Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2005, 16:12
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Lees stukje links, volg het pijltje, lees stukje rechts, lees middenstuk.

Qualiteit van het plaatje klopt.

Ik heb hulp nodig voor een goede titel, "Sub rosa" vind ik opzich ook wel goed maar ik heb er liever een zonder een link naar het matige boek 'De Da Vinci code'.

Laatst gewijzigd op 23-08-2005 om 00:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2005, 16:51
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Noem mij ouderwets / moe van het werken / moe van lokerse feesten / ouderwets, moe van het werken en de lokerse feesten samen, maar ik snap het niet. Waarschijnlijk valt het zelfs niet te snappen en moet je het gewoon aannemen zoals het is. En dat is nu juist iets wat deze bevallige jongedame (al zeg ik het zelf ) niet kan. Een passende titel kan ik dus ook niet bedenken. En de Da Vinci code matig noemen is reactie willen uitlokken
Oud 11-08-2005, 18:34
Diary of Dreams
Halogeen klaagde ook al dat het onbegrijpelijk is. Ik zal wel een paar hints geven:
Bloem + bij=...
Zaadje + kut=...
zot en zat=...
kindje + moord=...

Nu moet je niet meer zeuren .
Oud 12-08-2005, 06:04
Halogeen
Halogeen is offline
Hmja. Je hebt hem mij nu uitgelegd. Toch vraag ik me af of dit gedicht wel geslaagd is, als twee mensen hem al niet snappen. Nu ben ik niet de meester in interpretatie, dus daar kan het aan liggen. Ik ben benieuwd of anderen het wel snappen.

Er is al eens een discussie geweest dat dit soort dingen wel poëzie is, maar geen gedicht. Daar begin ik het steeds meer mee eens te zijn. Belangrijk is dat elk woord, nog meer dan in een gedicht, super zorgvuldig gekozen is. In dat licht vind ik "kut" er niet in passen, te provocerend en verwarrend omdat het ook een scheldwoord kan zijn.
Oud 12-08-2005, 11:59
Reem
Reem is offline
Ik begreep 'm wel meteen, maar ik vind 'm niet leuk. Zoals Halo ook zegt: kut is niet bepaald een poëtische term. En vanwaar eigenlijk je instructie bovenaan, DoD? Ik denk altijd dat bij kunst een handleiding niet nodig is.
Oud 12-08-2005, 18:05
Diary of Dreams
Ik denk dat jullie geschokter zouden kijken als ik grofweg 'vagina' hard geschreven, is het niet? Daarnaast is het weer een alliteratie met kindje.
Het is ook bedoeld om enigszinds te schokken, niet te erg, maar toch een beetje. Hopelijk is het jullie ook opgevallen dat het in mooi begint (bloem) en steeds minder wordt (blad - blaadje - zot - zooitje - moord).
Ach, ik hou niet zo van liefde.
Oud 12-08-2005, 21:05
Porcelain
Porcelain is offline
Ik hou echt niet van je 'kut' . Dat mag dan heel raar klinken, maar ik vind het zo zonde van je idee. Als dat woord er niet had gestaan.. Het is niet dat ik niet tegen vulgaire of scheldwoorden kan in een gedicht, maar in dit geval vind ik het niet mooi.

Waar komt het plaatje vandaan, de achtergrond? Als die van jezelf is waardeer ik dit veel meer dan als het van internet af geplukt is.

Idee vind ik best leuk, eigenlijk. Alleen.. moet je nou in het tweede rijtje weer bovenaan beginnen of onderaan (dat laatste leek me logisch)?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 23:09
vidaaa
vidaaa is offline
Ik zie helemaal niks!! behalve een wit hokje met een kruisje erin..
Ben wel benieuwd naar je schokkende gedicht.
Oud 13-08-2005, 00:21
Waltz
Waltz is offline
Ik waardeer het idee erachter maar vind het verder niet geweldig gevonden en ik vind het ook absoluut niet mooi, sorry. Het plaatje vind ik er ook erg cliché uitzien, een roos met druppels, en die rode tekst vloekt er echt bij (ook al was dat misschien je bedoeling, ik vind het niks).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 11:48
Diary of Dreams
Citaat:
Porcelain schreef op 12-08-2005 @ 22:05 :
Waar komt het plaatje vandaan, de achtergrond? Als die van jezelf is waardeer ik dit veel meer dan als het van internet af geplukt is.

Idee vind ik best leuk, eigenlijk. Alleen.. moet je nou in het tweede rijtje weer bovenaan beginnen of onderaan (dat laatste leek me logisch)?
Plaatje heb ik van internet geplukt aangezien ik zelf niet zo'n goede camera heb en geen verstand heb van belichting ed, bovendien is internet ook makkelijker ^^. Daarna ben ik een tijd bezig geweest om het plaatje te bewerken tot het uiteindelijke resultaat.

Ja, vanaf onderaan, al kan je het later ook in bijna elke andere richting lezen. Ik vermoed dat het vast niemand is opgevallen maar je kan het oa. ook horizontaal lezen.
Oud 13-08-2005, 12:00
Halogeen
Halogeen is offline
waar ik nu echt benieuwd naar ben: Jullie zeggen wel zo leuk dat jullie het snappen, maar vertel dan ook waar het over gaat en wat de boodschap is .
Oud 13-08-2005, 12:04
Diary of Dreams
Citaat:
Halogeen schreef op 13-08-2005 @ 13:00 :
waar ik nu echt benieuwd naar ben: Jullie zeggen wel zo leuk dat jullie het snappen, maar vertel dan ook waar het over gaat en wat de boodschap is .
Ghihi, inderdaad .
Oud 13-08-2005, 13:02
CSN
CSN is offline
Nou,

ik snap er nog steeds geen snars van.
Oud 13-08-2005, 13:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik dacht aan abortus?

Sub Rosa is trouwens een geweldig album van Eagle Eye Cherry
Oud 13-08-2005, 16:17
Diary of Dreams
Link doet het waarschijnlijk niet meer, hier wel:

(Als een hulpzame FB'er even de link in de eerste post wil aanpassen zou ik dat zeer op prijs stellen )
Oud 13-08-2005, 17:17
vidaaa
vidaaa is offline
Abortus is wel bijna een anagram van Sub Rosa, maar zo briljant zal het toch niet zijn..

Ik zie nog steeds niks trouwens
Oud 13-08-2005, 18:12
Porcelain
Porcelain is offline
Ja DoD, het was me wel opgevallen dat je het van rechts naar links ook kon lezen, ik heb namelijk alle woordverbanden zo'n beetje uitgeprobeerd.

Ik vind je ZOZ trouwens erg leuk staan.

Heel zonde dat je het plaatje van internet hebt. Ik zou het toch leuker vinden als je het zelf had opgezocht.

Bij mij kwam meteen op hoe alles mooi begint en eindigt in een klerezooi. Dat wordt dan laten aan de hand van bloemetjes in het begin (het mooie) en dan zak je af naar een bijtje (leuk, maar bijtjes steken), dronkenschap, kind verwekken, kind vermoorden (abortus, ja). DoD kennende zijn er vast nog zeven interpretaties, maar dit is de meest voor de hand liggende, gok ik zo.

Boodschap: Mooie eindigt slecht.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 18:18
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat mooi lijkt te zijn/ zou moeten zijn, is en eindigt slecht.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 18:37
CSN
CSN is offline
Citaat:
Boodschap: Mooie eindigt slecht.
Citaat:
wat mooi lijkt te zijn/ zou moeten zijn, is en eindigt slecht.

Ik maak dat er nog steeds niet uit op?
Oud 13-08-2005, 18:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
'ach, dat bloem blad blaadje zooitje is tenslotte maar kindermoord'. ik las ook bloemmoord vooral, mooie gedachte. volgens mij komt er niet alleen een zooitje uit, maar is het ook een zooitje, dod? en natuurlijk zoz, the other side-idee.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 19:34
Diary of Dreams
Jullie hebben het behoorlijk goed door, zo moeilijk was het (dus) toch niet?

Maar beste mensen, hoe interesant dit ook blijkt te zijn, nu mogen jullie ook best wel in andere topics reageren hoor.
Oud 18-08-2005, 09:44
Verwijderd
Op zich vind ik hem wel interessant. Het komt misschien niet helemaal over, maar uiteindelijk heeft het wel wat.

Het plaatje vind ik er overigens niet bij passen en het warm-koudcontrast van het rood op het blauw stoort me enorm. Sowieso hou ik er niet van rode tekst te lezen .
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 13-08-2005 @ 20:34 :
Maar beste mensen, hoe interesant dit ook blijkt te zijn, nu mogen jullie ook best wel in andere topics reageren hoor.
^o)

Als het alleen over abortus gaat vind ik hem veel te duidelijk, dat vind ik niet leuk. Als er echt nog 'zeven interpretaties' zijn, ben ik daar wel benieuwd naar.

Ik vind het een leuk experiment, maar verder trekt het me niet echt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 15:20
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 18-08-2005 @ 12:17 :
Ik vind het een leuk experiment
Waarom noem je het een experiment?

Ik zou het zeker geen experiment noemen, het is gewoon poezie, netzoals de andere gedichten hier. (Al zou ik dit niet zo snel een gedicht noemen)
Advertentie
Oud 18-08-2005, 15:46
CSN
CSN is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 18-08-2005 @ 16:20 :
Waarom noem je het een experiment?

Ik zou het zeker geen experiment noemen, het is gewoon poezie, netzoals de andere gedichten hier. (Al zou ik dit niet zo snel een gedicht noemen)
Je zegt toch zeker zelf in het vormtopic:

"Daarom daag ik u allen uit, om hier te experimenteren met het intrigerende verschijnsel 'vorm'."

Is dat dan niet precies wat je hier gedaan hebt? Denk jij dat jij je het hele visuele gebeuren al zo eigen hebt gemaakt dat het niet langer 'experimenteren' genoemd kan worden? Dat het niet langer in de categorie 'proberen' valt, maar al zo ver ontwikkeld is dat wij dit gedicht als één van de eindproducten in jouw 'visueel poëtische carrière' moeten zien? Is poëzie in feite niet altijd experimenteren met woorden?

Citaat:
En de Da Vinci code matig noemen is reactie willen uitlokken.
Oud 18-08-2005, 19:13
Diary of Dreams
Citaat:
CSN schreef op 18-08-2005 @ 16:46 :
Je zegt toch zeker zelf in het vormtopic:

"Daarom daag ik u allen uit, om hier te experimenteren met het intrigerende verschijnsel 'vorm'."

Is dat dan niet precies wat je hier gedaan hebt? Denk jij dat jij je het hele visuele gebeuren al zo eigen hebt gemaakt dat het niet langer 'experimenteren' genoemd kan worden? Dat het niet langer in de categorie 'proberen' valt, maar al zo ver ontwikkeld is dat wij dit gedicht als één van de eindproducten in jouw 'visueel poëtische carrière' moeten zien? Is poëzie in feite niet altijd experimenteren met woorden?
Heb ik dit in het vormtopic geplaats? Neen.

Is iets pas geen experimenteren meer als je het 'eigen' heb gemaakt? Nee, vind ik niet.

Waarom noemde ik mijn eerste gedichten die ook een alternatieve vorm hadden WEL experimenten? Omdat ik echt aan het uitproberen was wat ik leuk vind om te doen, omdat het totaal nieuw voor me was, omdat ik probeerde of ik het een beetje kon, etc. Nu heb ik dit half als mijn hoofdstijl geadopteerd, ik ben het nog steeds niet 'eigen', maar ik doe het nu regelmatig, dus noem ik het geen experimenteren meer maar gewoon dichten.

"Is poëzie in feite niet altijd experimenteren met woorden?"
Als poëzie altijd experimenteren is dan is het geen experimenteren meer maar gewoon poëzie. (i.e. als alle mensen stom zijn, dan zijn mensen niet stom maar zijn het gewoon mensen)

"En de Da Vinci code matig noemen is reactie willen uitlokken. "
Vast wel, maar GEEF dan ook is reactie.
Oud 18-08-2005, 19:18
CSN
CSN is offline
Citaat:
Als poëzie altijd experimenteren is dan is het geen experimenteren meer maar gewoon poëzie. (i.e. als alle mensen stom zijn, dan zijn mensen niet stom maar zijn het gewoon mensen)
Hier ben ik het wel mee eens, daar heb je gelijk in. En aangezien niet alle poëzie uit een paar onder elkaar geplaatste woorden op een plaatje bestaat, is dit 'experimentele' poëzie.

Dat zegt verder toch niets over de kwaliteit?
Oud 18-08-2005, 19:29
Diary of Dreams
Citaat:
CSN schreef op 18-08-2005 @ 20:18 :
En aangezien niet alle poëzie uit een paar onder elkaar geplaatste woorden op een plaatje bestaat, is dit 'experimentele' poëzie.

Dat zegt verder toch niets over de kwaliteit?
En aangezien niet alle poëzie uit een paar onder elkaar geplaatse zinnen bestaan, is dat ook 'experimentele' poëzie.
Wat jij bedoelt is dat op dit forum dit soort poëzie bijna nooit wordt gepost, dat is heel wat anders.

Nee, het zegt niet echt wat over kwaliteit. Het zegt wel wat over hoe tegen andere stijlen poëzie word aangekeken die hier minder bekend is, als dit als experimenteren word bestempeld.

(Niet aanvalled bedoeld)
Oud 18-08-2005, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 18-08-2005 @ 20:29 :
Nee, het zegt niet echt wat over kwaliteit. Het zegt wel wat over hoe tegen andere stijlen poëzie word aangekeken die hier minder bekend is, als dit als experimenteren word bestempeld.
Ik geloof dat jij je juist een beetje aangevallen voelt, terwijl ik 'experiment' dus echt niet op een negatieve manier bedoelde. Ik heb nog steeds het idee dat dit ook voor jou experimenten zijn, hoor, je probeert telkens wat nieuws en op een andere manier, en dat is goed, en er komen ook leuke dingen uit, maar hoe moet je dat anders noemen dan een experiment?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 20:20
Verwijderd
Ben je niet een beetje grootheidswaanzin aan het kweken hier, Diary of Dreams? Enige arrogantie is niet verkeerd, maar vergeet niet dat je nog maar pas uit het ei komt, letterlijk en in de figuurlijke zin van het dichten.
Het is goed mensen aan het denken te zetten maar overstelp ze niet, anders ben je geen haar beter dan een ander die dat recent nog probeerde.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 21:09
Diary of Dreams
Citaat:
Riven schreef op 18-08-2005 @ 21:20 :
Ben je niet een beetje grootheidswaanzin aan het kweken hier, Diary of Dreams? Enige arrogantie is niet verkeerd, maar vergeet niet dat je nog maar pas uit het ei komt, letterlijk en in de figuurlijke zin van het dichten.
Het is goed mensen aan het denken te zetten maar overstelp ze niet, anders ben je geen haar beter dan een ander die dat recent nog probeerde.
Het is niet mijn bedoeling om arrogant over te komen, net zo min dat ik dat in het echt ook ben.
Waar/hoe/wanneer kom ik arrogant over?
Oud 18-08-2005, 21:11
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 18-08-2005 @ 20:48 :
Ik geloof dat jij je juist een beetje aangevallen voelt, terwijl ik 'experiment' dus echt niet op een negatieve manier bedoelde. Ik heb nog steeds het idee dat dit ook voor jou experimenten zijn, hoor, je probeert telkens wat nieuws en op een andere manier, en dat is goed, en er komen ook leuke dingen uit, maar hoe moet je dat anders noemen dan een experiment?
Als er iets wordt gezegt wat een discussie op kan leven (helemaal als tegen mij gericht is) hap ik altijd toe, ik hou van discussies <3.

Ik zou het misschien gewoon een gedicht noemen, of anders gewoon poëzie.
Oud 19-08-2005, 12:56
geen dichter
geen dichter is offline
het is weer eens wat anders vind het wel origineel gevonden,
ik heb er lang over gedaan om hem helemaal te snapen zelfs met die hints (opzich niet zo heel vreemd )

leuk expiriment, poezie of gedicht ik vind hem gewoon wel goed
Oud 21-08-2005, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 18-08-2005 @ 22:11 :
Als er iets wordt gezegt wat een discussie op kan leven (helemaal als tegen mij gericht is) hap ik altijd toe, ik hou van discussies <3.

Ik zou het misschien gewoon een gedicht noemen, of anders gewoon poëzie.
Dan moet het wel discussiewaarde hebben, en dat had dit niet volgens mij. En je kunt al het discussieren, experimenteren, aanvallen en reacties uitlokken ook overdrijven.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 11:18
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 21-08-2005 @ 11:50 :
Dan moet het wel discussiewaarde hebben, en dat had dit niet volgens mij. En je kunt al het discussieren, experimenteren, aanvallen en reacties uitlokken ook overdrijven.
Zoals ik al zei, ik val niet aan.
En ik betwijvel of ik overdrijf.
Oud 21-08-2005, 15:42
bij
bij is offline
'zoals het hoort'

staat daar echt mooi (ook qua vorm) het lijken net 2 eierstokken.
Oud 21-08-2005, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 21-08-2005 @ 12:18 :
Zoals ik al zei, ik val niet aan.
En ik betwijvel of ik overdrijf.
Oké, daar kun je dan ook weer een discussie over hebben
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 20:05
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 21-08-2005 @ 20:43 :
Oké, daar kun je dan ook weer een discussie over hebben
Oud 23-08-2005, 00:09
xineof
xineof is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 13-08-2005 @ 17:17 :
(Als een hulpzame FB'er even de link in de eerste post wil aanpassen zou ik dat zeer op prijs stellen ) [/B]
Zo bedoel je?

Hm, ik moet er toch echt nog even over nadenken . Het leest heerlijk, is beetje provoderend, maar nog wel in een experimentele onderzoekende sfeer; je bent nog op zoek zegmaar. Maar dat komt wel goed .
Reageren

Regels voor berichten