Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2005, 19:06
basenernie
Avatar van basenernie
basenernie is offline
Vallen op je eigen geslacht, is dat iets wat niet mag?
Is dat iets wat niet moet kunnen?
Dit is iets wat ik laatst zag, ruzie over homo’s, poten, nichten.
Wat is er erg aan dat jongens voor jongens zwichten?

Vallen op je eigen geslacht, is dat iets wat niet mag?
Homo’s zijn toch heel normaal?
Als je het woord hoort schiet dan toch niet in de lach.
Een gewoon woord uit de Nederlandse taal,
Met een betekenis van liefde, respect en bijzonderheid.
Man en vrouw, jongen en jongen, meid en meid.

Vallen op je eigen geslacht, is dat iets wat niet mag?
Is dat iets wat niet mag?


©by Bas Lenstra
__________________
Oordeel niet over anderen, want ik zal je meten met de maat waarmee jij die anderen meet!
Advertentie
Oud 13-11-2005, 19:15
Ydorfine
Avatar van Ydorfine
Ydorfine is offline
Ik vind het niet een erg sterk gedicht. Het lijkt op een rap. Ik denk dat als je het snel genoeg zegt, dat het wel aardig zal klinken. Maar zoals ik het nu lees, en de woorden op mijn tong proef, is het allemaal wel heel ruw.

Wat je wilt zeggen is wel duidelijk. Misschien wel iets te duidelijk. Maar dan zonder een persoonlijk verhaal erin dat je zou verwachten om emoties los te maken en het thema dichter bij de mensen te brengen.

Geef het een iets sterkere lading door betere verdeling van de zinnen en door het thema op een manier aan te pakken dat het niet een kreet wordt, maar ook inhoud krijgt.

groetjes.
__________________
gevangen in indolentie, onvermurwbare teruggetrokkenheid.
Oud 13-11-2005, 21:43
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Maar goed dat je copyright hebt.
__________________
x
Oud 13-11-2005, 22:27
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Hm, op gedichten met een meer politieke lading weet ik nooit zo goed te reageren; inhoudelijk ga ik natuurlijk niet reageren want dan houd het niet meer op DoP thuis, maar ik vraag me af of je op kritiek op de taalkundige kant uitbent? Ik neem aan van wel, dus: ik vind het niet heel sterk. De herhaling van de vraag vind ik niet sterk aangezien de vraagstelling zelf niet erg krachtig is; dat heb ik eigenlijk met de hele tekst. Ik denk dat je eerst meer specifieker en concreter moet verwoorden om de boodschap echt krachtig te laten zijn.
__________________
eight days a week
Oud 14-11-2005, 18:25
basenernie
Avatar van basenernie
basenernie is offline
thnx voor de kritiek. hier zalk aan denken the next time
__________________
Oordeel niet over anderen, want ik zal je meten met de maat waarmee jij die anderen meet!
Oud 15-11-2005, 16:31
Christiana
Avatar van Christiana
Christiana is offline
Ik zal mijn (opbouwende ) kritiek beginnen met een compliment! Ik maak hieruit op dat je zelf homo bent/vrienden hebt die homo zijn of opkomt voor homo's en dat is wel een applausje waard!

* A P L A U S *

Dan nu de kritiek:

Je hebt geen lijn in je gedicht zitten, het zijn enkel zinnen die in je hoofd zaten (mijns inziens). Met dit soort teksten zou je een pleidooi kunnen houden, waarmee ik wil zeggen dat het niet zo diepgaand is dat het een gedicht lijkt. Ik zou als ik jou was wat kortere zinnen en een vast patroon aanbrengen:
A
B
A
B

of:

A
A
B
A
A
B

(B rijmt op A)

Succes! En nogmaals heel goed van je dat je zo voor je mening/sexuele aard opkomt
Oud 22-11-2005, 15:25
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Ik vind het een sterk gedicht. Knap gedaan!! Ik ben het ook wel met je eens en ik vind het goed dat er eens iemand over schrijft. Maar probeer het inderdaad een soort structuur te geven zoals hierboven word gezegt met ABAB Verder heel goed... Kus- me
Oud 22-11-2005, 15:33
Verwijderd
Ik neem trouwens aan dat je 'potten' bedoelt, in plaats van 'poten'?
Oud 23-11-2005, 10:11
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Sophie schreef op 22-11-2005 @ 16:33 :
Ik neem trouwens aan dat je 'potten' bedoelt, in plaats van 'poten'?
Poten is een ander woord voor mannelijke homo's.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 23-11-2005, 11:37
Verwijderd
Ja Sophie, het gaat niet altíjd over jou.

ontopic: ik vind het gedicht een beetje denken aan de stijl van Annie M.G. Schidt, vanwege de herhaling, maar de zinnen lopen niet goed en er is iets met de manier waarop de boodschap wordt gebracht.
Er zijn ontzettend veel woorden in de Nederlandse taal waar we om lachen, waarom niet deze?
Ik vind het wel leuk gevonden dat het woord staat voor respect en liefde e.d. zo had ik het nog nooit bekeken.

En het is inderdaad iets wat niet mag. Kijk eens voor de lol in de bijbel, leviticus 18 zin 22, zo uit mijn hoofd.
Oud 23-11-2005, 12:48
Ydorfine
Avatar van Ydorfine
Ydorfine is offline
Wat in Leviticus staat wordt over gediscussieerd, maar in feite staat er alleen maar dat je niet praktiserend homo mag zijn.
__________________
gevangen in indolentie, onvermurwbare teruggetrokkenheid.
Oud 23-11-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-11-2005 @ 12:37 :
En het is inderdaad iets wat niet mag. Kijk eens voor de lol in de bijbel, leviticus 18 zin 22, zo uit mijn hoofd.
En gelukkig is de Bijbel niet onze wet, staat en kerk is nog steeds gescheiden en het homohuwelijk wordt ook in steeds meer landen voor de wet bekrachtigd, dus dat is flauwekul.

Sofie, poten is inderdaad ook een ander woord voor homo's. Het woord potenrammen zal je misschien bekender voorkomen.

Het gedicht zelf, het is nogal makkelijk geschreven, simpele en gedwongen rijm. De woorden, meid enzo, vind ik een nogal tenenkrommend taalgebruik, maar ik hou daar nu eenmaal niet van.
Oud 23-11-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-11-2005 @ 12:37 :
Ja Sophie, het gaat niet altíjd over jou.

ontopic: ik vind het gedicht een beetje denken aan de stijl van Annie M.G. Schidt, vanwege de herhaling, maar de zinnen lopen niet goed en er is iets met de manier waarop de boodschap wordt gebracht.
Er zijn ontzettend veel woorden in de Nederlandse taal waar we om lachen, waarom niet deze?
Ik vind het wel leuk gevonden dat het woord staat voor respect en liefde e.d. zo had ik het nog nooit bekeken.

En het is inderdaad iets wat niet mag. Kijk eens voor de lol in de bijbel, leviticus 18 zin 22, zo uit mijn hoofd.
Haha?
En dankje Riven; nee, maar
Oud 23-11-2005, 14:39
Verwijderd
Leuke sig heb je trouwens, Sophie!


(NB: sig is geen woord voor lesbienne, maar afkorting van signature, dat zinnetje onder je posts.)
Oud 23-11-2005, 14:40
Verwijderd
Heb je iets tegen of met lesbiennes, beste Bond? Je lijkt zo gefixeerd?
Oud 23-11-2005, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Riven schreef op 23-11-2005 @ 15:40 :
Heb je iets tegen of met lesbiennes, beste Bond? Je lijkt zo gefixeerd?
Dankje
Oud 23-11-2005, 19:39
Christiana
Avatar van Christiana
Christiana is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-11-2005 @ 15:39 :
Leuke sig heb je trouwens, Sophie!


(NB: sig is geen woord voor lesbienne, maar afkorting van signature, dat zinnetje onder je posts.)
Ik sluit me aan bij Riven, waarom doe je in godsnaam zo denigrerend naar Sophie toe? Iedereen is zoals hij is. Zoals jij verwaand en arrogant bent
Oud 23-11-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Christiana schreef op 23-11-2005 @ 20:39 :
Ik sluit me aan bij Riven, waarom doe je in godsnaam zo denigrerend naar Sophie toe? Iedereen is zoals hij is. Zoals jij verwaand en arrogant bent
Ja James_25cm_Bond, laat mij gewoon lekker lesbisch zijn.
Ads door Google
Oud 23-11-2005, 20:03
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
En ik vond James nog wel zo'n intelligente jongen. Ik houd er niet van als mensen naar de bijbel verwijzen om een standpunt te onderbouwen.


Verder, basenernie: Het gedicht heeft een mooie boodschap, maar technisch gezien vind ik het niet heel bijzonder. Al denk ik dat dat ook niet is waarom je het geschreven hebt. Ik houd er gewoon niet zo van als er veel vragen in een gedicht staan. Ik heb liever dat een gedicht vragen oproept, dan zelf stelt.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 23-11-2005, 23:09
Verwijderd
Pardon? Persoonlijk heb ik niets tegen homoseksuelen of lesbiennes. Maar als hij in zijn gedicht een vraag stelt vanuit een bepaalde rol, kan ik toch best een antwoord geven dat bijvoorbeeld een pastoor zou geven. Dat ziet de pastoor namelijk als waarheid. Is een vraag niet per definitie een beschrijving van een specifieke zoektocht naar waarheid?

Overigens, Christiana, ik doe helemaal niet denigrerend naar Sophie toe. Als je Sophie óf mij beter zou kennen zou je dat ook snappen. En als je wilt weten wat mijn relatie is tot Sophie moet je eens wat oudere gedichten lezen van me. 'Grijze staar', 'storm', en 'ik ben altijd zwak (voor jou)', maar ook' kusje kusje kusje aai aai aai'.
Oud 24-11-2005, 08:42
Verwijderd
Waarom geef je antwoord uit de rol van een pastoor, terwijl het niet duidelijk is dat je die rol wil spelen? Of zie je jezelf in die rol, heb jij die rol?

Sophie, lesbisch, ?

Maar uiteindelijk ging het hier niet over.
Oud 24-11-2005, 15:06
Verwijderd
Wat zijn dat nou weer voor vooroordelen over Sophie? Het kan toch ook een zinspeling zijn op een situatie of een gesprek die eens met iemand anders hebben meegemaakt, of iets met mij of met wat dan ook.

In zijn gedicht stelt hij een vraag. Ik beantwoord die vraag. En welke rol ik zelf in feite heb maakt niet uit. We zijn allemaal maar poppetjes (weet je nog Sophie, februari 2004). Voor hetzelfde geld ben ik wel de pastoor. En dan? Wat verandert er dan?
Niets. Want het is een waarheid als iedere andere waarheid.
Oud 24-11-2005, 15:13
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Sorry hoor, niet boos bedoeld maar... het lijkt wel alsof jullie iets tegen James_25cm_Bond hebben... ik wil me nergens mee bemoeien hoor maar het is toch juist mooi als je zoveel van de Bijbel weet...
Oud 24-11-2005, 15:14
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Sophie lesbisch? Zo leer ik elke dag weer wat nieuws over m'n eigen vriendin
Oud 24-11-2005, 17:06
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 24-11-2005 @ 00:09 :
Is een vraag niet per definitie een beschrijving van een specifieke zoektocht naar waarheid?
Nee, dat is heel iets anders.

Daarbij was de vraag van Basenernie retorisch.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Advertentie
Oud 24-11-2005, 19:41
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Lijkt me handig dat als je in een bepaalde hoedanigheid iets zegt, het dan ook aangeeft. Niet achteraf nog eens. Dat zou kunnen lijden tot verwarring, en het vage, niet gedefinieerde idee dat je het nu snel aanvoert als excuus voor je bijbelcitaat.
Oud 27-11-2005, 11:30
Pantoufle
Pantoufle is offline
Citaat:
Curunir schreef op 13-11-2005 @ 22:43 :
Maar goed dat je copyright hebt.

__________________
Het drama: c'est nous.
Oud 17-12-2005, 11:41
ikown
ikown is offline
eeuwig branden zul je
__________________
hoererehgabeg
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit wat vinden jullie van homo's?
-MBI-
500 03-11-2008 20:33
Films, TV & Radio Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien Mien filmtopic
Rooster
498 11-01-2008 11:28
Lifestyle Maniertjes
Kitten
42 21-05-2007 12:41
Films, TV & Radio Je favoriete tvserie allertijden
Emily Eau
163 08-07-2006 19:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet hoofddoek verboden worden bij ambtenaren?
Hydrogen
258 08-08-2005 12:29
Liefde & Relatie Homo's en Lesbi's
Toffe-Tjik
62 12-07-2003 22:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.