Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 21:10
Verwijderd
Hallo,

Ik had een GeForce FX 5200 AGP 8x gekocht, maar nu blijkt dus dat ons AGP slot maar 4x ondersteund. Tenminste, het is toch niet zo dat deze dan ook lagere snelheden ondersteund? (de videokaart bedoel ik) Want anders vraag ik me af wat dán het probleem is. Hij loopt namelijk vast wanneer ik Windows opgestart heb. Ook toont de kaart bij het opstarten ook geen melding. Terwijl mijn andere kaart, GeForce 4 MX 440, dat wel deed. Ik neem aan dat het normaal is dat er wel een boodschap verschijnt bij het opstarten?

Overigens stond er bij de system requirements van de kaart alleen dat er 1 vrij AGP slot nodig was. Het zei niet dat er een bepaalde snelheid nodig was.

Wel stond er dat AGP 8x ondersteund werd, dus niet dat het een vereiste is.

Laatst gewijzigd op 18-07-2005 om 21:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2005, 21:28
Jolt
Jolt is offline
Videokaart ondersteund als het goed is ook 4x en 2x.
Kijk eens in je bios wat daar als agp staat ingesteld.

En wat voor moederbord is het?
Oud 18-07-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 22:28 :

Motherboard OEM: Asustek Computer Inc.
Board Model: ASUSTeK Computer INC. A7N266VM
Chipset vendor: NVidia
Chipset: nForce AGP controller

Of heb je andere info nodig?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:34
Verwijderd
Wat ook gek is, is dat er uitroeptekens staan bij:
Multimediacontroller en Multimedia-videocontroller

Ook zonder de nieuwe videokaart. Als je probeert daarvoor software te installeren vind hij niks. Niet bij Windows Update, niet op de CD van de videokaart en niet op de Drivers CD van de computer zelf
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 22:28 :

AGP staat trouwens ingesteld als BIOS ja. Op het moment heb ik de nieuwe videokaart eruitgehaald, en de computer op Onboard VGA BIOS gezet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:39
Jolt
Jolt is offline
Dan moet je in de bios onboard vga uit zetten, en forcen op 4x agp.
En natuurlijk de drivers van www.nvidia.com installeren.

Kijk eens of dat werkt.
Oud 18-07-2005, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 22:39 :
Dan moet je in de bios onboard vga uit zetten, en forcen op 4x agp.
En natuurlijk de drivers van www.nvidia.com installeren.

Kijk eens of dat werkt.
Ik kan de onboard VGA wel uitzetten, door als BIOS het AGP BIOS te kiezen, maar ik kan geen AGP snelheid instellen.

Ik zal even kijken op de NVidia site.

Drivers voor de videokaart bedoel je neem ik aan? Of voor het moederboard?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:57
Verwijderd
Ik ben hem nu aan het testen op m'n Pentium 3 450 MHz.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:00
Jolt
Jolt is offline
Moederbord drivers hoop ik dat je ze geinstalleerd hebt, oude VGA drivers deleten, en nieuwste installeren.
Oud 18-07-2005, 22:02
M@rco
M@rco is offline
AGP is backwards compatible, dus het moet gewoon werken.
Doe idd maar es wat Jolt zei over die drivers.
Oud 18-07-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 23:00 :
Moederbord drivers hoop ik dat je ze geinstalleerd hebt, oude VGA drivers deleten, en nieuwste installeren.
Ik heb de nForce drivers van de NVidia site gedownload en geďnstalleerd. De Multimediacontroller en Multimedia-videocontroller zijn nog steeds niet geďnstalleerd
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:11
Jolt
Jolt is offline
Heb je je oude video drivers ook geunstalleerd en de nieuwste geinstalleerd?

Verwijder je multimedia eens en reboot.
Oud 18-07-2005, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 23:11 :
Heb je je oude video drivers ook geunstalleerd en de nieuwste geinstalleerd?

Verwijder je multimedia eens en reboot.
Die multimedia* gevalletjes heb ik al meerdere malen verwijderd, en daarna herstart. Het schijnt niet te helpen

Ik had niet de oude videodrivers verwijderd toen ik de nieuwe videokaart erin deed. Maar later wel. En als je dan bijv. GTA San Andreas opstart, zie je alleen de vorm van de poppetjes. Daarna had ik iets van GART (iets voor AGP) van de bijgeleverde CD geďnstalleerd, en toen begon ie zelfs weer vast te zitten.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:18
Verwijderd
Misschien als ik zoveel mogelijk verwijder van Apparaatbeheer?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:19
Jolt
Jolt is offline
Denk niet dat dat werkt. Je kan het proberen, maar heb je nu al beeld met je nieuwe 3d kaart?
Verwijderd
De grafische kaart geeft bij de Pentium 3 trouwens ook geen melding van aanwezigheid bij het opstarten.
Met citaat reageren
Jolt
Jolt is offline
ik krijg ook geen melding dat ik een 6600 GT in mijn pc heb zitten als ik opstart, ik krijg gewoon beeld, mijn HDD's, bios versie, geheugen, etc.

Dan rare windows dingetjes en dan het Win Xp logo.
Oud 18-07-2005, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 23:19 :
ik krijg ook geen melding dat ik een 6600 GT in mijn pc heb zitten als ik opstart, ik krijg gewoon beeld, mijn HDD's, bios versie, geheugen, etc.

Dan rare windows dingetjes en dan het Win Xp logo.
Oh, dus dat is in ieder geval normaal
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:21
Verwijderd
Ik ga 'm maar weer even in deze PC zetten.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:51
T_ID
T_ID is offline
Hm, hij paste bij mij kennelijk automatisch aan in het tijdje dat ik een te snelle agp kaart op een 4x slot had gezet, moederbord was een aOpen.
Oud 19-07-2005, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2005 @ 23:19 :
Denk niet dat dat werkt. Je kan het proberen, maar heb je nu al beeld met je nieuwe 3d kaart?

Ja, ik had ook al wel beeld ermee, maar hij ging snel vastzitten bij het opstarten.

Nu heb ik dus weer de NVidia drivers die geďnstalleerd stonden verwijderd, en die van de NVidia site geďnstalleerd. Verder heb ik mijn TV-kaart eruit gehaald. Die zorgde denk ik voor die uitroeptekens voor Multimedia-controller en Multimedia-videocontroller? Er stond bij de gegevens van die controllers nl. ook dat de kaart in het 1e PCI slot zat.

Hij ging nog een keer bij het opstarten vastzitten nadat ik de nForce drivers (bundel van NVidia drivers) had geďnstalleerd. Toen heb ik in VGA modus opnieuw gestart, en heb ik de GART driver verwijderd. Daarna ging het in ieder geval beter bij het opstarten. GTA San Andreas was toch nog wel een keer vastgelopen daarna...

De introfilmpjes en het Rockstar logo van GTA zien er nogal gelig en raar uit. Het spel zelf ziet er wel redelijk uit dacht ik, nu.

Gunz doet het gewoon goed.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 00:25
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-07-2005 @ 23:51 :
Hm, hij paste bij mij kennelijk automatisch aan in het tijdje dat ik een te snelle agp kaart op een 4x slot had gezet, moederbord was een aOpen.
Ja, dat doet ie bij mij ook wel. Het is iets anders.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 00:33
Jolt
Jolt is offline
Rockstar logo is in het begin geel.

Trouwens heb je een passief gekoelde FX5200?
Misschien word hij te warm en gaat hij een beetje raar doen.
Oud 19-07-2005, 00:36
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 01:33 :

Passief gekoeld? Dat het gekoeld moet worden door een ventilator die al aanwezig is in de computer?

Niet alleen het logo. Ook de andere dingen. Het blijkt dat bij alle films die ik afspeel de kleuren verneukt zijn
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 00:37
Verwijderd
Citaat:

Hij draait trouwens nog maar even, dus oververhit kan ie niet zijn toch? De kleuren op het bureaublad zijn prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2005, 00:42
Jolt
Jolt is offline
Zodra je GTA gaat doen, moet je 3d kaart wat doen, zelfde geld voor video. Kan ook aan je codecs liggen je video althans.

Met passief gekoeld bedoel ik dat er geen ventilator op de kaart zelf zit. Als dat zo is, zet er eens een ventilator voor kijk of dan je probleem weg gaat.
Oud 19-07-2005, 00:46
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 01:42 :
Zodra je GTA gaat doen, moet je 3d kaart wat doen, zelfde geld voor video. Kan ook aan je codecs liggen je video althans.

Met passief gekoeld bedoel ik dat er geen ventilator op de kaart zelf zit. Als dat zo is, zet er eens een ventilator voor kijk of dan je probleem weg gaat.
Ik heb jammergenoeg geen ventilator. Maar het kan toch niet dat zo'n kaart zo geleverd wordt terwijl men zelf een ventilator erbij moet kopen? Bovendien heb ik nog maar een hele korte tijd aanstaan.

De codecs zijn in orde. Althans, dat waren ze kortgeleden nog wel.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 00:50
Verwijderd
Als ik een film afspeel, zet 'm op pauze, en sla het beeld op (bijv. in BSPlayer), en ik open dit vervolgens dan worden de kleuren wél goed weergegeven!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 00:55
Jolt
Jolt is offline
Voel eens met je hand aan de heatsink van je 3d kaart.
Met dit warme weer moet je de warmte niet uitsluiten.
Temperatuur kan aardig oplopen als je geen goede airflow hebt, of als er bepaalde dingen voor je heatsink van je kaart zitten wat dus voor geen goede airflow zorgt.
Oud 19-07-2005, 01:02
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 01:55 :
Temperatuur kan aardig oplopen als je geen goede airflow hebt, of als er bepaalde dingen voor je heatsink van je kaart zitten wat dus voor geen goede airflow zorgt.
Nu ik die TV-kaart eruit heb heeft de videokaart weer aardig wat ruimte. 't Is hier nu trouwens niet zo warm meer. Is ook al weer nacht
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 01:03
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 01:55 :
Er zit wel een programmaatje bij dat ik net geďnstalleerd heb: SmartDoctor. "Cools the videocard dynamically down" Houdt het ding ook wat in de gaten. Moet eerst overnieuw starten.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 01:04
Jolt
Jolt is offline
Je hebt dus een Asus kaartje, die smartdocter en andere zooi van asus moet je niet installeren, is rotzooi, vreet alleen maar geheugen.
Oud 19-07-2005, 01:24
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 02:04 :
Je hebt dus een Asus kaartje, die smartdocter en andere zooi van asus moet je niet installeren, is rotzooi, vreet alleen maar geheugen.
Ja, inderdaad. Maar het heeft een NVIDIA GPU.

Bij bustype staat nu PCIx0... Ik denk dat dat weer AGP wordt wanneer ik GART installeer, maar dan gaat de boel vastlopen... Bij de nieuwste versie van GART althans. Misschien moet ik een oudere GART nemen?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 01:32
Jolt
Jolt is offline
Ik geloof dat je GART drivers helemaal niet hoeft te installeren, als je je nvidia nforce 2 drivers van je chipset van je moederbord hebt geinstalleerd.

Je kan het proberen als het dan is opgelost, lag het daaraan.
Ik weet het niet zeker meer, heb geen AGP systeem meer.
Oud 19-07-2005, 02:02
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-07-2005 @ 23:02 :
AGP is backwards compatible, dus het moet gewoon werken.
Doe idd maar es wat Jolt zei over die drivers.
Slechts een beetje. Een AGP 2x kaart gaat echt niet meer werken in een moederbord dat alleen 1,5 en 0,8 Volt ondersteunt. Andersom precies hetzelfde. In de handleiding van mijn 9800pro staat ook dat hij alleen in 4x en 8x sloten gestoken kan worden, omdat hij geen hogere spanningen dan 1,5 Volt ondersteunt.

http://gathering.tweakers.net/forum/...62245#bootniet
Oud 19-07-2005, 09:40
Jolt
Jolt is offline
9800pro is geen FX5200, die zou ook gewoon in een 4x agp slot moeten werken, eigenlijk alle agp kaarten, aangezien 4x en 8x agp helemaal niet zoveel verschillen.
Oud 19-07-2005, 10:40
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 10:40 :
9800pro is geen FX5200, die zou ook gewoon in een 4x agp slot moeten werken, eigenlijk alle agp kaarten, aangezien 4x en 8x agp helemaal niet zoveel verschillen.
Dat werkt ook gewoon, en je merkt er eigenlijk niets van dat de kaart werkt op 4x agp i.p.v. 8x agp.
Oud 19-07-2005, 11:27
Verwijderd
Ik neem morgen de hele PC mee naar de winkel waar ik de videokaart heb gekocht. Die kijken er dan even naar. Ik ben benieuwd...
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 16:51
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-07-2005 @ 10:40 :
Lees nou verdomme een keer wat ik zeg.
AGP is NIET ALTIJD backwards compatible. Een FX5200 hoort natuurlijk gewoon te werken in een AGP4x slot.
Oud 19-07-2005, 17:09
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 19-07-2005 @ 17:51 :
Lees nou verdomme een keer wat ik zeg.
AGP is NIET ALTIJD backwards compatible. Een FX5200 hoort natuurlijk gewoon te werken in een AGP4x slot.
Niet zo boos
Oud 22-07-2005, 15:31
Verwijderd
Citaat:

Het lag inderdaad aan de koeling! Wel apart, er wordt namelijk niet bij vermeld dat ik zelf voor extra koeling moet zorgen

Ik heb nu van de winkel een andere videokaart gekregen. Een ATI. Helaas wel 5% langzamer, maar als het goed is hebben we nu minder last van vastlopers e.d. De oude AGP kaart die er in zat zorgde daar namelijk voor (denken wij). Gunz werkte nl. niet goed onder onze oude AGP kaart, terwijl specifiek die kaart aanbevolen werd (GeForce 4 MX 440).
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 16:37
Jolt
Jolt is offline
Heb je nu een 9200?
Je had ze gewoon geld terug moeten vragen en een 9600XT of hoger moeten kopen . Kon je tenmiste nog vooruit.
Oud 22-07-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 22-07-2005 @ 17:37 :
Heb je nu een 9200?
Je had ze gewoon geld terug moeten vragen en een 9600XT of hoger moeten kopen . Kon je tenmiste nog vooruit.
Ja een ASUS met een Radeon 9200 GPU geloof ik... Ongelooflijk traag en niet-deugend!! Sodeju! Het is een enorme achteruitgang!! Die Geforce 4 deed het stukken beter dan dit stuk stront! Wat een naaiers! GTA San Andreas werkt hartstikke traag, en werkt niet eens goed: een aantal poppetjes zie je alleen wat flarden van!! Ik heb het opgezocht, en die dingen kosten ook niks... Dus ik vind dat ik een beetje belazerd ben met zo'n kaart! Helaas gaan we morgen al op vakantie. Maar ik moet er toch even snel naartoe voordat we op vakantie gaan, en ons geld terugeisen!

Wat een eikels! Ik heb de kaart er al weer uitgesloopt.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:30
Verwijderd
Ik heb even gebeld met de winkel, en we kunnen morgen ons geld terugkrijgen Wel al die moeite voor niks!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:53
patrik594
patrik594 is offline
wacht! download de beta drivers! ik had precies hetzelfde kleuren probleem met mijn geforce fx 5200! gewoon de beta driver downloaden en dan werken je video's en games weer normaal
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 22:04
Verwijderd
Citaat:
patrik594 schreef op 22-07-2005 @ 20:53 :
wacht! download de beta drivers! ik had precies hetzelfde kleuren probleem met mijn geforce fx 5200! gewoon de beta driver downloaden en dan werken je video's en games weer normaal
Die kaart die ik had werkte, behalve de fucked-up kleuren, verder ook niet goed. Wanneer ik de AGP driver (GART) installeerde liep hij bijv. telkens vast bij het opstarten. Erg onprettig...

En die kaart had ik al weer ingeruild voor een ASUS A9250 (ATI Radeon 9200 Pro); een stuk afval. Niet vrijwillig die kaart gekozen, maar die hadden ze er gewoon ingezet. Lees net dat ik die kaart ook weer voor een andere kaart (ook een FX 5200) kon ruilen, maar heb toch liever mijn geld terug. Dan zie ik na de vakantie wel wat we doen.

Nu gebruiken we nog lekker even de geďntegreerde GeForce 2 videokaart. Gunz speelt er fantastisch onder. Helaas GTA San Andreas erg traag (maar hij laat wel alles normaal zien, niet alleen flarden van mensen, in tegenstelling tot de ASUS A9250). Maar dat is wel te verwachten van een GeForce 2 kaartje natuurlijk.

Het ging mij in eerste instantie om de crashes die we hadden door de GeForce 4 MX 440 kaart hadden te ontwijken. Maar daarbij wilden we natuurlijk ook wel een betere kaart, en er niet op achteruitgaan! Schijnbaar is dit nogal moeilijk...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten