Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2005, 16:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Koning schreef op 06-10-2005 @ 20:57 :
vanwege de slechte verhalen over paroxetine zat ik aan een alternatief te denken, stel ik zou een ander type pil voorgeschreven krijgen, moet ik dat helemaal van de oude af en dan met deze beginnen of hoe zit dat?

tijdje zonder zie ik niet echt zitten
Bij een overstap na een andere SSRI/ MAO-remmer mag je 2 weken geen anti-depressivum slikken. (Je kunt anders het serotoninesyndroom krijgen). Zodra je met een nieuw antidepressivum start, dien je weer 2 tot 6 weken te wachten alvorens je positief effect verneemd.
Oud 08-10-2005, 13:07
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 07-10-2005 @ 17:25 :
Bij een overstap na een andere SSRI/ MAO-remmer mag je 2 weken geen anti-depressivum slikken. (Je kunt anders het serotoninesyndroom krijgen). Zodra je met een nieuw antidepressivum start, dien je weer 2 tot 6 weken te wachten alvorens je positief effect verneemd.
mij hebben ze gewoon in 1 dag laten overstappen van efexor naar prozac! en daarna weer van prozac naar paroxetine!
Oud 08-10-2005, 15:16
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 08-10-2005 @ 14:07 :
mij hebben ze gewoon in 1 dag laten overstappen van efexor naar prozac! en daarna weer van prozac naar paroxetine!
Bij mij dus ook (Fevarin - Seroxat, Seroxat- Efexor) Ik kwam er een maand geleden per toeval achter.. Ik was me tijdens stage wat aan het verdiepen in bepaalde medicatie (lang leve het farmaceutisch kompas). Ineens viel mijn oog op 'Efexor', daar stond dat je absoluut NIET van de een op de andere dag mocht overstappen. (Dus, de ene afbouwen, 2 weken medicijnvrij en vervolgens met het nieuwe middel beginnen). Ik schrok er wel enigszins van, toentertijd voelde ik me ook best een beetje paranoide tijdens die medicijnoverstap.. Die psychiater kwam best onkundig over, moest zelf alles nog opzoeken in het farmaceutisch kompas.. Vroeg aan mij of je zo mocht overstappen e.d.

Ik citeer
Citaat:
Gelijktijdig gebruik met en gebruik binnen 2 weken na behandeling met SSRI's en/of MAO-remmers moet worden vermeden om het risico van het serotoninesyndroom met ernstige, soms fatale verschijnselen als tremor, myoclonus, zweten, misselijkheid, braken, hyperthermie met kenmerken lijkend op het maligne neurolepticasyndroom en insulten te vermijden
Oud 08-10-2005, 15:26
Verwijderd
Ik krijg bijna de neiging om mijn psychiater van toen aan te klagen . Hoe heette hij ook alweer? hmz....
Oud 08-10-2005, 15:30
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 08-10-2005 @ 16:26 :
Ik krijg bijna de neiging om mijn psychiater van toen aan te klagen . Hoe heette hij ook alweer? hmz....
Dirk van Dorp, Psychiater bij het RIAGG in Zwolle Ik ga hem seuen
Oud 10-10-2005, 16:08
Koning
Koning is offline
Maar wat voor middelen zou den als vervanger van paroxetine kunnen dienen?
Oud 10-10-2005, 22:42
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Koning schreef op 10-10-2005 @ 17:08 :
Maar wat voor middelen zou den als vervanger van paroxetine kunnen dienen?
Sint Janskruid is uit Duitse onderzoeken net zo effectief als parexetine gebleken bij lichte tot matige depressies. Sint Janskruid is een vrijverkrijgbaar middel.
Oud 11-10-2005, 17:43
Koning
Koning is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 10-10-2005 @ 23:42 :
Sint Janskruid is uit Duitse onderzoeken net zo effectief als parexetine gebleken bij lichte tot matige depressies. Sint Janskruid is een vrijverkrijgbaar middel.
En de gewone middelen?
Oud 12-10-2005, 08:47
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Tevens is dit geconstateerd in een Amerikaans onderzoek enkele jaren terug.
Oud 12-10-2005, 14:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Koning schreef op 11-10-2005 @ 18:43 :
En de gewone middelen?
Reguliere antidepressiva onderverdeeld in:

Klassieke antidepressiva
Werking: remming heropname van noradrenaline en serotonine
1. Tricyclische Antidepressiva (TCA's)
amitriptyline (Sarotex, Tryptizol), clomipramine (Anafranil), desipramine (Pertrofran), dosulepine (Prothiaden), doxepine (Sinequan), imipramine (Tofranil), nortriptyline (Nortrilen), trimipramine (Surmontil)
2. Overige
maprotiline (Ludiomil)

Moderne antidepressiva
1. Werking: selectieve heropname remming van serotonine
* Selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's)
Citalopram (Cipramil), escitalopram (Lexapro), fluoxetine (Prozac), fluvoxamine (Fevarin), paroxetine (Seroxat), sertraline (Zoloft)
* Serotonine-Noradrenaline heropnameremmers (SNRI's)
Venlafaxine (Efexor)
2. Noradrenerg Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA)
Mirtazapine (Remeron)
Werking: blokkade presynaptische receptoren (a2-autoreceptor; a2-adrenoreceptor) van noradrenaline. Stimulatie van deze receptoren remt het vrijkomen van noradrenaline (negatieve feedback, thermostaat principe); blokkade stimuleert het vrijkomen van noradrenaline. Toename van noradrenaline leidt tot stimulatie van postsynaptische receptoren (a1-adrenoreceptor) van serotonine, hetgeen een als gevolg heeft dat er meer serotonine vrijkomt. Mirtazapine blokkeert ook de 5HT2 en 5HT3 postsynaptische receptoren, hetgeen leidt tot het vrijkomen van meer serotonine.
3. Monoamino-oxidaseremmers (MAO-remmers)
* Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's)
Moclobemide (Aurorix)
* Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's)
Tranylcypromine (Parnate), fenelzine (Nardil), isocarboxazide (Marplan)

Dit zijn globaal de soorten antidepressiva die er zijn. Het meest worden moderne antidepressiva voorgeschreven (m.u.v. MAO-remmers) omdat ze in de regel minder bijwerkingen veroorzaken. Overleg gewoon met je psychiater/ huisarts hierover, die kan je prima informeren en desnoods iets anders voorschrijven.

Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 14:33.
Oud 13-10-2005, 16:12
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nadeel is dat de pil dan niet meer betrouwbaar is
Oud 13-10-2005, 17:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Valeriaan kan je ook nog proberen als alternatief. Bij mij werkt het wel goed als kalmerend en rustgevend middel, tenzij het een geweldig placebo-effect heeft

En dat beinvloedt de werking van de anticonceptiepil niet
Oud 13-10-2005, 19:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Gothic schreef op 13-10-2005 @ 17:12 :
nadeel is dat de pil dan niet meer betrouwbaar is
Euhm, het is een jongen die hierover informatie vroeg
Oud 13-10-2005, 22:20
Koning
Koning is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 13-10-2005 @ 20:55 :
Euhm, het is een jongen die hierover informatie vroeg
Ja nee, ik neem het wel in mijn overweging op!

en bedankt voor je info (K)(L)
Oud 14-10-2005, 15:59
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Remeron is geen modern antidepressivum.
Oud 14-10-2005, 17:01
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 14-10-2005 @ 16:59 :
Remeron is geen modern antidepressivum.
Want?
Oud 16-10-2005, 08:52
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
ik slik sinds kort (3 weken) lexapro, nou weet ik dat dit een nieuw middel is, maar toch vraag ik me af of iemand er al ervaring mee heeft.

Ik heb heel veel last gehad van de bijwerkingen en maandag wordt de dosis wat verhoogd, dus krijg ik dat waarschijnlijk weer...
Nou lees ik steeds dat je juist niet zo veel last van deze bijwerkingen zou moeten krijgen...

maar ja, mijn vraag was gewoon of iemand dit ook gebruikt?
Oud 26-10-2005, 09:25
Verwijderd
Ik mag eindelijk stoppen met risperdal

Na anderhalf jaar

Maar ontopic:
Hoe hebben andere risperdalgebruikers afgebouwd? En hebben jullie bijwerkingen gekregen?

Ik ga waarschijnlijk elke 3/4 weken een half pilletje minder slikken. (ik slikte eerst 2 pilletjes van 1 mg)

Laatst gewijzigd op 26-10-2005 om 09:34.
Oud 26-10-2005, 14:17
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 26-10-2005 @ 10:25 :
Ik mag eindelijk stoppen met risperdal

Na anderhalf jaar

Maar ontopic:
Hoe hebben andere risperdalgebruikers afgebouwd? En hebben jullie bijwerkingen gekregen?

Ik ga waarschijnlijk elke 3/4 weken een half pilletje minder slikken. (ik slikte eerst 2 pilletjes van 1 mg)
ah, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien ga ik ook binnenkort stoppen, de bijwerkingen worden steeds erger...
Oud 26-10-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 26-10-2005 @ 15:17 :
ah, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien ga ik ook binnenkort stoppen, de bijwerkingen worden steeds erger...

Wat voor bijwerkingen heb jij dan, als ik vragen mag?
Oud 27-10-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 26-10-2005 @ 18:00 :

Wat voor bijwerkingen heb jij dan, als ik vragen mag?
ik kan 'sochtends bijna niet wakker worden en dat levert nogal wat stress op in huis. Als mijn wekker af gaat worden mijn ouders wakker, maar ik niet. Daarnaast heb ik een te hoog prolactine gehalte en dat kan op den duur botontkalking veroorzaken, dus ik kan niet nog een jaar doorgaan met slikken. en... *schaam**schaam* ik kan mijn plas niet meer zo lang ophouden...*schaam* op vakantie was dat nogal een probleem omdat het wc-hok zo ver weg was... maargoed, ik weet niet 100% zeker dat dit door de risperdal komt, het schijnt maar zeer zelden voor te komen.

Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 18:41.
Oud 28-10-2005, 18:51
SpacingBen
SpacingBen is offline
Als ik kijk naar het effect van AD op sommige mensen, dan denk ik wel eens. zijn sommige AD niet gewoon te vergelijken met drugs?
Oud 29-10-2005, 11:11
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
SpacingBen schreef op 28-10-2005 @ 19:51 :
Als ik kijk naar het effect van AD op sommige mensen, dan denk ik wel eens. zijn sommige AD niet gewoon te vergelijken met drugs?
Ik weet niet aan welke drugs je denkt, maar voor mij is het met niets vergelijkbaar. Het is niet een psychedelische drugs waarvan je gaat hallucineren. Geen amfetamine achtige drugs die een energie boost veroorzaken.
Oud 02-11-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2005 @ 13:10 :
Ja, ik vind het wel best. Zo voel ik geen pijn aan mn lijf
Ik slik nu tijdelijk voor vast 100mg per dag. Het schijnt een best wel hoge dosis te zijn voor kalmerend resultaat.
Ik heb 2 keer 12,5 (half tabletje van 25 mg) geslikt voor 's nachts. 100 mg lijkt me echt vreselijk veel! Ik was van Nozinan 9 uur in coma zo ongeveer en was nog de hele dag duf en dorstig, echt katerig gewoon. Heb jij daar geen last van?
Het klopt wel dat het idd een pijnstiller is, maar ook kalmerend werkt.
Oud 03-11-2005, 15:37
SpacingBen
SpacingBen is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 29-10-2005 @ 12:11 :
Ik weet niet aan welke drugs je denkt, maar voor mij is het met niets vergelijkbaar. Het is niet een psychedelische drugs waarvan je gaat hallucineren. Geen amfetamine achtige drugs die een energie boost veroorzaken.
mmm, k zat te denken aan MDMA. Ik weet het fijne er niet van maar ik heb wel is gehoord dat mensen zich door AD ook euforisch voelen! En het heeft allebei te maken met extra serotonine afgifte?

Naja, als ik soms de verhalen van mensen hoor dan doet het me sterk denken aan iemand die verteld over zijn ervaring met MDMA (het euforische gevoel dan)

Maarja, misschien moet ik er is maar eens achterkomen hoe het precies zit voor ik dit soort dingen zeg
Oud 04-11-2005, 08:33
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
SpacingBen schreef op 03-11-2005 @ 16:37 :
mmm, k zat te denken aan MDMA. Ik weet het fijne er niet van maar ik heb wel is gehoord dat mensen zich door AD ook euforisch voelen! En het heeft allebei te maken met extra serotonine afgifte?

Naja, als ik soms de verhalen van mensen hoor dan doet het me sterk denken aan iemand die verteld over zijn ervaring met MDMA (het euforische gevoel dan)

Maarja, misschien moet ik er is maar eens achterkomen hoe het precies zit voor ik dit soort dingen zeg
De werking is iets anders dat jij hierboven simpel schetst.

AD in de vorm van SSRI zorgen voor een tijdelijke verhoging van de concentratie van serotonine in de ruimte tussen twee zenuwuiteinden, ze blokkeren de heropname.
De ene zenuw prikkelt dat de ander.
Zenuwcellen worden dan meer gestimuleerd en dit moet dan de stemming bevorderen.
Oud 04-11-2005, 10:45
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
SpacingBen schreef op 03-11-2005 @ 16:37 :

Was het maar waar dat antidepressiva eenzelfde werking als harddrugs hebben Ben je overigens niet in de war met Ritalin of Concerta? Een middel wat voorgeschreven wordt bij AD(H)D. Indien je geen AD(H)D hebt en dit middel slikt, heeft het een met speed vergelijkbaar effect.
Oud 19-11-2005, 11:11
Ranja v. Tanja
Ranja v. Tanja is offline
hallo,
Ik ben sinds 4 weken gestopt met Fluoxetine 20mg. Ik heb dat anderhalf jaar geslikt. Die depressie ben ik inmiddels te boven, ik heb vrede met alles, ik ben weer terug op het padje. Maar omdat ik weer erg wisselvallige stemmingen kreeg, erg geirriteerd, ben ik terug gegaan naar de dokter.

Omdat ik last had van libido verlies, heb ik gevraagd om een alternatief op fluoxetine. Het was een vervangende huisarts, ze heeft me nu Zoloft voorgeschreven. Ik slik nu 50 mg en over een paar dagen moet ik naar 100mg gaan.
mijn vraag is: is dat een logische stap?ze deed in mijn ogen niet meer dan een smartshopverkoopster, vragen wat ik wilde en meegeven... En hoe zit het precies met het gebruik van harddrugs tenopzichte van deze medicijnen. ik slik (op een recreatieve manier) xtc... En dan pillen met relatief veel MDMA.(tenopzichte van de speed) Kan ik dat met Zoloft ook?

groeten
Oud 19-11-2005, 12:17
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ranja v. Tanja schreef op 19-11-2005 @ 12:11 :
hallo,
Ik ben sinds 4 weken gestopt met Fluoxetine 20mg. Ik heb dat anderhalf jaar geslikt. Die depressie ben ik inmiddels te boven, ik heb vrede met alles, ik ben weer terug op het padje. Maar omdat ik weer erg wisselvallige stemmingen kreeg, erg geirriteerd, ben ik terug gegaan naar de dokter.

Omdat ik last had van libido verlies, heb ik gevraagd om een alternatief op fluoxetine. Het was een vervangende huisarts, ze heeft me nu Zoloft voorgeschreven. Ik slik nu 50 mg en over een paar dagen moet ik naar 100mg gaan.
mijn vraag is: is dat een logische stap?ze deed in mijn ogen niet meer dan een smartshopverkoopster, vragen wat ik wilde en meegeven... En hoe zit het precies met het gebruik van harddrugs tenopzichte van deze medicijnen. ik slik (op een recreatieve manier) xtc... En dan pillen met relatief veel MDMA.(tenopzichte van de speed) Kan ik dat met Zoloft ook?

groeten
Antidepressivum in combinatie met harddrugs is op zich niet echt bevordelijk. MDMA heeft juist een tegengestelde werking van SSRI anti-depressiva: SSRI's voorkomen dat de serotonine opnieuw opgenomen kan worden ('vasthouden). MDMA zorgt ervoor dat de serotonine juist wordt afgegeven. (Als je vlak achter elkaar MDMA gebruikt, heeft het ook minder effect. Als er geen serotonine meer kan vrijkomen, ervaar je ook niet dat gelukzalige gevoel. (Daar zorgt die vrijgekomen serotonine immers voor).
Wat je iig niet moet gebruiken is DXM. Daar kun je in combinatie met antidepressivum het serotoninesyndroom van krijgen(!!!).

http://www.erowid.org/ op erowid kun je zien wat welk type antidepressivum voor werking heeft i.c.m. welke (hard)drugs.
Oud 19-11-2005, 12:21
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

I have had the week from hell. A week ago Friday, I took MDMA (75 mgs and a 25 mg boost). At the time, I was torn about some major life decisions - I could not decide where to live in the fall, I was packing and crying non-stop for the 2 weeks before, and I decided to try the therapy route of MDMA to try to get me through and make a decision. I took it alone; I hung online for a bit, talked to A and F, and then spent quite a bit of time simply meditating on things. Everything became clear - how I worked, how I would react to the situation, the right thing to do. It was very productive.

I have a tendency to get very depressed after MDMA, so instead of 5htp, I took Zoloft to counter the crash. Very quickly I had a six hour anxiety attack. At the time, in the midst of X forgetfulness, I forgot that I had taken zoloft. I then hung out, very strung out, but was able to sleep that night. I was fine until the following evening, when I took 50mgs more of zoloft. Within 2 hours I felt all warm and arms and chest ached and worried and anxious. This persisted all the way into the next day, until finally, at 6pm, I took myself to the hospital. While there, I talked myself down, finally realizing I was not sick, that this was simply anxiety. I was fine again til the middle of the night and then I woke up after 1.5 hours of sleep, extremely anxious. The next day, I collapsed at work, crying in tears in my bosses office and then went to my doctor. I did not tell her about the MDMA however, so they prescribed more zoloft and then trazodone. Talking to people online, I had a full-fledged panic attack, and showed up at my doctors in tears, struggling for breath with a racing pulse. She told me the trazodone was the best they could do for me.

So I started taking the drug, trusting the doctors. It didn't really help the sleep or the night panics (where I'd wake up from a dead sleep after 1.5 hours in a panic, and then need hours to recover from the adreneline surge and pass out again). By Friday, when I dosed, in about 2 hours, I'd get suicidally ideated for about 4 hours til the dose would start expiring from my system. The panics continued all weekend; though sunday night, I stayed at mom's, took some sleep ninjas, and although I slept interruptedly, I did sleep. I was actually fine - a little worrisome, but that was more my natural worrisome feeling - until about 2pm. At that point, I woke up anxious again; I went to work to distract myself and I lost emotional control again, once again crying in my boss's office. I had a conversation then online that I'm trying to let go; that felt slightly destabilizing. I initiated it; as if to fuck up what seemed to be going well in my life. Perhaps that's overly harsh. But it was good, because it made me realize there was far more going on than just drug-drug interactions in my system.

My friend and I went to my home; we sat down with a pad of paper and a pen, and we listed all of the things on my mind; set aside action items for now; action items for later; things I could work on; things that needed time. It felt very relieving - like 'well, is that all. That's downright maneageable.'
erowid.org
Oud 19-11-2005, 12:35
Ranja v. Tanja
Ranja v. Tanja is offline
Ok, bedankt, Ik slik echt maar eens in de 2- 3 maanden, dus dat lijkt me geen probleem, mss is de "dinsdagdip" dan erger, maar de feestjes zijn leuk genoeg daarvoor.

Maar is de stap tussen de fluoxetine en de zoloft wel Logisch?
Oud 19-11-2005, 13:09
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ranja v. Tanja schreef op 19-11-2005 @ 13:35 :
Ok, bedankt, Ik slik echt maar eens in de 2- 3 maanden, dus dat lijkt me geen probleem, mss is de "dinsdagdip" dan erger, maar de feestjes zijn leuk genoeg daarvoor.

Maar is de stap tussen de fluoxetine en de zoloft wel Logisch?
Sja, het zijn beiden SSRI's. Het is niet bekend waarom de een op een bepaalde SSRI beter reageert. Het vaak een kwestie van domweg proberen. Op zich is het niet vreemd dat je nu overstapt op Zoloft.
Oud 25-11-2005, 12:17
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Citaat:
Eend schreef op 22-06-2005 @ 11:44 :
Oké, wie heeft er hier borderline en welke medicatie krijg je daarbij?

Ik ben nog altijd mijn psych aan het overtuigen, dat ik het niet alleen red. Ik heb altijd AD geslikt en oxazepam en nu slik ik alleen phenergan waar ik ontzettend brak van wordt, maar geen effect van krijg. Het rottige is, dat de verpleging hier wel zegt: "Dan had je je phenergan maar moeten nemen." als het fout gaat. Mara het probleem is dat het met die pillen óok mis gaat. Ik heb gewoon de kracht niet om er alleen tegen te vechten en volgens de psych ben ik ook depressief. Hij zou overleggen met de hoofdarts (jaja...bureaucratie) of ik misschien weer AD moet gaan slikken. Ondertussen laten ze me het maar aan boteren. De arts zegt dat er geen pillen zijn tegen borderline (d0h), maar als ik dan vraag om een beetje verlichting, wilt ie me weer niks geven, terwijl mijn vorige psychiater aan had geraden om anti psychotica te proberen.
Ik vind het gewoon klote, omdat ik weet dat het met medicatie veel beter met me gaat, alleen ze willen me écht niet geloven. Nou moest ik mensen met borderline gaan vragen wat voor medicatie zij kregen, dus vandaar mijn vraag

Het is niet zo dat ik persé medicatie wil (liever niet), maar ik weet wel dat ik het met medicatie altijd beter heb gedaan. Als ik de juiste medicatie had gehad, was heel die RM misschien niet eens nodig geweest...
Ik heb borderline en ik slik efexor (antipsychosa/depressiva)
Ik voel me hier echt een stuk sterker door, ik denk dat ik de wereld wel aankan, maar zonder ben ik ook echt n wrak.
Oud 25-11-2005, 12:22
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 27-10-2005 @ 18:44 :
ik kan 'sochtends bijna niet wakker worden en dat levert nogal wat stress op in huis. Als mijn wekker af gaat worden mijn ouders wakker, maar ik niet. Daarnaast heb ik een te hoog prolactine gehalte en dat kan op den duur botontkalking veroorzaken, dus ik kan niet nog een jaar doorgaan met slikken. en... *schaam**schaam* ik kan mijn plas niet meer zo lang ophouden...*schaam* op vakantie was dat nogal een probleem omdat het wc-hok zo ver weg was... maargoed, ik weet niet 100% zeker dat dit door de risperdal komt, het schijnt maar zeer zelden voor te komen.
Dat herken ik.. Ik slik ook risperdal en heb ook moeite met mn plas ophouden, maar k heb nooit geweten dat t daardoor kwam.. Ik vind t sowieso een rot medicijn.. ben er 40 kilo van aangekomen!!
Oud 26-11-2005, 08:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Maanmeisje schreef op 25-11-2005 @ 13:17 :
Ik heb borderline en ik slik efexor (antipsychosa/depressiva)
Ik voel me hier echt een stuk sterker door, ik denk dat ik de wereld wel aankan, maar zonder ben ik ook echt n wrak.
antidepressivum idd.
Oud 29-11-2005, 16:58
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Maanmeisje schreef op 25-11-2005 @ 13:22 :
Dat herken ik.. Ik slik ook risperdal en heb ook moeite met mn plas ophouden, maar k heb nooit geweten dat t daardoor kwam.. Ik vind t sowieso een rot medicijn.. ben er 40 kilo van aangekomen!!
40 kilo aangekomen? Dat is wel erg veel.

Ik moet binnenkort ook beginnen met anti-depressiva en anti-psychotica, ik weet nog niet precies hoe het allemaal heet.
Maar kom je van elk middel zo gigantisch veel aan? Of is dat alleen als je het erg lang moet gebruiken? (+1 jaar.)
Oud 29-11-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Kid Morbid schreef op 29-11-2005 @ 17:58 :
40 kilo aangekomen? Dat is wel erg veel.

Ik moet binnenkort ook beginnen met anti-depressiva en anti-psychotica, ik weet nog niet precies hoe het allemaal heet.
Maar kom je van elk middel zo gigantisch veel aan? Of is dat alleen als je het erg lang moet gebruiken? (+1 jaar.)
Ik slik risperdal en ben er helemaal niet van aangekomen, het eerste half jaar viel ik zelfs af. Ook van seroquel ben ik niet aangekomen. Ik weet wel dat er bij (volgens mij) alle antipsychotica een kans bestaat dat je aankomt, maar het hoeft echt niet altijd zo te zijn, en 40kg is inderdaad veel, maar dat overkomt niet iedereen.
Oud 29-11-2005, 23:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 29-11-2005 @ 20:38 :
Ik slik risperdal en ben er helemaal niet van aangekomen, het eerste half jaar viel ik zelfs af. Ook van seroquel ben ik niet aangekomen. Ik weet wel dat er bij (volgens mij) alle antipsychotica een kans bestaat dat je aankomt, maar het hoeft echt niet altijd zo te zijn, en 40kg is inderdaad veel, maar dat overkomt niet iedereen.
In de bijsluiter van risperdal staat dat je gemiddeld 2,3 kilo aankomt oid..
Oud 01-12-2005, 21:29
Maresha
Maresha is offline
ik slikte zyprexa kreeg k eetbuien van
en ik slikte truxal..maar daar werd ik zo stoned van(bij wijze van ) dat ik somaar de straat opliep zonder uit te kijken..kwam gewoon niet in me op om te kijken als ik de weg wel over kwam
totaal geen reactie vermogen
blug rot medicatie
Oud 08-12-2005, 12:51
coopergirl
coopergirl is offline
De mensen die een antipsychoticum slikken/ geinjecteerd krijgen: wie van jullie gebruikt daarnaast akineton om de bijwerkingen tegen te gaan? In dit topic hoor ik er nooit iemand over, maar op de afdeling waar ik werk krijgt (bijna) iedereen het voorgeschreven.
Oud 08-12-2005, 15:32
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 08-12-2005 @ 13:51 :
De mensen die een antipsychoticum slikken/ geinjecteerd krijgen: wie van jullie gebruikt daarnaast akineton om de bijwerkingen tegen te gaan? In dit topic hoor ik er nooit iemand over, maar op de afdeling waar ik werk krijgt (bijna) iedereen het voorgeschreven.
In het begin kreeg ik dat als zonodige medicatie, maar ik kreeg geen spiertrekkingen ofzo, dus dat hoef ik verder niet te slikken. Is volgens mij ook van mijn lijst af gehaald.
Oud 08-12-2005, 16:23
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 08-12-2005 @ 13:51 :

eehm ik niet..nog nooit van gehoord
bij mij in de kliniek slikt ook niemand dat eigelijk
Oud 11-12-2005, 00:27
Tommie1
Tommie1 is offline
Het nadeel van anti-depressiva en andere middelen is dat ze ( helaas) niet werken. Het wordt in het Westen hier vaak voorgeschreven aan iemand met die klachten, maar gevolg is dat ze er soort verslaafd aan raken. Als je die pillen namelijk slikt als je je rot voelt en het gaat weer iets beter met je ( er zit ook zerotonine in die pillen, hetzelfde stofje dat je aanmaakt als je lacht.. zit trouwens ook in bepaalde voedingsmiddelen zoals vis..dat naar mijn mening dus beter is om te eten dan zo'n pilletje ) en je stopt met het nemen van die pil, voel je je meteen weer heel rot, omdat je lichaam gewend is aan de stoffen die erin zitten. Oftewel: het is niet een echt medicijn, want medicjinen zijn ervoor om je van iets af te helpen..

Wat beter helpt is gewoon gezond zijn en doen voor je lichaam en geest. Als je je lichaam verwaarloost kun je depressief raken ( misschien hebben mensen wel de film Supersize Me gezien waarin een man 30 dagen lang zijn ontbijd lunch en avondeten McDonalds voedsel eet en daar ook daadwerkelijk depri en lusteloos van wordt) en natuurlijk ook als je het ergens totaal niet naar je zin hebt. Er zijn ook wel enkele oefeningen die vaak helpen als je je rot voelt. Inademen via je buik bijv.. diep.. en ook weer uitademen en pas weer inademen als je voelt dat je lucht nodig hebt. Daar wordt je heel kalm van. Is zelfs een of andere guru die zegt dat je met ademhalen alles kan verhelpen aan kwaaltjes, maar ik weet niet of ik dat helemaal geloof.
Oud 11-12-2005, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Tommie1 schreef op 11-12-2005 @ 01:27 :
Het nadeel van anti-depressiva en andere middelen is dat ze ( helaas) niet werken. Het wordt in het Westen hier vaak voorgeschreven aan iemand met die klachten, maar gevolg is dat ze er soort verslaafd aan raken. Als je die pillen namelijk slikt als je je rot voelt en het gaat weer iets beter met je ( er zit ook zerotonine in die pillen, hetzelfde stofje dat je aanmaakt als je lacht.. zit trouwens ook in bepaalde voedingsmiddelen zoals vis..dat naar mijn mening dus beter is om te eten dan zo'n pilletje ) en je stopt met het nemen van die pil, voel je je meteen weer heel rot, omdat je lichaam gewend is aan de stoffen die erin zitten. Oftewel: het is niet een echt medicijn, want medicjinen zijn ervoor om je van iets af te helpen..

Natuurlijk is het wel een medicijn. Vergelijk het met insuline. Mensen met diabetes moeten hun hele leve lang insuline spuiten om gezond te blijven, ze kunnen daar ook niet mee stoppen, dan worden ze weer ziek, maar dat betekent nog niet dat ze verslaafd zijn aan het middel.
Oud 11-12-2005, 12:14
Tommie1
Tommie1 is offline
nee heb je gelijk in, verslaving is misschien een verkeerd woord, want het is niet zo dat je steeds meer wilt, maar je wordt wel afhankelijk van het middel, terwijl dat toch echt helemaal niet hoeft..
Maar een medicijn is het dan ook niet, daar hoor je beter van te worden. En van anti-depressiva wordt je niet 'beter'.

Ik ben zelf ook een tijd echt heeel zwaar depri geweest. Heb zelfs voor twee weken niks kunnen eten of drinken, zo rot voelde ik me. alleen slapen en als ik wakker was, hopen dat ik weer snel in slaap viel, want de enige gedachte was naja er maar een eind aan maken om het maar cru te zeggen. ik heb geen pillen of iets gehad, en daar ben ik achteraf blij om, want heb een vriend die dat wel heeft, en die wordt er echt neit beter van. Wat mij heeft geholpen is het werken aan mezelf. Mijn zelfbeeld was echt laag, maar door goed voor mijzelf te zorgen ben ik er weer bovenop gekomen. en ik had het ook niet naar mijn zin op werk, dus ben meteen gestopt en wat anders gaan doen. het is jammer, maar anti-depressiva helpen niet.. voor even wel, maar helpen je er neit vanaf iedergeval. in het oosten zijn ze daarmee veel verder, zijn ook vele malen minder mensen die last hebben van depressiviteit heb ik gelezen.
Oud 11-12-2005, 14:16
Maresha
Maresha is offline
je komt niet aan van het medicijn zelf maar door de extra eetlust die je krijgt waardoor je meer gaat eten
Oud 11-12-2005, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Tommie1 schreef op 11-12-2005 @ 13:14 :
nee heb je gelijk in, verslaving is misschien een verkeerd woord, want het is niet zo dat je steeds meer wilt, maar je wordt wel afhankelijk van het middel, terwijl dat toch echt helemaal niet hoeft..
Maar een medicijn is het dan ook niet, daar hoor je beter van te worden. En van anti-depressiva wordt je niet 'beter'.

Ik ben zelf ook een tijd echt heeel zwaar depri geweest. Heb zelfs voor twee weken niks kunnen eten of drinken, zo rot voelde ik me. alleen slapen en als ik wakker was, hopen dat ik weer snel in slaap viel, want de enige gedachte was naja er maar een eind aan maken om het maar cru te zeggen. ik heb geen pillen of iets gehad, en daar ben ik achteraf blij om, want heb een vriend die dat wel heeft, en die wordt er echt neit beter van. Wat mij heeft geholpen is het werken aan mezelf. Mijn zelfbeeld was echt laag, maar door goed voor mijzelf te zorgen ben ik er weer bovenop gekomen. en ik had het ook niet naar mijn zin op werk, dus ben meteen gestopt en wat anders gaan doen. het is jammer, maar anti-depressiva helpen niet.. voor even wel, maar helpen je er neit vanaf iedergeval. in het oosten zijn ze daarmee veel verder, zijn ook vele malen minder mensen die last hebben van depressiviteit heb ik gelezen.
Dan zal ik mijn verhaal ook maar even vertellen. Ik ben 4 jaar behoorlijk depressief geweest en ik ben er nu een jaar uit, maar dat was me waarschijnlijk niet gelukt zonder medicijnen. Ik werd van een combinatie aan medicijnen beter. Het zou best kunnen dat ik weer terug val als ik ze niet meer slik, maar dat wil toch niet zeggen dat die medicijnen me niet helpen?? is insuline dan ook geen medicijn? maakt je ook niet beter, je geneest niet van de diabetes, maar door de medicijnen kun je wel fatsoenlijk leven.
Oud 11-12-2005, 16:05
kroot
kroot is offline
Citaat:
Tommie1 schreef op [pl=19746138]11-12-2005 @ 13:14 Maar een medicijn is het dan ook niet, daar hoor je beter van te worden. En van anti-depressiva wordt je niet 'beter'.
Tuurlijk is het wel een medicijn. Beter worden is zo'n groot woord, dat gaat niet zo snel. Je gaat je er wel beter door voelen. En AD zijn bijna altijd in combinatie met andere therapie. ze worden bijna nooit alleen voorgeschreven, want dat werkt niet goed nee. Maar in comninatie wel.
Ik heb zelf heel lang geweigerd ze te slikken tot ik gedwongen werd. Maar ik ben nu toch wel blij dat ik ze heb.
Oud 12-12-2005, 08:54
Verwijderd
Ik denk dat ik nu echt toe ben aan anti-depressiva. Ik kan niet meer omgaan met dat vermoeide, depressieve en verwarde gevoel. Met m'n psychologe heb ik het er al een hele tijd geleden over gehad en die staat er positief tegenover. Alleen m'n huisarts wil er niet aan meewerken. Wat moet ik nu doen?
Oud 12-12-2005, 09:44
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Tommie1 schreef op 11-12-2005 @ 01:27 :

Wat beter helpt is gewoon gezond zijn en doen voor je lichaam en geest. Als je je lichaam verwaarloost kun je depressief raken ( misschien hebben mensen wel de film Supersize Me gezien waarin een man 30 dagen lang zijn ontbijd lunch en avondeten McDonalds voedsel eet en daar ook daadwerkelijk depri en lusteloos van wordt) en natuurlijk ook als je het ergens totaal niet naar je zin hebt. Er zijn ook wel enkele oefeningen die vaak helpen als je je rot voelt. Inademen via je buik bijv.. diep.. en ook weer uitademen en pas weer inademen als je voelt dat je lucht nodig hebt. Daar wordt je heel kalm van. Is zelfs een of andere guru die zegt dat je met ademhalen alles kan verhelpen aan kwaaltjes, maar ik weet niet of ik dat helemaal geloof.
Uit je verhaal maak ik op dat je niet weet hoe die medicijnen werken.

Regels voor berichten