Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2005, 20:15
wilco984
wilco984 is offline
Ik heb zaterdag een AMD ATHLON 3700+ systeem aangeschaft en daar bleek een kapotte schijf in te zitten. Die is kostenloos door het computerbedrjf vervangen. Hierna kon ik een poosje gebruik maken van de pc. Vanmiddag bleek ook de nieuwe schijf te zwaar beschadigd te zijn. De pc is niet aangesloten op een netwerk (dus ook niet op internet) dus een virus lijkt me vrijwel onmogenlijk. Wie weet hoe dit veroorzaakt zou kunnen worden ?
Oud 02-10-2005, 20:25
M@rco
M@rco is offline
Misschien een slechte voeding? Wel sterk, dat een harde schijf in zo'n kort tijdsbestek kapot gaat. Hebben ze er überhaupt wel een nieuwe ingezet?
Oud 02-10-2005, 22:14
wilco984
wilco984 is offline
Denk dat het inderdaad niet aan de schijf zelf ligt maar aan een ander component van het systeem. Zal morgen wel het hele verhaal horen en uiteraard een nieuwe krijgen. Want ja, zo heb ik hem niet besteld..
Oud 03-10-2005, 12:45
J-roenn
J-roenn is offline
meest logisch is idd voeding, ik heb het een keer gehad met een systeem waarvan de cd-rom speler ( goede oude tijden ) keer op keer kapot ging, bleek dus overspanning te zijn vanuit voeding.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 13:21
Verwijderd
Schijven zijn delicate electronische apparaten. Als je voeding brak is dan is de kans zeer wel aanwezig dat schijven daarvan de lijden hebben, alhoewel twee schijven in een zo korte periode wel erg veel pech is. Het hoeft overigens niet altijd aan de kwaliteit van de voeding te liggen, want ook een Q-Tec of Sweex-voeding hoort gewoon een schijf aan de praat te kunnen houden zonder hem te mollen. Als een voeding schijven om zeep helpt is hij vrijwel altijd 'echt' kapot: de uitgangsspanning vertoont dan zgn. 'spikes', hoge pieken in de spanning waardoor de schijf heel vaak op zijn donder krijgt. Laat dat onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 13:21
Jolt
Jolt is offline
of het moederbord.

of alleen de SATA of de IDE poort
Oud 03-10-2005, 16:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vreemd. Welke temperatuur wordt het in de kast? Je kunt bij nieuwe schijven ook vrijwel altijd de temperatuur uitlezen met een programma als Everest. Zo kun je zien of de schijf in kwestie niet te warm wordt. Dat een virus fysieke schade toe kan brengen zie ik niet zo snel gebeuren.
Oud 03-10-2005, 16:25
Verwijderd
Binnen zo'n korte periode temperatuur ook niet. Ook al ben je zo dom om twee schijven recht op elkaar te schroeven zonder enige ventilatie, dan nog gaan ze niet binnen een dag kapot.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 19:28
wilco984
wilco984 is offline
Ik heb de pc teruggebracht en krijg woensdag gelukkig een nieuwe!
Oud 03-10-2005, 19:38
Verwijderd
Het kan geen kwaad ook even te kijken hoe die schijf vastzit. Ik heb wel eens PCs gezien die gewoon van een gerenommeerde winkelketen kwamen maar waarbij de harde schijven niet goed vastzaten, waarbij schroeven vergeten waren, waarbij airflow-kwesties volledig werden genegeerd e.d.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 09:37
ExVaal
ExVaal is offline
Is er door een of andere manier niets fout met je bussnelheid? Dat je HDD overgeclockt is op een of andere manier?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 14:48
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Vaal schreef op 05-10-2005 @ 10:37 :
Is er door een of andere manier niets fout met je bussnelheid? Dat je HDD overgeclockt is op een of andere manier?
ik heb er persoonlijk een dieselmotor extra aangekoppeld, nu draait-ie 2000 toeren meer per minuut.
Oud 05-10-2005, 15:39
Jolt
Jolt is offline
Vet!

Ik had laatst er eens een aparte voeding op aangesloten, hdd begon een beetje te stijgen door de warmte en doordat hij gewoon weg 50% extra omwentelingen maakte
Oud 05-10-2005, 16:19
ExVaal
ExVaal is offline
...tot zover de behulpzame posts.

Ik meen het, je HDD's vinden het echt niet cool als je IDE bussen te snel staan ingesteld. Kan overigens ook een dividerprobleem op je mobo zijn, aangezien hij de freq van je FSB overneemt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:12
Jolt
Jolt is offline
Wat een onzin zeg

Een Amd Athlon 3700+ pc, die heeft zeker wel een IDE of SATA lock, het zijn niet meer de PC's uit 1998.
Oud 05-10-2005, 17:26
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-10-2005 @ 18:12 :
Wat een onzin zeg

Een Amd Athlon 3700+ pc, die heeft zeker wel een IDE of SATA lock, het zijn niet meer de PC's uit 1998.
Je moest eens weten wat er kan gebeuren op een defect mobo
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Vaal schreef op 05-10-2005 @ 18:26 :
Je moest eens weten wat er kan gebeuren op een defect mobo
Citaat:
Jolt schreef op 03-10-2005 @ 14:21 :
of het moederbord.

of alleen de SATA of de IDE poort