Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 12:47
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 07-07-2005 @ 08:50 :

ik ben ook mee zo'n jongen die altijd de deur voor een ander (meisje) openhoudt , denk niet dat iemand in mijn omgeving het zou geloven als ik een meisje een klap zou verkopen.
En ik heb dan altijd de neiging om de volgende deur open te houden voor die jongen.

Citaat:
natuurlijk je hebt mekaar neit te slaan, maar ik vind het heel erg als een jongen een meisje slaat, mocht ik het ooit een op straat zien gebeuren kan hij wel rekenen dat ik het voor dat meisje opneem / die gozer een klap voor z'n smoel geef...

gelukkig is dat nog nooit gebeurd hoor
Ik weet niet hoe goed jij vrouwen kent, maar sommige zijn echte bitches. Je moet echt oppassen dat vrouwen er geen misbruik van maken.
Wanneer een vrouw mishandeld wordt door een vent is het natuurlijk geweldig dat mensen zoals jij voor die vrouw opkomen. Geeft die vrouw ook wat extra moed, want ze staat dan iedergeval niet alleen ervoor. Maar het kan ook voorkomen dat een man door een vrouw wordt mishandeld en dan eindelijk een tik durft te geven. Is een beetje lullig als je dan voor die vrouw opneemt.
Oud 07-07-2005, 12:48
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
famillie schreef op 07-07-2005 @ 12:58 :
met dubbel l is express gedaan, maar vooruit kon je ook niet weten.

keffar Billah betekent zoveel als heiden, ongelovige. Het is een zeer, zo niet het meest, zware scheldwoord voor een moslim om aan te geven dat hij zich niet als als een goede moslim gedraagt. Dit scheldwoord is voor mannelijke moslims, een moslima spreek je aan met keffera billah

Maar kennelijk ben je een moslim die niet eens een beetje fatsoenlijk Arabisch spreekt.
Ik snap niet wat het met de discussie te maken heeft, jij keffir billah?
Oud 07-07-2005, 13:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Reverend schreef op 07-07-2005 @ 10:15 :
ahahhaha moraalridder.
Nee, fatsoen en goede opvoeding heet zoiets.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 13:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 07-07-2005 @ 13:17 :
je lijkt me vader wel haha
Lijkt me een geschikte vent dan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 13:59
famillie
famillie is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 13:48 :
Ik snap niet wat het met de discussie te maken heeft, jij keffir billah?
Nee, ik ben gewoon een Nederlander...
Tip: Grammaticaal gezien is het beter als je schrijft: Ben jij een Keffar Billah?

Wellicht kom je in aanmerking voor een cursus Nederlands als je mevrouw Verdonk een briefje stuurt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:44
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
famillie schreef op 07-07-2005 @ 14:59 :
Nee, ik ben gewoon een Nederlander...
Tip: Grammaticaal gezien is het beter als je schrijft: Ben jij een Keffar Billah?

Wellicht kom je in aanmerking voor een cursus Nederlands als je mevrouw Verdonk een briefje stuurt.
Kansloos
Oud 07-07-2005, 14:48
famillie
famillie is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 15:44 :
Kansloos
Weer fout! Je bent geen kansloze Marokkaan, maar een kansarme Marokkaan... Je hebt zat kansen gehad, maar ook zelf verpest.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:56
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
famillie schreef op 07-07-2005 @ 15:48 :
Weer fout! Je bent geen kansloze Marokkaan, maar een kansarme Marokkaan... Je hebt zat kansen gehad, maar ook zelf verpest.
Ik ben geen Marokkaan, en ik heb net mijn vwo diploma op zak. En nu houd je je mond, want je bent off topic.
Oud 07-07-2005, 14:57
MB
MB is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-07-2005 @ 14:51 :
Hou eens op met dat domme argument constant te herhalen dat het door een goede opvoeding komt. Een betere opvoeding is namelijk dat je gewoon voor jezelf opkomt en niet over je heen laat lopen EN jezelf te verdedigen. Jij bent dan zeker ook opgevoed met het idee dat als iemand jou sloeg, dat je dan naar de juffrouw moest gaan, dat ligt ongeveer in hetzelfde straatje.
Oud 07-07-2005, 15:16
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 07-07-2005 @ 15:57 :
Hou eens op met dat domme argument constant te herhalen dat het door een goede opvoeding komt. Een betere opvoeding is namelijk dat je gewoon voor jezelf opkomt en niet over je heen laat lopen EN jezelf te verdedigen. Jij bent dan zeker ook opgevoed met het idee dat als iemand jou sloeg, dat je dan naar de juffrouw moest gaan, dat ligt ongeveer in hetzelfde straatje.
Nee, mijn vader vertelde me altijd dat als iemand me mepte, ik terug moest meppen. Tenzij het een meisje was.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:21
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-07-2005 @ 16:16 :
Nee, mijn vader vertelde me altijd dat als iemand me mepte, ik terug moest meppen. Tenzij het een meisje was.
Als een meisje je mepte moest je naar de juf?
Oud 07-07-2005, 15:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 16:21 :
Als een meisje je mepte moest je naar de juf?
Als een meisje me mepte moest ik haar maar gewoon links laten liggen.

En nee; ik ben daardoor niet systematisch in mekaar gemeptr door meerdere meisjes.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:28
Dwarrelend Blad
Dwarrelend Blad is offline
Citaat:
Reverend schreef op 07-07-2005 @ 10:15 :
ahahhaha moraalridder.

Als ik serieus en doelgericht geslagen wordt door een vrouw stamp ik gewoon in haar gezicht terug, moet ze mij maar niet slaan.
Ik maak onderscheid tussen 'relatie' met 'meisje' en 'doelgericht geslagen worden door een vrouw '. Als je zo'n Kenau figuur op je af ziet komen die je gezicht begint open te krabben dan mag je best haar wat hardhandiger aanpakken natuurlijk.. Maar dan nog hebben we het niet over in elkaar slaan.

De discussie was dan ook binnen een relatie

Als mijn meisje mij slaat dan stap ik rustig opzij, neem haar arm over en kieper haar om en ga lekker met haar in een houdgreep liggen Gezellig

(meestal komt dan of haar vader of haar moeder binnenlopen)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:28
Verwijderd
Ik vind wat de jongen-meisje-slaan-als-zij-begint kwestie dat als iemand jou slaat je gewoon nooit terug hoort te slaan, of diegene nou een jongen of een meisje is. Terugslaan zodat die ander weet dat het pijn doet is echt onzin, want diegene is heus wel oud genoeg om dat zelf te weten. Terugslaan om diegene duidelijk te maken dat je geweld afkeurt is al helemaal belachelijk, want als je geweld afkeurt ga je dus niet zelf opeens wel geweld gebruiken. Terugslaan omdat 'zij begon' (of omdat 'hij begon') is iets waar iedereen boven de acht toch écht boven hoort te staan.

Het is natuurlijk anders als je vriend(in) je zo keihard in elkaar mept dat geweld gebruiken de enige manier is om jezelf te redden, dan is het gewoon zelfverdediging, maar ik denk dat dat toch vrij weinig voorkomt vergeleken met een 'gewone' klap in het gezicht.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:57
famillie
famillie is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 15:56 :
Ik ben geen Marokkaan, en ik heb net mijn vwo diploma op zak. En nu houd je je mond, want je bent off topic.
Dus je bent geen Marokkaan, nou voor iemand die trots op zijn V.W.O. dilpoma (ja met puntjes er tussen want het is afkorting) doe je wel een beetje vreemd. Op dit forum pretenderen dat je Marokkaan benthttp://forum.scholieren.com/showthre...=&pagenumber=5 Echt geloofwaardig kom je niet over.

En dan nog even ever je sociale vaardigheden. Als jij denkt gebiedende wijs mij de les te kunnen lezen ben ik benieuwd wat je met je zusje doet als zij haar vriendje mept...(ow ja, dat had je al gezegd...)

En nu terug naar je plaats van herkomst! Marokko of de baarmoeder, 't zal mij een zorg zijn welke van de twee.

Laatst gewijzigd op 07-07-2005 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:16
Verwijderd
ik heb altijd geleerd om terug te meppen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
droomkoningin schreef op 07-07-2005 @ 12:58 :
Wat me opvalt, is dat iedereen zegt dat als er fysiek geweld zou voorkomen in hun relatie, hun vriend(in) meteen kan vertrekken.
Maar zou je dat in die situatie ook meteen doen?

Ik bedoel, je hebt al een aantal jaar een relatie en het gaat goed tussen jullie twee en om een of andere reden slaat hij jou. Ben jij dan sterk genoeg om meteen te zeggen: het is over.
Of denk jij bij jezelf: hij is niet zichzelf, dit gebeurt een keertje en daarna nooit meer.

...
Ik denk het wel. Ik zou me zó vergist hebben in hoe hij is en zó schrikken van deze nieuwe hij, dat ik het waarschijnlijk meteen uit zou maken. Misschien dat ik achteraf nog even zou twijfelen, maar waarschijnlijk praten mijn vrienden me daar dan wel weer uit.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 18:18
Roos
Roos is offline
Citaat:
famillie schreef op 07-07-2005 @ 17:57 :
Dus je bent geen Marokkaan, nou voor iemand die trots op zijn V.W.O. dilpoma (ja met puntjes er tussen want het is afkorting) doe je wel een beetje vreemd. Op dit forum pretenderen dat je Marokkaan benthttp://forum.scholieren.com/showthre...=&pagenumber=5 Echt geloofwaardig kom je niet over.

En dan nog even ever je sociale vaardigheden. Als jij denkt gebiedende wijs mij de les te kunnen lezen ben ik benieuwd wat je met je zusje doet als zij haar vriendje mept...(ow ja, dat had je al gezegd...)

En nu terug naar je plaats van herkomst! Marokko of de baarmoeder, 't zal mij een zorg zijn welke van de twee.
Punt 1: dit is off-topic, dus doe niet zo moeilijk en houd erover op.

Punt 2: VWO hoeft niet met puntjes ertussen

Punt 3: ik vind iemand slaan sowieso kansloos, het maakt niet uit wie er begon, of de man slaat of de vrouw, en of je een "goede reden" had om te slaan.
Oud 07-07-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:

Zoek een leven
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:23
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Vice schreef op 07-07-2005 @ 13:47 :
Ik weet niet hoe goed jij vrouwen kent, maar sommige zijn echte bitches. Je moet echt oppassen dat vrouwen er geen misbruik van maken.
oja, dat weet ik wel ik wel een paar eersteklas bitches
maar ik vermijd dat soort, dus die zullen mij ook niet zo snel een klap geven
Oud 07-07-2005, 22:05
Rohit
Rohit is offline
Citaat:

Ik heb nergensgezegd dat ik mijn zusje sla idioot, en als ik nog 1 keer iets van je hoor, wordt het een ban. ON TOPIC NU
Oud 07-07-2005, 22:13
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
droomkoningin schreef op 07-07-2005 @ 12:58 :
Wat me opvalt, is dat iedereen zegt dat als er fysiek geweld zou voorkomen in hun relatie, hun vriend(in) meteen kan vertrekken.
Maar zou je dat in die situatie ook meteen doen?

Ik bedoel, je hebt al een aantal jaar een relatie en het gaat goed tussen jullie twee en om een of andere reden slaat hij jou. Ben jij dan sterk genoeg om meteen te zeggen: het is over.
Of denk jij bij jezelf: hij is niet zichzelf, dit gebeurt een keertje en daarna nooit meer.

...
idd, meningen worden hier soms te snel gevormd (net zoals over bijv. vreemdgaan) zonder dat mensen zelf in de situatie hebben gezeten Beetje jammer
Oud 07-07-2005, 22:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 23:05 :
Ik heb nergensgezegd dat ik mijn zusje sla idioot, en als ik nog 1 keer iets van je hoor, wordt het een ban. ON TOPIC NU
Alsof jij hier bepaalt wie er een ban krijgt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Susanne schreef op 07-07-2005 @ 23:13 :
idd, meningen worden hier soms te snel gevormd (net zoals over bijv. vreemdgaan) zonder dat mensen zelf in de situatie hebben gezeten Beetje jammer
Newsflash: dit is een forum, het is de bedoeling dat we een mening geven. Als we alleen maar mochten oordelen over situaties waar we zelf in hebben gezeten, zou het aardig stil worden hier.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:20
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
ja het is idd erg jammer dat niet iedereen gewoon een keur in elkaar is gebeukt, nou weet je helemaal niet war je het over hebt!
schande!

dus ren naar buiten, scheld alles en iedereen uit, als je een dude bent scheld je meisjes uit en andersom,
dan nog maar es kijken!
Oud 07-07-2005, 22:38
Roos
Roos is offline
Citaat:
Misschien hebben sommige mensen wel in die situatie gezeten...

(wil niet zeggen dat je verder gelijk hebt, ook over vreemdgaan inderdaad)
Oud 07-07-2005, 22:38
Susanne
Susanne is offline

ik bedoel alleen maar te zeggen dat het makkelijk oordelen is als je er geen ruk vanaf weet
Oud 07-07-2005, 22:43
Vejji
Vejji is offline
punt voor jou
maar ik heb ook niet echt de behoefte om sommige situaties mee te maken
Oud 08-07-2005, 01:27
probeer
probeer is offline
ach, als mij vriendin mij zou slaan, heb ik het echt goed verneukt, want als ik iemand niet in staat acht zo boos op me te worden, is zij het wel.

en als ik mijn vriendin zou slaan, zou het misschien (ik hoop natuurlijk dat het niet gebeurt, en wil het ook niet) uit machteloze woede zijn omdat ze bij me weg zou gaan om iets wat ik gedaan had. als zij iets deed (vreemdgaan oid) zou ik er niet agressief over zijn, maar alweer moedeloos weggaan.

nja goed.. uhmm..

ik vind het zowieso fout als mensen die een sterke, hechte band met elkaar hadden elkaar pijn (willen) doen. maar als dit gebeurt moet je inzien dat jullie niet bij elkaar horen, en de relatie met die persoon afkappen.
Oud 08-07-2005, 05:43
famillie
famillie is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 23:05 :
DENK JE DOOR TE GAAN SCHREEUWEN DAT JE MEER GELIJK HEBT??? Zie je nu wel dat je een agressief typje bent? Ik heb medelijden met je zusje...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-07-2005 @ 00:25 :
Je mag sowieso nooit een vrouw slaan.
En mannen mag je wel slaan?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-07-2005 @ 14:51 :
hahahahahah

En je bent nooit opgevoed met het idee dat je jezelf weleens zou mogen verdedigen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:39
U*NiQ
U*NiQ is offline
Wanneer ik wordt geslagen door mijn vriendje (die ik nu geen heb overigens) wijs ik hem meteen de deur.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:41
juno
juno is offline
Normale verstandige en welopgevoede mensen slaan elkaar niet. Niet binnen een relatie en niet erbuiten, er is geen excuus voor zo erg je zelfbeheersing verliezen dat je geweld gaat gebruiken.

Als ik iemand zou tegenkomen die eerst zegt dat hij van me houdt en me daarna met een vinger aanraakt ben ik weg, simpel. Met zo iemand wens ik mijn tijd niet te verspillen.

Iemand die mijn kat (of Godverhoede, mijn kind) met een vinger aanraakt, die ram ik helemaal in elkaar, dat spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:11
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
famillie schreef op 08-07-2005 @ 06:43 :
DENK JE DOOR TE GAAN SCHREEUWEN DAT JE MEER GELIJK HEBT??? Zie je nu wel dat je een agressief typje bent? Ik heb medelijden met je zusje...
Hoe kun je nou schreeuwen? Dit is een forum Ik heb niet eens een zusje n00b.
Oud 08-07-2005, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 08-07-2005 @ 11:35 :
hahahahahah

En je bent nooit opgevoed met het idee dat je jezelf weleens zou mogen verdedigen?
Op het moment dat je zelf moet meppen is er denk ik wel sprake van moeten verdedigen. Als je nog de keus hebt tussen het normaal oplossen en meppen dan zou ik toch altijd voor de normale oplossing kiezen. Alleen als het écht niet anders kan mag je meppen.

Maar die situatie doet zich per definitie al niet voor in een relatie, tenzij ze misschien plotseling je in de houdgreep neemt en een groot keukenmes op je keel zet.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:15
juno
juno is offline
Dat laatste lijkt me sterk gezien het feit dat ze een kop kleiner en zeker dertig kilo lichter is dan jij...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:17
Verwijderd
In je slaap dan
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:19
juno
juno is offline
Dan steekt ze gewoon het bed in de hens.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:28
Verwijderd
Dat is met recht een vervelende verassing te noemen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:33
juno
juno is offline
Veel vrouwen die op deze manier tegen hun mishandelende echtgenoot optreden hebben het al jaren op een andere manier geprobeerd, maar niets bleek te helpen, de mishandelingen werden alleen maar erger. Een vrouw die wanhopig genoeg is kiest op een gegeven moment dan voor een definitieve oplossing, en ik kan daar alle begrip voor opbrengen. Zo'n vent verdient niet beter.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:35
Verwijderd
Het is dan wellicht beter om hem te verlaten en het te proberen via de weg van aangifte van stalking en een straatverbod. Dan hoef je niet iemand om te leggen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:46
juno
juno is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-07-2005 @ 12:35 :
Het is dan wellicht beter om hem te verlaten en het te proberen via de weg van aangifte van stalking en een straatverbod. Dan hoef je niet iemand om te leggen.
De situatie waar ik op doel is de situatie dat een straatverbod, aangifte, en een blijf van mijn lijf huis allemaal gepasseerde stations zijn. Sommige manenn sporen echt niet. Enne: ooit gehoord van het battered wife syndrome?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-07-2005 @ 12:12 :
Op het moment dat je zelf moet meppen is er denk ik wel sprake van moeten verdedigen. Als je nog de keus hebt tussen het normaal oplossen en meppen dan zou ik toch altijd voor de normale oplossing kiezen. Alleen als het écht niet anders kan mag je meppen.

Maar die situatie doet zich per definitie al niet voor in een relatie, tenzij ze misschien plotseling je in de houdgreep neemt en een groot keukenmes op je keel zet.
true.

Ik doel er ook uiteraard niet op dat ik meteen haar gezicht insla.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 12:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-07-2005 @ 11:35 :
hahahahahah

Yup, door haar af te weren of gewoon weg te lopen. Wat heb je er aan om haar een klap terug te geven? Even laten voelen wat jij gevoeld hebt?

Citaat:
Krummeltje schreef op 08-07-2005 @ 11:32 :
En mannen mag je wel slaan?
Nee. Waarom trekt toch iedereen die rare onlogische 'conclusie'?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-07-2005 @ 13:41 :
Yup, door haar af te weren of gewoon weg te lopen. Wat heb je er aan om haar een klap terug te geven? Even laten voelen wat jij gevoeld hebt?
Ik hoop dat je begrijpt dat ik anders reageer als ik een vuist in mijn gezicht krijg dan een duw.

Sowieso gebeuren dit soort dingen niet in mijn relaties, dus eigenlijk boeit het niet zoveel voor mij. Relaties waar het wel in voorkomt kunnen niet serieus relaties genoemd worden.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-07-2005 @ 14:13 :
Relaties waar het wel in voorkomt kunnen niet serieus relaties genoemd worden.
Daar zijn we het iig over eens.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 14:28
underthabridge
underthabridge is offline
Waarom zou je je vriendin in vredesnaam ooit willen slaan..? Ik zou mijn vriendin niet eens kunnen slaan, zelfs als ze mij zou slaan zou ik niet terugmeppen. Even diep in haar ogen kijken en de deur uitstappen richt dan veel meer uit.
Maar gelukkig zijn mijn vriendin en ik allebei van mening dat
fysiek geweld een zinloos, dieptriest zwaktebod is. Bovendien zijn we allebei ook dusdanig verbaal begaafd dat het nooit tot een klap zou komen. Al helemaal niet omdat wij nooit echte ruzie, als in elkaar uitschelden voor rotte vis e.d., met elkaar hebben gehad of zullen hebben.
We hebben immers een relatie omdat we elkaar zo mooi, lief, sexy etc.. vinden en het goed met elkaar kunnen vinden en in die relatie kunnen meningsverschillen, die er natuurlijk wel eens zijn, gewoon netjes in een beschaafde discussie worden opgelost. Daarom vind ik fysiek geweld in een relatie eigenlijk niet eens de moeite van het overdenken waard. Maar goed, ieder zijn ding hè...
Oud 08-07-2005, 14:43
Desolation
Desolation is offline
Vrouwen slaan, dat doen alleen negers uit achterstandswijken en tuig uit de bergen. Ik vind het niet kunnen in ieder geval. Zou het zelf niet kunnen ook.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 19:52
famillie
famillie is offline
Citaat:
Desolation schreef op 08-07-2005 @ 15:43 :
Vrouwen slaan, dat doen alleen negers uit achterstandswijken en tuig uit de bergen. Ik vind het niet kunnen in ieder geval. Zou het zelf niet kunnen ook.
Mee eens, tuig uit het rifgebergte bijvoorbeeld zoals die Kshatriya, die slaat zelfs zijn zusje in elkaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten