Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2005, 18:14
suusch
suusch is offline
Sinds een paar weken, als ik fruit eet, gaat mijn gehemelte gigantisch jeuken en irriteren. Het trekt vanzelf wel weg, maar toch. Echt bij elk fruitsoort. Heeft iemand van jullie dit ook of weet wat het is?
Oud 12-09-2005, 18:19
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
suusch schreef op 12-09-2005 @ 19:14 :
Sinds een paar weken, als ik fruit eet, gaat mijn gehemelte gigantisch jeuken en irriteren. Het trekt vanzelf wel weg, maar toch. Echt bij elk fruitsoort. Heeft iemand van jullie dit ook of weet wat het is?
Ik weet niet wat het is, maar bij mijn vriend is het zo dat als hij appels eet, zijn tandvlees gaat jeuken. Met kiwi's had hij ook zoiets.
Waar het vandaan komt? Geen idee..
Oud 12-09-2005, 18:24
suusch
suusch is offline
Ik heb dus net meloen gegeten, en ik heb gewoon het gevoel dat mijn keelopening een stuk opzwelt ofzo.
Oud 12-09-2005, 18:54
Verwijderd
Toevallig, ik heb dat ook met veel soorten fruit (had 2 uur geleden een appel gegeten en toen had ik een dikke lip, net alsof ik er een klap tegen heb gekregen )

Tis gewoon een allergische reactie, je kan het altijd laten testen in het ziekenhuis / dokter als je graag wilt weten waar je allergisch voor bent.
Oud 12-09-2005, 19:53
Roadrunner
Roadrunner is offline
Citaat:
suusch schreef op 12-09-2005 @ 19:24 :
Ik heb dus net meloen gegeten, en ik heb gewoon het gevoel dat mijn keelopening een stuk opzwelt ofzo.
ik heb dat ook heel erg met meloen. Maar met andere fruitsoorten niet. Ik heb ook geen idee waar dit vandaan komt, ik heb het ook pas n tijdje
Oud 12-09-2005, 20:09
Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik heb dat ook met veel soorten fruit en rauwkost, voornamelijk producten waar veel vruchtensappen inzitten. Alleen krijg ik dan jeuk rondom mijn mondhoeken en een kriebel in mijn oren. Het is een soort contactallergie, een kortstondige, niet ernstige en vanzelf verdwijnende allergische reactie op in dit geval fruit
Oud 12-09-2005, 20:44
Roos
Roos is offline
Het lijkt inderdaad een allergische reactie.

Het zou ook kunnen komen door de zuurgraad (ookal is meloen niet echt zuur )
Oud 12-09-2005, 20:46
Verwijderd
Om in herhaling te vallen: mij lijkt het ook een allergische reactie.
Oud 12-09-2005, 20:49
Roos
Roos is offline
Wel gek dat je het bij alle fruitsoorten hebt... anyway een allergietestje geeft je uitsluitsel
Oud 12-09-2005, 21:02
vixen
vixen is offline
Ik had dat vroeger altijd bij tomatensoep en kiwis. Nergens last meer van nu.
Oud 12-09-2005, 21:03
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-09-2005 @ 21:49 :
Wel gek dat je het bij alle fruitsoorten hebt... anyway een allergietestje geeft je uitsluitsel
Niet altijd. Ik heb ook een allergietest laten doen (ivm mijn astma) en daar kwam niks uit. Maar toch reageer ik op een bepaalde manier op fruit. Maar die reactie is eigenlijk zo minimaal (net als bij eigenlijk iedereen die hier aangeeft er last van te hebben) dat het misschien niet eens aangetoond wordt bij een allergietest.

En al zou je zo'n test laten doen en er komt idd wat uit, tja dan weet je dat. Maar veel meer heb je er ook niet aan, tenzij het om ernstige allergies zou gaan waar je erg ziek van kunt worden of die zelfs levenbedreigend kunnen zijn.
Oud 12-09-2005, 21:16
Verwijderd
Niet alle allergieën zijn vast te stellen dmv de reguliere allergiesteten. Aldus de allergoloog in het ziekenhuis waar ik naar toe ben geweest. En intoleranties zijn volgens mij sowieso lastiger vast te stellen dan allergieën. (Maar het kan dus dat je overgevoelig bent door het één en ander, maar dat de (reguliere) artsen het niet vast kunnen stellen.)
Oud 12-09-2005, 21:20
Roos
Roos is offline
Oke, zo leer je nog eens wat
Oud 12-09-2005, 21:24
nietzijweer
nietzijweer is offline
bij fruit is het meestal hooikoorts
mijn moeder heeft daar ook erg last van
omdat er histamine in zit (die stof kan fout zijn hoor, ik ben niet zo'n geweldige onthouder)
maar dat zou het ook kunnen zijn...
Oud 12-09-2005, 21:37
Linda1985
Linda1985 is offline
heb ik ook erge last van maar sinds ik Xyzal gebruik voor mn hooikoorts zijn deze klachten ook verdwenen. Neem ik een dag geen Xyzal dan zijn de klachten ook weer direct terug.
Oud 12-09-2005, 22:29
paco
paco is offline
allergie... best is eerst zelf testen of het psychosomatisch is...
en zo niet: ff naar de dokter, testen.

om te tjekken of het psychosomatisch is; je moeder iets te eten laten maken een keer, met fruit erin... zodat je het niet weet of herkent
als je geen last hebt is het psychosomatisch...
dan kan je het oplossen door vaak fruit te eten stiekum zonder dat je het doorhebt.
en uiteindelijk het wel weten en gewoon eten.
Soms kan je het daarmee oplossen... soms niet.
Oud 13-09-2005, 06:42
Miracle
Miracle is offline
Het is inderdaad een allergische reactie. Ik heb het ook. M'n huisarts vertelde dat het samenhangt met een berken-allergie (hooikoorts).

Ik heb het bij: Appels, aardbeiren, perzik, nectarine, abrikoos, maar ook bij amandelen, hazelnoten en walnoten bijvoorbeeld. Ook ben ik allergies voor paprika en zonnepitten.

Het enige voordeel van deze allergie is, dat ik wel kookte dingen kan eten. De noten hoeven maar even gebakken te worden en ik kan het wel hebben.

Sterkte ermee.
Oud 13-09-2005, 08:11
snoopy
snoopy is offline
ik heb met aardbeien, ananas en walnoten dat m'n hele mond stukgaat aan de binnenkant...
Oud 13-09-2005, 14:52
wizkid
wizkid is offline
Ik heb een pinda allergie en krijg dan een anafylactische reactie, jeuk in mijn mond krijg ik als ik bijvoorbeeld appels eet. Het is dus idd een allergie. Vaak als je bloedprikt gaan ze naar de bekende dingen zoeken zoals appels, honden, katten, pinda's, gluten, schaaldieren etc. (of je moet al aangeven dat ze ergens anders naar moeten zoeken). Je kan ook een huidtest laten doen (heb ik zelf ook gehad) en dan krijg je een stofje op je huid, bijvoorbeeld appel, dan prikken ze op die plaats met een naald en dan wacht je een tijdje. Dan kijk je of er een bult ontstaat en hoeveel jeuk je krijgt, zo zien ze ook makkelijk of je ergens allergisch voor bent.
Oud 13-09-2005, 14:53
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Miracle schreef op 13-09-2005 @ 07:42 :

Het enige voordeel van deze allergie is, dat ik wel kookte dingen kan eten. De noten hoeven maar even gebakken te worden en ik kan het wel hebben.

Dat komt omdat het eiwit dat in de noten zit (waar jij dus allergisch voor bent) eruit is als je de nootjes hebt verhit.
Oud 13-09-2005, 14:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
snoopy schreef op 13-09-2005 @ 09:11 :
ik heb met aardbeien, ananas en walnoten dat m'n hele mond stukgaat aan de binnenkant...
Ik heb met aarbeien dat ik echt veel jeuk krijg en na een paar dagen allemaal pukkeltjes op m'n neus. Zo jammer, want ze zijn verdomd lekker.
Oud 13-09-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 13-09-2005 @ 15:53 :
Dat komt omdat het eiwit dat in de noten zit (waar jij dus allergisch voor bent) eruit is als je de nootjes hebt verhit.
Hoe weet jij dat zij allergisch is voor het eiwit uit nootjes? Alleen omdat het eruit gaat als je ze verhit? (Dat gebeuren met histamine geldt behalve voor een aantal soorten fruit (en dat zijn heel toevallig de soorten fruit waar Miracle niet tegen kan ) ook voor noten...dat zou dus ook een oorzaak kunnen zijn. Al weet ik niet hoe het daarmee zit met verhitten.)

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 15:15.
Oud 13-09-2005, 15:25
LiqqY
LiqqY is offline
Als ik een appel met schil eet dan krijg ik ook z'n gigantische jeuk, dacht dat ik de eenigste was maar komt dus vaker voor. Echter zonder schil kan ik het wel eten?
Oud 13-09-2005, 15:25
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 13-09-2005 @ 15:56 :
Ik heb met aarbeien dat ik echt veel jeuk krijg en na een paar dagen allemaal pukkeltjes op m'n neus. Zo jammer, want ze zijn verdomd lekker.
Ik weet niet hoe erg je het hebt. Maar de enige manier waarop ik het wel kan eten:
- alle aardbeien in kleine stukjes snijden
- op een vorkje steeds één stukje prikken
- niet te snel achter elkaar eten
Helpt dat nog niet genoeg, dan drink ik er steeds een slokje water achterna. Alleen spoelt het water ook de smaak weg.
Oud 13-09-2005, 16:21
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-09-2005 @ 16:12 :
Hoe weet jij dat zij allergisch is voor het eiwit uit nootjes?
Als pinda olie wordt verhit is het pinda-eiwit eruit en daar zijn mensen met een pinda allergie allergisch voor, dus dan zouden ze in principe ook iets met pinda olie kunnen eten (al durf ik dat zelf niet). Toen zij zei dat ze het niet had toen het nootje verhit werd dacht ik daaraan.
Oud 13-09-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 13-09-2005 @ 17:21 :
Als pinda olie wordt verhit is het pinda-eiwit eruit en daar zijn mensen met een pinda allergie allergisch voor, dus dan zouden ze in principe ook iets met pinda olie kunnen eten (al durf ik dat zelf niet). Toen zei zij dat ze het niet had toen het nootje verhit werd dacht ik daaraan.
Maar...pinda's zijn officieel gezien geen noten.

En misschien zijn er nog wel meer oorzaken waardoor het kan komen, om alleen op basis van een uitspraak te zeggen "waar jij dus allergisch voor bent" vind ik niet zo heel logisch...de kans dat ze er allergisch voor is, is er natuurlijk wel, maar zeker weten doe je het niet.
Oud 13-09-2005, 16:27
Verwijderd
(ik zie een paar mensen ananas en kiwi noemen; als je verse ananas eet of nog-niet-super-rijpe kiwi dan is het normaal dat het wat prikt in je mond, er zit een eiwitafbrekend enzym in dat probeert om je mondholte af te breken; het enzym wordt gewoon afgebroken in je maag)
Oud 13-09-2005, 17:13
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
nietzijweer schreef op 12-09-2005 @ 22:24 :

omdat er histamine in zit (die stof kan fout zijn hoor, ik ben niet zo'n geweldige onthouder)
een overdosis histamine zorgt voor rode jeukuitslag: een soort eczeem. Een gewone hoeveelheid histamine zorgt bv voor blozen en dergelijke. Een overdosis wordt door het lichaam niet afgebroken en veroorzaakt eczeem. Ik denk dus dat je iets anders bedoelt
Oud 13-09-2005, 17:14
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
wizkid schreef op 13-09-2005 @ 17:21 :
Als pinda olie wordt verhit is het pinda-eiwit eruit en daar zijn mensen met een pinda allergie allergisch voor, dus dan zouden ze in principe ook iets met pinda olie kunnen eten (al durf ik dat zelf niet). Toen zij zei dat ze het niet had toen het nootje verhit werd dacht ik daaraan.
Pinda's kan ik gewoon eten.
Oud 13-09-2005, 17:56
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-09-2005 @ 17:25 :
Maar...pinda's zijn officieel gezien geen noten.

En misschien zijn er nog wel meer oorzaken waardoor het kan komen, om alleen op basis van een uitspraak te zeggen "waar jij dus allergisch voor bent" vind ik niet zo heel logisch...de kans dat ze er allergisch voor is, is er natuurlijk wel, maar zeker weten doe je het niet.
Ik weet dat pinda's geen noten zijn, het zijn peulvruchten
En ik zeg ook niet dat zij allergisch is voor pinda's, ik legde gewoon die link van verhitten. Het maakt ook niet zo veel uit, het gaat erom dat zij weet waar ze allergisch voor is en als ze noten bij verhitten wel mag eten is dat toch goed.
Oud 13-09-2005, 18:02
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
nietzijweer schreef op 12-09-2005 @ 22:24 :
bij fruit is het meestal hooikoorts
mijn moeder heeft daar ook erg last van
maar dat zou het ook kunnen zijn...
histamine is de stof die de mestcellen in je lichaam aanmaken, bijvoorbeeld als een mug je prikt en je krijgt een bultje. Bij een allergie wordt er volgens mij te veel histamine aangemaakt bij de verkeerde stof. (volgens mij was het zoiets )
Oud 13-09-2005, 18:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 13-09-2005 @ 16:25 :
Ik weet niet hoe erg je het hebt. Maar de enige manier waarop ik het wel kan eten:
- alle aardbeien in kleine stukjes snijden
- op een vorkje steeds één stukje prikken
- niet te snel achter elkaar eten
Helpt dat nog niet genoeg, dan drink ik er steeds een slokje water achterna. Alleen spoelt het water ook de smaak weg.
Van eentje krijg ik niet zo'n last, in kleine stukjes helpt wel wat tegen de jeuk, maar die pukkeltjes blijven bij meer dan 1 a 2 aarbeien.
Oud 13-09-2005, 19:33
Flip!
Flip! is offline
Freaky.

Telkens als ik een appel eet stik ik zowat omdat mijn keel helemaal dik en droog word. En mijn lippen gaan tintelen en jeuken.

Het kan de schil van het fruit zijn. Als je ze eerst even wast, of schilt, heb je misschien minder kans op zo'n reactie.
Oud 13-09-2005, 19:38
Miracle
Miracle is offline
Histamine zit alleen in je lichaam hoor, niet in fruit.
Oud 14-09-2005, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 13-09-2005 @ 20:38 :
Histamine zit alleen in je lichaam hoor, niet in fruit.
Dat was ook mijn eerste reactie, maar als je op internet zoekt vind je ook heel andere informatie (en volgens mij was dat ook wat de dietiste zei die ik eerst had). Bovendien laten bepaalde voedingsmiddelen het (veel) meer aanmaken door je lichaam dan andere stoffen.
Oud 14-09-2005, 14:14
Verwijderd
Histamine is een stof van je immuunsysteem die zorgt voor een reactie op een 'slechte' stof. Bij een allergie maakt je immuunsysteem ook histamine aan als het een 'goede' stof tegen komt, waardoor je de allergische reactie krijgt.
Er kan op zich histamine in een product zitten, maar dan zou iedereen allergisch reageren op dat product (behalve zeldzame mensen die geen histamine-receptoren hebben, maar die zijn zeldzaam).
Oud 14-09-2005, 14:34
Verwijderd
Natuurlijk moet je niet alles wat op internet staat zomaar geloven, maar bv:

http://www.gezondheidsnet.nl/index.p...tentID%5D=1885

http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet_richt.html

http://www.natuurwetenschappen.nl/mo...rticle&sid=101

En via google is nog veel meer te vinden.
Oud 14-09-2005, 14:40
Verwijderd
dan nog zou dat moeten betekenen dat iedereen er allergisch op reageert...
maar het kan zijn dat ik het verkeerd heb, want ik heb dit nog niet echt in detail geleerd maar alleen in grote lijnen
Oud 14-09-2005, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 14-09-2005 @ 15:40 :
dan nog zou dat moeten betekenen dat iedereen er allergisch op reageert...
maar het kan zijn dat ik het verkeerd heb, want ik heb dit nog niet echt in detail geleerd maar alleen in grote lijnen
Volgens mij speelt ook het afbraakmechanisme een rol (en dat zal dan bij de gemiddelde mens misschien zo goed functioneren dat het de histamine uit voedsel afbreekt, terwijl het bij mensen met bv. hooikoorts dat niet doet)...bij een intolerantie voor biogene aminen (als histamine, tyramine, etc.) is oa dat iig het geval.
Topic gesloten

Regels voor berichten