Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 22-07-2005 @ 10:32 :
Ik heb ook nooit beweert dat 't hetzelfde is. Ik beweer wel dat iemand met weinig levenservaring niet zo intelligent kan worden als iemand met veel levenservaring en dat er dus een direct verband bestaat.
Ik vind dit behoorlijk kort door de bocht. Iemand die weinig levenservaring heeft kan wel degelijk een aangeboren handigheid hebben in logisch redeneren en analytisch nadenken. Zo iemand zal ook minder feitelijke informatie (zo je wilt levenservaring) nodig hebben om daar bepaalde lessen uit te trekken. Anders gezegd, zo iemand verwerkt informatie efficiënter en hoeft dus minder vaak op z'n bek te gaan om te begrijpen waar hij fout zat.

Dus naar mijn idee is levenservaring niet eens echt een voorwaarde voor intelligentie, wel voor algemene ontwikkeling, maar er zijn zeker vormen van intelligentie die geen levenservaring vereisen of waarbij je met minder levenservaring kunt volstaan. Ook overigens is het dan nog geen direct verband, maar meer een conditio sine qua non.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 15:25
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
Ik ga eigenlijk alleen om met intelligente mensen. Wat is intelligent?

* Normaal kunnen praten / schrijven.
* Blijk geven van enige wereldkennis (wie is de premier van Engeland?).
* Enige emotionele vaardigheden hebben.
* Zelfverantwoordelijkheid.

Mijn MSN-gesprekken zijn meestal toch wel redelijk serieus en met mensen die ik beschouw als mensen van niveau. Van sommigen weet ik zeker dat ze te intelligent zijn voor hun opleidingsniveau. Iedereen die ik regelmatig spreek heeft een zeker niveau van intelligentie, volwassenheid.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Dror Yikra schreef op 24-07-2005 @ 16:25 :
Ik ga eigenlijk alleen om met intelligente mensen. Wat is intelligent?

* Normaal kunnen praten / schrijven.
* Blijk geven van enige wereldkennis (wie is de premier van Engeland?).
* Enige emotionele vaardigheden hebben.
* Zelfverantwoordelijkheid.
Vind je dat intelligent? Ik vind dat eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend, zodat mensen die daar niet aan voldoen automatisch gekwalificeerd worden als dom.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:56
DvoorA
DvoorA is offline
Ik vind mezelf slim, niet zozeer omdat ik goed kan leren en een goed geheugen heb, maar meer omdat ik me altijd goed uit moeilijke situaties weet te redden. Maar dat heeft dan ook met EQ te maken, weten hoe je met mensen kunt omgaan enzo. Ik denk verder dat cijfers niet zoveel over je intelligentie zeggen maar wel veel over je inzet en doorzettingsvermogen. Soms onderschat ik mezelf, dan denk ik dat ik iets niet kan of tegen een probleem oploop maar dan weet ik mezelf er toch weer uit te redden. Ik vind anderen ook vaak slim, maar ik vind weinig mensen intelligent. Wat ik het meest bewonder en wat ik heel erg graag zelf zou willen hebben is de "odysseus-slimheid"
Oud 26-07-2005, 18:21
Summerlover
Summerlover is offline
Ik denk dat iedereen z'n sterke en zwakke punten heeft op dat gebied, maar ik vind over het algemeen iemand slim als iemand de eigenschappen bezit die hier ook al eerder genoemd zijn zoals het normaal praten, grammaticaal gezien goede zinnen gebruiken en vooral een beetje weet wat zich afspeelt in de wereld.

Vind het persoonlijk intelligenter overkomen als iemand weet wat er in de wereld speelt dan als iemand mij uit het hoofd spontaan de tafel van 489 kan vertellen.

Of ik mezelf intelligent vind? Vind dat moeilijk om in te schatten van jezelf. Waar moet je je mee vergelijken? Wat is gemiddeld? Mensen schatten me vaak ouder (wat ik dan maar als een compliment opvat in dit geval) maar zegt dat iets?

Nogmaals; iedereen heeft volgens mij sterke en zwakke punten op dat gebied (wat hierboven ook al staat over je EQ) en het zou voor veel mensen al schelen als ze het Breezah-gedoe eens even achterwegen lieten en de extra tijd die je daarmee bespaart eens steken in het lezen van de krant of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd op 27-07-2005 om 08:50.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 21:40
annetjuh
annetjuh is offline
ik vind mijzelf op zich wel slim. dat komt meer omdat mijn broertje zwakbegaafd/geestelijk gehandicapt is en vind ik het wel iets bijzonders dat ik gewoon havo heb afgemaakt zonder problemen en nu op het HBO zit.

ik onderschat mij vaak wel en als ik dan bv op school iets zeg wat klopt en weinig mensen weten of waarvan ze verbaasd zijn dat ik het weet, heb ik wel zoiets van. zie je wel zo dom ben ik nog helemaal niet
Oud 26-07-2005, 21:44
Lorelei
Lorelei is offline
Ach, ik weet dat ik niet dom ben en ik weet dat ik nog veel te leren heb. Dat lijkt me prima. Hoe slim of niet-slim ik nou werkelijk ben, maakt erg weinig uit.
Oud 26-07-2005, 22:04
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Doe hbo, dus dom zal ik wel niet zijn. Maar de tentamens gaan ook weer niet vanzelf, dus overdreven slim ben ik ook niet
Oud 26-07-2005, 22:30
Eurynome
Eurynome is offline
Ik denk dat je mensen slim vindt als ze slimmer zijn dan je en dom vindt als je ze minder slim vindt dan jezelf. Je vergelijkt iedereen op die manier met jezelf. Het heeft dus wellicht meer met je zelfbeeld te maken dan met de persoon die je slim/dom vindt... of vinden jullie van niet?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 12:31
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Eurynome schreef op 26-07-2005 @ 23:30 :
Ik denk dat je mensen slim vindt als ze slimmer zijn dan je en dom vindt als je ze minder slim vindt dan jezelf. Je vergelijkt iedereen op die manier met jezelf. Het heeft dus wellicht meer met je zelfbeeld te maken dan met de persoon die je slim/dom vindt... of vinden jullie van niet?
Hmnee, ik ken genoeg mensen die minder slim zijn die ik toch als slim ervaar. Andersom zal het vast wel zo zijn.. als mensen slimmer zijn dan ik, zal ik ze vast ook wel als slim ervaren. Maar dan krijg je de vraag: wanneer zie je iemand als slim(mer)? Ik zie iemand die een hogere opleiding doet bijv. niet meteen als slimmer (en iemand die een lagere opleiding doet niet meteen als dommer for that matter). Ik denk dat dat deels subjectief is. Niet alleen afhankelijk van je opleidingsniveau, maar ook van de punten waar je naar kijkt in je oordeel over het wel of niet slim zijn van de ander.
Oud 03-08-2005, 23:21
botervleug
botervleug is offline
slimheid schijnt voor een groot deel gelinkt te zijn aan taalvaardigheid. hoe meer woorden je kent om te beschrijven, definieren en nuanceren wat je bedoeld, hoe slimmer je over komt.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:21
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
botervleug schreef op 04-08-2005 @ 00:21 :
slimheid schijnt voor een groot deel gelinkt te zijn aan taalvaardigheid. hoe meer woorden je kent om te beschrijven, definieren en nuanceren wat je bedoeld, hoe slimmer je over komt.
Ja, dat kan wel kloppen. Hoe slimmer je overkomt, maar niet hoe slim je werkelijk bent. Het gaat dan alleen nog maar om het "taalgedeelte". Als iemand goed in taal is, is de kans groter dat hij ook in andere dingen goed is. Dat komt, omdat dit gedeelte verbonden is met andere gedeeltes. Maar dat hoeft niet. Iemand kan goed in taal zijn en slecht in andere dingen en omgekeerd. Als iemand heel goed in taal is, is iemand vaak slim, maar lang niet altijd. En als iemand slecht in taal is, is iemand vaak niet zo slim, maar ook lang niet altijd.

Eigenlijk zegt het dus niet zo veel als je goed in taal bent. Tenzij je heeeeeeeel goed in taal bent, want dan kan je problemen heel goed in woorden oplossen (beredeneren), vind ik.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:25
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-07-2005 @ 01:46 :

Veel mensen in mijn omgeving vind ik 'minder slim' om het zo maar eens te zeggen. Kijkende naar mijn familie bijv. zie ik alleen maar überlage opleidingen, tenenkrommend slecht taalgebruik en ondoordachte, met vooroordelen en onwetendheid doorspekte uitspraken. En dan ook nog doen of ze overal verstand van hebben.

Dat komt me echt heel erg bekend voor. En daar kan ik me zwaar aan irriteren.
Oud 04-08-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Judy2 schreef op 04-08-2005 @ 18:21 :
Als iemand goed in taal is, is de kans groter dat hij ook in andere dingen goed is.
Dat kan, maar dat hoeft zeker niet. Er zijn genoeg mensen waarbij de verbaal-linguïstische intelligentie (veel) hoger is dan de intelligentie op andere gebieden. En omgekeerd. (Wat je dus zelf ook al min of meer zegt.)

Het is maar net wat je precies onder 'slim' verstaat hoe je dit ziet... Ik vind of iemand slim of niet slim is of overkomt lang niet alleen liggen aan over wat voor theoretische kennis iemand beschikt...iemand die over veel theoretische kennis beschikt, maar anderen alleen maar kan beledigen, zichzelf boven anderen zet, enz. vind ik dom (of 'niet slim'), iemand die over misschien wat minder theoretische kennis beschikt, maar sociaal is, enz. vind ik niet dom.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:43
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 18:29 :
Dat kan, maar dat hoeft zeker niet. Er zijn genoeg mensen waarbij de verbaal-linguïstische intelligentie (veel) hoger is dan de intelligentie op andere gebieden. En omgekeerd. (Wat je dus zelf ook al min of meer zegt.)
zoals ik dus inderdaad al zei.

Zo heb ik zelf dat ik verbaal-linguistisch niet slim ben. Terwijl ik met andere gebieden veel beter ben.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:03
Stefanie
Stefanie is offline
Voorbeeldje: ik heb een vriendje gehad die deed gymnasium. Was heel goed in álle vakken. Hij haalde voor alles een acht of hoger. Hele normale jongen in het dagelijks leven, maar zodra het aankwam op problemen of moeilijke situaties wist hij zich geen raad. Hij kon ook niet over problemen praten en was sociaal wat 'dommer' dan andere mensen in mijn omgeving.

Is hij dan slim of dom? Ik heb liever iemand die vbo heeft gedaan en sociaal wel wat vaardigheden heeft dan een studiepikkie die op sociaal niveau aan de grond zit.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:06
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 04-08-2005 @ 20:03 :
Voorbeeldje: ik heb een vriendje gehad die deed gymnasium. Was heel goed in álle vakken. Hij haalde voor alles een acht of hoger. Hele normale jongen in het dagelijks leven, maar zodra het aankwam op problemen of moeilijke situaties wist hij zich geen raad. Hij kon ook niet over problemen praten en was sociaal wat 'dommer' dan andere mensen in mijn omgeving.

Is hij dan slim of dom? Ik heb liever iemand die vbo heeft gedaan en sociaal wel wat vaardigheden heeft dan een studiepikkie die op sociaal niveau aan de grond zit.
,want dat heb je haast 24 uur per dag nodig.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:07
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 04-08-2005 @ 20:06 :
,want dat heb je haast 24 uur per dag nodig.
"nodig", mee in aanraking bedoel ik dan.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:09
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 04-08-2005 @ 20:07 :
"nodig", mee in aanraking bedoel ik dan.
Licht ns toe? Ik snap je niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:19
Judy2
Judy2 is offline
Dat je haast 24 uur per dag met andere mensen in aanraking bent: hetzij met je gezin, op het werk, op school, via een brief, via de computer, met je liefje etc etc.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:37
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Of ik mezelf slim vindt. Hmm, op school had ik nooit echt moeite en ik heb van mezelf ook wel het gevoel dat ik slim ben. Maar als ik mezelf dan dingen probeer te leren zoals PHP(een computertaal) en een online spelletje speel(een strategie spel) en ik vergelijke me met andere begin ik wel te twijfelen. Maar mssn ben ik gewoon arrogant
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 00:09
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik weet niet of ik slim ben. Ik heb in elk geval een slecht geheugen, vergeet gemakkelijk allerhande zaken. Bij momenten lukt het me ook amper om uit mijn eigen woorden te geraken.

Maar langs de andere kant denk ik dat ik toch ook wel door de Shitonya-test geraak. Logica is sowieso mijn sterkste kant. En door logisch na te gaan denken, is het vaak een fluitje van een cent om ergens inzicht te krijgen.
Oplossingen bedenken voor allerhande problemen is vaak een kwestie van flexibel kunnen denken. Je inleven in het probleem. Een probleem voor zover nodig analyseren, en niet bang zijn om achteraf op je bek te gaan.
Theorie toepassen in de praktijk... dat hangt van de theorie af, en gaat me beter af dan de praktijk te vertalen naar allerlei theorietjes.

In theorie heb ik in mijn achterkamer alles liggen om een wasmachine aan te sluiten. In de praktijk is de hele kamer nat, zodra ik de kraan opendraai. Ofwel heb ik dus iets over het hoofd gezien, en ben ik minder slim dan ik graag wil geloven. Ofwel ben ik toch superslim in combinatie met 2 linkerhanden.

zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:45
one.
one. is offline
Onder slim versta ik meer een soort van leepheid. Ik vind mensen die alles gedaan kunnen krijgen slim. Mensen die snel de logica van iets inzien vind ik slim. Intelligentie bepaal ik puur op IQ, iemand die op het (V)WO heeft vrijwel altijd een hoger IQ dan iemand op het MBO en is dus intelligenter. Ik denk dat slimheid een onderdeel van intelligentie is.
Oud 05-08-2005, 20:57
fractuur
fractuur is offline
Lastig om daar een verhaal van te maken, ik zet de punten waarop ik iemands slimheid beoordeel even onder elkaar:

- redenatievermogen en het vermogen te analyseren
- zijn/haar handelen in sommige situaties (toen mijn tijdelijke baas niet wist hoe de kluis afgesloten moest worden, was dat een fout in de inlichting van de manager. Maar hoe iemand op zo'n moment handelt zegt ook wel over zijn intelligentie: hij volgde tot twee keer toe de gebruiksaanwijzing "hoe zomer/wintertijd in te stellen?" Dat kan dus anders )
- redelijk sociaal ontwikkeld zijn
- algemene ontwikkeling tot een bepaald niveau
- in spraak juiste zinnen kunnen bouwen (schrijven is weer iets anders)

En hoge cijfers dus (absoluut) niet. Hooguit zijn die leerlingen slim met hun toekomst bezig, maar daar blijft het ook wel bij. Ik ken meer voorbeelden van mensen die zich in hun schooltijd hebben opgesloten op hun kamers en daarmee hoge cijfers haalden, dan van (zeer) slimme mensen die er weinig voor hoefden te doen.
Oud 06-08-2005, 16:06
brinta
brinta is offline
Interessant topic!

Mijn definitie van slim verandert heel vaak. De ene keer vind ik iemand die rustig afwacht en niet gelijk iets roept slim, de andere keer zeg ik: die persoon durft niet deel te nemen omdat hij te dom is (zwart-wit gesteld).
Ik kan in mijn omgeving niet echt een duidelijk onderscheid maken tussen 'slimme'en 'domme' mensen. Ik ken mensen die bijna niet kunnen lezen maar sociaal veel begaafder zijn dan ik.
Ik ken mensen die hoog opgeleid zijn, sociaal begaafd maar plots bij verrassing ontzettend bot.
Ik vind mijn partner slim omdat hij mij soms eerder doorziet dan ik.
Er is voor mij eerder zoiets als slimme en domme handelingen ipv slimme en domme mensen.
ik speur altijd uitvoerig naar iemands slimheden als ik een 'dom' persoon tegenkom, ik ben wat dat betreft overdreven links
Ik denk eigenlijk nooit dat iemand dom is, ik denk altijd: hij zal wel zijn redenen hebben voor zo'n antwoord...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:11
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
brinta schreef op 06-08-2005 @ 17:06 :
Interessant topic!

Mijn definitie van slim verandert heel vaak. De ene keer vind ik iemand die rustig afwacht en niet gelijk iets roept slim, de andere keer zeg ik: die persoon durft niet deel te nemen omdat hij te dom is (zwart-wit gesteld).
Ik kan in mijn omgeving niet echt een duidelijk onderscheid maken tussen 'slimme'en 'domme' mensen. Ik ken mensen die bijna niet kunnen lezen maar sociaal veel begaafder zijn dan ik.
Ik ken mensen die hoog opgeleid zijn, sociaal begaafd maar plots bij verrassing ontzettend bot.
Ik vind mijn partner slim omdat hij mij soms eerder doorziet dan ik.
Er is voor mij eerder zoiets als slimme en domme handelingen ipv slimme en domme mensen.
ik speur altijd uitvoerig naar iemands slimheden als ik een 'dom' persoon tegenkom, ik ben wat dat betreft overdreven links
Ik denk eigenlijk nooit dat iemand dom is, ik denk altijd: hij zal wel zijn redenen hebben voor zo'n antwoord...
Mensen met zo'n doorzicht zijn slim :-)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:13
Briseïs
Briseïs is offline
Hoi ik vind mezelf intelligenter dan de meeste achterlijke boeren in de wereld maar niet echt heel bijzonder.
Oud 07-08-2005, 00:53
ssjpan
ssjpan is offline
Ik vind me zelf soms wel slimmer dan andere mensen. Maar niet echt bovenmatig slim.. Mensen vinden me wel eens slim omdat ik havo heb gedaan en nu vwo ga doen, maar hier op dit forum doet bijna iedereen dat lijkt het, dus hier voel ik me niet echt slim..

Ik vind mensen vaak dom overkomen als je dan en als en jij en jou verkeerd gebruiken of dingen die algemeen bekend zijn niet weten.
Ook vind ik mensen soms dom overkomen als ze heel bekrompen zijn en veel dingen raar en stom vinden wat andere mensen graag doen.
Oud 07-08-2005, 12:12
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik vind mezelf aardig slim, niet super ofzo. Want ik verzin vaak goede oplossingen en doe mn best voor dingen. En ook over mijn cijfers mag ik ook absoluut niet klagen. Mensen vinden mij slim omdat ik vaak moeilijke woorden gebruik. Maar dat doe ik eigenlijk van kleins af aan al. Ook heb ik een goed geheugen.

Ik vind mensen slim als ze hun best doen. Mensen die moeilijk kunnen leren en ze doen hun best, dan vind ik die mensen slim.
Maar mensen die heel goed kunnen leren en zonder te leren nog goede cijfers halen, die mensen die moeilijker kunnen leren kleineren die vind ik echt absoluut niet slim.
Oud 16-08-2005, 19:51
Verwijderd
Mijn iq is niet bijster hoog. Dat weet ik omdat ik een psychologisch onderzoek heb gehad, en het past ook bij m'n opleiding (MBO). Verder heb ik totaal geen ruimtelijk inzicht, en wordt het een chaos in m'n hoofd als ik figuurtjes in elkaar moet zetten. Het lukt me gewoon niet. In dat opzicht zou je me wel 'dom' kunnen noemen.
Maar ik hoor van een aantal mensen (o.a) docenten en therapeuten dat ik best een wijs meisje ben. Maar dat heeft weer met levenservaring te maken. En door mijn opvoeding en omgeving ben ik (volgens mij) best algemeen ontwikkeld.

Maar of dat slim is? Neuj, ik denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 20:21
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Slim opgemerkt
Oud 16-08-2005, 22:57
Woudschim
Woudschim is offline
nu zijn er natuurlijk veel verschillende vormen van intelligentie.

je kunt een goed probleemoplossend vermogen hebben.
een goed ruimtelijk inzicht hebben.
of snel kunnen leren.
een goed geheugen hebben.
etc etc.

hoe meer van dit soort eigenschappen een persoon heeft en hoe beter ontwikkeld ze zijn, de "slimmer" dat je een persoon kunt noemen
Oud 17-08-2005, 11:55
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
The Figurehead schreef op 16-08-2005 @ 20:51 :
Mijn iq is niet bijster hoog. Dat weet ik omdat ik een psychologisch onderzoek heb gehad, en het past ook bij m'n opleiding (MBO). Verder heb ik totaal geen ruimtelijk inzicht, en wordt het een chaos in m'n hoofd als ik figuurtjes in elkaar moet zetten. Het lukt me gewoon niet. In dat opzicht zou je me wel 'dom' kunnen noemen.
Maar ik hoor van een aantal mensen (o.a) docenten en therapeuten dat ik best een wijs meisje ben. Maar dat heeft weer met levenservaring te maken. En door mijn opvoeding en omgeving ben ik (volgens mij) best algemeen ontwikkeld.

Maar of dat slim is? Neuj, ik denk het niet.
Maar, loopt het allemaal niet zo gelijk dan bij jouw allemaal ofzo?
En, wat was de naam van die test?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 17:29
coopergirl
coopergirl is offline
In het algemeen vind ik iemand intelligent overkomen indien hij/zij verbaal sterk is, argumenten goed kan weerleggen, rationeel denkt en beheerst spreekt.. (Dit zijn de kenmerken waar ik als eerst aan denk)
Oud 17-08-2005, 18:04
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Woudschim schreef op 16-08-2005 @ 23:57 :
nu zijn er natuurlijk veel verschillende vormen van intelligentie.

je kunt een goed probleemoplossend vermogen hebben.
een goed ruimtelijk inzicht hebben.
of snel kunnen leren.
een goed geheugen hebben.
etc etc.

hoe meer van dit soort eigenschappen een persoon heeft en hoe beter ontwikkeld ze zijn, de "slimmer" dat je een persoon kunt noemen
Euh, bij ons noemen ze zo iemand een intelligent persoon, geen slim persoon.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Judy2 schreef op 17-08-2005 @ 12:55 :
Maar, loopt het allemaal niet zo gelijk dan bij jouw allemaal ofzo?
En, wat was de naam van die test?
Klopt, ik heb een psychologisch onderzoek bij de psych gehad dat bestond uit 3 delen. En daar zat dus ook een IQ test bij.

En jah, het klopt. Het loopt totaal niet gelijk bij mij. Ik heb een goed geheugen, talige testjes gaan me ook goed af, maar als het op ruimtelijk inzicht en wiskundige testjes aankomt, dan raak ik helemaal de weg kwijt (en wat was ik boos op die psych, dat ik die rotdingen allemaal moest doen ). En dat laatste komt doordat ik schijnbaar een organisch cerebrale stoornis heb ofzo.. Ik zal eens vragen wat nou de precieze defenitie ervan is. Maar er schijnt dus iets niet helemaal goed in mn hersens te zitten.

Maar verder functioneer ik prima hoor
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 22:06
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 17-08-2005 @ 18:29 :
In het algemeen vind ik iemand intelligent overkomen indien hij/zij verbaal sterk is, argumenten goed kan weerleggen, rationeel denkt en beheerst spreekt.. (Dit zijn de kenmerken waar ik als eerst aan denk)
Overkomen is niet hetzelfde als slim.

Iemand kan ook toneelspelen dat hij/zij toneelspeelt om iets voor elkaar te krijgen of zich op een andere manier dommer gedragen om iets voor elkaar te krijgen. ( in enkele gevallen om een ander niet zo te kwetsen ).

Als ik naar buiten kijk zie ik heel veel prestaties. Door de verbaal sterken?

Als ik naar het functionerende beeld voor me kijk ( pc ) dan ...

Als ik naar de dokter of tandarts ga dan...

En in de politiek vind je veel verbale mensen.

Het is echt goed als je verbaal sterk bent. Ze denken heel bewust en logisch. Het is niet zomaar een papagaai ofzo...Het een volgt op het ander. Ze hebben goed oog voor details..

Conclusie: ik ben niet zo slim.

Ik ben niet verbaal sterk, argumenten weerleggen lukt me wel, maar het is niet uizonderlijk, ik denk eerder instuitief ( waarom is volgens jou rationeel beter dan instuitief? Weet je uberhaupt wel wat instuitief denken inhoud? ) dan rationeel en ik spreek ook niet zo beheerst.

Bedenk wel dat alle onderdelen die je hebt opgenoemd zo ongeveer maar onder een categorie vallen .
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 23:04
duifeltje
duifeltje is offline
Ik vind mezelf niet erg slim eigenlijk.
Ik ga naar 5 vwo maar ik maak zo vaak van die stomme fouten.

Ik zeg altijd, ik kan makkelijk leren maar dat betekent nog niet dat ik slim ben.
Mijn beste vriendin bijv. doet qua school een veel lager niveau maar ik vind haar slimmer dan mezelf, zij maakt niet zo snel van die domme fouten geloof ik en is ook sociaal "slim". Dat vind ik nog het meest belangrijk.
Oud 18-08-2005, 00:03
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Weet je uberhaupt wel wat instuitief denken inhoud?
Ik heb geen idee wat je met instuitief bedoelt.

Citaat:
...en is ook sociaal "slim". Dat vind ik nog het meest belangrijk.
Nog iets waarbij ik me niks kan voorstellen. Je bent dus slim als je sociaal slim bent. Maar wanneer ben je sociaal slim? Als veel mensen naar je opkijken? Of als je zo speelt dat je vanzelf in het middelpunt van de belangstelling komt te staan? Als veel mensen je mening belangrijk vinden? Of gewoon als je het goed kan uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:24
Roos
Roos is offline
Een vriend van mij is op zijn 16e alleen met zijn broertje naar Nederland gevlucht.

Nu (10 jaar later) spreekt hij de taal zonder enig accent, heeft Econometrie afgerond, een supergoede baan op een mooi kantoor, veel vrienden, hij heeft zijn broertje moeten opvoeden en gezorgd dat deze een opleiding en een huisje heeft kunnen vinden.

Een combinatie van zijn levenswijsheid door alles wat hij heeft meegemaakt, zijn aangeboren intelligentie en zijn doorzettingsvermogen, dat noem ik slim.
Oud 18-08-2005, 12:40
Verwijderd
Ik vind mezelf niet slim en niet dom. Okay, ik doe wel VWO (op VMBO gestart), maar mijn IQ is alleen hoog op bepaalde punten. Ik ben goed in taal, maar vraag me niet een normale verdeling te maken. Dus tja, op sommige punten ben ik wel slim, op andere punten wat minder, zoals sociale dingen enzo. dal Maar ik ben verder tevreden met wie ik ben. Ik zit op een goede opleiding en dat is wat telt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:46
Poeperd
Poeperd is offline
Heel moeilijke vraag eigenlijk als je erover na gaat denken.

Ik zit op het gymnasium, dus ik zou mezelf slim moeten vinden. Maar dat valt tegen. Op zich zit ik daar niet voor niks, maar ik heb niet zo heel veel algemene kennis. Dus aan de ene kant vind ik mezelf wel slim, maar aan de andere kant ook weer niet (dat zullen veel mensen hebben geantwoord )

Ik kan wel mensen heel slim vinden. Aan de ene kant kijk ik dan naar iemands opleiding idd. Dat helpt altijd wel, maar ook naar de dingen waar diegene zich in interesseert en wat diegene allemaal weet enzo.

Mijn vriend bijvoorbeeld vind ik heel slim. Hij doet er veel moeite voor om dingen te leren en vindt dat ook leuk. Zijn algemene kennis is ziekelijk groot en hij weet ook veel van scheikunde, natuurkunde, geschiedenis. Niet normaal wat die jongen allemaal weet. Van dat soort dingen dan. Muziek en dat soort 'tegenwoordige' dingen boeit hem niet. Maarja, hij zat ook op het gymnasium en nu op de universiteit waar hij 2 studies volgt. Archeologie en Filosofie. Ik kan het bijna niet uitleggen, maar hij weet echt alles
Reageren

Regels voor berichten