Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2005, 22:05
Verwijderd
Vind je jezelf slim? En waarom wel of niet?
Waar hangt dat eigenlijk vanaf.. denk je dan puur in cijfers op school, opleiding(sniveau), of je IQ dat ooit gemeten is?
En ben je daarover heel eerlijk tegenover jezelf, of denk je dat je jezelf soms onderschat of overschat?

Wanneer vind je iemand anders slim?
Kijk je dan ook weer vooral naar iemands opleiding, of kijk je meer naar hoe diegene overkomt: oppervlakkig, taalgebruik, wat iemand bezighoudt, enz.

Graag wat uitgebreidere antwoorden.
Niet van "ja, ik vind mezelf erg slim".

Ik vind zoiets zelf eigenlijk best lastig te bepalen. Ik vind mezelf niet slim, maar ik vind anderen ook niet snel slim. Ook vind ik anderen haast nooit dom. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe mensen zoiets echt van iemand kunnen vinden, of hoe ze zichzelf echt slim (of dom?) kunnen voelen.
Dan vraag ik me af of ze dat nou echt denken..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2005, 22:15
Verwijderd
Vind het nogal moeilijk om te zeggen wanneer ik iemand slim vindt, ook wanneer ik iemand dom vind. Kijk er zijn extreme gevallen dat ik denk wat dom dat je je leven zo hebt kunnen laten lopen. Wanneer iemand bijvoorbeeld al jaren op het verkeerde pad is oid.
Ik vind iemand slim als ze de juiste keuzes maken in het leven. Kiezen voor je eigen geluk, of juist voor het geluk van je kinderen.

Ik kijk dus vooral naar het gedrag van iemand. Wanneer iemand lompe opmerkingen maakt en zich vreemd gedraagd zal ik iemand dan ook sneller dom noemen dan slim.

Ik heb door de zeker afgelopen maanden wel geleerd dat opleidingsniveau lang niet altijd iets zegt over hoe dom of slim iemand is. Iemand van het vmbo kan slim zijn maar gewoon niet van leren houden. Daarentegen kan die persoon mss heel goed met zijn of haar handen werken.
Iemand van het vwo hoeft dan ook niet altijd slim te zijn. Als je alles zo kan invullen door een goed geheugen of veel inzicht hoeft dit niet te betekenen dat je slim bent in mijn ogen.

Het hangt denk ik toch veel van de persoon af en hoe hij of zij zich gedraagd.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:22
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ach, ik vind mijzelf niet heel slim. Maar wel slimmer dan een boel andere mensen. Het hangt er vanaf wat je slim noemt. Ik zal nooit iets bedenken of ontwerpen wat nog nooit eerder is bedacht, op wetenschappelijk gebied dan. Als ik moet beoordelen of iemand anders slim is of niet, ga ik eerder af op hoe iemand praat, dan op opleidingsniveau alleen. (Dat probeer ik tenminste) Taalgebruik vind ik belangrijk. Als ik met iemand praat en hij/zij maakt als/dan en jij/jou fouten vind ik iemand al snel dom. Ik vind het ook wel erg belangrijk dat je weet wat er gebeurt in de wereld. Dat je een mening kan hebben en vooral kan onderbouwen. Eigenlijk is dat wel het belangrijkste.

Verder ben ik erg alfa en vind ik iedereen die de tafel van 13 kan slim.
Oud 19-07-2005, 22:29
akumabito
akumabito is offline
Ik ben niet superslim.. ik heb gewoon altijd mazzel
Oud 19-07-2005, 22:38
Dato_16
Dato_16 is offline
Niet echt makkelijk om nou precies te definieren wat slim is...
Ik vind mensen slim wanneer ze ze snel dingen begrijpen en makkelijk dingen kunnen onthouden.
Kennis kan je ook verkrijgen met doorzettings vermogen, slimme mensen nemen dingen sneller op als anderen...

ik vind mezelf wel aardig slim ja, ik neem dingen wel snel in me op.....
maar ik heb minder doorzettings vermogen vandaar dat ik mavo gedaan heb
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:00
Fainne
Fainne is offline
Ik ben gewoon middelmatig slim geloof ik, ik noem mezelf eerder heel wijs

Mijn resultaten op school zijn altijd middelmatig goed geweest en in mijn hele jonge leven heb ik al met veel problemen moeten omgaan, wat mij een goed idee over het leven geeft, en ik me goed kan inleven in andere mensen.

Bij andere mensen merk ik het wel aan hun reacties, als die sloom en beperkt zijn, neem ik aan dat die personen niet bijster slim zijn, maar ik ga niet meteen af op schoolniveau, want er zijn bvb genoeg erg slimme mensen die gewoon te lui zijn om iets te presteren (dat is dan weer dom ).

Wijsheid en slimheid loopt ook makkelijk door elkaar hoor.

Laatst gewijzigd op 19-07-2005 om 23:39.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:22
Verwijderd
Ken genoeg achterlijke debielen die van een HBO/U komen en ken genoeg 'slimmerds' die totaal geen opleiding hebben doorlopen. Sociale 'intelligentie' staat bij mij veel hoger in het vaandel, en dat valt van mensen af te lezen ja. Ik kijk dus absoluut niet in eerste instantie naar de genoten opleiding, want dan zit je snel fout.

Ik vind mezelf misschien sociaal gezien iets 'slimmer' dan de gemiddelde 18 jarige meid, maar daar kan ik niet over oordelen. 'Schoolslim' kan ik iig op mn buik schrijven
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:26
soulive
soulive is offline
Citaat:
Fainne schreef op 20-07-2005 @ 00:00 :

Bij andere mensen merk ik het wel aan hun reacties, als die sloom en beperkt zijn, neem ik aan dat die personen niet bijster slim zijn, maar ik ga niet meteen af op schoolniveau, want er zijn genoeg erg slimme mensen die gewoon te lui zijn om iets te presteren (dat is dan weer dom ).

Wijsheid en slimheid loopt ook makkelijk door elkaar hoor.
Daar heb je weer zo eentje. Die denkt dat als ze goed haar best doet op school en dingetjes leert (stampen is goed voor je!) zichzelf slim kan noemen.

Degenen die niks voor school doen zijn maar dom, school is immers je enige bron van informatie, ops school wordt je slim. Ga zo door meid.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:29
akumabito
akumabito is offline
Nee, maar je opleidingsniveau is in heel veel gevallen wel een afspiegeling van iemands denkniveau. Ook bepaald school voor een heel groot deel je wereldbeeld, dus het is wel degelijk van invloed.

Aan de andere kant heb ik ook ontzettend slimme mensen ontmoet die nooit ver gekomen zijn met hun opleiding.. sterker nog, ik ken ook mensen die niet/nauwelijks naar school zijn gegaan in hun leven, en veel van die mensen zou ik zeker niet dom willen noemen..
Oud 19-07-2005, 23:37
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
soulive schreef op 20-07-2005 @ 00:26 :
Daar heb je weer zo eentje. Die denkt dat als ze goed haar best doet op school en dingetjes leert (stampen is goed voor je!) zichzelf slim kan noemen.

Degenen die niks voor school doen zijn maar dom, school is immers je enige bron van informatie, ops school wordt je slim. Ga zo door meid.
Dat zeg ik toch helemaal niet

Lees het nog maar eens een tweede keer. Trouwens het feit dat er slimme mensen zitten in laag opleidingsniveau door luiheid, was maar een voorbeeld, natuurlijk zijn er nog andere varianten. Om die nu allemaal op te gaan noemen, daar steek ik mijn tijd niet in hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 23:58
Shitonya
Shitonya is offline
1: Ja, ik vind mijzelf slim. Omdat ik:
- snel dingen begrijp/ door heb
- de logica van dingen snel inzie
- snel oplossingen kan bedenken voor problemen
- theorie makkelijk kan toepassen in de praktijk

Vaak zeg ik ook "weet ik" en "logisch" en 9/10 keer kloppen die twee uitspraken ook. Daaruit kun je ook wel afleiden dat ik over enige vorm van intelligentie beschik.

2: Ik vind iemand slim wanneer degene mijn 4 punten ook heeft ongeveer. Dom, het tegenovergestelde. ( slecht taalgebruik/gedrag is nog een extra onderdeel van domheid )
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 00:05
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op [pl=18169862]20-07-2005 @ 00:58 [/B]

ik kom jou ook op veel sites tegen
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 00:11
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 20-07-2005 @ 01:05 :
ik kom jou ook op veel sites tegen
Veel? Ik kom geregeld maar op enkele sites anders
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 00:39
JaJ
JaJ is offline
wat is slim? ik vind mezelf inteligent, ik heb hoge middelbare school gedaan enzo, ik ik snap wel een hoop dingen. aan de andere kant ben ik lui. ik heb het vwo met 6en en 7ens gehaald, maar ik weet dat ik de havo net zo goed met 6en en 7ens zou halen. die combinatie noem ik iig niet slim, omdat hoever ik zal komen, hierdom wordt bepaald door waar ik zal worden neergezet. aan de andere kant ben ik snel en heb ik volgens mij ook wel humor, waar je wat mij betreft ook weer slim voor moet zijn.
slim ben je voor mij als je: enerzijds interessante dingen weet die ik niet weet, anderzijds die dingen kunt uitleggen(inlevingsvermogen), nog anderzijds humor hebt, en nog weer anderzijds enig benul van fatsoen hebt. de een mag natuurlijk minder dan de ander zonder dom gevonden te worden.
er zijn ongeveer evenveel mensen waarvan ik vind dat ze dommer zijn dan ik als mensen die ik slimmer noem. waarschijnlijk zijn er in het echt nog een boel meer mensen slimmer dan ik, though.
Oud 20-07-2005, 00:46
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ja, ik vind mezelf slim.

Tja, hoe bepaal je dat? Inderdaad speelt opleidingsniveau en schoolprestaties daar zeker in mee, maar ook wat je zegt: taalgebruik, bezigheden, mate van diepgang (of het gebrek daaraan).

Veel mensen in mijn omgeving vind ik 'minder slim' om het zo maar eens te zeggen. Kijkende naar mijn familie bijv. zie ik alleen maar überlage opleidingen, tenenkrommend slecht taalgebruik en ondoordachte, met vooroordelen en onwetendheid doorspekte uitspraken. En dan ook nog doen of ze overal verstand van hebben.

Je hebt trouwens 'slim' op verschillende manieren. Mijn ex was heel erg slim, in de zin van hoge cijfers halen. Kwam ze thuis met een 5e klas vwo-diploma met alleen maar negens en twee tienen. Daar zat ik dan, met m'n middelbare school al afgerond, me een beetje 'minder slim' te voelen. Maar alleen goed opgeleid zijn maakt je nog niet slim. Er zijn bijvoorbeeld best hoogopgeleiden mensen die extreem-rechtse ideeën hebben. Niet alleen Lonsdaletuig is extreem-rechts. Dat vind ik dan ook domme mensen: geweldige opleiding, maar zo'n politieke stroming aanhangen..

Ikzelf vind me er tussenin zitten: goed opgeleid, maar nog niet echt súper (begin volgend schooljaar weer als 1e jaars aan de univ), maar op andere terreinen acht ik mezelf wel weer slimmer dan anderen, zodat alles 'in balans' blijft...

Kan iémand me nog volgen?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 01:29
Verwijderd
nee ik vind me zelf niet slim , eerder dom
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 02:14
Vice
Vice is offline
Ik vind mezelf niet (zeer) intelligent, maar het komt vaak voor dat ik mezelf onderschat. Op de basisschool was ik niet bepaald een standaard leerling. Ik was vooral veel met mezelf bezig, waardoor de onderwijzers niet wisten wat ze met me aan moesten en me maar dom bestempelden.
Daarnaast denk ik heel zwart/wit over mezelf. Het is dus goed of fout en aangezien ik nogal een perfectionist ben, is het vaak fout bij mij.
Zelf heb ik niet zo'n hoge opleiding (mavo) achter de rug, maar ik sta wel open voor andere ideëen en ben dus niet zoals veel mensen in de omgeving van Mark Almighty. Om eerlijk te zijn kan ik daar ook niet zo goed tegen.
In andere mensen beoordelen ben ik ook niet echt een held, hoewel ik eigenschappen zoals lomp gedrag, geen verantwoordelijk (en dan vooral in het verkeer), bekrompenheid en slecht taalgebruik wat ik toch wel bepaald dom vind.
Oud 20-07-2005, 03:32
De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Wat verstaat men onder 'slim'?
Oud 20-07-2005, 12:05
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 20-07-2005 @ 04:32 :
Wat verstaat men onder 'slim'?
Daar heeft iedereen een andere definitie voor. Het gaat er hier om wat JIJ "slim" vindt en als je zelf vindt of je dat bent of niet en waarom. Wanneer je andere slim vindt enz...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:15
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 20-07-2005 @ 00:58 :

als je je praktijk maar kent !!!
Oud 20-07-2005, 15:24
Verwijderd
Nee niet echt. Ik doe wel havo maar kan behoorlijke 'domme-blondjes' opmerkingen maken.
Gelukkig heb ik dan wel weer bepaalde punten waar ik wel slim op overkom.
Als het me meer had geinteresseerd hoe mensen over mijn slimheidsstatus' denken had ik misschien meer nagedacht dan er soms zomaar dingen uit te floepen.
En als ik niet zo lui was had ik misschien wel meer geleerd. Maar goed ik wil steeds meer weten enzovoort, dus misschien komt dat nog goed.
Wat niet is kan nog komen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:12
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 20-07-2005 @ 00:58 :
- snel dingen begrijp/ door heb
- de logica van dingen snel inzie
- snel oplossingen kan bedenken voor problemen

Vaak zeg ik ook "weet ik" en "logisch" en 9/10 keer kloppen die twee uitspraken ook. Daaruit kun je ook wel afleiden dat ik over enige vorm van intelligentie beschik.

2: Ik vind iemand slim wanneer degene mijn 4 punten ook heeft ongeveer. Dom, het tegenovergestelde. ( slecht taalgebruik/gedrag is nog een extra onderdeel van domheid )
En inlevingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 18:17
Verwijderd
Slim zijn is een combinatie van vele dingen. Vaak verwarren mensen het begrip 'grote algemene ontwikkeling' met 'slimheid'. Een voorbeeld uit mijn eigen omgeving is dat mensen me al heel snel slim vinden als ik een of ander juridisch vraagje voor ze kan beantwoorden. No shit denk ik dan, ik ben bijna afgestudeerd, het is niet meer dan normaal dat ik dat weet. Nu zou je natuurlijk het afronden van een universitaire opleiding met achten en negens wel als vorm van 'slim' kunnen bestempelen maar dat zou ik niet zomaar doen.

Slim is voor mij een combinatie van een grote algemene geestelijke ontwikkeling, dus zowel het hebben van concrete feitelijke kennis als het getraind zijn in het volgen van redenaties en gedachtengangen, en het bezitten van een zeker aangeboren vermogen tot het overslaan van gedachtenstappen. Dat overslaan van stappen houdt in het hanteren van begrippen die op zichzelf ook weer een container definition zijn, waar dus ook weer een hele redenatie achter schuilgaat.

Alleen als je die verschillende dingen met elkaar kunt combineren kun je werkelijk vergaand redeneren. Daar is dan dus een hoge mate van abstractievermogen voor nodig en dat is iets dat je maar in beperkte mate kunt trainen. Wat er heel belangrijk voor is, is het kunnen scheiden van hoofd- en bijzaken. Elk vraagstuk, of dat nu economisch, sociaal of filosofisch is heeft altijd een of enkele kernpunten die de uitkomst van de redenatie vrijwel geheel bepalen. Het is zaak die kernpunten te kunnen isoleren van de rest van de factoren die meespelen. Dan kun je een probleem ontleden.

Een vorm van slimheid is ook het invoelen van anderen. Aangezien feitelijke waarderingen uitermate subjectief en arbitrair zijn is het dus logisch dat andere mensen tot andere kernpunten en oplossingen komen dan jijzelf wanneer ze een probleem benaderen. Met invoelen bedoel ik dan ook de feitelijke kennis en achtergrond van de persoon tegenover je proberen over te nemen en te kijken op grond van welke feitelijke redeneringen híj tot zijn conclusie is gekomen. Op die manier kun je een discussie vaak beter voeren, anders praat je vaak langs elkaar heen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 18:52
Verwijderd
tja dat weet ii niet egt van me zelf :gaat wel maar ik doe nu havo/vwo en mijn vriendinnen zeggen dat ik wel slim ben
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 20:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Metalgirllie schreef op 20-07-2005 @ 19:52 :
tja dat weet ii niet egt van me zelf :gaat wel maar ik doe nu havo/vwo en mijn vriendinnen zeggen dat ik wel slim ben
Jij schrijft 'echt' met een g.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2005, 20:43
Cethlion
Cethlion is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-07-2005 @ 21:30 :
Jij schrijft 'echt' met een g.
. Hulde.

Ookal doe ik vwo, ik vind mezelf niet heel slim. Toegegeven, ik kan de feitjes redelijk goed erin stampen, onthouden en daarna weer snel vergeten. Maar wat héb ik daar nou uiteindelijk aan?
Ik bewonder mensen die veel over de wereld weten, zich weten te redden, niet afhankelijk zijn en weten wat er om hen heen en in de wereld gebeurt. Mensen die kansen aanpakken, weten hoe ze op een juiste manier kunnen profiteren van alle soorten situaties, goed of slecht. Personen die mensen kunnen 'lezen', weten wie ze voor zich hebben.
Ik heb niet het gevoel dat ik zo ben. Ik ben degene die orders nodig heeft, die moet weten waar ik aan toe ben, anders sta ik daar onzeker voor mij uit te staren. In discussies meng ik me niet, ik heb niet het gevoel dat ik genoeg heb toe te voegen. Daarnaast kan ik vaak nogal langzaam van begrip zijn. Ik kan denk ik niet snel de zogenaamde gedachtensprongen maken. Al heb ik soms wel het gevoel dat ik wat 'sneller' denk dan anderen.

Ik wil graag dingen leren, maar blijkbaar is dat niet hetgene wat ik op school leer. Al die loze feiten doen me niets. Daarentegen heb ik niet genoeg discipline om mezélf wereldwijs te maken.
Ik bewonder bij andere mensen ook inlevingsvermogen. Ik ken een aantal mensen waarbij dat ontbreekt, of ze verbergen het wel erg goed.

*leest het nog een keer over*
Ik moet 'ns wat aan mijn zelfvertrouwen gaan doen.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 20:47.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 20:45
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind zelden iemand slim
mezelf ook niet
maar anderen zeggen altijd dat ik slim ben
door de combinatie met gemakkelijk goed presteren op school ed ben ik er een beetje zelf in gaan geloven

Ik vind iemand slim als diegene met nieuwe, verfrissende ideeen komt voor problemen ed en complexe problemen begrijpt. Verder let ik erg op taalgebruik. Opleiding staat niet gelijk aan wel of niet slim zijn, maar geeft wel een eerste indicatie.
Oud 20-07-2005, 20:54
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
De eerste die ik slim vind moet ik nog ontmoeten eigenlijk. Ik vind eigenlijk niemand echt slim. Je hebt domme en minder domme mensen en ik probeer zelf zoveel mogelijk bij de laatste categorie te horen.
Oud 20-07-2005, 20:59
Venster
Venster is offline
Ik vind iemand slim wanneer hij of zij snel de juiste verbanden ziet, dingen goed in de gaten heeft. Iemand die VWO heeft gedaan heeft vind ik niet per defenitie intelligent. Taalgebruik is voor mij ook wel belangrijk, en dan niet het gebruik van 'moeilijke' woorden, maar gewoon het juist gebruiken van die woorden, correcte zinnen enzo. Ik heb er een hekel aan wanneer mensen moeilijk gaan zitten doen, en dan ook nog op de verkeerde manier.
Verder ben ik het helemaal met nare man eens.
Oud 20-07-2005, 21:16
Verwijderd
Ik vind mezelf heel slim, gebaseerd op de volgende dingen;

1. Ik ben heel creatief, waardoor ik goede en originele oplossingen kan verzinnen voor problemen.

2. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik weet wat in mijn verantwoordelijkheid ligt, welke problemen mijn zaak zijn, en ik toon initiatief om ze op te lossen.

3. Ik leer van mijn fouten en ik leer van het leven. Ik hou van wijsheden en kan deze goed vashouden in mijn geheugen.

(Ik weet niet zeker of deze punten 2 en 3 er voldoende mee te maken hebben, maar ik noem ze toch maar even.)

Van mijn opleiding moet ik het niet hebben. Maarja, een opleiding zegt ook niet zo veel.

Opleiding = veel stof in je hoofd stampen.
Levenswijsheid = veel geleerd hebben...

Ik hecht het meeste waarde aan dat tweede.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 23:03
timwaagh
timwaagh is offline
ik vind mezelf aan de ene kant slim als ik IQ's en schoolcijfers bekijk (ben ik echt enorm trots op). Aan de andere kant zijn anderen vaak veel creativer enzo en heb ik nog nooit voor intellectueel "vuurwerk" gezorgd, zoals anderen soms wel. Nuja ik ga er maar vanuit dat ik slim ben...positief blijven he.

ook ben ik wel slim in discussies enzo en kan ik aardig goed filosoferen en systemen enzo doorzien gaat me goed af. en wiskundebewijsjes vaak ook wel.

Dom ga ik niemand vinden. wat dat betreft geloof ik in het goede in de mens, alleen omdat het toch geen nut heeft het te wantrouwen.

ik wordt soms wijs genoemd (soms ook niet wijs, maar minder vaak geloof ik). Het beoordelen van dit laatste laat ik liever aan anderen over. Maar ik ben wel trots op dit, aangezien ik nog maar jong ben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 08:38
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 20-07-2005 @ 22:16 :
Ik vind mezelf heel slim, gebaseerd op de volgende dingen;

vind het niet slim om dat te zeggen
Oud 21-07-2005, 10:34
Verwijderd
Ik vind mezelf vrij slim. Ik weet wel dat er mensen zijn die nog veel slimmer zijn, maar ik weet gewoon dat ik tot de slimmere helft behoor laten we zeggen Dat heeft op zich niet zoveel te maken met mijn opleidingsniveau, of ja wel een deel natuurlijk maar meer met wat ik denk over bepaalde zaken.
Vroeger overschatte ik mezelf daar wel wat in Dat kwam omdat ik dikwijls zo'n domme uitspraken hoorde van mensen in mijn omgeving, en dan kreeg ik een te hoge dunk van mezelf. Maar dat is gelukkig nu voorbij

Andere mensen slim vinden heeft voor mij vooral te maken met hoe ze denken over allerlei dingen. Om een voorbeeldje te geven, racistische en egoistische ideeen zonder gefundeerde mening vind ik ronduit dom.
Opleiding natuurlijk ook: van iemand die universiteit doet verwacht je toch wel intelligentie Al zijn er ook veel mensen zonder enige opleiding die ik echt wel intelligent vind.
Ook de snelheid waarmee je iets begrijpt bepaalt hoe slim je bent volgens mij. ( wat shitonya zei)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:38
Verwijderd
Citaat:
timwaagh schreef op 21-07-2005 @ 00:03 :
Dom ga ik niemand vinden. wat dat betreft geloof ik in het goede in de mens, alleen omdat het toch geen nut heeft het te wantrouwen.
Ik vind het heel 'mooi' dat je dat vindt, maar dat heeft toch geen zin? Er zijn nu eenmaal domme mensen, daar kan je niet onderuit..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:14
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-07-2005 @ 11:38 :
Ik vind het heel 'mooi' dat je dat vindt, maar dat heeft toch geen zin? Er zijn nu eenmaal domme mensen, daar kan je niet onderuit..
Je kan er op een andere manier tegen aan kijken.

Ze zijn niet dom; ze lopen alleen achter op jou kwa ervaring.

Dom klinkt zo onnodig negatief.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:01
Venster
Venster is offline
Ik vind niet dat je kunt zegen dat levenservaring en intelligentie praktisch hetzelfde zijn, even tussen door hoor. Intelligentie heeft wel te make met de mate waarin je leert van je fouten natuurlijk, maar echte intelligentie is voor mij toch meer dat je uit jezelf begrijpt dat het een het ander tot gevolg heeft of zou kunnen hebben.
Wat ik bedoel: Drie mensen staan voor hetzelfde; de één denkt niet na en doet A zonder er bij te bedenken dat dan onherroepelijk B zal volgen. De tweede doet het niet, omdat hij of zij uit ervaring weet dat B niet te stoppen is. De derde doet het niet omdat hij of zij B al om de hoek ziet staan, zonder ooit in een soortgelijke situatie te hebben gezeten.

Volgens mij is dan alleen nummer drie slim, hij is de enige die zelf vooruitziet en een verband legt. Nummer twee is VERSTANDIG, maar hij kijkt natuurlijk alleen maar terug, herkent de situatie en weet: ohja, niet doen. Dat noem ik geen intelligentie, dat is levenservaring, en levenservaring staat NIET gelijk aan intelligentie.
De manier waarop je daar mee omgaat heeft overigens wel te maken met intelligentie natuurlijk, sommige mensen blijven maar doorgaan met dezelfde fouten, en sommige mensen leren ervan.
Oud 21-07-2005, 12:27
Judy2
Judy2 is offline
Zijn papagaaien ook slim?

Ennuh, eigenlijk weet ik `t helemaal allemaal nie zo, maaruk waag toch even een gokje.

Het zou best eens kunnen dat je vooral via bepaalde wegen toto bepaalde dingen komt. Er zijn er volgens mij in zekere zin twee.

Via woorden of via beelden.

Iemand beredeneert stap voor stap in woorden: Door dat gebeurt dat en heeft tot gevolg dat.. daarom zal het ... en dus kan het niet/ wel... (het een volgt als het ware op het ander).

Iemand komt tot een conclusie door visueel inzicht (in beelden): Iemand ziet echt letterlijk voor zich wat er gebeurd als je iets zou doen bijvoorbeeld. Iemand kan een beeld voor zich zien en in gedachten volgen wat er gebeurd is, zou moeten gebeuren, te verwachten is etc.

Het zijn twee wegen die tot oplossingen lijden. Je kan volgens mij niet echt tegelijk in woorden en beelden denken. Ze kunnen elkaar wel in snel tempo opvolgen. Er zijn maar enkele dingen die je of alleen via woorden of alleen via beelden kan oplossen. Volgens mij zijn er een hoop dingen die je met beide manieren kan oplossen. Zo zal iemand die op school heel handig is met teksten volgens mij wel aardig goed in woorden kunnen denken en iemand die goed in natuurkunde is, kan volgens mij goed in beelden dingen uitdenken. Beelden gaat veel sneller dan woorden, maar ook weer onbewuster: je volgt je eigen denken minder ( meer op gevoel ). Woorden gaat stap voor stap en veel langzamer ( maar weer bewuster dan via beelden).

Voor school is het heel belangrijk dat je vooral in beide "even goed" bent. Je zal in woorden en zinnen moeten leren en toetsen lezen. Je zal gedwongen zijn in beelden te denken bij bepaalde exacte onderdelen. Dat zijn echt uiterste onderdelen waarbij je of alleen met woorden of alleen met beeldne moet denken.

Behalve dit vind ik dat creatief ook bij "slim" hoort. Je hebt dat bij veel dingen nodig. Iemand kan slim zijn, maar nooit iets nieuws verzinnen.

Ik vind iemand dom als hij/zij niet sociaal is of geen inlevingsvermogen heeft. Mensen heb je overal om je heen: het is je omgeving. De maatschappij kan je niet ontlopen.

Ik vind iemand slim als hij/ zij erg bewust is van zijn eigen denken.

Ik vind iemand niet slim als het kennis snel op kan slaan en daar voor de rest niet mee kan omgaan: niet kan toepassen.
Dat is gewoon een papagaai.

Voor de rest vind ik dat men bij slim zijn niet zo moet letten op het vermogen van iemand, maar vooral waar dat vermogen voor dient: wat voor effect dat heeft, hoe groot het effect is, hoe vaak dat nodig is enz.

Zo heb ik ook wel eens gehoord dat iemand heeft uitgerekend dat het visuele gedeelte 6X meer verbindingen heeft, maar dat is eigenlijk wat nutteloos, want die weinige auditieve verbindingen kunnen net zo goed meer effect hebben, werkt beter.

Ik vind zelfs een bepaalde mate van emotie een rol spelen: waardoor je geraakt wordt door dingen en dat je dus meer betrokken bent en waardoor je bepaalde dingen niet snel vergeet. Teveel is misschien ook niet goed hoor.

Snel leren van fouten en mislukkingen is ook belangrijk, vind ik.

Dat je snel veel dingen opvallen uit je omgeving ook.

Zelfs de hormonen tot prestatiegerichtheid zullen een rol spelen.

En dat men vooral de goeie dingen selecteert, de kernpunten.

Ga er maar niet allemaal vanuit. Het zal allemaal vast niet kloppen, maar dit hierboven is duzz misschien.. We zullen er denk nooit echt uitkomen aangezien onze hersenen uit miljarden cellen bestaan en het alles meer aankomt op wat voor effect alles in de maatschappij heeft.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:28
Judy2
Judy2 is offline
ik zal eerlijk toegeven dat ik me hiervoor best wel interesseer. Dat ik het wel allemaal wil weten.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Marcade schreef op 21-07-2005 @ 12:14 :

Ze zijn niet dom; ze lopen alleen achter op jou qua ervaring.

En toch zijn er wel degelijk DOMME mensen. Lonsdaletuig dat hunebedden met hakenkruizen en WPWW-leuzen gaat bekladden bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:50
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Venster schreef op 21-07-2005 @ 13:01 :
Ik vind niet dat je kunt zegen dat levenservaring en intelligentie praktisch hetzelfde zijn, even tussen door hoor.
Levenservaring is het speelterrein van intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:

Mnee, daar ga ik niet mee akkoord.
Er zijn nu eenmaal mensen die anders nadenken, of niet nadenken, of op de verkeerde manier en zo op foute conclusies komen. Met ervaring heeft dat volgens mij niets te maken.
Wat Mark Almighty zegt dus eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:

Er zijn wel degelijk terreinen waarop iemand niet zozeer achterloopt qua feitelijke ervaring als wel van meet af aan niet over bepaalde capaciteiten beschikt. Er zullen maar weinig mensen zijn die er problemen mee hebben te accepteren dat sommige mensen nu eenmaal meer aangeboren talent hebben een instrument te bespelen, waarom is het dan zo moeilijk te accepteren dat er ook mensen zijn die van meet af aan niet logisch kunnen redeneren en dat ook nooit zullen kunnen?

De creatieve gedeelten in de hersenen zijn goed te isoleren, dat wil zeggen we kunnen meten in welke gedeelten activiteit plaatsvindt als iemand musiceert. We kunnen ook kijken in welke gedeelten activiteit plaatsvindt als iemand andere intellectuele activiteiten onderneemt, of bewust of onbewust bepaalde impulsen binnenkrijgt en verwerkt. Geen twee stel hersenen zijn hetzelfde, waarom is het zo moeilijk te aanvaarden dat sommige mensen gewoon aangeboren achterlopen en nooit kunnen inhalen, omdat ze dat gewoon niet kúnnen? Zo je wilt, omdat hun ratio gewoon minder ontwikkeld is en zich ook niet verder kán ontwikkelen?

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 17:18
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-07-2005 @ 16:51 :
Mnee, daar ga ik niet mee akkoord.
Er zijn nu eenmaal mensen die anders nadenken, of niet nadenken, of op de verkeerde manier en zo op foute conclusies komen. Met ervaring heeft dat volgens mij niets te maken.
Waar heeft dat volgens jou dan mee te maken?

(en als je antwoord intelligentie is; hoe ontwikkel je dan intelligentie? Waar komt intelligentie vandaan?)

'niet nadenken' bestaat trouwens niet; dan zijn we hersendood.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 17:23
metallica
metallica is offline
ik denk dat je verschillede opvattingen kunt hebben wat betreft slim zijn. Je kan slim gevonden worden omdat je bijv een vwo niveau hebt. ik denk niet dat dat klopt. ik heb genoeg mensen in mijn klas zitten die wat mij betreft behoorlijk achterlijk zijn en toch kunnen ze het vwo aan. ik denk niet dat niveau heel veel zegt, ik denk dat het ligt aan hoe je met dingen bezig bent, hoe oppervlakkig ben je. ik vind oppervlakkigheid gelijk staan aan domheid.

ik zie mezelf niet als slim, veel mensen in mijn omgeving zien mij wel als zodanig. waarom ik mezelf niet zo zie is dat er aan wel goed zijn in redeneren over dingen ook zo zijn tegenpool heeft ik ben bijv niet al te goed bij de gewone allerdaagse dingen. bijv een leuke tekst op een verjaardagskaart schrijven of een uitnodiging schrijven kan ik niet, dat kost mij ontzettend veel moeite.

Ik denk dat het sterk ligt aan interpretatie van dingen, dit is voor iedereen anders denk ik.
Oud 21-07-2005, 21:20
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-07-2005 @ 23:05 :
Vind je jezelf slim? En waarom wel of niet?
Waar hangt dat eigenlijk vanaf.. denk je dan puur in cijfers op school, opleiding(sniveau), of je IQ dat ooit gemeten is?
En ben je daarover heel eerlijk tegenover jezelf, of denk je dat je jezelf soms onderschat of overschat?

Wanneer vind je iemand anders slim?
Kijk je dan ook weer vooral naar iemands opleiding, of kijk je meer naar hoe diegene overkomt: oppervlakkig, taalgebruik, wat iemand bezighoudt, enz.

Graag wat uitgebreidere antwoorden.
Niet van "ja, ik vind mezelf erg slim".

Ik vind zoiets zelf eigenlijk best lastig te bepalen. Ik vind mezelf niet slim, maar ik vind anderen ook niet snel slim. Ook vind ik anderen haast nooit dom. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe mensen zoiets echt van iemand kunnen vinden, of hoe ze zichzelf echt slim (of dom?) kunnen voelen.
Dan vraag ik me af of ze dat nou echt denken..
ik haalde cijfers op school die best oké waren, doe nu een hbo opleiding maar vind mezelf echt niet slim.
ik denk vaak gewoon niet aan bepaalde dingen waardoor ik weet ik hoevaak op en neer moet, op mn werk denk ik niet aan de kleine dingetjes die wél gedaan moeten worden e.d.
ik heb regelmatig domme foutjes e.d. dus ik vind mezelf niet zo slim eigenlijk
Oud 21-07-2005, 22:56
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik vind mij zelf noch slim, noch dom. Als ik een keuze tussen beiden zou moeten maken, zou ik eerder voor dom gaan. ik kom tot deze conclusie als ik de eigenschappen van een dom en een intelligent persoon vergelijk met mijn persoon.

Mijn familie bestaat voornamelijk uit intelligente personen, die door bepaalde omstandigheden niets met hun intellect hebben gedaan. Zij betitelen mij als slim. Maar ik denk dat ze (ondanks hun intelligentie) door hun ongeschooldheid niet inzien dat weten niet gelijk staat aan slim zijn.

Mijn vrienden zijn nogal verdeeld over mijn intellegentie. Maar het valt me op dat de slimmeren onder hen mij origineel, en de dommeren (=lageropgeleiden) mij heel vaak om mijn domheid uitlachen.

Wanneer is iemand intelligent? Als hij zo snel en precies mogelijk een bepaalde logica inziet, verwerkt en vervolgens ook meteen kan gebruiken, is hij voor mij slim.

Wanneer vind ik anderen slim? Als die ander sneller tot conclusies komt, of dingen ziet die ik over het hoofd zie, of een bril heeft met veel boeken in zijn hand.

En ik vind anderen nooit dom. Daar kijk ik gewoon niet naar.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 00:00
Venster
Venster is offline
Citaat:
Marcade schreef op 21-07-2005 @ 13:50 :
Levenservaring is het speelterrein van intelligentie.
Ja. Intelligentie hupst erop rond, en doet ermee wat binnen zijn vermogen ligt, maar toch; veel levenservaring leert je een hoop, en dat is het nu juist precies. Het léért je iets! Het komt niet uitjezelf, het waren niet jouw hersenen; je hebt het niet zelf bedacht, dús heeft het op zichzelf niets te maken met intelligentie. De manier waarop je erop reagéérd daarentegen, heeft wél te maken met je intelligentie. De een gaat er goed mee om, de ander verknald het gewoon nog een keer.
Wanneer je na het herkennen van een situatie vanwege je ervaring besluit iets niet te doen is wijs, maar het is geen bewijs van hoge intelligentie, en daar hadden we het toch over eigenlijk.

Jij hebt veel levenservaring, dús jij bent slim: dat gaat niet op. Jij hebt veel levenservaring dús jij bent vast wijs: ja. Wijsheid en intelligentie hebben continue met elkaar te maken maar zijn NIET hetzelfde.
Oud 22-07-2005, 09:32
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Venster schreef op 22-07-2005 @ 01:00 :
Ja. Intelligentie hupst erop rond, en doet ermee wat binnen zijn vermogen ligt, maar toch; veel levenservaring leert je een hoop, en dat is het nu juist precies. Het léért je iets! Het komt niet uitjezelf, het waren niet jouw hersenen; je hebt het niet zelf bedacht, dús heeft het op zichzelf niets te maken met intelligentie. De manier waarop je erop reagéérd daarentegen, heeft wél te maken met je intelligentie. De een gaat er goed mee om, de ander verknald het gewoon nog een keer.
Wanneer je na het herkennen van een situatie vanwege je ervaring besluit iets niet te doen is wijs, maar het is geen bewijs van hoge intelligentie, en daar hadden we het toch over eigenlijk.

Jij hebt veel levenservaring, dús jij bent slim: dat gaat niet op. Jij hebt veel levenservaring dús jij bent vast wijs: ja. Wijsheid en intelligentie hebben continue met elkaar te maken maar zijn NIET hetzelfde.
Ik heb ook nooit beweert dat 't hetzelfde is. Ik beweer wel dat iemand met weinig levenservaring niet zo intelligent kan worden als iemand met veel levenservaring en dat er dus een direct verband bestaat.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 18:45
vosje16
vosje16 is offline
Je kunt op verschillende manieren slim zijn volgens mij...Ik vind mezelf wel redelijk slim omdat ik heel gemakkelijk dingen kan onthouden en studeren. En ik begrijp ook heel snel dingen (wiskunde bvb)
Mijn vriend vind ik ook slim omdat hij zich in vanalles interesseert en altijd alles wil weten...Daardoor kan hij altijd over vanalles meepraten en vind ik het steeds interessant om naar hem te luisteren Maar in tegenstelling tot mij heeft hij best veel moeite om dingen te studeren...

Laatst gewijzigd op 22-07-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 14:56
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 22-07-2005 @ 19:45 :
Je kunt op verschillende manieren slim zijn volgens mij...Ik vind mezelf wel redelijk slim omdat ik heel gemakkelijk dingen kan onthouden en studeren. En ik begrijp ook heel snel dingen (wiskunde bvb)
Mijn vriend vind ik ook slim omdat hij zich in vanalles interesseert en altijd alles wil weten...Daardoor kan hij altijd over vanalles meepraten en vind ik het steeds interessant om naar hem te luisteren Maar in tegenstelling tot mij heeft hij best veel moeite om dingen te studeren...
ik heb ook die manier van dingen goed kan onthouden en snel begrijpen maar mijn vriendinnen vinden me slim ondat ik veel van sterrenkunde weet en dan gaaan kinderen uit mijn klas mij er me plagen ik kan nooit zeggen of hij slim is of niet ik wil die gene niet kwetsen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten