Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2005, 18:14
Stuart
Stuart is offline
Zijn er hier veel mensen welke last hebben van astma ?
Al heel mijn leven ben ik astmatisch, maar het blijft stomvervelend. Ook heb ik er de laatste tijd redelijk last van

Anyway, ben benieuwd naar andere ervaringen hier. Had al wel eens een forum erover gezien (www.astmaforum.nl) maar denk dat hier meer reacties komen
Althans, dat hoop ik.

Wat gebruiken jullie trouwens ? Ik alleen Salamol en Becotide.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 18:32
rare kwast
rare kwast is offline
ik heb mijn hele leven er ook al last van..
het is met pieken en dalen.. de ene keer wat erger de andere keer gaat t goed..
nu heb ik weer vaak heel weinig lucht
ik gebruik ventolin en flixotide

maar ben dr al een heel eind overheen gegrooit
Oud 09-09-2005, 18:34
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 09-09-2005 @ 19:32 :
ik heb mijn hele leven er ook al last van..
het is met pieken en dalen.. de ene keer wat erger de andere keer gaat t goed..
nu heb ik weer vaak heel weinig lucht
ik gebruik ventolin en flixotide

maar ben dr al een heel eind overheen gegrooit
Gebruik je nog wel dagelijks medicijnen ?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 18:44
rare kwast
rare kwast is offline
nee medicijnen gebruik ik eigenlijk amper...
gewoon omdat t zonder ook gaat...alleen als het heel ernstig is...
Oud 09-09-2005, 18:50
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 09-09-2005 @ 19:44 :
nee medicijnen gebruik ik eigenlijk amper...
gewoon omdat t zonder ook gaat...alleen als het heel ernstig is...
Dat is wel lekker dan
Zelf gebruik ik alleen Ventolin als ik benauwd ben maar ik moet wel dagelijks (2 maal daags) onderhoudsmedicijnen inhaleren
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 18:57
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
ik gebruik ventolin en flixotide, sowieso 2maal daags en ik moet het ook voor ik ga sporten.
eerst deed ik dat niet zorgvuldig en toen was ik om de paar weken ziek , maar nu weet ik wel beter.
Oud 09-09-2005, 19:02
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 09-09-2005 @ 19:57 :
ik gebruik ventolin en flixotide, sowieso 2maal daags en ik moet het ook voor ik ga sporten.
eerst deed ik dat niet zorgvuldig en toen was ik om de paar weken ziek , maar nu weet ik wel beter.
Vóór ik ga sporten moet ik ook ventolin gebruiken, omdat ik ook inspanningsastma heb. Gelukkig heb ik er weinig last van tijdens sporten als ik mijn medicijnen maar gebruik
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 19:38
Verwijderd
ik heb ook al m'n hele leven astma. Gebruik seretide (2x daags, maar die bouw ik af ) Qvar (inhalatieding, 2x daags) en singulair (pilletjes).
Bij sporten heb ik nergens last van. Ik heb rare astma. Ligt aan de luchtvochtigheid en allemaal rare dingen. Maar daar heb ik ventolin voor. Ik heb er weinig last van. Alleen de afgelopen paar dagen weer een stuk meer.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 19:49
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 09-09-2005 @ 20:38 :
ik heb ook al m'n hele leven astma. Gebruik seretide (2x daags, maar die bouw ik af ) Qvar (inhalatieding, 2x daags) en singulair (pilletjes).
Bij sporten heb ik nergens last van. Ik heb rare astma. Ligt aan de luchtvochtigheid en allemaal rare dingen. Maar daar heb ik ventolin voor. Ik heb er weinig last van. Alleen de afgelopen paar dagen weer een stuk meer.
Hoe zijn je ervaringen eigenlijk met Singulair
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Stuart schreef op 09-09-2005 @ 20:49 :
Hoe zijn je ervaringen eigenlijk met Singulair
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Het is naar mijn idee wel positief, maar het is een middel wat pas op langere termijn werkt dacht ik en het gaat bij mij met vlagen beter en minder goed. Dus ik vraag me altijd af of ze nou helpen of niet. Maar het wordt er niet slechter op, en ik neem aan dat het helpt, dus Slik je ook Singulair?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:58
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 09-09-2005 @ 21:41 :
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Het is naar mijn idee wel positief, maar het is een middel wat pas op langere termijn werkt dacht ik en het gaat bij mij met vlagen beter en minder goed. Dus ik vraag me altijd af of ze nou helpen of niet. Maar het wordt er niet slechter op, en ik neem aan dat het helpt, dus Slik je ook Singulair?
Nee, maar ik zou het wel eens willen proberen, vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar je ervaring ermee
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Stuart schreef op 09-09-2005 @ 21:58 :
Nee, maar ik zou het wel eens willen proberen, vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar je ervaring ermee
Ik heb trouwens wel het idee dat het werkt, ik was ze nml laatst vergeten mee te nemen naar m'n kamer. Of in elk geval een nieuwe lading, en dus heb ik een paar dagen geen singulair geslikt. Naar mijn idee ging het wel minder goed als daarvoor, maar zoals ik al zei, dat kan bij mij van heel veel dingen afhangen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 12:21
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 10-09-2005 @ 12:09 :
Ik heb trouwens wel het idee dat het werkt, ik was ze nml laatst vergeten mee te nemen naar m'n kamer. Of in elk geval een nieuwe lading, en dus heb ik een paar dagen geen singulair geslikt. Naar mijn idee ging het wel minder goed als daarvoor, maar zoals ik al zei, dat kan bij mij van heel veel dingen afhangen.
Ik zal eens aan mijn arts vragen of het niet ook iets voor mij is
Thanks voor je antwoorden steeds

Ik zal mijn vragen ook eens stellen op het Astma Forum (www.astmaforum.nl) denk ik. Ben wel benieuwd naar meer reacties namelijk.

Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 12:46.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Stuart schreef op 10-09-2005 @ 13:21 :
Ik zal eens aan mijn arts vragen of het niet ook iets voor mij is
Thanks voor je antwoorden steeds

Ik zal mijn vragen ook eens stellen op het Astma Forum (www.astmaforum.nl) denk ik. Ben wel benieuwd naar meer reacties namelijk.
Het is nog niet zo'n oud middel geloof ik. Daarom kon mijn dokter me niet precies vertellen wat de bijwerkingen zouden zijn en of het zou werken. Succes in elk geval.

Zijn Salamol en Becotide inhalers trouwens?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 15:28
Stuart
Stuart is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 10-09-2005 @ 15:30 :
Het is nog niet zo'n oud middel geloof ik. Daarom kon mijn dokter me niet precies vertellen wat de bijwerkingen zouden zijn en of het zou werken. Succes in elk geval.

Zijn Salamol en Becotide inhalers trouwens?
Ja, dat zijn beide inhalers. Salamol is een inhaler (salbutamol) welke reageert op inademing. Je hoeft dus niets in te drukken. Het is een auto-haler maar dan zonder dat je een palletje moet overhalen. Heel handig dus !
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Stuart schreef op 10-09-2005 @ 16:28 :
Ja, dat zijn beide inhalers. Salamol is een inhaler (salbutamol) welke reageert op inademing. Je hoeft dus niets in te drukken. Het is een auto-haler maar dan zonder dat je een palletje moet overhalen. Heel handig dus !
Hij reageert alleen op ademhaling? Of gaat hij ook wel eens ineens af ofzo?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 18:05
Verwijderd
Ik heb er soms last van...maar op zich niet zo heel erg... Ik heb wel ventolin (spray - veel handiger dan zo'n poederding...die kreeg ik nooit naar binnen in een paar keer inhaleren), maar dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik ga sporten. Onderhoudsdosis van weet-niet-meer-hoe-het-heet ('t was iig een paars dingentje) gebruik ik niet meer.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-09-2005 @ 19:05 :
Ik heb er soms last van...maar op zich niet zo heel erg... Ik heb wel ventolin (spray - veel handiger dan zo'n poederding...die kreeg ik nooit naar binnen in een paar keer inhaleren), maar dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik ga sporten. Onderhoudsdosis van weet-niet-meer-hoe-het-heet ('t was iig een paars dingentje) gebruik ik niet meer.
wat voor spray-ding is dat dan? ik heb zo'n rond geval met poeder dat je moet inhaleren.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 19:03
wizkid
wizkid is offline
Ik heb ook astma, maar ik gebruik niet dagelijks medicijn. Alleen als ik heb gesport en er daarna last van krijg of als ik ga slapen en last ervan heb.
Zo'n ronde disk werkt bij mij niet echt (het wordt er niet beter van), zo'n spray vind ik ook niet altijd geweldig maar in combinatie met zo'n toeter (weet nie hoe het heet, maar ik noem het toeter ) werkt het wel goed.
Weet niet zeker of Leonoor dit bedoelt, maar dit kan je aan zo'n toeter vast maken:

Ventolin werkt ook niet altijd goed, omdat er geen ontstekingsremmer inzit. Het medicijn waar wel ventolin + een ontstekingsremmer inzit heet symbicort. Dit werkt niet als je bijna geen lucht meer krijgt omdat het het spul niet naar binnen 'spuit' je moet dus diep inhaleren. Daarna nog je mond spoelen anders kan je een schimmel krijgen (in je mond).

Vond even geen beter plaatje maar dit is dus zo'n toeter/puffer:

Deze vind ik het fijnste

Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 19:08
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 10-09-2005 @ 20:03 :
Weet niet zeker of Leonoor dit bedoelt, maar dit kan je aan zo'n toeter vast maken:

[afbeelding]
Ik heb er zo één (maar zonder zo'n toeter, dus alleen het sprayding).

Ventolin werkt toch goed waar het voor bedoeld is? Het is niet bedoeld als ontstekingsremmer, maar als luchtwegverwijder. Als ontstekingsremmer moet je iets anders gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 21:36
Stuart
Stuart is offline
Zo'n toeter (voorzetkamer of Volumatic) heb ik ook

De Salamol welke ik gebruik (zeg maar Ventolin) is van Ivax.
Deze gaat alleen af als je (zachtjes al) inademt.

Een plaatje ervan:

Klik even op F5 als het plaatje niet beweegt !
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:25
Verwijderd
Bij mij werken die ronde schuifgevallen dus wel. Zo'n Volumatic geval had ik toen ik klein was. Maar ik gebruik nu vooral zo'n ding als Stuart ook gebruikt. Alleen dan met andere medicijnen erin.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten