Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2005, 17:22
Verwijderd
Hoiii

ik ben dit jaar blijven zitten in atheneum 4, en heb besloten om naar havo 4 te gaan.
Was benieuwd naar andere die dit ook hebben gedaan, en hoe hun jaar was? Leuk, saai, makkelijker ..??

Ik zie beetje tegenop om in een klas met jongere lui te zitten enzo, en alles nog een keer... *zucht*

anyway..

xx Q.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2005, 17:25
El Kim
El Kim is offline
Ik ben van vwo 2 naar havo 3 gegaan, ook naar een andere school. Hoe het was: tja, de eerste school was een Dalton-school, de 2e niet. Verder was het vooral makkelijker.
Oud 06-08-2005, 17:27
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 06-08-2005 @ 18:25 :
Ik ben van vwo 2 naar havo 3 gegaan, ook naar een andere school. Hoe het was: tja, de eerste school was een Dalton-school, de 2e niet. Verder was het vooral makkelijker.
wat is een dalton-school ?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 17:30
El Kim
El Kim is offline
Dalton is zelfstandig onderwijs. Je krijgt voor elk vak een taak mee die in 1 blok afgerond moet zijn (blok duurt 3 weken). Elke dag heb je daarvoor een Daltonuur, dat is een extra uur (daarom duren alle normale lesuren 40 min. ipv 50) en dan mag je zelf bepalen waarje zit en waar je aan werkt, zolang alles maar af komt Je leert er vooral plannen en zelfstandig werken, maar dat was niet zo aan mij besteed

Meer info: http://www.dalton.nu/
Oud 06-08-2005, 17:31
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
QueenBitch schreef op 06-08-2005 @ 18:27 :
wat is een dalton-school ?
zie hier meer info over dalton onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 17:37
Crunchie
Crunchie is offline
Zonde.
En nee, dat heb ik niet gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 18:30
Verwijderd
Een vriend van mij had dat gedaan, die vond het heel erg meevallen wat betreft niveau in vergelijking met het VWO. Dat wat betreft die jongere mensen, dat scheelt natuurlijk maar een jaartje. En volgens mij, zeg als het niet zo is, blijven er in 4havo relatief veel mensen zitten, althans dat was zo bij mij op school. Er zullen in die nieuwe 4havo-klas van je best wel wat mensen zitten die dezelfde leeftijd hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 18:32
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 06-08-2005 @ 19:30 :
Een vriend van mij had dat gedaan, die vond het heel erg meevallen wat betreft niveau in vergelijking met het VWO. Dat wat betreft die jongere mensen, dat scheelt natuurlijk maar een jaartje en volgens mij, zeg als het niet zo is, blijven er in 4havo relatief veel mensen zitten, althans dat was zo bij mij op school, er zullen in die nieuwe 4havo-klas best wel wat mensen zitten die dezelfde leeftijd hebben.
Idd, dat was bij ons op school ook. Overigens blijven er bij ons in 3 havo naar verhouding (met 3vwo) heel veel zitten terwijl de 1e en 2e toch echt havo-vwo klassen zijn.
Dus voor de ts: zoveel ouder zal je niet zijn .
Oud 06-08-2005, 18:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb dit ook gedaan en ik vond 4 en 5 havo vre-se-lijk. Zo ongelofelijk simpel en dus zo ongelofelijk saai. Mijn klas was ook echt behoorlijk kinderachtig waardoor ik aan 1 stuk door kon werken in een les en dus soms met bijv. wiskunde een week voorliep en vervolgens die volgende week niets te doen had. Gelukkig mocht ik dan ook vaak wegblijven omdat ze ook wel doorhadden dat ik niets te doen had. Nou ja, het was gewoon echt te vreselijk. Uiteindelijk ging ik ook bijna niet meer naar school omdat ik me echt ellendig voelde daar.

Nou ja, voor mij is het dus achteraf niet de juiste keuze geweest. Ik had beter in 4vwo kunnen blijven. Maar ik had geen zin in de vooruitzicht dat ik nog eens 3 jaar naar school moest gaan. Daardoor was ik school in dat jaar even te veel gaan haten. Ik vind het wel nu nog steeds zonde dat ik niet gewoon vwo heb gedaan, maar ja...

Overigens betekent dit niet dat dit bij jou ook zo zal gaan hoor. Voor anderen is het misschien wel de juiste keuze om een niveau omlaag te gaan. Maar ik zat in een klas met 6 oud-vwo'ers en die ervaarden het bijna allemaal als vreselijk saai.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 22:13
Verwijderd
Hoiii!!

thnx voor reagere allemaal (A)
ennee... wat betreft dat Dalton-school, doet me beetje denken aan montessori (of iets dergelijks..), gaat mijn buurjongetje ook naartoe. Zoals jullie het omschrijven klinkt het bestwel relaxed maar je zult er vast ook de discipline voor nodig hebben, wat bij mij sterk ontbreekt .. anyway

trouwens, er zijn inderdaad wel wat mensen blijven zitten in havo 4 had ik gehoord, en er zijn 2 jongens die ook van ath4 naar havo4 gaan, dus ben zeker niet alleen. hihihi

Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-08-2005 @ 19:58 :

Nou ja, voor mij is het dus achteraf niet de juiste keuze geweest. Ik had beter in 4vwo kunnen blijven. Maar ik had geen zin in de vooruitzicht dat ik nog eens 3 jaar naar school moest gaan. Daardoor was ik school in dat jaar even te veel gaan haten. Ik vind het wel nu nog steeds zonde dat ik niet gewoon vwo heb gedaan, maar ja...
Wat je daar hebt geschreven heb ik nu ook (nog 3 jaar naar die stinkschool!!) , en ben ook bestwel 'bang' dat ik de verkeerde beslissing heb genomen. Maarja ik ga er maar nu het beste van maken, en hoop maar dat het allemaal goed uitpakt. =)

liefs
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 07:39
Verwijderd
Ik heb daar geen ervaring mee maar wel ervaring met mensen waarvan in maart/april 5V bekend was dat ze bleven zitten en die konden toen naar 4H zodat ze toch uiteindelijk het jaar erop examen konden doen.

Wat ik vooral van die twee jongens die het hebben gedaan hoor is dat de mentaliteit enorm anders is. Dat ze het verschrikkelijk vonden, en dat ze het niveau ook iets te makkelijk vonden. (het VWO was te moeilijk maar HAVO te makkelijk)..

Qua mentaliteit bedoelen ze daarmee dat het in hun oude VWO klas vaak gewoon stil was als da tnodig was, dat er geluisterd werd en dat er meegedaan werd in de les (actief meedoen, vragen stellen etc). En dat hadden ze dus niet in de havo klas. Daar duurde het eerst 15 minuten voordat de docent kon beginnen met de uitleg omdat de leerlingen niet stil werden.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 13:39
Verwijderd
Ik ben van 3atheneum naar 4havo gegaan.
Het voordeel is dat je alles eigenlijk al kent, het enigste wat je nog moet doen is natuurlijk de proefwerken maken.

Ook kan je je volledig concentreren op 1 vak. Bij mij was dat het probleemvak wiskunde. Ik heb afgelopen jaren ook alleen maar huiswerk voor wiskunde gemaakt omdat ik voor die andere vakken ruim voldoende stond zonder daar ook iets voor te hoeven doen.

Voor luie mensen zoals ik betekent het dat je nog minder hoeft te doen voor een goede cijferlijst.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:18
Verwijderd
ik ben van 2vwo naar 2 havo gegaan

gossh wat was dat een fijn jaar <3
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:22
Verwijderd
Met de tweede fase verschilt een 'normale' school niet meer zo heel veel van een Dalton (middelbare) school, heb ik het idee. Mijn zusje (zat op een Daltonschool) had iig niet zo heel veel heel andere dingen dan ik op een 'normale' school in de proefjaren van de tweede fase (dat was dus niet qua vakken, maar wel qua zelfstandigheid en plannen ed). Ik vond het klassikale vreselijk en dat zelfstandige ed heerlijk.

Wat er al meer zeiden: dat met die leeftijd zal wel meevallen. Er zijn vaak mensen een keer blijven zitten, komen van de mavo, enz. Ik was ook 16 in 4 havo (werd 17 in november) en ik was er niet de oudste.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 18:22 :
Met de tweede fase verschilt een 'normale' school niet meer zo heel veel van een Dalton (middelbare) school, heb ik het idee. Mijn zusje (zat op een Daltonschool) had iig niet zo heel veel heel andere dingen dan ik op een 'normale' school in de proefjaren van de tweede fase (dat was dus niet qua vakken, maar wel qua zelfstandigheid en plannen ed). Ik vond het klassikale vreselijk en dat zelfstandige ed heerlijk.
Ik denk dat het daarmee heel erg verschilt op wat voor school je zit en hoe erg een 'normale' school de tweede fase heeft doorgevoerd. In Almere heb je ook een school waar je nog net zo hard aan het handje mee wordt genomen en waar je huiswerk moet maken en anders straf krijgt. Of waar ze wel studiewijzer hebben maar waar ze alles al voor je gepland hebben zodat je alsnog aan je handje wordt meegenomen. Maar dat noemen ze ook allemaal 'Tweede Fase'

Bij mij op school (dalton en ik doe VWO) krijg je geen huiswerk (nooit? ook in de eerste niet) en moet je zelf maar kijken of je iets uitvoert of niet het is allemaal je eigen verantwoordelijkheid en docenten zeggen nooit iets over huiswerk of opdrachten die je moet maken. Dat zoek je allemaal maar lekker zelf uit. Je (t)huiswerk veroorzaak je dus zelf als je niets in de les doet.

Bij ons verschilt havo/vwo niet veel behalve dat de stof anders is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-08-2005 @ 14:32 :
Ik denk dat het daarmee heel erg verschilt op wat voor school je zit en hoe erg een 'normale' school de tweede fase heeft doorgevoerd. In Almere heb je ook een school waar je nog net zo hard aan het handje mee wordt genomen en waar je huiswerk moet maken en anders straf krijgt.
Damn, wat kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 14:01
Verwijderd
Laten we het er op houden dat het in het algemeen gewoon erg per school verschilt, of iets nou wel of geen Dalton school is, want volgens mij deden/doen ze bij mijn zusje op school (dalton dus en in het algemeen heel vrij) dus bijna hetzelfde als destijds op de school waar ik zat (van oorsprong een vrij strenge klassikale school - alleen toen dus niet meer in de 'tweede fase jaren' - in de andere jaren zat ik er niet op school ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten