Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 21:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 07-11-2005 @ 22:22 :
ja, we kunnen idd pagina's vol lullen over de kansarme jeugd en hoe erg de rellen wel niet zijn maar daar schieten we ook niets mee op. toch?
Idd, maar wat wil je doen dan?
Oud 07-11-2005, 21:24
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-11-2005 @ 22:21 :
Je moet natuurlijk wel een beetje oppassen. Zoals al meerdere malen is aangegeven is de situatie erg complex, wat automatisch betekent dat we ook van (de rol van) de overheid geen 1-dimensionale, kwaadaardige karikatuur moeten maken.
We maken het niet, het is eenmaal een feit. Hoe anders valt deze golf van woede te verklaren? Verveling? Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk......
Oud 07-11-2005, 21:24
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-11-2005 @ 22:21 :
Je moet natuurlijk wel een beetje oppassen. Zoals al meerdere malen is aangegeven is de situatie erg complex, wat automatisch betekent dat we ook van (de rol van) de overheid geen 1-dimensionale, kwaadaardige karikatuur moeten maken.
Gelijk. De overheid heeft hier in gefaald, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat de hele regering daar slecht is.
En het is goed dat ze nu wel luisteren, buurthuizen/voorzieningen vrijstellen en gelukkig geen leger inzetten.
Oud 07-11-2005, 21:26
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:24 :
Gelijk. De overheid heeft hier in gefaald, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat de hele regering daar slecht is.
En het is goed dat ze nu wel luisteren, buurthuizen/voorzieningen vrijstellen en gelukkig geen leger inzetten.
Ik verwacht eerlijk gezegd er weinig van. We hebben het hier niet over een enkele wijken, maar over heel Frankrijk. Verbetering van de omstandigheden daar, vergt volledige concentratie en veel financiele steun.
Oud 07-11-2005, 21:28
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-11-2005 @ 22:26 :
Ik verwacht eerlijk gezegd er weinig van. We hebben het hier niet over een enkele wijken, maar over heel Frankrijk. Verbetering van de omstandigheden daar, vergt volledige concentratie en veel financiele steun.
Ik weet niet wat ik er van moet verwachten. Ik hoop dat deze rellen ze iets geleerd heeft. Zoniet, dan vrees ik voor nog meer geweld en dergelijke.
Oud 07-11-2005, 21:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:24 :
?

Ik denk dat er toch wel wat meer op de korte termijn een oplossing moet komen voor die rellen. Gelukkig zal het eind van de vakantie plus een paar honderd arrestaties per nacht ook helpen. heel stiekem zou ik het ook niet slecht vinden als diegenen die die bejaarde vermoord hebben en degenen die die gehandicapten in branden staken een 'ongelukje' kregen tijdens de rellen.
Oud 07-11-2005, 21:30
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:29 :
?

Wat is er
Oud 07-11-2005, 21:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:30 :
Wat is er
Een buurthuis openen om het tuig van de straat te halen werkt over, pak em beet, een maand of twee.

Een oplossing voor de rellen moet eerder op een termijn van 'nu, direct ,meteen, gisteren' gezocht worden.
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Verder wil de Franse regering de dieper liggende problematiek - discriminatie, werkloosheid en slechte huisvesting - aanpakken. Een reeds bestaand project om de verpauperde flats in de buitenwijken af te breken en te vervangen door moderne woningen, wordt versneld.

Werkstages

Ook zullen van staatswege veel meer werkstages aan de kansarme (allochtone) jongeren worden aangeboden om ze een kans te geven op de arbeidsmarkt.
Netjes

Link
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-11-2005 @ 22:24 :
We maken het niet, het is eenmaal een feit. Hoe anders valt deze golf van woede te verklaren? Verveling? Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk......
Ja hoor

Dus omdat het lastig te verklaren is zónder je helemaal in te lezen, houden we het maar bij wat simpele standaard conclusies die iedere boerenlul aan de hand van zijn persoonlijke referentiekader kan verzinnen? Meh.
Oud 07-11-2005, 21:34
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:33 :
Een buurthuis openen om het tuig van de straat te halen werkt over, pak em beet, een maand of twee.

Een oplossing voor de rellen moet eerder op een termijn van 'nu, direct ,meteen, gisteren' gezocht worden.
Je moet ergens beginnen.
Oud 07-11-2005, 21:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:34 :
Je moet ergens beginnen.
Ik zoek mijn heil dan toch liever bij eerst het gajes in de bajes, en daarna eens kijken wat er op de lange termijn te doen is.

Dit omdat het in brand steken of vermoorden van voorbijgangers plus het systematisch vernielen van spullen geen acceptabele situatie is.
Oud 07-11-2005, 21:37
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-11-2005 @ 22:33 :
Ja hoor

Dus omdat het lastig te verklaren is zónder je helemaal in te lezen, houden we het maar bij wat simpele standaard conclusies die iedere boerenlul aan de hand van zijn persoonlijke referentiekader kan verzinnen? Meh.
Het is niet een mening van een boerenlul, sociologen hebben het al eens vaker gezegd.
Oud 07-11-2005, 21:39
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:36 :
Ik zoek mijn heil dan toch liever bij eerst het gajes in de bajes, en daarna eens kijken wat er op de lange termijn te doen is.

Dit omdat het in brand steken of vermoorden van voorbijgangers plus het systematisch vernielen van spullen geen acceptabele situatie is.
Dit lijkt me meer een incedentele situatie. Anders waren er meer slachtoffers gevallen.
Oud 07-11-2005, 21:41
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:36 :

Dat is zeker onacceptabel maar zoals ik al zei, wat kunnen ze anders? Dit is al jaren bezig, nooit word er naar ze geluisterd. Ze zijn wanhopig. In wanhoop doe je dingen die niet acceptabel zijn.

En qua vermoorden van voorbijgangers, er is maar 1 iemand vermoord zover ik weet, dus dat is niet erg betrekkelijk. Al is dat natuurlijk helemaal acceptabel.
Oud 07-11-2005, 21:42
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-11-2005 @ 22:39 :
Dit lijkt me meer een incedentele situatie. Anders waren er meer slachtoffers gevallen.
Ja dat bedoelde ik met het kleine stukje tekst van mn vorige post.
Oud 07-11-2005, 21:42
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:42 :
Ja dat bedoelde ik met het kleine stukje tekst van mn vorige post.
Oud 07-11-2005, 21:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:41 :
Dat is zeker onacceptabel maar zoals ik al zei, wat kunnen ze anders? Dit is al jaren bezig, nooit word er naar ze geluisterd. Ze zijn wanhopig. In wanhoop doe je dingen die niet acceptabel zijn.
Als dat het geval was dan hadden ze a la ADO-hooligans met de ME een matpartij gehouden.

De systematische vernieling die we nu zien heeft helemaal niets meer met discriminatie of kansarm zijn te maken.
Oud 07-11-2005, 21:44
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-11-2005 @ 22:42 :
Hehehe ik wist niet hoe ik het goed kon omschrijven, maar jij was mijn redding .
Oud 07-11-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:43 :

De systematische vernieling die we nu zien heeft helemaal niets meer met discriminatie of kansarm zijn te maken.
Nee, dat weet jij natuurlijk beter dan de mensen die daar wonen en die verschillende journalisten te woord hebben gestaan.

Niet dus.

Wat voor verklaring geef jij er btw voor? Uit religieuze motieven?

Kom op man, laat dat eens een keer hier buiten en kijk verder dan je neus lang is.
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:44 :
Hehehe ik wist niet hoe ik het goed kon omschrijven, maar jij was mijn redding .
Youre welcome, maar Ontopic en @T_D: systematisch? Waaruit concludeer jij dat? Er zijn weet ik veel autos verbrand of huizen. Dit kan net zo goed verspreid zijn en daar zie ik niets systematisch in.
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-11-2005 @ 22:43 :
Als dat het geval was dan hadden ze a la ADO-hooligans met de ME een matpartij gehouden.
Dit vind ik echt appels met peren vergelijken.

Citaat:

Het gaat misschien te ver, maar de discriminatie en het kansarm zijn blijft de oorzaak.
Oud 07-11-2005, 21:48
Verwijderd
okay, ze hebben dus een avondklok (spertijd! gegen die mauer!) ingesteld.

nu nog handhaven.
ik hoop dat ze het het vreemdelingenlegioen loslaten.

gewoon een streep neerkalken en elke relschopper die er voorbijkomt neerschieten.
Niet met rubber
Met scherp.

de 1e doet stoer.
de 2e al wat minder en daarna hebben ze er al machtig weinig zin meer in.

aan de andere kant zal dat het waarschijnlijk alleen nog maar meer oplaaien maar hey, een excuus, neertrappen die zooi

beschaafd rond de tafel gaan zitten lijkt toch niet te werken met de onderkant van dat volk, aangezien ze collectief klaar lijken te komen als er 1 weer openbaar beweert dat ze onderdrukt worden.
ze leven er gewoon op, zolang die heilige oorlog tegen het onderdrukkende zondige westen aangewakkerd blijft, word er niet gekeken naar de misstanden binnen de eigen kring.

Geweld is waar ze mee antwoorden en kennelijk het enige wat ze als antwoord slikken, ik zeg: geef ze wat ze willen, als ze serieus het "zij of wij" principe hier gaan aanhangen is het misschien maar beter om dat hele stagnerende volkje uit te dunnen (kaf van het koren scheiden, jottem)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:50
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Havock schreef op 07-11-2005 @ 22:48 :

nu nog handhaven.

gewoon een streep neerkalken en elke relschopper die er voorbijkomt neerschieten.
Niet met rubber
Met scherp.

de 1e doet stoer.

aan de andere kant zal dat het waarschijnlijk alleen nog maar meer oplaaien maar hey, een excuus, neertrappen die zooi

beschaafd rond de tafel gaan zitten lijkt toch niet te werken met de onderkant van dat volk, aangezien ze collectief klaar lijken te komen als er 1 weer openbaar beweert dat ze onderdrukt worden.
ze leven er gewoon op, zolang die heilige oorlog tegen het onderdrukkende zondige westen aangewakkerd blijft, word er niet gekeken naar de misstanden binnen de eigen kring.

Geweld is waar ze mee antwoorden en kennelijk het enige wat ze als antwoord slikken, ik zeg: geef ze wat ze willen, als ze serieus het "zij of wij" principe hier gaan aanhangen is het misschien maar beter om dat hele stagnerende volkje uit te dunnen (kaf van het koren scheiden, jottem)
haha, jij denkt dat dit een jihad is van de moslims vs the rest?
Oud 07-11-2005, 21:50
Redhair
Redhair is offline
Door de mening die jij hebt, Havock, komt dit onder andere.

Citaat:
de onderkant van dat volk
Oud 07-11-2005, 21:51
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:

nu nog handhaven.

Niet met rubber
Met scherp.

de 1e doet stoer.

Het bewijs hoe achterlijk sommige mensen zijn.............
Oud 07-11-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 07-11-2005 @ 22:50 :
haha, jij denkt dat dit een jihad is van de moslims vs the rest?
Maar dat IS toch ook zo?!

Omg, volgens mij moeten mensen niet reageren als ze dit topic niet hebben doorgenomen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:53
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-11-2005 @ 22:51 :
Het bewijs hoe achterlijk sommige mensen zijn.............
Hmhm. Echt triest. Met zulke denkwijze vind ik dat je slecht in de wereld staat. Als deze denkwijze er niet was, waren die hele rellen misschien een stuk minder geweest.

Correct me if I'm wrong.
Oud 07-11-2005, 21:53
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
S. schreef op 07-11-2005 @ 22:52 :
Maar dat IS toch ook zo?!
ssshtt

you ruined the surprise

Oud 07-11-2005, 21:54
Verwijderd
ho, wacht, die mening is nog redelijk "vers"!
was altijd vrij "leftie" op dit vlak, maar recente ontwikkelingen staan mij dat niet meer toe, ik heb niks tegen moslims, aangezien ik ook zat "goeie lui" daaronder ken.
echter, het verschil tussen moslim met verstand en kansloze geitenneuker is vrij groot.

het is niet alleen een slachtofferrol van "niet kunnen", het is ook vooral niet willen.

hydrogen: shut it, veel geniaals heb ik van jou nog niet gehoord (en nee, ik neem niet de moeite de hele topic door te baggeren, da doe je zelf maar, geef maar een gil als je wat vind anders dan welles-nietus).

oh, en sorry als ik op gevoelige teentjes trap, ik zal mijn kisten uit doen.

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 21:57.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:55
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 21:53 :
wilde alleen even melden wat ik in het achtuurjournaal zag en opvallend vond.
Er liepen moslimjongeren door de straten die opriepen het te laten rustten en naar huis te gaan. Door een conservatieve moslimorganisatie is via internet een fatwa verspreid, die oproept met het geweld te stoppen. Een leider o.i.d. van deze moslim organisatie sprak dat het geweld tegen de religie was. Als je een echte moslim bent doe je niet zo. Zo zie je maar dat het niet alleen moslims zijn.

Vanmorgen las ik ergens een artikel over de rellen, en er werd vermeld dat er meer kansarme autochtonen aan het rellen waren.
Dus Havock, het is niet iets wat direct in verband staat met moslims/Islam.
Oud 07-11-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 07-11-2005 @ 22:55 :
nee uhuh, maar het is wel de grootste groep heb ik begrepen omdat dat die wijken zijn waar al die immigranten/vluchtelingen zonder al-teveel geld heengaan.

en jullie lezen ook lekker selectief hè, ik zeg toch écht dat er een redelijk groot verschil is tussen die normale nadenkende figuren en dat vee wat gillend en dingen-in-de-brand-stekend over straat rent?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:01
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Havock schreef op 07-11-2005 @ 22:54 :

het is niet alleen een slachtofferrol van "niet kunnen", het is ook vooral niet willen.
Ik denk dat je iets te weinig achtergrond informatie hebt, als je deze stelling gebruikt.
Oud 07-11-2005, 22:03
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Havock schreef op 07-11-2005 @ 23:00 :
dat vee wat gillend en dingen-in-de-brand-stekend over straat rent?
Doe je het weer. Door die titel die jij die mensen geeft, doen ze dat.
En ik lees niet selectief, alleen ik ga op dingen in die ik nu van belang vind. Maargoed, wat jij wilt, mooi dat je ook weet dat er 'goede' moslims zijn!
Oud 07-11-2005, 22:06
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Dus omdat er moslims zijn die het met X niet eens zijn kan X nooit in verband staan met de islam?
Oud 07-11-2005, 22:08
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
McCaine schreef op 07-11-2005 @ 23:06 :
Dus omdat er moslims zijn die het met X niet eens zijn kan X nooit in verband staan met de islam?
Dat kan zeker wel, alleen ik bedoelde ermee dat het niet iets is dat in verband staat met de islam, als in dat ze dit als geloofsovertuiging doen o.i.d.. Je kan hier niet naar moslims/Islam wijzen.
Oud 07-11-2005, 23:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2005 @ 15:09 :
Dat zou ik niet zomaar zeggen. Vergeet niet dat geloof, in het bijzonder geloofsbelijdenis op scholen, van oudsher in Frankrijk een heel ander karakter heeft gehad dan in Nederland. Het principe van de 'laïcité' is dan ook niet te vergelijken met onze 'scheiding van kerk en staat'. Laïcité gaat veel verder; waar wij een soort negatief vrijheidsbegrip kennen (dwz. iedereen mag geloof belijden en de staat bemoeit zich er niet mee) kent de Franse republiek meer een soort positief vrijheidsbegrip: atheïsme is veel meer gedwongen en religieuze uitingen en symbolen worden veel minder getolereerd. Religie is meer een privézaak.

Zeggen dat die wet alleen maar is bedoeld om stemmen te winnen bij rechtse kiezers is dan ook iets te kort door de bocht naar mijn idee.
Natuurlijk, de verhoudingen tussen kerk en staat zijn in elk land anders; toch is het op zn minst opvallend dat de wet juist nu de hoofddoekjeskwestie speelt wordt aangenomen; decennialang hebben meisjes en jongens op scholen met kruisjes, keppeltjes en weet ik wat veel mogen rondlopen; waarom wordt er dan wél die ophef gemaakt rond hoofddoeken?
Oud 08-11-2005, 00:25
reno
reno is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-11-2005 @ 00:45 :
[..]decennialang hebben meisjes en jongens op scholen met kruisjes, keppeltjes en weet ik wat veel mogen rondlopen; waarom wordt er dan wél die ophef gemaakt rond hoofddoeken?
Dat is natuurlijk helemaal niet waar gekkie.
Het is al decennia verboden om hoofddeksels te dragen in de klas, alleen moest er nu een wet voor worden gemaakt omdat sommige meisjes dat verbod negeerden.
Dat verbod heeft vooral te maken met goede manieren.
Oud 08-11-2005, 00:57
Hakuna
Hakuna is offline
Het schijnt steeds dichterbij te komen, het is nu ook al raak in Brussel (Belgie).

ma 07/11/05 - In de buurt van Brussel-Zuid waren er vanavond opnieuw enkele kleine incidenten. De brandweer moest zes keer uitrukken in Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst. Daar gingen enkele auto's in de vlammen op.
De politie in Brussel gaat vannacht alvast extra patrouilleren in de buurt rond het Zuidstation om rellen te voorkomen. Er worden ook meer stadswachters en straathoekwerkers ingezet. Dat hebben de burgemeesters van Sint-Gillis, Vorst en Anderlecht beslist.
De voorbije nacht waren er in de buurt van het Zuidstation ook al vijf wagens in brand gestoken. Er is nog geen spoor van de daders.

Voorlopig gaat het nog om verspreide incidenten. Er vielen nergens gewonden en de brandstichtingen hebben ook niet tot rellen geleid.

Ook al spreekt de politie van een geïsoleerd incident, in het licht van de rellen in Parijs zorgen de incidenten toch dadelijk voor ongerustheid.
"De spanning neemt toe"
In bepaalde wijken in Anderlecht, Molenbeek en Sint-Gillis neemt de spanning inderdaad toe. Dat zegt de Anderlechtse schepen van Samenlevingsopbouw Walter Vandenbossche.

Door de enorme werkloosheid in die gemeenten is de uitzichtloosheid voor de jongeren groot.

"Een derde van de Brusselse jongeren heeft geen werk. Dat maakt de situatie erg ontvlambaar. Ook de mediatisering van de rellen in Parijs speelt een rol", zegt Vandenbossche.

Nog even en het ''terreur virus'' heeft ons land bereikt!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 08:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
reno schreef op 08-11-2005 @ 01:25 :
Dat is natuurlijk helemaal niet waar gekkie.
Het is al decennia verboden om hoofddeksels te dragen in de klas, alleen moest er nu een wet voor worden gemaakt omdat sommige meisjes dat verbod negeerden.
Dat verbod heeft vooral te maken met goede manieren.
Ah, het gaat dus om het dragen van hoofddeksels, en heeft niks te maken met religieuze uitingen? Het dragen van hoofddeksels, dat al verboden was?
Waarom staat er
a) dan iets over religieuze uitingen in de wet
b) zou er een extra wet moeten komen?

mallerd
Oud 08-11-2005, 10:00
Verwijderd
Rellen Frankrijk lijken af te zwakken

Uitgegeven: 8 november 2005 07:23
Laatst gewijzigd: 8 november 2005 10:07

PARIJS - In verschillende steden in Frankrijk braken maandagavond opnieuw ongeregeldheden uit, maar de rellen leken iets minder hevig dan voorgaande nachten, vooral in Parijs. In totaal zijn op deze twaalfde dag van onlusten toch nog bijna 1200 auto's in brand gestoken, volgens de politie dinsdag. Dat zijn er tweehonderd minder dan een nacht eerder.

Twaalf politieagenten raakten gewond, de meesten doordat ze met voorwerpen werden bekogeld. In meer dan tien gebouwen werd brand gesticht. De Franse politie verrichtte ongeveer 330 arrestaties. Volgens de autoriteiten in de gemeente Clichy-sous-Bois zwakt het geweld iets af en hoefde de brandweer minder vaak uit te rukken.

Steden

Ook maandag werd op verschillende plaatsen brand gesticht. In Parijs werd onder meer een gymnasium in brand gestoken. In Toulouse staken jongeren een bus en twintig auto's in brand. Ook in Straatsburg en Lille was het onrustig. Hier gingen in totaal zeker vier auto's in vlammen op. In Lille werd in een arbeiderswijk een crèche bij een school in brand gestoken. In Auxerre werden vijftien mensen met ademhalingsmoeilijkheden in een ziekenhuis opgenomen, nadat een kelder in een flatgebouw in brand was gestoken.

Dode

Sinds de onlusten bijna twee weken geleden begonnen, is er een dode gevallen en zijn ruim honderd politiemannen en brandweerlieden gewond geraakt. Een vrouw raakte zwaargewond toen zij met benzine werd overgoten en in brand werd gestoken. In totaal zijn 5000 auto's uitgebrand. De politie heeft 1200 mensen gearresteerd en ongeveer twintig zijn er al veroordeeld. Enkele honderden mensen hebben maandagavond in de Parijse voorstad Stains de 61-jarige man herdacht die aan zijn verwondingen is bezweken, nadat hij door relschoppers was mishandeld.

Villepin

De Franse premier Dominique de Villepin kondigde maatregelen aan om een einde te maken aan de onlusten. Hij stelde extra politiemensen in het vooruitzicht, maar gaat niet over tot inzet van het leger. Hij kondigde aan 1500 extra agenten naar de brandhaarden in het land te sturen, als versterking van de 8000 politiemannen die al zijn ingezet. Ook mogen gemeentebesturen een avondklok instellen. In de Parijse voorstad Le Raincy is sinds maandagavond al het eerste uitgaansverbod van kracht.

Onderzoek

Verder komt er een onderzoek naar de dood van twee allochtone jongeren die de aanleiding vormden voor de rellen. Zij kwamen twee weken geleden door elektrocutie om het leven in een transformatorhuisje. Ze zouden daarin zijn gevlucht toen de politie hen achtervolgde. Bovendien wil de regering de achterstandssituatie in de arme voorsteden verbeteren met meer scholing, werk en nieuwbouw.

Brussel

In Brussel was het voor de tweede nacht onrustig. In de wijken Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst werden zeker vier auto's in brand gestoken. Ook zijn stenen gegooid in de richting van politievoertuigen. Dat meldde de Vlaamse publieke omroep VRT. Niemand werd aangehouden en er was alleen materiële schade. De politie onderzoekt of er verband is met de onlusten in Frankrijk.

Ambassade

De Nederlandse ambassade in Parijs heeft landgenoten gewaarschuwd om 's avonds en 's nachts de departementen Seine-Saint-Denis en Val-d'Oise in Parijs zoveel mogelijk te mijden. De ambassade noemt specifiek de gemeenten Argenteuil (in het noord-oosten) en Trappes ten zuid-oosten van de Franse hoofdstad. De ambassades van Groot-Brittannië, Japan, Polen, Rusland en de Verenigde Staten hebben ook al dergelijke waarschuwingen doen uitgaan.

Bron: http://www.nu.nl/news/621959/21/Rell...8video%29.html
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:02
nieuwszicht
nieuwszicht is offline
De rellen in Parijs en verschillende andere Franse (voor)steden houden ondanks hard optreden van De Villepin al dagen aan. De ongeregeldheden lijken nu de grenzen over te waaien naar andere Europese landen. Onder andere Belgie en Duitsland melden gelijke tafarelen, voorlopig echter in mindere mate. Naar aanleiding van deze berichten luidt de stelling van deze week als volgt:

Rellen, zoals die in Parijs, zouden ook in ons land voor kunnen komen

Wellicht wel leuk om te stemmen

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:15
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Rot op.
Oud 08-11-2005, 16:25
T_ID
T_ID is offline
Villepin is niet hard opgetreden, anders dan kregen we links en rechts wel berichten over dooie relschoppers te horen.

Dat die rellen zich uit zouden spreiden is pure paniekzaaierij.
Oud 08-11-2005, 16:44
brinkster
brinkster is offline
Citaat:

nu nog handhaven.

Niet met rubber
Met scherp.

de 1e doet stoer.

ze moeten jou neerschieten
Oud 08-11-2005, 20:07
reno
reno is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-11-2005 @ 09:23 :
Ah, het gaat dus om het dragen van hoofddeksels, en heeft niks te maken met religieuze uitingen? Het dragen van hoofddeksels, dat al verboden was?
Waarom staat er
a) dan iets over religieuze uitingen in de wet
b) zou er een extra wet moeten komen?

mallerd
Woorden in andermans mond leggen hoort niet bij de spelregels Joostje. Het is echter lastig om andermans woorden juist te interpreteren, ik weet er alles van.
Ik zei niet dat het niks te maken heeft met religieuze uitingen. Ik zei vooral goede manieren. Het is nou eenmaal een gedragsregel in onze cultuur om geen hoofddeksels te dragen binnenshuis (uitzonderingen daargelaten, zeikerds). Zelfs in strengreligieuze landen als Spanje, Italie, of Zwitserland is dat de norm. Kettingen met een kruisje e.d. zijn een heel ander verhaal, in Frankrijk mag dat dus niet.
Maar wat betreft hoofddeksels is het dus dubbel. Enerzijds is het etiquette (een baseballpet heeft niks met geloof te maken, toch is die ook verboden RARA), anderzijds heeft het met de Franse wet & moraal te maken.

Waarom je hierop uberhaupt doorgaat is mij niet duidelijk; ik had zojuist jouw complottheorie ontkracht.

Dat er een extra wet moet komen heb ik ook al uitgelegd. Spuit elf.
Sommige Moslima's hielden zich niet aan die regel. Dan moet de wet ingrijpen. Het is dood-simpel.
Mijn vader is leraar in Frankrijk - gedurende zijn hele loopbaan is ELK hoofddeksel, dus INCLUSIEF hoofddoekjes want DAT ZIJN DUS OOK HOOFDDEKSELS altijd al verboden geweest.

Capice?

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
reno schreef op 08-11-2005 @ 21:07 :
Het is nou eenmaal een gedragsregel in onze cultuur om geen hoofddeksels te dragen binnenshuis (uitzonderingen daargelaten, zeikerds).
Vrijheid van religie, mening, expressie is gewaarborgd via de wet, wat veel zwaarder weegt als een "gedragsregel".

En daarnaast gaat het er niet om hoe de regels waren, maar al die tijd werden toegepast in het leven van al die Moslims. Dat is komen te veranderen. Alhoewel een hoofddoekje niemand schade berokkend, is zij verboden. Dat schept woede.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:07
Verwijderd
Citaat:
brinkster schreef op 08-11-2005 @ 17:44 :
ze moeten jou neerschieten
...hebben ze al geprobeerd, maar onkruid vergaat niet, jammer joh!

krijg ebola en sterf.

(ik word doodgewenst, hoezé!)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Wat het des te opvallender maakt, dat islamitische ondernemingen systematisch gespaard blijven, en er reeds 2 synagoges en 2 kerken in vlammen op zijn gegaan.

Overigens zie ik sensatie-zucht als hoofdoorzaak voor de rellen. Wie zich de rellen rond het kampioenschap van Feyenoord nog kan herinneren, weet dat het ook toen geen Feyenoord-fans waren die aan het plunderen sloegen, maar loslopend tuig die van de gelegenheid gebruik maakte.

Wat is er sowieso nou leuker dan die gehate blauwe scouting met een grote troep op de vlucht te jagen? Veel interviews die ik heb gelezen, wijzen simpelweg op een combinatie van ontevredenheid en sensatiezucht.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-11-2005 @ 21:33 :
Vrijheid van religie, mening, expressie is gewaarborgd via de wet, wat veel zwaarder weegt als een "gedragsregel".

En daarnaast gaat het er niet om hoe de regels waren, maar al die tijd werden toegepast in het leven van al die Moslims. Dat is komen te veranderen. Alhoewel een hoofddoekje niemand schade berokkend, is zij verboden. Dat schept woede.
Onzin. Ze wisten dat het al verboden was, dat die wet dan opeens nageleefd wordt is geen reden om boos te worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten