Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik verbeter niet alles, maar fouten in kranten daar stoor ik me wel aan. Hier op 't forum of in een schoolkrant, ja goed, dat is dan maar zo, daar neem ik de moeite niet meer voor ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Vreemd he dat er een buitenlander voor nodig is om dit duidelijk te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De laatste opmerking vind ik gewoon kortweg achterlijk. |
![]() |
||
Woorden die oorspronkelijk uit een andere taal komen, kunnen soms ook problemen opleveren.
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 13:10. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nu slaat zich dit maar ten dele neer in de orthografie: hond, ofschoon uitspraak -> hont. Volgens deze logica zou je verwachten: ik verv, hij vervt, etc. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Met "heb" als vervoeging van "hebben" is voor zover ik kan zien evenmin iets mis, zelfs afgezien van de 1e pers. enk. ott. ![]() Bedenk dat het enigszins aanmatigend is, andersmans taalgebruik als incorrect te bestempelen, louter omdat jijzelf anders spreekt/geleerd hebt te spreken. Wat dan voorligt is simpelweg "mijn taal vs. jouw taal". Niet dat je alles maar moet accepteren, maar ik zou alleen daar het terechtwijzende vingertje ( ![]() ![]() Overigens, de correcte spelling is "ergeRnis". ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik verbeter mensen wel als ze 'beter als jou' oid zeggen. Echter zal ik zelf ook hier en daar wel een steek laten vallen (liever niet, maar goed, zal vast gebeuren), en dan is het weer wat minder om anderen te verbeteren. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hun lopen in het midden van de straat. Hun hebben het koud. Hun krijgen geen pakjes van de paashaas. Het is allemaal fout. Hun kan nooit het onderwerp zijn van een zin. Het is niet omdat mensen bepaalde zinsconstructies maken, dat het ook correct Nederlands is. Ik zie even niet in hoe je hebben verkeerd kan vervoegen. Hij heb het koud. Sander en Maarten heb straf gekregen van de juffrouw. Ik kan me echt geen praktisch voorbeeld indenken waar hebben op die manier misbruikt wordt. Mocht het toch gebeuren, dan is het fout. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ongetwijfeld zullen taalpuristen ooit gezegd hebben: naar mijne (!) mening kan "de man" nooit iets anders zijn dan onderwerp, bijgevolg is "ik zie de man" volslagen fout, immers het MOET hier "den man" zijn. ![]() Wat hebben betreft: denk eens aan het zuid-afrikaans. Ons heb....!
||
![]() |
Citaat:
Onderwerp: Zij Genitief: Hun Meewerkend voorwerp: Hun Lijdend voorwerp of voorzetselvoorwerp: Hen |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||