Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2005, 20:31
Judy2
Judy2 is offline
Op een bepaald moment ergens op reageren en op dat zelfde moment weer reageren op je eigen reactie (bewust van jezelf). Door veel signalen tegelijk uit de omgeving op te vangen en te verwerken. Je selecteerd de beste signalen en weet tegelijk dat de andere er ook zijn. Je maakt keuzes, je denkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2005, 09:17
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
K-pax schreef op 02-07-2005 @ 17:09 :
Van veel dingen die men noemt kan niet worden aangetoont dat dieren die ook niet hebben, in meer of mindere mate dan wel.

iig de discussie over de eigenschappen van de mens die hebben te maken met ons handelen in bepaalde situaties kunnen geen bewijs zijn voor mens ....zijn ( die zin kom beter mja ..)

Ik blijf bij de beste uitleg hier tot nu toe:

Mephostophilis
Het DNA van de mens maakt een mens tot mens
hier sluit ik mij ook bij aan, maar ook bij
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 13:19 :
uiteindelijk. alles wat er nu is, is ooit voortgekomen uit natuur. Chemische spullen zijn toch ook 'natuurlijk' (mensen maken gebruik van reacties, ze maken ze niet). Ik geloof er niet in dat de mens in staat is om dingen te doen die daarvoor nooit mogelijk waren, oftewel echt nieuwe baanbrekende dingen te doen. Maar dit terzijde
conclusie:
mens=dier
Oud 06-07-2005, 07:59
Verwijderd
Citaat:
namnatulco schreef op 05-07-2005 @ 10:17 :
conclusie:
mens=dier
Daar waren we al iets langer achter.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 10:58
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
DNMB schreef op 02-07-2005 @ 09:05 :
het feit dat een mens als enige soort dier na kan denken over zijn eigen dood.
Hoe kan jij dat weten
En de vergevorderde aliens op een planeet in sterrenstelsel AXI - 8955122 zullen toch ook wel over hun eigen dood nadenken hee ?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 22:56
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-07-2005 @ 08:59 :
Daar waren we al iets langer achter.
ik bedoel te zeggen:
iedereen denkt wel dat de mens zo anders is, maar zijn we dat wel?
voor hetzelfde geld was de evolutie iets anders geweest, en waren schapen de meest intelligente wezens op aarde, zouden zij ruimteschepen bouwen en dezelfde vraag stellen als wij hier doen.
mensen verschillen niet zoveel van dieren, ze hebben alleen hun intelligentie verder ontwikkeld. als je dat een verschil wilt noemen, dan is dit het. maar dieren, bijvoorbeeld al eerder genoemd in dit topic, de dolfijn, hebben ook een zekere intelligentie. dit wil zeggen dat er eigenlijk geen verschil is tussen mens en dier. ook biologisch gezien klopt(e) dit. Als het niet meer klopt, komt dat door onze technologische vooruitgang, waardoor we zekere mogelijkheden zijn kwijtgeraakt (denk aan mensapen, deze zijn veel sterker dan mensen), maar we hebben ook mogelijkheden erbij gekregen (het maken van wapens bijvoorbeeld).

Offtopic: en nu ga ik slapen, als je verdere uitleg wilt moet je mar roepen
Oud 07-07-2005, 09:28
Releric
Releric is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-07-2005 @ 11:58 :
Hoe kan jij dat weten
En de vergevorderde aliens op een planeet in sterrenstelsel AXI - 8955122 zullen toch ook wel over hun eigen dood nadenken hee ?
Nee want die bestaan niet. (bestaan in de zin van dat we a.niets over hen weten, b.ze totaal geen invloed op ons uitoefenen en c.dat het totaal niets uitmaakt of ze intelligent zijn en over hun eigen dood kunnen nadenken).

We hebben het over de wereld zoals de meeste mensen deze zien.
Oud 14-07-2005, 10:06
KMBA
KMBA is offline
Maar ik bedoel, hoe zit het bijv. met het denken over het leven etc. Nu niet meteen denken aan God, maar gewoon wat er hierna is, wat de zin is? En wellicht hier een antwoordt op te vinden?

KMBA
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 21:05
Nolos
Nolos is offline
KMBA,
Persoonlijk denk ik dat het noodzaak is om te beseffen dat er geen nut is, of uberhaupt hoeft te zijn. Dan rest je drie keuzes, althans volgens Camus, waar ik me bij aansluit:
Bekeer tot een god, dus creeer een kunstmatige nut.
Pleeg zelfmoord
Erken dat er niets is, maar leef rustig verder (in een notendop, de absurde helden).

DNMB, feit is dat je geen benul hebt waar andere dieren aan denken of dat je zelf wel zo bewust nadenkt over je dood. Je conclussie zal zijn, althans zou moeten zijn, dat mensen nadenken over hun dood omdat ze soms willen blijven leven en dit bewust doen (zoals alle zoogdieren) of bewust kiezen niet te blijven leven. De enige manier om dit aan te tonen zou het argument "zelfmoord" zijn, mensen zijn volgens vele de enige soort op aarde die zelfmoord plegen. Iets waarvan de waarheid of onwaarheid nog niet bewezen is.

terug ontopic, de vraag is misschien meer of "mens" uberhaupt meer dan slechts een term is. Een cirkel kan je meten, het cijfertjes geven en het defineren. Een vierkant, een driehoek en een kleur ook. Echter een mens is complexer, daarom kun je het in dit geval better hebben over "wat vind jij een mens" ipv van de "wat is een mens"
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:42
Magican
Magican is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-06-2005 @ 17:26 :
IQ, communicatie.
Dus geestelijk gehandicapten die niet normaal kunnen denken/praten zijn geen mensen?
Oud 21-07-2005, 15:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Magican schreef op 21-07-2005 @ 16:42 :
Dus geestelijk gehandicapten die niet normaal kunnen denken/praten zijn geen mensen?
ze zijn een afwijking van de opbouw van de soort, niet een andere soort of een afwijking van de soort zelf.
Oud 21-07-2005, 23:07
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-07-2005 @ 16:53 :
ze zijn een afwijking van de opbouw van de soort, niet een andere soort of een afwijking van de soort zelf.
En hoe noem je dan iemand die het syndroom van down heeft en dus waarschijnlijk trisomie 21 heeft en daardoor een andere genetisch opbouw heeft dan een "normaal" mens?
Oud 22-07-2005, 00:04
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 22-07-2005 @ 00:07 :
En hoe noem je dan iemand die het syndroom van down heeft en dus waarschijnlijk trisomie 21 heeft en daardoor een andere genetisch opbouw heeft dan een "normaal" mens?
is succesvolle voortplanting mogelijk?
Oud 22-07-2005, 07:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
een aap, nu blij?
Oud 22-07-2005, 07:49
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-07-2005 @ 08:33 :
een aap, nu blij?
Oud 23-07-2005, 13:47
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
een mislukt mens
Oud 24-07-2005, 12:14
Auryn
Auryn is offline
Het gedrag van een dier heeft uitsluitend als doel te kunnen overleven, voortplanten, een mens heeft echter de mogelijkheid uit vrije wil te handelen ook al is het niet uit eigenbelang.

Ik denk dat dat ook wel een belangrijk punt is. En dat geld ook voor geestelijk gehandicapten. Volgens mij kunnen dieren trouwens ook communiceren, al is dat misschien een stuk beperkter dan wij dat kunnen.
Oud 03-08-2005, 23:08
Vice
Vice is offline
Ik vind niet dat je mens van de dieren kunt scheiden. Er zit inderdaad een verschil tussen mensen en bijvoorbeeld honden, maar dat heb je ook tussen honden en konijnen.
En de twee (grootste) behoeften van de mens zijn, net als bij dieren, nog altijd voeding en seks (voortplanten).
Oud 03-08-2005, 23:18
Jolt
Jolt is offline
En de drang tot macht. Als is dat bij een dier niet zo erg.
Oud 04-08-2005, 12:08
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Auryn schreef op 24-07-2005 @ 13:14 :
Het gedrag van een dier heeft uitsluitend als doel te kunnen overleven, voortplanten, een mens heeft echter de mogelijkheid uit vrije wil te handelen ook al is het niet uit eigenbelang.
Er zijn tamelijk veel dieren die Alturistisch kunnen handelen (genen daarentegen).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:55
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
een mens heeft een geest, en dieren niet, maar ja, dat geloven (de meesten van) jullie weer niet.
Oud 20-08-2005, 23:20
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Vice schreef op 04-08-2005 @ 00:08 :
Ik vind niet dat je mens van de dieren kunt scheiden. Er zit inderdaad een verschil tussen mensen en bijvoorbeeld honden, maar dat heb je ook tussen honden en konijnen.
En de twee (grootste) behoeften van de mens zijn, net als bij dieren, nog altijd voeding en seks (voortplanten).
Voeding en seks zijn inderdaad ook de dierlijke kenmerken van de mens , maar toch is er een verschil wat betreft seks. De mens is in staat opgewonden te raken door enkel te denken aan sex , dieren daarintegen hebben daar voornamelijk geur of aanraking voor nodig. Nu is het wel zo , dat de menselijke geest wel eerst gevuld dient te worden met deze fysieke ervaringen om mentaal dit te kunnen bereiken.
Oud 03-09-2005, 10:47
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
KMBA schreef op 26-06-2005 @ 16:01 :
Wat maakt een mens tot een mens??
zijn geest
Oud 03-09-2005, 20:17
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
KMBA schreef op 26-06-2005 @ 16:01 :