Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2005, 16:06
Anijs
Anijs is offline
Ik ga over 2 weken mandala tekenen.

Voor de mensen die niet weten wat het is;

http://www.wonderwereld.nl/images/ma...edstrijd-2.jpg

(Dit is wel niet zo'n mooie vind ik)

Mijn moeder zegt dat je een blaadje krijgt met een rondje erop dat verdeeld is
in even grote taartpunten (?). Je moet dan in een taartpunt iets tekenen wat je daarna
in elke taartpunt herhaalt, daarna gaat jou tekening de groep door zeg maar en tekenen
andere mensen ook dingen in jou mandala. Als jou mandala klaar is dan kan de cursusleidster er blijkbaar iets over vertellen wat te maken heeft met jou, en ik heb al verscheidenen mensen gehoord dat dit altijd redelijk blijkt te kloppen.

Ik vroeg me af of jullie dit wel eens gedaan hebben en wat jullie ervan vonden?
Mij lijkt het iig een leuke ervaring.
Advertentie
Oud 01-09-2005, 05:58
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Mijn moeder heeft dat wel eens gedaan Maar ik dacht dat zij dat zelf inkleurde, en niet de anderen van de groep.
Uiteindelijk kwam ze thuis met verhalen over ons, omdat ze de vakjes die voor kinderen stond een bepaalde kleur had gegeven. Iets in de trant van 'jullie staan dichtbij haar'. Mja, dat had ik ook nog wel kunnen verzinnen
Oud 01-09-2005, 21:22
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
wij gingen dat ook wellis doen met ckv op school, puur voor vermaak eigenlijk. i9k denk wel dat er dingen uit je tekningen op te maken zijn over je leven. net als dat bij kunstenaars is.
Oud 02-09-2005, 22:33
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 01-09-2005 @ 22:22 :
wij gingen dat ook wellis doen met ckv op school, puur voor vermaak eigenlijk. i9k denk wel dat er dingen uit je tekningen op te maken zijn over je leven. net als dat bij kunstenaars is.
ja oke, er zullen vast wel dingen uit op te maken kunnen zijn, maar ik vind het zo raar dat jij maar een ding in je eigen tekening tekent en andere mensen de rest en dat zij dan nog dingen kan zeggen die kloppen over jou. (Nouja hier moet ik nog achterkomen, maar ik hoor van veel mensen dat het zo is)
Oud 06-09-2005, 14:38
bij
bij is offline
Ik vind dat met die andere mensen een beetje vaag, zeker dan dat dat iets over jou moet zeggen.. Maar mijn oma heeft een cursus gedaan over mandala's tekenen. D.w.z. dat ze die ging tekenen .
Die betekenissen die er achter zouden zitten vind ik echt vaag, ik zie ook meestal niet wat zo'n mandala moet voorstellen :/ allemaal kleurtjes 'jaa vuur' en blauw en ja nog wel meer (!).
Ik vind het een beetje onzin , wel leuk om te doen lijkt me maar dan teken ik nog liever een boom ofzo
(dan kun je die ook weer eindeloos gaan analiseren, waarom je hem groen gemaakt hebt enzo )
Oud 06-09-2005, 20:57
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Wat zijn mandala's

Mandala betekent in het shankriet letterlijk cirkel. De cirkel vind je overal terug in de natuur, denk aan een waterdruppel, een bloem, de zon, sterren en planeten, een doorgezaagde boomstam met de jaarringen. De mandala vormt symbolisch de grens tussen de binnen en buitenwereld, een veilige plek om je te spiegelen op het papier.

Op het gebied van religieuze gebruiken en in de psychologie wordt met een

Mandala een cirkelvorm bedoeld die getekend, geschilderd,

geboetseerd, gebeeldhouwd of gedanst wordt.

In de mandala kun je jezelf en de wereld om je heen verkennen.

Het is een ontspannende en helende manier van tekenen. Door middel van kleuren en tekenen zet je je binnenste op papier. Tijdens het tekenen komen er verschillende mandala's met verschillende thema's en diverse soorten technieken aanbod.

Een Mandala maak je met een passer, liniaal, potlood en kleurt ze met kleurpotloden, inkt of verf.

Zo gebruik je ook je twee hersenhelften, want met de passer en liniaal gebruik je je linker hersenhelft, dat is namelijk de denk en logische ideeën of reken kant.

En bij het kleuren met potloden of verf gebruik je je rechter hersenhelft de gevoels- en creatievekant.

eventjes opgezocht op internet.

misschien heeft de topicstarter het verkeerd, of ik dat kan ook maar volgens mij kleur je zelf de mandala in, en kan je hieruit je gevoelens en emoties uithalen.
Oud 09-09-2005, 15:00
HereIAm
HereIAm is offline
Er zijn ook Mandala kleurplaten Die laat ik wel eens kleuren door de kinderen in mijn klas, worden ze rustig van!
Oud 13-09-2005, 18:05
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 06-09-2005 @ 21:57 :
Wat zijn mandala's

Mandala betekent in het shankriet letterlijk cirkel. De cirkel vind je overal terug in de natuur, denk aan een waterdruppel, een bloem, de zon, sterren en planeten, een doorgezaagde boomstam met de jaarringen. De mandala vormt symbolisch de grens tussen de binnen en buitenwereld, een veilige plek om je te spiegelen op het papier.

Op het gebied van religieuze gebruiken en in de psychologie wordt met een

Mandala een cirkelvorm bedoeld die getekend, geschilderd,

geboetseerd, gebeeldhouwd of gedanst wordt.

In de mandala kun je jezelf en de wereld om je heen verkennen.

Het is een ontspannende en helende manier van tekenen. Door middel van kleuren en tekenen zet je je binnenste op papier. Tijdens het tekenen komen er verschillende mandala's met verschillende thema's en diverse soorten technieken aanbod.

Een Mandala maak je met een passer, liniaal, potlood en kleurt ze met kleurpotloden, inkt of verf.

Zo gebruik je ook je twee hersenhelften, want met de passer en liniaal gebruik je je linker hersenhelft, dat is namelijk de denk en logische ideeën of reken kant.

En bij het kleuren met potloden of verf gebruik je je rechter hersenhelft de gevoels- en creatievekant.

eventjes opgezocht op internet.

misschien heeft de topicstarter het verkeerd, of ik dat kan ook maar volgens mij kleur je zelf de mandala in, en kan je hieruit je gevoelens en emoties uithalen.
Ja idd, meestal kleur je ze ook zelf in, om bijvoorbeeld rustig te worden (heb ik gehoord) maar die cursus waar ik dus heenging, ondertussen heeft mijn moeder het al afgezegd omdat ze zich niet op haar gemak voelde bij de cursusleidster , daar zou je de tekening doorgeven om omstebeurt zelf iets aan een tekening toe te voegen. Maar iig bedankt voor je reactie en informatie
Oud 13-09-2005, 18:06
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
HereIAm schreef op 09-09-2005 @ 16:00 :
Er zijn ook Mandala kleurplaten Die laat ik wel eens kleuren door de kinderen in mijn klas, worden ze rustig van!
Ja mijn tante doet dat ook, en het werkt nog ook Makkelijk!
Oud 15-09-2005, 16:59
Verwijderd
Dat zijn echt precies de dingen waar ik níet in geloof. Mandala's kunnen mooi zijn, heel mooi zelfs in sommige gevallen. Maar paranormaal..?
Oud 15-09-2005, 18:49
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Mala schreef op 15-09-2005 @ 17:59 :
Dat zijn echt precies de dingen waar ik níet in geloof. Mandala's kunnen mooi zijn, heel mooi zelfs in sommige gevallen. Maar paranormaal..?
het hoeft ook niet persé paranormaal te zijn, dat wordt volgens mij ook nergens gesuggereerd. maar zo'n tekening vertel veel over je persoonlijkheid, net zoals veel schilderijen en liedjes iets zeggen over de schilder/componist
Oud 19-09-2005, 18:48
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
Mandala's zijn puur iets persoonlijks, met schilderen bereik je ook een personal touch.
Ik geloof hier op dit front van dat het alleen wat kan zeggen over het karakter van de tekenaar/monnik (Tibetaanse Monnikken maken dag in dag uit mandala's van zand)

Ook geloof ik dat als je hier mee bezig bent in een zodanige, vredige trance komt, volledige ontspanning.

Maar paranormaal, Net zoals Mala, nee dat geloof ik niet.
Advertentie

Regels voor berichten