Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2005, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een poos terug alweer heb ik een medisch onderzoek gehad aan de universiteit. Hier bleek dat mijn tetanusvaccin bijna verlopen was omdat ik het tien jaar geleden voor het laatst gehad had. Ik heb toen een nieuwe gekregen. Van tetanus wist ik dat ie maar tien jaar meegaat maar hoe zit dat met de rest? Weet iemand misschien een site of een andere bron (of uit eigen ervaring) hoelang andere vaccins werkzaam zijn?
Oud 04-08-2005, 20:58
Cookie
Cookie is offline
Goeie vraag.
Oud 04-08-2005, 21:51
Baz
Baz is offline
Ik denk dat je dat wel kunt vinden op www.infectieziekten.info
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 23:28
rare kwast
rare kwast is offline
van hepatitis b weet ik dat ze na 3 vaccinaties gaan kijken hoe die aangeslagen is en dan je dan te horen krijgt hoe lang je beschermd bent
niet, minder dan 5 jaar, tot 10 jaar en levenslang ofzo
Oud 05-08-2005, 10:13
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 05-08-2005 @ 00:28 :
van hepatitis b weet ik dat ze na 3 vaccinaties gaan kijken hoe die aangeslagen is en dan je dan te horen krijgt hoe lang je beschermd bent
niet, minder dan 5 jaar, tot 10 jaar en levenslang ofzo
Ja en ik ben na 6 (!!) vaccinaties nog steeds niet beschermd ... ik maak geen antistoffen.

Ontopic:
Hoe lang is een vaccinatie geldig?

De geldigheid verschilt per vaccinatie:

DTP:
voor een DTP vaccinatie wordt een beschermingsduur van 10 jaar of 15 jaar aangehouden. Voorwaarde is wel dat u ooit in uw leven een serie van 3 vaccinaties tegen DTP hebt gehad. Wanneer de DTP vaccinatie langer dan 10 of 15 jaar geleden heeft plaatsgevonden, moet u, afhankelijk van uw reisbestemming, een herhalingsvaccinatie halen.

Tyfus:
vaccinaties tegen tyfusbesmetting zijn 3 jaar geldig.
Gele koorts: de geldigheidsduur van de vaccinatie is 10 jaar.

Hepatitis A: het vaccin, waarbij uw lichaam zelf antistoffen aanmaakt, is 15 jaar geldig.

Hepatitis B: voor volledige bescherming is een aantal vaccinaties nodig. Als u voldoende antistoffen heef, bent u levenslang beschermd. De hoeveelheid antistoffen wordt door middel van bloedafname bepaald.

Meningitis: de geldigheidsduur van deze vaccinatie is 3 jaar. Als u deze vaccinatie nodig heeft voor een pelgrimstocht naar Mekka, dan dient u zich na 2 jaar al opnieuw te laten vaccineren. De autoriteiten stellen dit verplicht.

Rabiës: de geldigheidsduur van deze vaccinatie is 2 jaar. Voor deze ziekte heeft u 3 vaccinaties nodig voordat er bescherming optreedt. Komt u tijdens de geldigheidsduur van de vaccinatie in aanraking met rabiës, dan hebt u opnieuw een vaccinatie nodig.

Japanse encephalitis: deze vaccinatie wordt aanbevolen indien u langer dan 6 maanden verblijft in een met deze ziekte besmet gebied of indien u (beroepshalve) hoge risico’s loopt.

bron

Ik weet verder niet welke vaccinaties je nog meer wil weten, maar mss zou je zelf even kunnen googelen...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 10:33
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 05-08-2005 @ 11:13 :
[B]Ja en ik ben na 6 (!!) vaccinaties nog steeds niet beschermd ... ik maak geen antistoffen.
damn...das echt niet leuk ik ben levenslang
Oud 05-08-2005, 10:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-08-2005 @ 21:56 :
Een poos terug alweer heb ik een medisch onderzoek gehad aan de universiteit. Hier bleek dat mijn tetanusvaccin bijna verlopen was omdat ik het tien jaar geleden voor het laatst gehad had. Ik heb toen een nieuwe gekregen. Van tetanus wist ik dat ie maar tien jaar meegaat maar hoe zit dat met de rest? Weet iemand misschien een site of een andere bron (of uit eigen ervaring) hoelang andere vaccins werkzaam zijn?
met tetanus is het toch zo dat je eerst een vaccin voor 1 jaar krijgt en daarna een vervolgprik, waardoor je weer 10 jaar beschermd bent?
Oud 05-08-2005, 10:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-08-2005 @ 11:41 :
met tetanus is het toch zo dat je eerst een vaccin voor 1 jaar krijgt en daarna een vervolgprik, waardoor je weer 10 jaar beschermd bent?
Dat is volgens mij alleen als ie al verlopen is. Als je klein bent krijg je ook zo'n reeks van vier prikken ofzo. Als je die niet laat verlopen dan kan je er volgens mij een krijgen waardoor je weer tien jaar beschermt bent. Als je die wel laat verlopen dan krijg je er eerst twee, een met antistoffen, een met het vaccin zelf en dan na een maand nog een en dan na een half jaar nog een dacht ik. En daarna ben je dan ook weer tien jaar beschermt.
Oud 05-08-2005, 18:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-08-2005 @ 11:45 :
Dat is volgens mij alleen als ie al verlopen is. Als je klein bent krijg je ook zo'n reeks van vier prikken ofzo. Als je die niet laat verlopen dan kan je er volgens mij een krijgen waardoor je weer tien jaar beschermt bent. Als je die wel laat verlopen dan krijg je er eerst twee, een met antistoffen, een met het vaccin zelf en dan na een maand nog een en dan na een half jaar nog een dacht ik. En daarna ben je dan ook weer tien jaar beschermt.
maar dan vind ik het toch raar: ik heb 2 jaar terug de tetanusprik gehaald met meteen de vervolgprik erachteraan, zodat ie niet een jaar, maar 10 jaar geldig zou zijn. Nu lijkt het me dat jij die prik rond dezelfde tijd hebt gehad als ik (aangezien je even oud bent). Hoe kan het dan dat het bij jou voldoende is om maar 1 prik te krijgen, terwijl jij 2 jaar later bent dan ik met het halen van dat vaccin?
Of heb jij hem buiten de standaard vaccinaties om, nog een keer gehad toen je klein was?
Oud 05-08-2005, 20:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-08-2005 @ 19:02 :
maar dan vind ik het toch raar: ik heb 2 jaar terug de tetanusprik gehaald met meteen de vervolgprik erachteraan, zodat ie niet een jaar, maar 10 jaar geldig zou zijn. Nu lijkt het me dat jij die prik rond dezelfde tijd hebt gehad als ik (aangezien je even oud bent). Hoe kan het dan dat het bij jou voldoende is om maar 1 prik te krijgen, terwijl jij 2 jaar later bent dan ik met het halen van dat vaccin?
Of heb jij hem buiten de standaard vaccinaties om, nog een keer gehad toen je klein was?
Hmm, dat is wel vreemd ja. Ik heb hem na mijn 9e niet meer gehad (dus alleen in het landelijk vaccinatieprogramma). Is er misschien iemand die hier meer over weet. Ik weet niet beter dan als ie niet verlopen is dat het genoeg is om er maar eentje te krijgen. Dat ging niet alleen bij mij zo maar ook bij al mijn studiegenoten en ook bij een huisgenoot van me.
Oud 05-08-2005, 20:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nog een vraagje: Als alle andere onderdelen van de DKTP ook maar tien jaar geldig zijn, waarom heb ik dan alleen tetanus overnieuw gekregen en niet de rest? Volgens mij heb ik wel een combiprik gehad maar wel maar een met twee componenten erin (tetanus en nog iets, maar niet alles). Heb je de rest niet meer nodig ofzo, ben je daar overheen gegroeid of hoe zit dat?

Regels voor berichten