![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
als je wil stop je gewoon ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ah, het fenomeen 'stoppen met roken'.
Het is veel te simpel om te stellen 'als je echt wilt lukt het'. Het is zelfs kwetsend voor hen die wel echt willen maar het niet kunnen omdat ze het nodig hebben. Het is een te simpel advies. Stoppen met roken is het doorbreken van de gewoonte om te roken. Dat kan zijn het sigaretje bij de koffie, het sigaretje 's avonds na het eten, het sigaretje 's morgens na het eten, het sigaretje in de pauze op school of op het werk, het sigaretje bij de bushalte, enzovoorts. Ipv te roken zul je alternatieven moeten bedenken en ervoor moeten zorgen dat je er zo weinig mogelijk aan herinnert wordt. Wat veel mensen vergeten is dat iedere roker, bewust of onbewust, nuttig of nutteloos zijn/haar dopamine-niveau reguleert. Of dacht je soms dat mensen voor de gein 2 - 5 EUR per dag over de balk gooien? Van dat gebrek aan regulatie gaat iedere ex-roker de effecten merken nadat hij/zij is gestopt. Of die dopamine-regulatie noodzakelijk is voor je wel en wee (je dagelijkse functioneren) is een interessante kwestie. Persoonlijk zou ik stellen: waarschijnlijk wel; anders zou je niet roken. Je zou allereerst cold turkey kunnen proberen. Stop vlak voor het slapen gaan. De eerste 2 dagen zijn het moeilijkst. Je hartslag wordt normaal, je bloeddruk gaat omlaag, je smaak en reuk wordt verbetert. Door te roken hou je je dopamine niveau op peil (omhoog). Je dopamine niveau zal dus omlaag gaan wanneer je stopt met roken. Zorg -zeker in het begin- dat je niet in stressvolle situaties terecht komt. Na 2 weken zijn alle lichamelijke effecten voorbij muv je lichamelijke gezondhond; dat heeft tijd nodig voor herstel. Wat je dan alleen nog tegenkomt is de 'gebruiken' die je moet doorbreken. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat je niet meer met de roker-gang meegaat in de pauze op school/werk en daar zul je dus maatregelen tegen moeten nemen. Bijvoorbeeld nieuwe contacten zoeken met niet-rokers. Maar aangezien je al met patches hebt gewerkt zal dit je niet zo aanspreken. Mensen die lijden aan psychische stoornissen (Schizofrenie, AD(H)D, OCD, Bolumia, Anorexia, enz) gebruiken soms het anti-depressiva Wellbutrin (Bupropion). Dit is een ander medicijn dan SSRIs (Prozac, Seroxat, Zoloft en de hele handel) maar de werking is enigzins vergelijkbaar: het is een dopamine reuptake inhibitor ipv een serotonine reuptake inhibitor. Burpropion wordt onder de naam Zyban (Bupropion) in een minder sterke variant verkocht voor hulp bij stoppen met roken. Zoiets is het overwegen waard wanneer je A) echt wilt stoppen B) andere methodes niet hebben gewerkt maar vergeet niet wat ik hier boven heb geschreven. Het kan goed zijn dat jij, zonder dat je weet, jezelf reguleert ivm een psychische stoornis. Dat is geen schande er lopen in Nederland duizenden mensen rond met psychische stoornissen zonder dat te weten. Raadpleeg daarom een arts. Het nadeel van Zyban is dat het niet vergoed wordt en vrij prijzig is (rond de 40 EUR voor 30 tabletten). Wil je echt stoppen en heeft al het vorige gefaald en heb je geen last van een psychische stoornis of dopamine-gebrek dan is Zyban een goede manier om te stoppen wanneer je in die periode dat je Zyban gebruikt ook actief werkt aan het doorbreken van de roker-tradities. Heb je wel een psychische stoornis dan heb je grote kans dat nadat je gestopt bent met Zyban daar de effecten van gaat merken, deze dermate vervelend vindt, dat je of weer begint met roken of naar een arts gaat voor verder onderzoek. Ik hoop dat je in dat geval voor het laatste gaat. ![]() Als je ook blowt: koop geen voorgedraaide meer. Koop van het geld dat je overhoud van het roken een pijpje, bong of waterpijp of stop ook met blowen. Hoe langer je bent gestopt met roken hoe vervelender nicotine in een joint (of wat dan ook) voor je zal zijn.
||
Citaat:
Voor de rest moet je het als een uitdaging zien. Jij bent gediciplineerder dan al die mensen die het niet lukt. Daar krijg je zelfvertrouwen van.
||
Citaat:
Denk van te voren na over je nieuwe omgevingen en je aanpassingen op je levensstijl. Vermijdt iig rokers ed. en wanneer je niet echt wilt stoppen of nog steeds op de 'proberen met stoppen' tour zit zal de geestelijke verslaving het lastigst zijn. Ook wanneer je van jezelf -zonder roken- een dopamine-tekort hebt zal dit lastig zijn. Indien je pogingen tot stoppen serieus zijn en ze mislukken telkens is het goed mogelijk dat je aan een dopamine-tekort lijdt. Het is in dat geval des te verstandiger om een arts in te schakelen alvorens je weer een poging waagt. Wanneer je stopt met roken (met name bij cold turkey) helpt veel water drinken overigens ook. Elke keer wanneer je honger of dorst hebt doe je ipv een sigaret opsteken of iets eten water drinken. Hierdoor kom je niet aan. Wanneer je je zwak voelt, zorg dan dat je vocht + kalium binnenkrijgt. Bijv aardbeien, bepaalde zouten, bepaalde sportdrinks, bepaald mineraalwater bevatten kalium. Jezelf waarderen omdat je gestopt bent (voorbeeld hierboven aangegeven) is ook mogelijk een push. Denk met name terug aan je prestatie wanneer je in de verleiding komt en realiseer je dat wanneer je 1 sigaret rookt -al is het maar een trekje- de kans zeer groot is dat je weer opnieuw moet beginnen omdat je weer terug valt in het oude patroon ook al geloof je dat dat niet (direct) gebeurd. Doe dat dus niet. Afbouwen geloof ik niet zozeer in hoewel een vriendin van me een jaar lang haar rook-verslaving had afgebouwd tot steeds ongeveer 8 x 1/4 non-filter (!) sigaret per dag om haar ADHD te reguleren. Tegenwoordig gebruikt ze -succesvol- Wellbutrin. Tenslotte, het lezen van een boek over roken is inderdaad een goede aanrader. Wanneer je begrijpt wat er met je lichaam en hersennen gebeurd door te roken of te stoppen met roken kun je daar bewuster op inspelen. ![]()
|
en dat van die zuigtabletten is natuurlijk logisch dat het goed helpt. Je bent misschien wel van het roken af, maar niet van je nicotineverslaving... En dat is nou juist waar het om gaat.
nog een ding; als je dat boek hebt gelezen ga je eerder rokers opzoeken dan ze vermijden, zodat je met medelijden naar ze kunt kijken ![]()
||
Citaat:
|
hmm dat betwijfel ik.. ik ken wel een paar mensen die geprobeerd hebben te stoppen met nicotine pleisters, maar zo gauw ze door hun pleisters heen zijn snakken ze weer naar een sigaret en vallen terug in het roken.
misschien dat je, als je het lange tijd gebruikt, gewend raakt aan bepaalde situaties zonder roken, die je je eerder zo nog niet voor kon stellen. En dat dat het uiteindelijke stoppen makkelijker maakt. laat het maar weten als het zover is ![]()
|
![]() |
stoppen op wilskracht, proberen niet in de verleiding te komen, proberen een beetje bij plaatsten weg te blijven waar je normaal gesproken gewent was een peukje op te steken, heb het geluk dat ik thuis nooit rook anders zou ik er ook een stuk meer moeite mee hebben.
Ben trouwens vrij plotseling gestopt van de 1 op de andere dag, rook nu al een tijdje niet meer en nog nergens last van. Ben gestopt omdat ik flink geschrokken ben toen er lang terug een meisje hier zomaar is overleden en heeft me toch wel aan het denken gezet aangezien ze niet veel ouder als mij was... Stom eigelijk dat je eerst geconfronteerd moet worden voordat je 't inziet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vriendin van mij probeert ook te stoppen met roken, ze rookt al 3 dagen niet meer, ik heb gezegd dat ik haar een week geef voor ze weer gaat roken. Ze heeft het namelijk al zo vaak geprobeerd.
Nougoed, om je niet teveel te demotiveren wens ik je veel succes. Gewoon opperste wilskracht is altijd nog het beste. Succes ermee! |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Mijn vader is van de ene op de andere dag gestopt (rookte al vanaf zn jeugd) toen een vriend van hem overleed aan longkanker (en altijd gerookt had).
Hij had al verscheidene pogingen gedaan die niet werkten, nu is hij er sinds die poging al 7 jaar vanaf.
|
Ik heb beloofd aan mijn vrienden dat ik zou stoppen als Kim Clijsters de US opene zou winnen! Daat heeft ze gedaan en ben nu al 2 dagen nicotine vrij
![]() Een andere zei weer dat het me niet zou lukken, maar dat is een eikel (geworden) ![]()
|
![]() |
ben nu 9 dagen rookvrij en heb nog steeds niet de behoefte gehad op eentje op te steken eigelijk.
Heb een deal gesloten met een vriendin, we stoppen beide en de gene die als eerste begint moet de ander een fles Malibu geven. En als 1 van ons beide het echt even moeilijk heeft bellen we elkaar.. werd laatst dus al gebeld om 1 uur 's nachts ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben gestopt, in de zin van; eerst rookte ik per week een pakje shag en tijdens het uitgaan een halve, en nu hou ik het op 1-2 sigaretten per week bij het uitgaan. Hoe?
Ik sprak met mezelf af: woensdag stop ik (en dan had ik dus nog een week te roken..) en woensdag ben ik ook gestopt. Als je echt impulsief a la minute stopt, dat werkt niet, dan ben je er teveel mee bezig.
||
![]() |
Citaat:
Ik probeer gewoon verleidelijke situaties te vermijden.... |
![]() |
|
Zelf heb ik nooit gerookt, maar mijn vader wel.
Wat bij hem hielp, was dat hij het écht zelf wilde. Je kunt alles, als je het zelf maar wilt. Wij hebben hem gesmeekt om te stoppen, wij als kinderen, omdat we niet op vroege leeftijd onze vader kwijt wilden raken. Dat heeft geholpen, hij kreeg ineens de wilskracht om te stoppen en heeft het aan één stuk door volgehouden. Is het dan zo dat hij echt een goede wilskracht heeft? Ik denk het niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
kost tyfus veel geld en...... naja de rest weet je zelf ook wel ![]() Sommige mensen zeggen wel: "Ik stop als ik last krijg van mijn gezondheid." Hoe dom is dat, want dan ben je al te laat! |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als je stopt met roken, heb je alleen de neiging om meer te snoepen, daardoor kan je aankomen. Je moet dus gewoon zorgen dat je niet meer snoept! (Veel stoppers gaan als een gek lolly's eten bijvoorbeeld, ja, logisch dat je aankomt). Ennehm volgens mij ben jij hartstikke slank, dus die eventuele 2 kilo kan je makkelijk hebben, dat weet je zelf ook wel ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
stoppen met roken something.. | 23 | 24-02-2011 10:52 | |
Lichaam & Gezondheid |
gestopt met roken- steun topic Verwijderd | 22 | 06-12-2005 17:22 | |
Lichaam & Gezondheid |
Stoppen met roken Nona | 28 | 07-02-2005 18:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europeanen: liever geen seks dan stoppen met roken Gatara | 14 | 11-12-2002 11:57 | |
Lichaam & Gezondheid |
** Het Grote Stoppen-Met-Roken Topic ** Lindatje | 17 | 04-11-2002 18:11 | |
Lichaam & Gezondheid |
Stoppen met roken...kijk ff... stefanietje | 13 | 21-12-2001 23:08 |