Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2005, 21:08
Vejji
Vejji is offline
Ik persoonlijk raak steeds meer mijn geloof kwijt door allerlei dingen die nu op aarde gebeuren, ik vind dat opzich best jammer, maar ik weet niet wat ik moet doen eigenlijk om weer een beetje geloof te krijgen...
hebben jullie daar wel es last van? een godsdienstig dipje zeg. zo ja hoe kwam je er uit?

Ik had vroeger en nu nog wel een beetje altijd het motto: God heeft ons deze aarde gegeven, en het enige wat wij ermee doen is deze helemaal naar de tering helpen, Hij hoeft dus niet in te grijpen oid.
maar laatste tijd twijfel ik daar aan. er is zo veel bullshit heden en het word eigenlijk alleen maar erger denk ik. waarom doet Hij niks?

VOORDAT EEN ZEKERE ADMIN DIT TOPIC WEER DICHTGOOIT OM DUISTERE REDENEN:
dit is serieus topic, niet om iemand te kwetsen oid, ik wil gewoon wat "hulp" zeg maar.
Oud 22-07-2005, 22:24
Judy2
Judy2 is offline
Lijkt me best lastig als je een twijfelaar bent. Ik persoonlijk geloof niet in God.

De ervaring heeft mij geleerd dat er altijd mensen zijn die onzinnige dingen vertellen (sprookjes).

De ervaring heeft mij geleerd dat mensen heel snel geloven.

DE ervaring heeft mij geleerd dat je kleine kinderen makkelijk van alles kunt inprenten: zij zullen geloven en niet vergeten.

De ervaring heeft mij geleerd dat vele verhalen niet waar bleken te zijn ( Wodan, Donar?).

Ik geloof in de evolutietheorie. Bij de evolutietheorie zijn er dingen die op elkaar aansluiten. Dit heeft ervoor gezorgt dat dat gebeurt. Het is te volgen voor iedereen (in menselijke taal kan men oorzaak en gevolg achterhalen), zonder dat er dingen onduidelijk zijn of alleen te weten is door een god: het sluit op elkaar aan.

Dat alles op elkaar aan moet sluiten, heeft de ervaring ons geleerd.

De ervaring heeft mij ook geleerd dat geloven niet slecht is: het kan je leven misschien meer nut geven of andere levensdoeleinden geven.

Erover nadenken zal niet verkeerd zijn. Maar jammer als je hier mee zit, want geloven en niet geloven zijn goed.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 08:49
Halogeen
Halogeen is offline
Waarom zouden de gruwelijkheden op aarde een bewijs zijn voor het afwezig zijn van een God? Waarom zouden wij moeten snappen wat Zijn bedoelingen zijn?

Ik denk dat iedere gelovige wel eens een dipje heeft. Ik wel in ieder geval. Maar is dat niet juist wat ons uiteindelijk sterker maakt in het geloof?

Antwoorden zijn slechts het bewijs voor ons egoïsme.
Oud 23-07-2005, 10:47
Raven
Raven is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 22-07-2005 @ 22:08 :
Ik persoonlijk raak steeds meer mijn geloof kwijt door allerlei dingen die nu op aarde gebeuren, ik vind dat opzich best jammer, maar ik weet niet wat ik moet doen eigenlijk om weer een beetje geloof te krijgen...
hebben jullie daar wel es last van? een godsdienstig dipje zeg. zo ja hoe kwam je er uit?

Ik had vroeger en nu nog wel een beetje altijd het motto: God heeft ons deze aarde gegeven, en het enige wat wij ermee doen is deze helemaal naar de tering helpen, Hij hoeft dus niet in te grijpen oid.
maar laatste tijd twijfel ik daar aan. er is zo veel bullshit heden en het word eigenlijk alleen maar erger denk ik. waarom doet Hij niks?

dit is serieus topic, niet om iemand te kwetsen oid, ik wil gewoon wat "hulp" zeg maar.
hum... zoek dan eens uit WAAR je in gelooft. Misschien kan je je in het "wereldbeeld" van je huidige geloof wel helemaal niet vinden
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om zoveel figuren te horen die blèren dat god zo groot, zo goed en zo vol van liefde is, terwijl je inderdaad met je eigen waarnemingsvermogen ziet dat overal om je heel alles kapot wordt gemaakt en geschoten, nota bene in de overgrote meerderheid van de gevallen juist uit naam van geloof.

Sterkte er maar mee dan.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 12:49
T_ID
T_ID is offline
Tja, wat wil je geloven? Wil je alle religieuze zaken verwerpen en voortaan je eigen plan trekken in het leven? Wil je denken dat er 'iets' ergens is? Wil je denken dat een bepaalde godsdienst de absolute waarheid is en alle anderen fout zitten?

Er zijn zoveel gradaties dat het belachelijk zou zijn om aanbevelingen te doen, maar het enige dat ik je zou willen aanraden is verder na te denken over die twijfels, het zijn namelijk erg goede vragen, en het feit dat er geen antwoord op is zegt erg veel.

(nu gaan we alleen weer gespam met alphacursussen krijgen omdat er paniek ontstaat dat er weer iemand van z'n geloof zou kunnen vallen. )
Oud 23-07-2005, 14:15
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Tja, het is niet altijd gezellig op de aardkloot. Ik denk dat je gewoon moet gaan beseffen dat er geen god bestaat, vervolgens kan je proberen nog wat van je leven te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 14:32
KMBA
KMBA is offline
God bestaat.. al hoewel meningen daarover verschillen... tja.. iedereen is wel eens in een dipje.. soms depressief.. soms minder erg.. of je nou gelovig bent of niet.. je gaat twijfelen.. dat is volkomen normaal. Het is niet prettig.. maar misschien is het juist goed dat je dit voelt en dat je daardoor op zoek gaat.

Juist hierdoor vind je echte wijsheid. Niet door uit een boek te lezen dat God wel of niet bestaat.. maar gewoon door op zoek te gaan.. in je menschelijk leven.'

Waarom al die ellende? .. tja.. het zijn mensen die het doen, dus waarom zouden mensen er geen einde aan kunnen maken?

KMBA
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
KMBA schreef op 23-07-2005 @ 15:32 :
God bestaat.. al hoewel meningen daarover verschillen...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
bidden, bidden, bidden.

en maak je geen zorgen als je om je heen ziet dat God niks doet, want alles loopt precies volgens Zijn plan.
Het duurt even voordat iedereen die bekeert moet worden bekeert is en dan breekt de hel los op aarde.

In de bijbel wordt ook de reden genoemd dat God wacht met het uiteindelijke ingrijpen (God grijpt nu ook in, alleen zien we het niet altijd).
Die reden is dat God wacht tot allen die zich gaan bekeren dat doen, en als de laatste persoon dat heeft gedaan dan gaat de ellende pas beginnen.

Ik loop ook wel eens vast in mijn geloof en bidden is de oplossing. Want dan kan God je helpen.
het is als een estafetteloop. je moet de stok doorgeven aan God anders kan Hij je niet helpen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 23-07-2005 @ 17:06 :
Ik loop ook wel eens vast in mijn geloof en bidden is de oplossing. Want dan kan God je helpen.
het is als een estafetteloop. je moet de stok doorgeven aan God anders kan Hij je niet helpen.
Het lijkt wel een spelletje: blijf zitten waar je zit en verroer je niet!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-07-2005 @ 17:21 :
Het lijkt wel een spelletje: blijf zitten waar je zit en verroer je niet!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 17:58
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
soldaat schreef op 23-07-2005 @ 17:06 :

en maak je geen zorgen als je om je heen ziet dat God niks doet, want alles loopt precies volgens Zijn plan.
hoe kan dit nou in vredesnaam iemands plan zijn?
en net als nare man zegt er zijn zoveel slechte dingen gedaan in Zijn naam, vrijwel alle haat en ongelijkheden zijn te wijten aan religies (denk aan ketterij, man/vrouw ongelijkheden, oorlogen etc etc.)

nou heb ik laatst de hele serie van "god bestaat niet" op internet, en daar worden dingen gezegd die eigenlijk wel ergens op slaan.

God is liefde, maar op het nieuws is niet veel liefde te zien

ik wil geloven in een iets dat gewoon oprecht is, staat voor zijn ding, mensen helpt en liefde geeft en ontvangt.
niet iemand die op een afstandje staat en denkt: "ja vok jou, zij maken er een zooitje van, dat boeit mij niet" en dat idee krijg ik een beetje.

verder bidden, ja ik weet niet ik had een ander topic geopent hierover, ik denk niet dat bidden mij helpt ik denk dat dat wat hypocriet zou zijn.

ik vind het gewoon erg meoilijk om in god te geloven met al de rommel om ons heen, maar ik wil het wel. God is soms wel een rots in de branding geweest zeg maar, niet dat het iets heeft geholpen maar ik kon wel gewoon mijn verhaald kwijt.
Oud 23-07-2005, 18:24
Halogeen
Halogeen is offline
bidden en bidden zoals soldaat zegt. En vergeet niet dat God geen mens is. Een bekend cliché is: God is geen subject maar eerder een werkwoord.
Oud 23-07-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
en net als nare man zegt er zijn zoveel slechte dingen gedaan in Zijn naam, vrijwel alle haat en ongelijkheden zijn te wijten aan religies (denk aan ketterij, man/vrouw ongelijkheden, oorlogen etc etc.)
schuld van de mens. Hoewel God ondanks de ongehoorzaamheid van de mens wel voor een uitweg heeft gezorgd, voor een redding: Jezus Christus.

Citaat:
God is ook heilig en rechtvaardig.
Als ik jouw in je gezicht spuug en je negeer en je familie ga uitmoorden etc.
Moet ik dan verwachten dat jij je liefde aan mij gaat tonen?????

(terwijl God dat nog doet ook!)

Citaat:
niet iemand die op een afstandje staat en denkt: "ja vok jou, zij maken er een zooitje van, dat boeit mij niet" en dat idee krijg ik een beetje.
Ik geloof dat God juist veel geeft om mensen, om alle mensen. het punt is dat niet alle mensen van God houden.

Citaat:
verder bidden, ja ik weet niet ik had een ander topic geopent hierover, ik denk niet dat bidden mij helpt ik denk dat dat wat hypocriet zou zijn.
ik geloof echt dat bidden wel helpt en als we niet bidden kan God ons niet helpen omdat we Hem niet erom vragen (estafetteverhaal).

en ergens anders las ik dat de belangrijkste aanval van de duivel op het gebed is! Zo probeert de duivel ervoor te zorgen dat we afzwakken in gebed waardoor we afzwakken in geloof.

Laatst gewijzigd op 23-07-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 20:58
T_ID
T_ID is offline
lol Soldaat, Gijsbertus is nu juist bezig geweest om god te vragen om hulp, en het ontbreekt kennelijk aan antwoord.

Ik vind het not done om dan de vrager daar de schuld van te geven.
Oud 23-07-2005, 21:02
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-07-2005 @ 21:58 :
lol Soldaat, Gijsbertus is nu juist bezig geweest om god te vragen om hulp, en het ontbreekt kennelijk aan antwoord.

Ik vind het not done om dan de vrager daar de schuld van te geven.
dankje.

soldaat, ik val het christendom niet aan ofzo
Oud 23-07-2005, 21:27
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
soldaat schreef op 23-07-2005 @ 19:38 :
[B]schuld van de mens. Hoewel God ondanks de ongehoorzaamheid van de mens wel voor een uitweg heeft gezorgd, voor een redding: Jezus Christus.
Tsunami's, orkanen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, enzovoort zijn zeker ook de schuld van de mens?

Citaat:
God is ook heilig en rechtvaardig.
Als ik jouw in je gezicht spuug en je negeer en je familie ga uitmoorden etc.
Moet ik dan verwachten dat jij je liefde aan mij gaat tonen?????
Volgens mij is God juist degene die families uitmoord en laat uitmoorden. Lees bijvoorbeeld Jozua 7 (vanaf vers 20) eens! God is liefde

Citaat:
Ik geloof dat God juist veel geeft om mensen, om alle mensen. het punt is dat niet alle mensen van God houden.
Waaruit blijkt dan dat God juist veel om mensen geeft?

Citaat:
ik geloof echt dat bidden wel helpt en als we niet bidden kan God ons niet helpen omdat we Hem niet erom vragen (estafetteverhaal).
Ik dacht dat God alles al wist en voor ieder zijn plan al vast stond? Wie is de biddende dan om het goddelijk Plan te willen wijzigen?

Citaat:
en ergens anders las ik dat de belangrijkste aanval van de duivel op het gebed is! Zo probeert de duivel ervoor te zorgen dat we afzwakken in gebed waardoor we afzwakken in geloof.
De duivel is slecht een poging van de primitieve mens om wat wij kwaad noemen te personifieren.
Oud 24-07-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 23-07-2005 @ 21:58 :

huh? ik probeerde Gijsbertus ervan te overtuigen dat bidden helpt want hij zei dat hij dacht dat hij dat niet wilde doen omdat dat hypocriet zou zijn.

Citaat:
soldaat, ik val het christendom niet aan ofzo
nee, dat heb ik ook nooit gezegd en ik heb je geen schuld gegeven van iets, of wel?

ik probeerde alleen je vragen te beantwoorden en een oplossing te geven voor je probleem; bidden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Tsunami's, orkanen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, enzovoort zijn zeker ook de schuld van de mens?
zeker.
indirect iig.
Ik hoorde dat iemand een visioen had gekregen waarin hem duidelijk werd gemaakt dat God de tsunami had laten gebeuren om de grote hoererij in dat gebeid.

1 van onze meningsverschillen is ons beeld van de mensheid.
ik zie de mensheid als slecht en zondig terwijl jij dat misschien niet doet.
Daarom verwonder jij je misschien over rampen en ik niet.

Citaat:
Volgens mij is God juist degene die families uitmoord en laat uitmoorden. Lees bijvoorbeeld Jozua 7 (vanaf vers 20) eens! God is liefde
God is rechtvaardig.

Citaat:
Waaruit blijkt dan dat God juist veel om mensen geeft?
omdat Hij Zijn eniggeboren Zoon van wie Hij zoveel hield heeft gegeven om gekruisigd te worden voor ons zondige mensen.

omdat God mensen redt die diep in de zonde zitten, bijv. verslaafden en prostituees of zelfs moordenaars.

Citaat:
Ik dacht dat God alles al wist en voor ieder zijn plan al vast stond? Wie is de biddende dan om het goddelijk Plan te willen wijzigen?
gebed hoort binnen het Plan.

Citaat:
De duivel is slecht een poging van de primitieve mens om wat wij kwaad noemen te personifieren.
de duivel laat mensen geloven dat hij niet bestaat. Maar hij is de vijand en hoe kan je tegen je vijand vechten als je niet eens gelooft dat hij bestaat en hem dus niet kan zien? Dat kan niet. Dan ga je blind verloren.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 21:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik word alleen maar de hele dag heen en weer geslingerd tussen geloof en ongeloof, da's ook fijn
Oud 24-07-2005, 21:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
soldaat schreef op 24-07-2005 @ 18:37 :
ik probeerde alleen je vragen te beantwoorden en een oplossing te geven voor je probleem; bidden.
Ach, niet weer, stop eens met in een kringetje ronddraaien, de hoofdmoot van het probleem is nu juist dat de gebeden van Gijsbertus niet verhoord worden, en dan kom jij als oplossing met meer bidden aanzetten?

Jouw reactie vat perfect samen waar het uiteindelijk om draait bij evangelisme: mond houden en bidden voor alles, bij twijfel: bidden, mocht het niet werken: meer bidden.

Bah, op die manier kom je nergens.
Oud 24-07-2005, 21:43
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
soldaat schreef op 24-07-2005 @ 18:50 :
zeker.
indirect iig.
Hoe wil jij mensen daar verantwoordelijk voor stellen? Aardbevingen, vulkanen, tornado’s en dergelijk soort natuurgeweld staan volledig buiten de verantwoordelijkheid van de mens, de mens kan er geen enkele invloed op uitoefenen. Zulk natuurgeweld bestaal al miljoenen jaren, ook toen de mens er nog niet was en ze zullen blijven bestaan, ook zonder de mens.
Citaat:
Ik hoorde dat iemand een visioen had gekregen waarin hem duidelijk werd gemaakt dat God de tsunami had laten gebeuren om de grote hoererij in dat gebeid.
De liefdevolle Vader die volledige stukken land wegveegt, met ruim 300.000 doden tot gevolg, waaronder kinderen en baby’s, vanwege een paar hoeren? Vreemd idee van liefde en rechtvaardigheid heb jij!

Was het trouwens niet Jezus die ook gewoon met hoeren omging?

Citaat:
1 van onze meningsverschillen is ons beeld van de mensheid.
ik zie de mensheid als slecht en zondig terwijl jij dat misschien niet doet.
Daarom verwonder jij je misschien over rampen en ik niet.
Ik zie de mens niet als in en in slecht, ik zie de mens als in en in menselijk, dus in staat tot zowel wat wij noemen goede als slechte daden.
Citaat:
God is rechtvaardig.
Wat is er rechtvaardig aan het op gruwelijke wijze afsachten van een compleet gezin, inclusief kinderen en vee voor diefstal door de vader? Als God geen mythologisch figuur zou zijn, zou hij al lang veroordeeld zijn door ons rechtsysteem. Ik snap werkelijk niet hoe mensen in zo’n Gruwel kunnen geloven.

Citaat:
omdat Hij Zijn eniggeboren Zoon van wie Hij zoveel hield heeft gegeven om gekruisigd te worden voor ons zondige mensen.

omdat God mensen redt die diep in de zonde zitten, bijv. verslaafden en prostituees of zelfs moordenaars.
Het hele idee van zonde is een christelijke uitvinding. Door Jezus voor deze zonden te laten sterven biedt het christendom een oplossing voor een probleem dat ze zelf heeft gecreerd. Zou jij blij zijn als iemand je verband aanbiedt nadat hij je gestoken heeft? Een van de grote drijfveren achter het christendom is de schuld die mensen wordt aangepraat door het idee van de zonde.

Citaat:
gebed hoort binnen het Plan.
Waarom wordt er in gebed dan om iets verzocht dat al vaststaat? Ik hoef toch ook niet te bidden dat een steen naar beneden valt als ik hem uit mijn hand laat vallen?

Citaat:
de duivel laat mensen geloven dat hij niet bestaat. Maar hij is de vijand en hoe kan je tegen je vijand vechten als je niet eens gelooft dat hij bestaat en hem dus niet kan zien? Dat kan niet. Dan ga je blind verloren.
Kom eerst maar een met bewijzen voor het idee dat de duivel meer is dan een mythologisch figuur.
Oud 24-07-2005, 21:51
MickeyV
MickeyV is offline
Soldaat, jij bent wel de christelijkste christen op dit forum. Dat is toch ook weer niet niks.
Oud 25-07-2005, 00:20
Vejji
Vejji is offline
bart klink zou jij je wrok tegen het christendom ff in een andere topic kunnen lozen, ik heb hier niks aan....
Oud 25-07-2005, 10:08
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 23-07-2005 @ 18:58 :

nou heb ik laatst de hele serie van "god bestaat niet" op internet, en daar worden dingen gezegd die eigenlijk wel ergens op slaan.

ik wil geloven in een iets dat gewoon oprecht is, staat voor zijn ding, mensen helpt en liefde geeft en ontvangt.

ik vind het gewoon erg meoilijk om in god te geloven met al de rommel om ons heen, maar ik wil het wel. God is soms wel een rots in de branding geweest zeg maar, niet dat het iets heeft geholpen maar ik kon wel gewoon mijn verhaald kwijt.
Het schijnt dat die rommel er is omdat God dat toelaat (NIET omdat Adam en Eva van de boom aten, want wat er daarna gebeurde is toch Gods keuze), om de grote strijdvraag uit te maken. Want toen de Duivel zei: "Ik ga ze allemaal van U afpakken" zei God: "Doe dat maar voor zo en zo lang" Zodat niemand nog iets tegen God kon inbrengen. God geeft de mensen even de tijd, en dan moeten ze uiteindelijk toch nog voor Hem kiezen. Allemaal voor het hogere plan.
Het spijt me zeer, maar ik vind het niet bepaald liefdevol om mensen te laten lijden puur voor de strijdvraag, ook al gaan sommigen naar de hemel/paradijs/whatever.
De enige reden waarom God die rotduivel niet meteen de kop omdraaide is om aan iedereen te laten zien dat hij uiteindelijk de meeste zieltjes wint, of zoiets. Nou, fijn is dat.
Oud 25-07-2005, 10:21
Nolos
Nolos is offline
Offtopic
Citaat:
soldaat schreef op 23-07-2005 @ 17:06 : want alles loopt precies volgens Zijn plan.
Ik weet niet waarom, maar dit doet me erg veel denken aan een bepaalde uitspraak, meer houding, van een minister van Saddam Houssein.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 25-07-2005 @ 11:08 :
Het schijnt dat die rommel er is omdat God dat toelaat (NIET omdat Adam en Eva van de boom aten, want wat er daarna gebeurde is toch Gods keuze), om de grote strijdvraag uit te maken. Want toen de Duivel zei: "Ik ga ze allemaal van U afpakken" zei God: "Doe dat maar voor zo en zo lang" Zodat niemand nog iets tegen God kon inbrengen. God geeft de mensen even de tijd, en dan moeten ze uiteindelijk toch nog voor Hem kiezen. Allemaal voor het hogere plan.
Het spijt me zeer, maar ik vind het niet bepaald liefdevol om mensen te laten lijden puur voor de strijdvraag, ook al gaan sommigen naar de hemel/paradijs/whatever.
De enige reden waarom God die rotduivel niet meteen de kop omdraaide is om aan iedereen te laten zien dat hij uiteindelijk de meeste zieltjes wint, of zoiets. Nou, fijn is dat.
nee dat geloof ik niet. Het punt dat God de mens niet vernietigde is dat Hij zo veel van de mens hield. Hij wilde de mens toch sparen al had de mens het niet verdiend.
Zo kunnen nu de mensen gekozen worden die vrijwillig met God willen leven en Hem gehoorzamen.

Daarbij vergeten we dat God zo veel van mensen houdt dat Hij het erg vindt om ze te zien lijden. Zo lijdt God denk ik ook mee met de ellendigen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Gijsbertus schreef op 25-07-2005 @ 01:20 :
bart klink zou jij je wrok tegen het christendom ff in een andere topic kunnen lozen, ik heb hier niks aan....
dan zal ik er maar niet op reageren.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 24-07-2005 @ 22:40 :
Ach, niet weer, stop eens met in een kringetje ronddraaien, de hoofdmoot van het probleem is nu juist dat de gebeden van Gijsbertus niet verhoord worden, en dan kom jij als oplossing met meer bidden aanzetten?

Jouw reactie vat perfect samen waar het uiteindelijk om draait bij evangelisme: mond houden en bidden voor alles, bij twijfel: bidden, mocht het niet werken: meer bidden.

Bah, op die manier kom je nergens.
jawel zo kom je overal (bij wijze van spreken).
en wat dat bidden betreft wat ik aanraadde. Dat was omdat Gijsbertus vond dat het geen nut zou hebben. Maar ik ervaar dat het wel nut heeft, snapje? lees anders het topic nog een keer.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 19:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
soldaat schreef op 25-07-2005 @ 15:25 :
nee dat geloof ik niet. Het punt dat God de mens niet vernietigde is dat Hij zo veel van de mens hield. Hij wilde de mens toch sparen al had de mens het niet verdiend.
Zo kunnen nu de mensen gekozen worden die vrijwillig met God willen leven en Hem gehoorzamen.

Daarbij vergeten we dat God zo veel van mensen houdt dat Hij het erg vindt om ze te zien lijden. Zo lijdt God denk ik ook mee met de ellendigen.
Als hij het zo erg vind dat we lijden waarom doet ie er dan niks aan.
+ Ik vind echt niet dat wij het verdienen te sterven omdat we van die boom aten.
Oud 25-07-2005, 19:13
Akilina
Akilina is offline
Ik geloof niet in God, dus ik kan ook niet echt advies geven op welke manier je een betere band met God zou kunnen hebben of hoe je je geloof zou kunnen sterken (als je dit al wilt).

Maar je moet in ieder geval niet proberen het te groot te maken voor jezelf. Je hebt vragen waar je nu niet ineens antwoorden op zult vinden (en waar je misschien nooit concrete antwoorden op zult krijgen), dus accepteer dat gewoon, je moet gewoon uiteindelijk kiezen voor geloof in de dingen waar je je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt.

Je ziet veel ellende om je heen in de wereld en daardoor twijfel je aan je geloof, maar afgezien daarvan is het verder ook niet echt goed om te kijken naar al het leed in de wereld als je daar niets aan kunt veranderen, want dan kun je daar alleen maar down en teneergeslagen van worden. En laat je verder niet afschrikken door je eigen twijfels, want het is echt niet een slecht iets om jezelf kritische vragen te stellen en jezelf hier de tijd voor te geven. Het is juist goed, want dit zorgt ervoor dat je op ontdekkingsreis gaat en dat je uiteindelijk vindt waar je je goed bij voelt en wat je helpt en wat inspirerend en bezielend is in je leven.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 21:37
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Akilina schreef op 25-07-2005 @ 20:13 :
Ik geloof niet in God, dus ik kan ook niet echt advies geven op welke manier je een betere band met God zou kunnen hebben of hoe je je geloof zou kunnen sterken (als je dit al wilt).

Maar je moet in ieder geval niet proberen het te groot te maken voor jezelf. Je hebt vragen waar je nu niet ineens antwoorden op zult vinden (en waar je misschien nooit concrete antwoorden op zult krijgen), dus accepteer dat gewoon, je moet gewoon uiteindelijk kiezen voor geloof in de dingen waar je je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt.

Je ziet veel ellende om je heen in de wereld en daardoor twijfel je aan je geloof, maar afgezien daarvan is het verder ook niet echt goed om te kijken naar al het leed in de wereld als je daar niets aan kunt veranderen, want dan kun je daar alleen maar down en teneergeslagen van worden. En laat je verder niet afschrikken door je eigen twijfels, want het is echt niet een slecht iets om jezelf kritische vragen te stellen en jezelf hier de tijd voor te geven. Het is juist goed, want dit zorgt ervoor dat je op ontdekkingsreis gaat en dat je uiteindelijk vindt waar je je goed bij voelt en wat je helpt en wat inspirerend en bezielend is in je leven.
kijk hier kan ik wat mee bedankt hoor

ik denk dat je wel gelijk hebt, ik denk dat ik me eens wat breder ga orienteren mtb religies wel of niet.
Oud 25-07-2005, 21:43
Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:

In Matteus 24 vertelt de Here Jezus over deze tijd. In vers 6 zegt Hij iets over jou zorgen : “ Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn.”

Ikzelf heb geen last van ongeloof , maar ik kan me wel voorstellen dat er gelovigen zijn die daar wel last van hebben.
God is Degene die door Zijn Geest aan ons het geloof geeft, lees maar in Galaten 5 vers 22 : “Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,…..”
Dus als je (meer) geloof wilt, kun je het aan Hem vragen, lees maar in Matteus 7 vers 9 tot 11 “ Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? Of een slang, als het om een vis vraagt? Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.”

Twijfel is natuurlijk geen probleem, lees het verhaal van Gideon maar eens. In Richteren 6 vers 39 lees je dat Gideon twijfelt aan Gods opdracht voor hem. Hij vraagt of God Zichzelf wil bewijzen. God bewijst Zichzelf aan Gideon, en komt zijn twijfel tegemoet.

Gideon vraagt in Richteren 6 vers 13 ; “‘Mag ik u vragen,’ antwoordde Gideon, ‘als de HEER ons werkelijk bijstaat, waarom overkomt dit ons dan allemaal? Waar blijft hij dan met zijn wonderbaarlijke daden, waarover onze voorouders hebben verteld? Uit Egypte heeft hij ze geleid, zeiden ze toch? Nu trekt hij zich in elk geval niets van ons aan en zijn we overgeleverd aan de Midjanieten!’

Je ziet hier duidelijk dat Gideon vraagt waarom God niets aan de oorlog en plunderingtoestanden doet. Gelukkig begrijpt God het, en komt er uiteindelijk verlossing voor Israël.
Als jij oprecht vraagt om geloof, dan weet ik zeker dat Hij het jou zal geven.
Oud 25-07-2005, 22:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 25-07-2005 @ 22:43 :
Als jij oprecht vraagt om geloof, dan weet ik zeker dat Hij het jou zal geven.
Staan er nog andere argumenten op stal behalve de TS de schuld geven van gebrek aan god en meer bidden en minder kritiek aanraden, of kan het topic sluiten?
Oud 26-07-2005, 00:45
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Nee, ik wil 'Soldaat' wel meer horen verkondigen
Oud 26-07-2005, 13:14
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 25-07-2005 @ 01:20 :
Ik reageerde bewust met dit soort teksten omdat ze mij zo aan het denken gezet hebben toen ik zelf een twijfelend christen was. De vele gruwelijke verhalen uit de bijbel kende ik niet (waarom wordt over dat deel van het Woord Gods nooit gesproken in de kerk?) en toen ik er meer geconfronteerd werd, ben ik er erg van geschrokken. Dat God liefde is staat misschien een paar keer in de bijbel. De vele moordpartijen door of gecommandeerd door god staan zeker tientallen keren beschreven!

Als je wat meer wilt weten over mijn eigen worsteling, moet je dit maar eens lezen. Misschien heb je er wat aan.
Oud 26-07-2005, 14:30
CaptainCaveman
Citaat:
Bart Klink schreef op 26-07-2005 @ 14:14 :
Ik reageerde bewust met dit soort teksten omdat ze mij zo aan het denken gezet hebben toen ik zelf een twijfelend christen was. De vele gruwelijke verhalen uit de bijbel kende ik niet (waarom wordt over dat deel van het Woord Gods nooit gesproken in de kerk?) Ben je al in alle kerken geweest dan? en toen ik er meer geconfronteerd werd, ben ik er erg van geschrokken. Dat God liefde is staat misschien een paar keer in de bijbel. Ik denk wel iets meer. De vele moordpartijen door of gecommandeerd door god staan zeker tientallen keren beschreven!

Als je wat meer wilt weten over mijn eigen worsteling, moet je dit maar eens lezen. Misschien heb je er wat aan.
Nee, ik heb er niets aan, gelukkig niet. Ben je nu 'De Persoonlijk Verlichte Atheïst'? Lucky you .
Oud 26-07-2005, 14:52
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 26-07-2005 @ 15:30 :
Ben je al in alle kerken geweest dan?
Natuurlijk niet in alle, maar wel in vele (katholiek, hervormd, gereformeerd, evangelisch)

Citaat:
Ik denk wel iets meer.
Waar dan? Maak er maar een nieuw topic over. Ik weet zeker dat ik minimaal een keer zoveel gruwelijke teksten tegenover kan zetten.

Citaat:
Nee, ik heb er niets aan, gelukkig niet. Ben je nu 'De Persoonlijk Verlichte Atheïst'? Lucky you .
Ik had het tegen de TS, niet tegen jou.

Misschien is het hand als je even leert quoten. Dat maakt het wat overzichtelijker.
Oud 26-07-2005, 15:09
CaptainCaveman
Citaat:
Bart Klink schreef op 26-07-2005 @ 15:52 :
Natuurlijk niet in alle, maar wel in vele (katholiek, hervormd, gereformeerd, evangelisch)

En je zult ook vast op een briefje hebben bijgehouden hoeveel keer gods liefde en gods straf in een preek werd verkondigd. Ik heb zelf ook wel een aantal keren een kerkdienst meegemaakt, en daar werd het toch wel in evenwicht gehouden. De liefde overheerstte trouwens 9 van de 10 keer.

Citaat:
Waar dan? Maak er maar een nieuw topic over. Ik weet zeker dat ik minimaal een keer zoveel gruwelijke teksten tegenover kan zetten.

Zo, daar ben je gezegend mee Wow!

Citaat:
Ik had het tegen de TS, niet tegen jou.

Sorry, ik las je reactie en moest er toch op reageren.

Citaat:
Misschien is het hand? als je even leert quoten. Dat maakt het wat overzichtelijker.

Je kunt het toch lezen? Zo beter??

Laatst gewijzigd op 26-07-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 16:17
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 26-07-2005 @ 16:09 :

Je kunt het toch lezen? Zo beter??
ik heb je maar even geholpen .
Oud 27-07-2005, 02:41
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-07-2005 @ 23:06 :
Staan er nog andere argumenten op stal behalve de TS de schuld geven van gebrek aan god en meer bidden en minder kritiek aanraden, of kan het topic sluiten?
Je kan het je misschien moeilijk voorstellen, maar waarschijnlijk heeft TS meer aan Conciërge dan aan jou. Gun hem dat nou.
Oud 27-07-2005, 21:45
Vejji
Vejji is offline
@congierge
ik heb Hem dat wel eens oprecht gevraagd, maar echt "antwoord" kreeg ik niet
Oud 28-07-2005, 13:33
Verwijderd
tja, ik zou het nog een keer doen.
Ik heb dat ik soms een tijdje voor iets bid voor ik er van verlost word, en dat het dus niet meteen gaat na 1 keer.
Zo leert Jezus ook over bidden dat je moet blijven aandringen. Ik weet niet meer precies waar dat staat, maar dat kan je vast wel ergens vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 16:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 27-07-2005 @ 03:41 :
Je kan het je misschien moeilijk voorstellen, maar waarschijnlijk heeft TS meer aan Conciërge dan aan jou. Gun hem dat nou.
Weet je dat wel zeker? Hij vervalt een post hierboven namelijk weer opnieuw in herhaling met iets waarvan Gijsbertus toch echt heeft aangegeven dat het niet werkt.

Nu weet ik niet of dat bedoelt is om Gijsbertus iets te verwijten, voortkomt tekort aan inzicht in begrijpend lezen, redeneren of fanatieke ontkenning vanuit overtuiging, maar de TS schiet er uiteindelijk weinig mee op dunkt me, en daarvoor is het topic ten slotte.
Oud 29-07-2005, 22:35
Vejji
Vejji is offline
ik denk dat ik vanaf heden semi-atheist ben.
miss dat er iets is, maar ik betwijfel het.

ik heb echt wel oprecht gebeden, maar het heeft niks geholpen.
en hoe meer ik over religies nadenk hoe meer het onjuist lijkt.
Oud 29-07-2005, 22:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 29-07-2005 @ 23:35 :
ik denk dat ik vanaf heden semi-atheist ben.
miss dat er iets is, maar ik betwijfel het.

ik heb echt wel oprecht gebeden, maar het heeft niks geholpen.
en hoe meer ik over religies nadenk hoe meer het onjuist lijkt.
Welkom
Oud 29-07-2005, 22:54
Vejji
Vejji is offline
dit:
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806
heeft ook wel geholpen, als je door de droge humor heenkijkt worden er wel veel zinnige dingen gezegd
Oud 29-07-2005, 22:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 29-07-2005 @ 23:54 :
dit:
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806
heeft ook wel geholpen, als je door de droge humor heenkijkt worden er wel veel zinnige dingen gezegd
Ze zullen het vast grappig vinden als je ze dat mailt
Oud 29-07-2005, 23:37
van Heutsz
van Heutsz is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-07-2005 @ 23:06 :
Inderdaad, hoewel ik mezelf nog steeds beschouw als gelovige zit ik ook regelmatig met vragen en twijfels. Een opmerking dat je maar veel moet bidden omdat het dan wel goed is goedbedoeld maar zo werkt het nou eenmaal niet voor iedereen. Wat overigens niet wil zeggen dat nooit helpt.

Citaat:
Bart Klink schreef op 26-07-2005 @ 14:14 :
(waarom wordt over dat deel van het Woord Gods nooit gesproken in de kerk?)
Ik weet niet bij welke kerk jij kwam maar die verhalen zijn mij nooit onthouden. Al die achtien jaar niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten