg maar... van nog geen 30 jaar oud) kunnen traditioneel zijn. Ik associeer het ook snel met leeftijd, maar dat is niet altijd terecht, jonge verenigingen zijn soms (als ze traditioneel/corporaal willen doen) nog heftiger dan hele oude verenigingen (ook omdat ze zo respect denken te krijgen van oude verenigingen).
Tja, de verenigingen die om hun tradities bekend staan zijn toch wel de corpora en de AHC-verenigingen, vind ik. Er zullen ook wel jonge verenigingen zijn die heel traditioneel zijn maar die ken ik eigenlijk niet (zal vast aan mij liggen.) Maar een ding weet ik wel: ze krijgen juist geen respect van de oude verenigingen wanneer ze zich zo heftig gedragen. Je moet respect immers afdwingen en dat lukt je echt niet door je onbehoorlijk te gedragen.
Oud 30-06-2005, 19:51
MB
MB is offline
Door extreem te doen krijg je, lijkt me, ook niet zo gauw nieuwe leden. Ik vind een ontgroening nl niet zo erg, maar ik heb geen zin om vervolgens een jaar lang de pispaal te zijn van de ouderenjaars, dan laat het maar zitten... En ik denk dat er velen zoals mij denken.
Oud 30-06-2005, 22:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 30-06-2005 @ 20:51 :
Door extreem te doen krijg je, lijkt me, ook niet zo gauw nieuwe leden. Ik vind een ontgroening nl niet zo erg, maar ik heb geen zin om vervolgens een jaar lang de pispaal te zijn van de ouderenjaars, dan laat het maar zitten... En ik denk dat er velen zoals mij denken.
Het corps is anders nog steeds populair, dus er zijn ook zat mensen die er niet zo over denken.
Oud 01-07-2005, 06:37
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik doe niet aan studentenverenigingen.

1: Ik kan ook wel vrienden maken zonder daarvoor geld te hoeven betalen.

2: Ik ben van het type dat als ik een bed, een PC en een internetverbinding heb mezelf desnoods nog in de gevangenis zou kunnen vermaken. Dus ook daar heb ik die mensen niet voor nodig.

3: Uitgaan? Nee dankje, ik doe niet aan mezelf doelloos en kansloos klemzuipen. Als ik ergens naartoe ga dan is het omdat daar iets te doen is. (en dan betaal ik mijn eigen drank. Lappen is in mijn geval de anderen sponsoren omdat mijn drinktempo te laag ligt en ook daar doe ik niet aan)

4: Ontgroening. Niet dat het bij alle verenigingen zo is maar ik ga niet een smak geld betalen om mezelf de grond in te laten trappen. Dan ga ik liever naar een willekeurige SM-bar. Heb ik er tenminste nog iets aan.

5: Leuke dingen ondernemen! Leuk is relatief en ook dat kan ik wel zelf regelen als ik dat wil.

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 06:40.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 08:14
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 30-06-2005 @ 20:51 :
Je bent geen jaar een pispaal!! Dat is meestal maar een relatief korte periode, daarna moet je jezelf gewoon aan wat regels houden, maar dat is normaal lijkt mij. Waar kom je vandaag de dag nog een samenleving tegen zonder regels? En daarnaast de jaren die daarna komen heb jij t 'voordeel' van die regels.
Oud 01-07-2005, 10:18
Madeleine1985
Madeleine1985 is offline
Ik ga na de zomer studeren in Amsterdam. Kan iemand me wat vertellen over het asc-avsv (corps) en dan vooral over de verplichte activiteiten, de duur van de kmt (hoorde dat deze langer is dan bij andere corpora?) en de kosten.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 18:47
MB
MB is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 01-07-2005 @ 09:14 :
Je bent geen jaar een pispaal!! Dat is meestal maar een relatief korte periode, daarna moet je jezelf gewoon aan wat regels houden, maar dat is normaal lijkt mij. Waar
Jaja, ik zeg toch niet dat dat normaal is, maar ik had het over de extreem corpsen. Daar schijnt het zo te zijn dat je als 1ejaars de mindere bent. En daar zit ik niet op te wachten...

Maar we gaan het zien, want ik ga wel naar zo'n week van de studentenvereniging (en ook naar de 'inkom' ofzo)

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 18:49.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 00:24
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Angel schreef op 27-05-2005 @ 19:30 :
Al dat gezeur over 'je laat je toch niet ontgroenen'.. ppfft het valt best wel mee hoor. En als je ergens lid van wilt horen dan hoort het er gewoon bij, je moet het er voor over hebben.
Dit is natuurlijke de grootst mogelijke onzin argumentatie...

Niets hoeft te gaan omdat het zo zou moeten, het gaat zo omdat mensen zich neerleggen bij dat het zo zou moeten...wat dat betreft is het wel een vreemde selectiemethode, omdat men op die manier in feite veelal de makke schapen erin wil laten...degene die zichzelf nog steeds kunnen wijsmaken dat het een doel dient, dat niet op een andere wijze bereikt kan worden...

Dat blijft iets wat ik niet begrijp, men wil de mensen die sterk in hun schoenen staan behouden wordt gesuggereerd, maar ze blijven selecteren op degenen die zich zomaar neerleggen bij de methode die zich direct aanpassen aan traditie en verder geen vragen stellen...

Verder vind ik studentenvereningen niet onaardig
Oud 03-07-2005, 00:35
Verwijderd
Citaat:
Madeleine1985 schreef op 01-07-2005 @ 11:18 :
Ik ga na de zomer studeren in Amsterdam. Kan iemand me wat vertellen over het asc-avsv (corps) en dan vooral over de verplichte activiteiten, de duur van de kmt (hoorde dat deze langer is dan bij andere corpora?) en de kosten.

Alvast bedankt
Als je niet weet waarom je voor het corps kiest, kies dan niet voor het corps.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 10:47
Jones
Citaat:
Sithan schreef op 03-07-2005 @ 01:24 :
Dit is natuurlijke de grootst mogelijke onzin argumentatie...

Niets hoeft te gaan omdat het zo zou moeten, het gaat zo omdat mensen zich neerleggen bij dat het zo zou moeten...wat dat betreft is het wel een vreemde selectiemethode, omdat men op die manier in feite veelal de makke schapen erin wil laten...degene die zichzelf nog steeds kunnen wijsmaken dat het een doel dient, dat niet op een andere wijze bereikt kan worden...

Dat blijft iets wat ik niet begrijp, men wil de mensen die sterk in hun schoenen staan behouden wordt gesuggereerd, maar ze blijven selecteren op degenen die zich zomaar neerleggen bij de methode die zich direct aanpassen aan traditie en verder geen vragen stellen...

Verder vind ik studentenvereningen niet onaardig
Nee, jouw redenatie is lekker Als ik om me heen kijk op mijn vereniging zie ik toch alles behalve zwakke persoonlijkheden om me heen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 11:18
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Jones schreef op 03-07-2005 @ 11:47 :
Nee, jouw redenatie is lekker Als ik om me heen kijk op mijn vereniging zie ik toch alles behalve zwakke persoonlijkheden om me heen.
Ik geef de mogelijkheid aan dat het een vreemde methode zou zijn, ik beschouw ze mak, als in conformerend en in die zin zeker zwak ja.
Daarnaast geef je geen enkel argument dat mijn betoog ontkracht, enkel dat ie lekker is...dat het sterke persoonlijkheden zijn, zou je heel goed jezelf hebben kunnen wijsgemaakt, want stel je voor dat je in een groep zou verkeren met zwakke persoonlijkheden, maar daar wel een hele ontgroening voor hebt moeten doorlopen. Dat zou botsten met je ratio.

The truth is in the eye of the beholder...

En niemand zegt dat die sterke persoonlijkheden er zonder ontgroening niet waren geweest...het gaat hier ook niet over de uiteindelijke ledeninhoud van een studentenvereniging, maar om de selectiecriteria.

Tevens geeft je reactie al aan dat je voor jezelf probeert goed te praten dat het gebeurt, zonder mij uit te leggen, waarom het zou moeten gebeuren...anders zou je niet zo op je pik getrapt zijn.

Moet een vereninging nou daadwerkelijk een afspiegeling vormen van de elite, of zou het niet beter zijn als het een afspiegeling van de populatie zou zijn, waardoor mensen beter op elkaar ingespeeld zijn ipv het wij zijn beter gevoel creeeren.

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 11:28.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 12:33
MB
MB is offline
Citaat:
Sithan schreef op 03-07-2005 @ 01:24 :

Waarom zou je nou weer een mak schaapje zijn als je er aan meedoet? Je gaat bij een vereniging en houd je aan die regels, dat is hetzelfde als dat je ergens naar school gaat, of je gaat werken en je houdt je aan de regels die ze daar hebben. En mensen die zich ergens bij neerleggen zijn niet per definitie zwak, het is zwak als je je nooit ergens bij neerlegt en er altijd maar tegenin gaat. Bovendien kan een ontgroening nooit ècht erg zijn, want dan loopt de helft weg en dat willen ze ook niet.

Bovendien zijn er natuurlijk zowel sterke persoonlijkheden die niet meedoen (omdat ze het onzin vinden dat die ontgroening er is) als zwakke persoonlijkheden die niet meedoen (omdat ze het niet aandurven ofzo).
Oud 03-07-2005, 12:35
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Sithan, op de een of andere manier heb ik sterk het vermoeden dat jij totaal niet snapt hoe een studentenvereniging in elkaar zit en hoe alles daar werkt.
Ik zou je graag van repliek dienen, maar heb daar totaal geen zin in, omdat ik nu al weet dat dit weer een oeverloze discussie gaat worden.
Oud 03-07-2005, 12:39
Verwijderd
Ach, hoeveel mooie woorden er ook omheen worden gehangen, het komt toch altijd weer uit op de stelling dat mensen die bij een traditionele vereniging met ontgroening gaan 'zwak' of 'meegaand' zouden zijn. Pure bullshit natuurlijk.

Is een survival-sporter, een rafter, een bergbeklimmer ook een meegaande sukkel omdat hij dingen doet die hard voor hem zijn en waarbij hij moet afzien? Natuurlijk niet. Hij vindt het leuk. Mensen die bij een traditionele vereniging gaan vinden dat ook leuk.

Dat er 'vernederd' wordt, dien je ook even te nuanceren. Je wordt niet 'vernederd' bij iets waar je zelf voor kiest. Je kunt stoppen als je dat wilt. De mensen die zich bijvoorbeeld voor het corps opgeven doen dat weloverwogen, weten wat ze te wachten staat, weten dat ze even de kaken op elkaar moeten houden en dat ze daarna de (studenten)tijd van hun leven hebben.

Dus, Sithan, wat die selectiecriteria betreft, je kunt met evenveel recht betogen dat deze manier van selectie juist tot gevolg heeft dat je mensen binnenkrijgt die bereid zijn twee maanden af te zien om toch lid te worden en een leuke tijd te hebben. Dat noem ik niet meegaand, dat noem ik gemotiveerd en vasthoudend.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:10
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Da_mark schreef:
Je gaat bij een vereniging en houd je aan die regels, dat is hetzelfde als dat je ergens naar school gaat, of je gaat werken en je houdt je aan de regels die ze daar hebben. En mensen die zich ergens bij neerleggen zijn niet per definitie zwak, het is zwak als je je nooit ergens bij neerlegt en er altijd maar tegenin gaat. Bovendien kan een ontgroening nooit ècht erg zijn, want dan loopt de helft weg en dat willen ze ook niet.
Ho even, als ik ergens naar school ga, hoef ik niet allereerst door een ontgroening heen...ja bij het leger alleen, en daar moet je wel ondergeschikt zijn, anders krijg je vreemde verantwoordelijkheidstaferelen in lastige kwesties, dus daar kan ik nog inkomen dat er een machtspel dient te worden gespeeld.

Citaat:
teddybeer1983 schreef:
Sithan, op de een of andere manier heb ik sterk het vermoeden dat jij totaal niet snapt hoe een studentenvereniging in elkaar zit en hoe alles daar werkt.
Ik ben zowaar zelfs een verenigingskind, dus wat dat betreft zou het in mn genen moeten zitten. Daarnaast heb ik geen enkel probleem met de verenigingen zelf, dat heb ik al eerder aangegeven, dus ik zou me wat dat betreft niet hoeven te verdedigen. Het gaat nog steeds om de selectie, niet om de inhoud verder.

Citaat:
nare man schreef:
Is een survival-sporter, een rafter, een bergbeklimmer ook een meegaande sukkel omdat hij dingen doet die hard voor hem zijn en waarbij hij moet afzien? Natuurlijk niet. Hij vindt het leuk. Mensen die bij een traditionele vereniging gaan vinden dat ook leuk.
Daar is het doel het beter worden in een sport...bij een vereniging is niet het doel om beter te worden in een ontgroening of wel? Vooruitstreven is iets anders dan vernederd worden om ergens bij te komen.

Los daarvan beantwoord nog steeds geen van jullie de Waarom-vraag. Waarom dient vernedering bij een traditionele vereniging het begin te zijn? Dat ontgaat mij. Regels kan ik volkomen inkomen, maar waarom dat schaamtespel? Je kan mensen een stuk hard laten lopen, je kan mensen een hoeveelheid bier (nu niet meer) laten drinken, maar waarvoor dient het doel van vernedering voor later in de vereniging?

En waarom weigert men zich die vraag te stellen?

En nu ga ik lekker op vakantie

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:24
MB
MB is offline
Citaat:
Sithan schreef op 03-07-2005 @ 14:10 :
Ho even, als ik ergens naar school ga, hoef ik niet allereerst door een ontgroening heen...ja bij het leger alleen, en daar moet je wel ondergeschikt zijn, anders krijg je vreemde verantwoordelijkheidstaferelen in lastige kwesties, dus daar kan ik nog inkomen dat er een machtspel dient te worden gespeeld.
Dat zeg ik ook niet, maar die ontgroening hoort bij de regels en daar doelde ik op.

Citaat:

Daar is het doel het beter worden in een sport...bij een vereniging is niet het doel om beter te worden in een ontgroening of wel? Vooruitstreven is iets anders dan vernederd worden om ergens bij te komen.

Tuurlijk is het streven wel om er beter van te worden, als het voorbij is hoor je bij die vereniging, waarvan de bedoeling is dat het leuk is, dus je gaat er zeker op vooruit.

Citaat:

Los daarvan beantwoord nog steeds geen van jullie de Waarom-vraag. Waarom dient vernedering bij een traditionele vereniging het begin te zijn? Dat ontgaat mij. Regels kan ik volkomen inkomen, maar waarom dat schaamtespel? Je kan mensen een stuk hard laten lopen, je kan mensen een hoeveelheid bier (nu niet meer) laten drinken, maar waarvoor dient het doel van vernedering voor later in de vereniging?

Je wordt alleen vernederd als je jezelf veel aantrekt van wat die mensen dan doen of zeggen, als je daar schijt aan hebt is het ook geen vernedering. Ik weet verder ook niet waarom ze dat zo graag doen.

Citaat:

En nu ga ik lekker op vakantie
Veel plezier
Oud 03-07-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 03-07-2005 @ 14:10 :
Waarom? Omdat een dergelijk begin de nederigheid van eerstejaars symboliseert, omdat het een saamhorigheidsgevoel van eigen aard kweekt onder de feuten, omdat het een filter is voor ongemotiveerde mensen die denken dat ze wel eventjes lid kunnen worden, omdat je dan in elk geval het eerste jaar gewoon beseft dat je weer helemaal onderaan begint.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 16:43
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Het is dus geen vernedering. Als je iemand echt wilt vernederen dan doe je dat omdat iemand zich niet meer op straat zou willen vertonen. Bij een ontgroening word je juist gesterkt, je leert op een snelle manier heel veel vrienden kennen waar je op leert bouwen en vertrouwen. Die vrienden zijn er voor jou en zullen voor je klaar staan als dat nodig is. Nadat je deze periode hebt doorgemaakt sta je sterker in je schoenen dan ooit tevoren.

Je leert daarnaast stiekem ook de vereniging stukken beter kennen.
Oud 03-07-2005, 17:47
Madeleine1985
Madeleine1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 01:35 :
Als je niet weet waarom je voor het corps kiest, kies dan niet voor het corps.
Ik weet wel waarvoor ik kies hoor, zowel mijn exvriendjes als goede vrienden/vriendinnetjes van mij zitten bij het corps, maar niet in Amsterdam.
Ik hoorde toch echt dat het daar anders is (wat zwaarder en duurder) en ik was benieuwd of iemand dit voor mij kon bevestigen. En de duur van de kmt is belangrijk voor mij, aangezien ik half september iets belangrijks heb.. Dus voortaan even wachten met oordelen aub
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten