Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2005, 21:04
mohammedA.
mohammedA. is offline
okeej,

ik ben dus Mohammed en voel me stom over de keuzes die ik heb gemaakt of nog moet maken.

de grootste fout is dat ik het verkeerde profiel heb gekozen, weliswaar een beetje te laat maar ach. ik zit nu in de 6e met een e/m profiel. ik had achteraf toch liever natuurprofiel gekozen. niet dat ik zo goed ben in die vakken maar er zou voor mij meer uitdaging in zijn geweest. ik ben geen uitblinker in natuur scheikunde en wiskunde maar toch weet ik van mij zelf dat het behalen van cijfers rond de 6 wel kan.

Ik was dus gaan kijken welke opleidingen ik wel leuk zou vinden. ik zit nu een beetje te twijfelen tussen econometrie en economie/rechten, maar ik heb ook een sterke drang om de andere richtingen zoals medicijnen en andere natuuropleidingen toe te voegen aan mijn twijfellijstje. dat valt af aangezien ik geen natuurprofiel heb. ik heb zo een beetje zitten kijken in de boeken van mijn broertje (4vwo natuur) en begon de vakken natuur en scheikunde tog egt wel leuk te vinden. ik vraag mij af hoe ik alsnog die vakken af kan sluiten na het behalen van mijn diploma.
ik had gehoord over cursussen, maar is het ook mogelijk om vier vakken(bio,schei, natuur, wiskundeb1) dus een compleet natuurprofiel te doen, hoe duur is het, hoe lang duurt het, wordt het vergoed etc.

ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij uit dit bos kan redden.

mvg,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2005, 21:13
Verwijderd
Deelcertificaten halen, kan geloof ik bij het LOI, en anders bij het volwassenonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 21:13
Verwijderd
Als je zesjes zou halen, zou ik er niet voor gaan, dan is het gewoon niet jouw richting. Voor zevens, achten en hoger moet je het wél gaan doen.

Je kan via het volwassenonderwijs vakken gaan volgen en daar examen in doen, dat kan waarschijnlijk zelfs allemaal in één jaar, dus enorme vertraging zal je niet op lopen. Hoe het met geld zit, geen idee, volgens mij heb je gewoon recht op tegemoetkoming scholieren (dat is net zoveel als je aan kinderbijslag zou krijgen wanneer je nog geen 18 bent), niet meer dan dat. 't Is iets duurder dan regulier onderwijs, maar omdat je maar vier vakken gaat volgen... misschien valt 't nog mee.

Ga eens naar je decaan, die kan je vast verder helpen. (Een instelling bij jou in de buurt aanwijzen waar je die vakken kan gaan volgen bv.)

Je kant het ook zelf thuis (LOI, NTI, NHA) doen, maar qua geld zal dat niet veel schelen met gewoon naar school gaan. En met gewoon naar school gaan heb je veel betere begeleiding, met natuur-profiel-vakken is dat zeker aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 21:16
Miracle
Miracle is offline
Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=12&lng=N

Alleen kun je niet vier vakken in korte tijd inhalen, daar doe je dus wel een jaar over.
Oud 22-10-2005, 22:32
Verwijderd
Het James Boswellinstituut in Utrecht. Het kost je wel een paar honderd euro. Maar wat is de kans dat je het haalt? Wiskunde B is echt veeel en veel zwaarder dan A2 en veel mensen die normaal 8en halen hebben het er erg moeilijk mee. Op fatsoenlijk niveau betavakken voltooien is niet zo makkelijk. Ook al lijkt het heel leuk, voor sommige mensen is Geneeskunde e.d. gewoon niet weggelegd (zoals voor mij). Je kunt dat voor jezelf het beste inschatten denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 22:48
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
mohammedA. schreef op 22-10-2005 @ 22:04 :

Niet dat ik zo goed ben in die vakken maar er zou voor mij meer uitdaging in zijn geweest. ik ben geen uitblinker in natuur scheikunde en wiskunde maar toch weet ik van mij zelf dat het behalen van cijfers rond de 6 wel kan.
Als je voor het kiezen van je profiel al niet zo goed was in exacte vakken zou ik ze zeker niet in je profiel zetten, het wordt namelijk alleen nog maar moeilijker en het blijft echt niet hetzelfde. 6jes ervoor wil dus niet zeggen dat je erna ook 6jes hebt
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 22:59
Mindfields
Mindfields is offline
Je hebt daar ergens inderdaad wel een school voor, heb 't op de studiebeurs gezien..En een jongen van mijn school had ook E&M en wilde toch N&G nog doen na z'n eindexamen. Als ik jou was zou ik toch gewoon iets kiezen wat je wél kan doen met E&M...
Oud 22-10-2005, 23:29
Keith
Keith is offline
Het lijkt mij dat als je nu besluit de simpele keuze van een echte EM studie er eentje kan worden die je lang gaat achtervolgen en dat je voor altijd zal blijven denken "had ik maar NG gekozen". Ik zou zeker kijken of je niet het een en ander kan doen om toch je zin te krijgen. Maar over hoe je dit moet doen weet ik ook niks, maar ik kan je wel succes wensen: succes.
Oud 23-10-2005, 08:27
Verwijderd
kijk gewoon welke studie je het liefste zou willen volgen.. Is dat er een waarvoor je vakken moet inhalen, dan doe je dat (mits mogelijk..). Overleg met docenten oid over moeilijkheidsgraad.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 14:40
remy476
remy476 is offline
ik heb N+G gekozen en achteraf was
E+M beter voor mij geweest maarmik ga hierna echt geen economie meer studeren...dan maar een ander beroep
Oud 23-10-2005, 17:40
Toet0r
Toet0r is offline
Op volwassenonderwijs kan je inderdaad losse vakken volgen. Als je maar een paar vakken volgt kan je ze in 1 jaar doen.

Maar ik ben het wel eens met wat meer is gezegd. Als het zesjes zullen worden zal je het denk ik best zwaar krijgen en er misschien langer dan 1 jaar over doen om je vakken te halen.
Kijk wat je toch het liefst wil doen voor studie. Als je écht iets in de N&G kant wilt zou je dat dus nog kunnen doen, maar als ik jou was zou ik toch de economie op gaan
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 21:26
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ik doe nu cm en zit erover te denken om Em te gaan doen. Volgens mij ligt talen me niet heel erg, Zit in V5
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 21:36
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 23-10-2005 @ 22:26 :
Ik doe nu cm en zit erover te denken om Em te gaan doen. Volgens mij ligt talen me niet heel erg, Zit in V5
Zullen we wisselen

Zit ook in 5V en doe EM, maar economie ligt me niet zo en wiskunde A2 is ook niet zo fijn. Nja misschien ben ik wel gewoon te lui
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 13:41
pyres
pyres is offline
ik had ook verkeerde profiel gekozen maar dat had niks met mijn toekomstplannen qua studie te maken. ik had n&g maar toen bleek ik natuurkunde en wisb niet bij te kunnen houden dus ben ik geswitched van ng naar em.
het enige jammere eraan vond ik dat ik een jaar over moest doen maar daar had ik geen punt mee.
ik zat toen in 4havo dus compleet drama was het niet.

het punt is ik denk dat je eerst moet kijken welke studies je oog valt voor na je vwo. en dan moet je kijken naar hun eisen die ze stellen aan je vooropleiding (welke vakken je moet hebben gehad enzo)

stel dat jij daadwerkelijk medicijnen/geneeskunde wilt gaan doen, dan heb je volgens mij met jouw profiel nu een probleem want dan moet je idd deelcertificaten gaan halen.

als ik jou was dan zou ik me er nu nog niet teveel druk over maken, je weet immers nog niet wat je na je middelbare school wilt doen. ik krijg die indruk tenminste. ga langs bij opendagen van universiteiten of vraag gewoon verschillende algemene folders aan. ga desnoods proefstuderen bij geneeskunde ofzo....

pas als je zeker weet wat je later wilt gaan doen, kun je pas concrete acties ondernemen

/mama mode
Oud 25-10-2005, 01:13
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Je kan altijd nog dingen inhalen dmv bijv cursussen en veel beta studies kan je ook doen na wat bijscholing (volgens mij iig).
Wel moet je er idd rekening houden, zoals Andijvie al heeft gezegd, dat je met een zesje heel erg moeilijk een beta studie kan gaan doe. Punt is dat er ook gewoon aan leg moet zijn.

Wat wel een optie is om het bijv op een lager niveau te doen of gewoon wat bijvakken te doen bij een betastudie. Dat hoeft niet eens bij je studie aan te sluiten, maar als je het gewoon interresant vindt dan kan je heel wat leren.
Oud 25-10-2005, 08:52
Ieke
Ieke is offline
Zeker als je geneeskunde wil doen moet je rekening houden met de loting. Zeker met een laag gemiddelde is het moeilijk om daar binnen te komen. Als je het wil moet je het ook echt zo goed mogelijk doen.
Reageren

Regels voor berichten