Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2005, 21:21
Nijpjes
Nijpjes is offline
FB's, schroom je niet dit te verplaatsen naar Muziek als het daar thuis hoort.

Ik ben sinds kort begonnen om mijzelf "de goede bastechniek" aan te leren. Deze dacht ik hier en hier gevonden te hebben.
Nu is er mij wat niet duidelijk wat ik hier aan de meer ervaren bassist wil vragen:
Waarom wordt het zo hard aangeraden om strict alternate fingering te gebruiken? Ik vind het verdomme veel makkelijker om soms 2x dezelfde vinger te gebruiken, vooral als ik van bijv de A-snaar naar de E-snaar ga. Zou ik hier later spijt van kunnen krijgen; is strict alternate fingering uiteindelijk toch efficiënter?

Wat is jullie mening trouwens over deze "efficiëntste bastechniek"?
Oud 23-11-2005, 23:57
Verwijderd
Gewoon raggen met je klauwen over die bas, techniek is nergens voor nodig
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 08:36
Milan Dado
Milan Dado is offline
Met strict alternate fingering haal je meer snelheid en betere accuracy.

Maar er zijn meer dingen om je zorgen over te maken als je jezelf leert spelen
Oud 24-11-2005, 08:40
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 24-11-2005 @ 09:36 :
Met strict alternate fingering haal je meer snelheid en betere accuracy.

Maar er zijn meer dingen om je zorgen over te maken als je jezelf leert spelen
Zoals wat?
Oud 24-11-2005, 10:11
timp
timp is offline
je kan ook een plectrum gebruiken
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 11:08
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ja kan ook. Maar dat was niet mijn vraag.
Oud 24-11-2005, 11:43
Carn
Carn is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 24-11-2005 @ 09:40 :
Zoals wat?
dingen fout aanleren.
Oud 24-11-2005, 12:03
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ja, ik schijn nogal hard met mn duim tegen de hals aan te douwen tijdens het spelen. Erg moeilijk om af te leren...
Speel jij trouwens ook bas Carn? Ik dacht dat jij alleen drumde.
Oud 24-11-2005, 12:23
Milan Dado
Milan Dado is offline
Ja, of fretten met platte vingers (ipv met de vingertoppen), of een knik in je pols hebben...

offtopic: lol Westervoort, k had ooit een een-les-leerlinge in Velp
Oud 24-11-2005, 12:28
Nijpjes
Nijpjes is offline
Knik in je pols? Nee, ik probeer die hoek zo groot mogelijk te maken, al is dat wel moeilijk als je staat...

Westervoort de gexxste...maar wat heeft dat met Velp te maken? En geef je basles dan? Daar heb ik misschien wel interesse in
Oud 24-11-2005, 13:09
Milan Dado
Milan Dado is offline
Je moet je polsen gewoon recht houden.. Dat is et En Westervoort is in de buurt van Velp (voor mij dan) ik heb geen lesgeefervaring, maar kan altijd wel wat bijbrengen
Oud 24-11-2005, 13:29
Nijpjes
Nijpjes is offline
Polsen recht houden lijkt me nagenoeg onmogelijk, tenzij je je bas onder je kin houd ofzo...
Ik zat te twijfelen om les te nemen op de Jacobiberg, 390 euri voor een jaar, half uur per week. Maar als ik de juiste techniek eenmaal weet, dan kan ik die gaan oefenen en dan ben ik al heel tevreden.
Voel je dr wat voor mij wat bij te brengen een keer?
Oud 24-11-2005, 13:30
Nijpjes
Nijpjes is offline
Gozer, jij bent SanderThomas (tenminste dat zie ik als ik in je fotoboek kijk). Jij hebt me al s eerder geholpen via het forum
Oud 24-11-2005, 13:56
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 24-11-2005 @ 14:30 :
Gozer, jij bent SanderThomas
OMGOMGOMG nu je het zegt

Oud 24-11-2005, 13:57
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 24-11-2005 @ 14:29 :
Polsen recht houden lijkt me nagenoeg onmogelijk, tenzij je je bas onder je kin houd ofzo...
Ik zat te twijfelen om les te nemen op de Jacobiberg, 390 euri voor een jaar, half uur per week. Maar als ik de juiste techniek eenmaal weet, dan kan ik die gaan oefenen en dan ben ik al heel tevreden.
Voel je dr wat voor mij wat bij te brengen een keer?
Ja is op zich wel een optie ja
Oud 24-11-2005, 14:03
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik had niet verwacht dat jij het was, je hebt een andere naam, andere leeftijd en een sig waarin staat dat je nieuw bent. Dus ik was verrast ja
Goed...ik mail je binnenkort wel een keer ok?
Oud 24-11-2005, 14:23
Milan Dado
Milan Dado is offline
Is goed
Oud 24-11-2005, 15:40
Carn
Carn is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 24-11-2005 @ 13:03 :
Speel jij trouwens ook bas Carn? Ik dacht dat jij alleen drumde.
Ik ben geinteresseerd in elk instrument. Niet dat ik bas of gitaar kan spelen, maar de logica van dingen goed aanleren en sommige feiten gaan voor elk instrument op
Oud 24-11-2005, 15:45
Haligh
Haligh is offline
snaren aanslaan met 2 vingers is onhandig.
klinkt te hard en je verliest snelheid.

gewoon omstebeurt met je vingers spelen OOK als je van snaar wisselt.
Oud 24-11-2005, 15:58
Moustache
Moustache is offline
Citaat:
Haligh schreef op 24-11-2005 @ 16:45 :

tenzij je er een kwint of zelfs een heel akkoord bij pakt, dan is met 2 vingers tegelijk wel degelijk handig
Oud 24-11-2005, 16:03
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Haligh schreef op 24-11-2005 @ 16:45 :

Nee, maar ik speel nooit 1 snaar met 2 vingers. Ik bedoelde dat ik nog wel s dezelfde vinger gebruik als ik van een hoge naar een lage snaar ga (a naar e ofzo).
En ik vind het nog steeds erg onlogisch klinken dat je snelheid verliest als je dat doet...het lijkt me juist de snelste manier
Oud 24-11-2005, 16:08
Moustache
Moustache is offline
van G->D->A->E is dat ook het snelst, en ook het handigst. Overigens kun je ook bij octaven die je snel 2x speelt (denk bijvoorbeeld aan veel funk-basloopjes) imo beter 2x dezelfde vinger gebruiken (dwz wijsvinger lage E, wijsvinger hoge E, middelvinger hoge E)
Oud 24-11-2005, 16:16
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Doavid schreef op 24-11-2005 @ 16:58 :
tenzij je er een kwint of zelfs een heel akkoord bij pakt, dan is met 2 vingers tegelijk wel degelijk handig
Dan speel je fingerpicking style neem ik aan...
Oud 24-11-2005, 16:18
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Doavid schreef op 24-11-2005 @ 17:08 :
van G->D->A->E is dat ook het snelst, en ook het handigst. Overigens kun je ook bij octaven die je snel 2x speelt (denk bijvoorbeeld aan veel funk-basloopjes) imo beter 2x dezelfde vinger gebruiken (dwz wijsvinger lage E, wijsvinger hoge E, middelvinger hoge E)
Ben blij dat je dat zegt
Heb ik eindelijk n antwoord op mn vraag (of iig een antwoord dat ik wil horen).
Maar dat van die funk dat klinkt heel onlogisch, tenzij ik je verkeert begrijp. Ik snap wat je bedoelt met die octaven, maar het is toch bijna onmogelijk om zowel de lage als de hoge noot met dezelfde vinger te doen? Zo doe ik het:

G|-------------|
D|----4-----5-|
A|-------------|
E|-2-----3----|
w-m-w-m

w = wijsvinger
m = middelvinger

En jij zegt dat al deze noten een w of m moeten zijn?
Moustache
Moustache is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 24-11-2005 @ 17:16 :
Dan speel je fingerpicking style neem ik aan...
nee hoor, maar soms werkt dat gewoon; akkoordjes komen er dan wat pittiger uit
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik zie dat mn voorbeeld niet heel goed uit de verf is gekomen, maar je snapt me non?
Oud 24-11-2005, 16:25
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Doavid schreef op 24-11-2005 @ 17:08 :
tenzij je zoiets speelt:

Oud 24-11-2005, 16:29
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 24-11-2005 @ 17:25 :
tenzij je zoiets speelt:

[afbeelding]
Dus in dat geval speel je strict alternate? Of speel je in dat geval bijv w-m-m-w-m-m (voor de eerste maat)?
Oud 24-11-2005, 16:32
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Doavid schreef op 24-11-2005 @ 16:58 :
dat heb je me dan ook niet horen zeggen.
dan klinkt het juist voller inderdaad .
Oud 24-11-2005, 16:41
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 24-11-2005 @ 17:29 :
Dus in dat geval speel je strict alternate? Of speel je in dat geval bijv w-m-m-w-m-m (voor de eerste maat)?
ik zou spelen: w-m-w w-m-w etcc..
Oud 24-11-2005, 19:33
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 24-11-2005 @ 17:25 :
tenzij je zoiets speelt:

[afbeelding]
w-m-w-m-w-m speel een stuk sneller bij mij.

Maar oke.

Wat ik zou doen is de eerste jaren alleen maar zo spelen. Dus echt om en om. Als er dat eenmaal in zit is dat zo makkelijk en fijner volgens mij.

Maar zoals bij zo veel dingen, als je het op een andere manier fijner vind vooral op die andere manier doen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 20:42
Nijpjes
Nijpjes is offline
Dat zijn de dingen die ik wil horen
Dan hoef ik niets te veranderen aan mn speelstijl.
Oud 24-11-2005, 20:48
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb nooit les gehad ofzo, dus hecht niet teveel waarde aan mijn bas woorden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 20:50
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ok, maar je vind wel dat je efficient speelt?
Oud 24-11-2005, 22:34
Rhinus
Rhinus is offline
Jawel, wel redelijk denk ik. 't Is alleen dat ik geen ritme gevoel heb. Ach ja.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 09:36
Verwijderd
Vaak zijn de noten beter te onderscheiden als je steeds om en om speelt. Maar ik doe het meestal ook gewoon op gevoel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 10:46
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 24-11-2005 @ 23:34 :
Jawel, wel redelijk denk ik. 't Is alleen dat ik geen ritme gevoel heb. Ach ja.
Lullig voor iemand uit de ¨ritme-sectie¨ van de band.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 11:29
Rhinus
Rhinus is offline
Gelukkig maar dat ik dan niet in een band zit.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 11:53
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 26-11-2005 @ 12:29 :
Gelukkig maar dat ik dan niet in een band zit.
Sjofele oplossing.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 13:57
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 24-11-2005 @ 17:41 :
ik zou spelen: w-m-w w-m-w etcc..
Hoe speel jij trouwens je triplets?
r-m-w of w-m-r
Oud 26-11-2005, 14:21
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 26-11-2005 @ 14:57 :
Hoe speel jij trouwens je triplets?
r-m-w of w-m-r
w-m-w Geddy Lee stijl

en als et er meer op een rij zijn gewoon w-m-w-m-w-m evt met accenten.

Laatst gewijzigd op 26-11-2005 om 14:32.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 16:44
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 26-11-2005 @ 15:21 :
w-m-w Geddy Lee stijl

en als et er meer op een rij zijn gewoon w-m-w-m-w-m evt met accenten.
Lijkt me vervelend, ik speel liever d-w-m. (ik klem mijn duim *meestal* nergens achter)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 16:58
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
wardt schreef op 26-11-2005 @ 17:44 :
Lijkt me vervelend, ik speel liever d-w-m. (ik klem mijn duim *meestal* nergens achter)
Met je duim heb je een heel andere aanslag dan met je andere vingers, dus je krijgt nogal veel ongewenste volume- en geluidsverschillen. Daarnaast speel je niet zo makkelijk strak als je je duim gebruikt in een afwisseling met je andere vingers. Ten derde is het altijd verstandiger je duim als anker te gebruiken, want je hebt je hand dan veel stabieler boven de snaren.

Speel je met de binnenkant van je duim? (dus tegen de richting in) of met de nagel?

ow enne heb je et nu over gitaarspelen? Of bass je ook?

Laatst gewijzigd op 26-11-2005 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 18:17
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 26-11-2005 @ 17:58 :
Met je duim heb je een heel andere aanslag dan met je andere vingers, dus je krijgt nogal veel ongewenste volume- en geluidsverschillen. Daarnaast speel je niet zo makkelijk strak als je je duim gebruikt in een afwisseling met je andere vingers. Ten derde is het altijd verstandiger je duim als anker te gebruiken, want je hebt je hand dan veel stabieler boven de snaren.

Speel je met de binnenkant van je duim? (dus tegen de richting in) of met de nagel?

ow enne heb je et nu over gitaarspelen? Of bass je ook?
Beide en beide. En ok, ik ben niet de strakste ever, maar ik heb tegenwoordig wel een aardig maatgevoel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 21:38
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik heb nog nooit een duim of een ringvinger gebruikt (van mn aanslaghand that is)
Oud 27-11-2005, 00:46
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 26-11-2005 @ 22:38 :
Ik heb nog nooit een duim of een ringvinger gebruikt (van mn aanslaghand that is)
Dan mis je wat van het ware leven.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 01:00
Milan Dado
Milan Dado is offline
Duim hoef je nooit te gebruiken om aan te slaan, tenzij je bepaalde reggae dingen doet, dan kan het goed klinken, of als je slapt. Verder is de duim een anker.
Oud 27-11-2005, 08:46
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 27-11-2005 @ 02:00 :
Duim hoef je nooit te gebruiken om aan te slaan, tenzij je bepaalde reggae dingen doet, dan kan het goed klinken, of als je slapt. Verder is de duim een anker.
Techniek is puur een richtlijn, als je zelf op een andere manier speelt en dat fijner vind, kan je je spel ook sneller ontwikkelen. Natuurlijk er zijn bepaalde anatomie-dingen bij de mens die overeenstemmen, maar dat is natuur en dat voel je zelf al aan. Dus als je lang genoeg speelt geloof ik dat je basistechniek vaak al gewooon 'goed' is. En bijvoorbeeld waar je je duim houd of welke snaren je met welke vingers aanslaat is dan puur een toevoeging die zich specificeert naar een bepaald genre/speelstijl.
Maar inderderdaad, bijvoorbeeld als je met een ongetrainde duim speelt, dan speel je vaak al automatisch 'losser' dus kan dat 'problemen' opleveren. Ik hou daarintegen wel van wat natuurlijke dynamiek en swing in mijn spel.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 11:17
Nijpjes
Nijpjes is offline
Wardt, hoe lang speel jij nou eigenlijk al? Je klinkt alsof ik nog wat van je kan leren...
Oud 27-11-2005, 11:33
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 27-11-2005 @ 12:17 :
Wardt, hoe lang speel jij nou eigenlijk al? Je klinkt alsof ik nog wat van je kan leren...
Ik moet zeggen dat ik me vereerd voel om dat te horen.
Iets meer dan 3 jaar gitaar, iets meer dan 2 jaar bass, iets van 3 jaar piano, dat laaste is wat minder serieus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten