Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2005, 19:07
Tabbetje
Tabbetje is offline
Hoe komt het dat mensen in het noorden vaak langer zijn dan mensen in het zuiden?(van het land/ de wereld) Heeft dit iets te maken met de zwaartekracht? Kan ook zijn dat het aan het voedsel ligt.. maar toch zijn buitenlanders die hier in Nederland opgroeien ook vaak klein.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 19:22
Verwijderd
ligt deels aan het voedsel, deels aan de genen . In koudere streken is het handig om lang te zijn, want dan heb je meer lichaamsinhoud t.o.v. lichaamsoppervlak en verlies je dus minder gauw warmte, waardoor lang lang geleden lange mensen meer overlevingskansen hadden in noordelijke streken; in warme streken is het om dezelfde reden maar dan omgekeerd handiger om klein te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 19:34
Tabbetje
Tabbetje is offline
Maar als je lang bent krijg je juist een groter lichaamsoppervlak en verlies je meer warmte Om zo warm mogelijk te blijven moet je volgens mij klein en dik zijn
Oud 04-09-2005, 19:37
Verwijderd
als je lang bent krijg je óók meer lichaamsinhoud het gaat om de verhouding tussen die twee dingen.
om zo warm mogelijk te zijn moet je dus groot en dik zijn en klein en dun om zo niet-warm mogelijk te zijn. Kleine beesten zoals hamsters zijn altijd dik om meer warmte aan te maken; grote beesten zijn meestal dun zoals giraffes, óf leven in het water zoals nijlpaarden, óf hebben heel veel loszittende huid zoals olifanten.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 19:45
Tabbetje
Tabbetje is offline
Maar ik kan toch niet zeggen dat de mensen in het noorden dikker zijn dan in het zuiden. Of was dit vroeger dan wel? Want lang en slank lijkt me niet gunstig in koude streken.
Oud 05-09-2005, 16:50
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Nederlanders zijn gemiddeld de langste mensen ter wereld. Komt vast door al die koeien in dit kikkerlandje Heb het wel gemerkt in engeland , iedereen was korter dan ik!
Oud 05-09-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Tabbetje schreef op 04-09-2005 @ 20:45 :
Maar ik kan toch niet zeggen dat de mensen in het noorden dikker zijn dan in het zuiden. Of was dit vroeger dan wel? Want lang en slank lijkt me niet gunstig in koude streken.
We hebben nu verwarming en goede warme kleding, dan is het niet nodig om nog dik te zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:27
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
Tabbetje schreef op 04-09-2005 @ 20:34 :
Maar als je lang bent krijg je juist een groter lichaamsoppervlak en verlies je meer warmte Om zo warm mogelijk te blijven moet je volgens mij klein en dik zijn
Het beste is nog, lang en dik
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:06
Raven
Raven is offline
hum de masai zijn nou niet bepaald klein
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 14:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Raven schreef op 05-09-2005 @ 23:06 :