Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2005, 23:45
Sartre
Sartre is offline
Ik heb een vraagje. Ik woon sinds een aantal maanden in een wooncontainer van een niet nader te noemen woningcorporatie in Amsterdam. Mijn kamer is een van de kamers waardoor een hoofdleiding van de centrale verwarming loopt. In het begin maakte de buizen soms een ruisend geluid wanneer de pomp begon te lopen (rond 22:00 uur tot 2:30 en tussen 5:00 en 11:00 uur) Even wennen, maar verder niet hinderlijk. Sinds 2 maanden maken de buizen behalve het ruisen een fluitend geluid wat me uit mn slaap houd. Ik heb een aantal keren contact opgenomen met de corporatie omdat het me irriteerde en er is 2 keer iemand langs geweest met de belofte dat er iets aan gedaan zal worden. Nu is het probleem nogsteeds niet opgelost en zegt de monteur dat hij er niks aan kan doen en niet weet waar het geluid vandaan komt. De woningcorporatie zegt ook dat er niks aan te doen is. Het irriteert me echter mateloos. Ik kan er slecht van slapen en studeren lukt ook niet goed in mn kamer.
Zijn ze verplicht om desnoods de buizen te verplaatsen om het wooncomfort van hun huurders te garanderen? Ik vind dat ik flink veel huur betaal voor mijn kamer. En wil me hier niet bij neerleggen. Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan oplossen en wat mijn rechten zijn in dit geval?? Iemand een goed advies?
Oud 10-08-2005, 00:10
Verwijderd
Dit is altijd heel moeilijk. Ik zit zelf ook wel eens met een dergelijk probleem. Ik ben namelijk nogal gevoelig voor hoogfrequente geluiden (heb een nogal scherp gehoor, dus zelfs dingen >19 KHz vallen me nog heel erg op). Soms koop ik bijv. een computer-onderdeel dat een hoogfrequente toon genereert dat de verkoper dus gewoon niet hoort, maar ik wel. Ik heb dan standaard gezeik als ik dat ding wil terugbrengen.

Maar goed, dat terzijde. Op zichzelf is de verhuurder verplicht de huurder huurgenot te verschaffen en hem te vrijwaren van stoornissen in dat huurgenot. Het is dus de vraag of een vervelend geluid uit de radiatorbuizen een aantasting van het huurgenot in de risicosfeer van de verhuurder betekent. Die vraag zou ik zomaar niet durven beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 00:14
Sartre
Sartre is offline
Nou de eerste keer dat de monteur er was en het geluid hoorde was hij het met me eens dat het irritant was en dat het zo niet hoorde te zijn. Heeft hij daarmee niet erkent dat het een defect is wat er niet hoort te zijn?
Oud 10-08-2005, 06:33
Verwijderd
Vanaf de jaren 70 is er regelgeving gekomen die zegt dat het geluid van installaties niet meer dan 35dB(A) mag bedragen. Je kunt vragen of er een akkoestisch onderzoek kan worden gedaan. Voor tijdelijke bouw zouden andere regels kunnen gelden. Je zou de gemeente eens kunnen bellen om het na te vragen aangezien de woningen aan het bouwbesluit moeten voldoen.

(Aldus iamcj. )
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 10:48
juno
juno is offline
Hebben andere mensen in dat complex er ook last van? Met meer klagende huurders sta je sterker.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 10-08-2005 @ 01:14 :
Nou de eerste keer dat de monteur er was en het geluid hoorde was hij het met me eens dat het irritant was en dat het zo niet hoorde te zijn. Heeft hij daarmee niet erkent dat het een defect is wat er niet hoort te zijn?
Wat kan hij erkennen? Hij is de monteur, niet de verhuurder, en ik denk niet dat die monteur de verhuurder vertegenwoordigt hier

Bovendien, ook al zou dat wel zo zijn, dan nog is het maar de vraag of de verhuurder ook krachtens de huurovereenkomst of de wet verplicht is er iets aan te doen. En daarvoor heb je denk ik het meest aan wat iamcj (onder Leonoors naam, hierboven) aanraadt: bij de gemeente vragen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 12:41 :
iamcj (onder Leonoors naam, hierboven)
Offtopic: Ik was het zelf, ik had hem alleen gevraagd hoe het precies zat met regels ed.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 16:22
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
juno schreef op 10-08-2005 @ 11:48 :
Hebben andere mensen in dat complex er ook last van? Met meer klagende huurders sta je sterker.
Nee, maar dat is meer een teken dat het om een lokaal probleem gaat wat dus ook lokaal op te lossen moet zijn...
Oud 10-08-2005, 19:37
juno
juno is offline
Nou heb ik zelf ook last van een jazz-orkest in mijn CV, en daar is niks aan te doen, tenzij we willen gaan breken....

Ik ben er aan gewend geraakt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 19:41
Big Brother
Big Brother is offline
kan aan mij liggen maar is het dan niet gewoon een kwestie van ontluchten? dat heeft mijn monteur mij in elk geval uitgelegd.
hinderlijk gefluit of geborrel -> ontluchten
Reageren

Regels voor berichten