![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus dat is een voordeel voor de gelovige. Als niet-gelovige kun je dan zeggen van "je kunt het ook verkeerd hebben en dan eindig je alsnog in de hel." In jouw ogen is dat dus een nadeel. Maar voor de gelovige is dat geen nadeel, want die gelooft in zijn religie en denkt het dus niet verkeerd te hebben. Misschien dat het dus als hij doodgaat alsnog een nadeel voor hem is, maar tijdens z'n leven hoeft hij niet bang te zijn. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() zelfs bomen en planten, alleen is die collectief. zoals de ziel (geest) van moeder natuur ook collectief is en nee ik geloof niet in een hel, buiten de hel die mensen zelf maken |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En jouw bron slaat nergens op, want wie noem jij intelligent? Mensen die naar jouw mening intelligente dingen zeggen... (sorry dat ik op zo'n oude post reageer)
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik wil jou uit eigen ervaring duidelijk maken dat geloven een moeilijk iets is, en ik hoop dat je dat van mij aanneemt. Neem bijv. alle discussies die er zijn....als christen moet je proberen de bijbel op de goeie manier op te vatten, en echt, dat kan zware problemen opleveren....
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Jouw opmerking over studeren slaat nergens op, omdat domheid niet te maken heeft met puur een laag IQ. Een mens kan net zo goed dom gehouden zijn, zo zul je een keuterboertje in verweggistan sneller bekeren dan een volledig onderwezen iemand, omdat kennis killing is voor geloof.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Ik kan niet bewijzen dat dat zo is, en niemand kan bewijzen dat het NIET zo is, maar toch zal niemand me geloven. Dat is logisch : waarom zou je geloven in iets waar geen aanwijzingen/bewijzen voor bestaan ? De grootste reden waarom mensen die redenering niet doortrekken naar geloof toe is eenvoudigweg de angst voor de dood, voor de grote leegte. Citaat:
Als je een goed leven hebt. Dan zal het geloof in een leven na de dood je leven nog (een beetje) beter maken. MAAR ! Als je een slecht leven hebt, dan is het dom om je leven uit te leven, en dan is het een nadeel om gelovig te zijn. Denk maar eens aan al die zwarte slaven die in de geschiedenis getransporteerd werden naar Amerika en Europa. Hadden zij enige hoop op een beter leven ? Neen. Pleegden ze massaal zelfmoord ? Neen. Hadden ze dat beter wel gedaan ? Uiteraard. Waarom deden ze dat niet ? Allicht uit geloof. Ze redeneerden niet op rationele wijze. Conclusie : Evolutionair gezien is geloven goed, het is altijd beter voort te leven en je proberen voort te planten, hoe ellendig je leven ook is. Maar rationeel en individueel gezien ben je beter af als je niet gelooft -> immers, - heb je een goed leven, dan zit je goed. - heb je een slecht leven, en geen uitzicht op een beter leven in de toekomst, dan stap je er beter gewoon uit. Maw : Denk je rationeel, dan heb je nooit een slecht leven ![]() |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik zei dus ook dat het geloof totaal niet simpel ligt, maar juist heel lastig is. Heb ik je daar al van overtuigd?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@T_ID: de opleiding theologie heeft wel degelijk toegevoegde waarde. Om maar eens iets te noemen: zij beschrijft godsdiensten op een wetenschappelijke manier en haalt zo bij mensen levende vooroordelen onderuit, wat heel belangrijk is. Veel discussies tussen religies zijn namelijk voornamelijk op vooroordelen gebaseerd.
|||
![]() |
Citaat:
Zo kan ik uiteraard alles beweren. En nu mag jij eens posten welke aanwijzingen er bestaan voor het feit dat er een god is of iets anders bovennatuurlijks ? ![]() Citaat:
Waarvoor zou je anders voortleven in zo'n geval ? Is er een god die je dat leven als straf gegeven heeft ? ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De betrouwbaarheid van een boek is iets wat je leert van anderen. Dus bijv. het onderscheid tussen een geschiedenisboek en de bijbel. Sommige mensen zullen daar heel sterk onderscheid tussen maken en anderen niet, omdat ze geleerd hebben dat de bijbel (ook) een betrouwbaar boek is. Maar in beide gevallen doe je dat omdat je het van anderen geleerd hebt, je bent zelf niet op zoek gegaan naar de bronnen of de historische bewijzen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En nog steeds reageert 'ie niet op mijn opmerking dat geloven helemaal niet simpel is maar juist heel moeilijk ligt.... ![]()
||
Citaat:
Je schijnt trouwens nog steeds niet te begrijpen dat het specifieke voorbeeld van het VWO er niet toe doet, dat was een offtopic bijpodruct van een sneer naar de theologie, die weer veel te letterlijk werd genomen. De algemene lijn is en blijft echter dat wie zich zonder van tevoren beïnvloed te zijn (door opvoeding met religie vanuit huis) en gaat leren over algemene zaken, en met name filosofie, minder geneigt is om een geloof aan te nemen. Simpelweg omdat hij/zij zal vinden dat zelf nadenken en zelf conclusies trekken veel beter is dan hapklare brokken, waar anno 2005 weinig meer van klopt.
||
Citaat:
er zijn religies die het zelf nadenken zo ongeveer hebben "uitgevonden" zelfs wetenschap is afkomstig uit bepaalde religies. en Ongelijk aan schrijg je zo : != ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik begrijp wel dat jij er zo over denkt, als ik niet zou geloven zou ik er ook maar raar tegen aankijken. Maar ik wil je vragen of je alsjeblieft op wilt passen voor vooroordelen. Bijvoorbeeld dat iemand niet zelf zou nadenken en niet zelf conclusies zou trekken als ie gelooft. Zoals ik al zei, nadenken doe ik zeker! Ik kom hier misschien erg zeker over als het gaat om mijn geloof, maar ik heb echt ontzettend veel vragen waar ik mijn hoofd over breek! Dus de enige die niet zou nadenken, dat zou jij kunnen zijn, omdat je zo ontzettend veel vooroordelen hebt. En wat ik bedoelde met mijn opmerking hiervoor, namelijk dat het geloof niet simpel is maar juist erg lastig, is dat het geen hapklare brokken zijn die je 1,2,3 voor lief neemt!! Ik wil graag weten of jij nog steeds denkt dat het geloof iets simpels is, alleen voor zogenaamd 'domme' mensen.
||
Citaat:
Juist. Tja, je kunt het een vooroordeel noemen, maar behalve de dingen die ik doelbewust uitdruk op een provocerende manier worden die vooroordelen tot nu toe allemaal bevestigt. Wereldwijd naarmate onderwijs en religie elkaar lijken te verhinderen (m.u.v. controle van godsdienst over het onderwijs), tussen geloven onderling, in denkbeelden vanuit specifieke geloven waarvoor ik een psychologische verklaring kan geven, de lijn dat fundamentalisme blind maakt en tevens doof voor kritiek. Wat op zijn beurt weer te maken heeft met de identiteit die mensen eraan ontlenen, iets dat ik ook constant zie terug komen, zelfs hier op het forum.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Je vergeet dat ook niet-gelovigen doof zijn voor kritiek. Ook zij zullen (net als gelovigen) hun ogen en oren sluiten voor alles wat niet in hun referentiekader past. Het is dus m.i. een beetje flauw om dat gelovigen te verwijten. Geef mij eens een volledige psychologische verklaring voor het fenomeen geloof dan. Je kunt er niet om heen dat er ondanks het (ogenschijnlijk) ridicule van geloven er ontzettend (lees: onwaarschijnlijk) veel mensen zijn die geloven. Je kunt dat niet allemaal afschuiven op angst of onzekerheid.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mensen schilderden dieren op rotswanden om te zorgen voor een goede jacht, logisch, want geen jacht is geen eten, geen eten betekent de dood. Later worden zaken als de zon en de bliksem vereert, allebei zaken die mensen toen niet konden bevatten, maar die wel vat op hen hadden, en hun leven konden verzieken. Daarna komen iets meer abstract religies tevoorschijn, mensen wisten meer, en dus voldeed de god van de bliksem niet langer. In plaats daarvan moest de godheid zich aanpassen aan de benodigdheden van de tijd. Dat zien we terug in het Jodendom en vooral het OT. De wraakzuchtige oorlogsgod jahweh uit het OT maakt er geen probleem van om iedereen die in de weg staat de meest vreselijke misdaden aan te doen. Dat is op zich best te verklaren: in de tijd dat het OT ontstond leefden de Israelieten in slavernij in Babylon, het schrijven van propaganda (zoals het in de pan hakken van het Egyptische leger door hun godheid) is een goed middel om het geknakte zelfbeeld iets op te krikken. Dit verklaart ook de afkomst van Mozes, die overgenomen is van Sargon van Akkad, en Ut Napistim, aka Noach. Overal laat de bijbel sporen van de Babylonische mythologie zien.
||
Citaat:
De idee -of het kader, zo je wilt- 'God bestaat' en het kader 'God bestaat niet' zijn beiden uitgangspunten waaruit mensen kunnen denken. Je bent een pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Of, om in de sfeer te blijven: Je ziet de splinter in onze ogen wel, maar de balk in je eigen oog niet.
||
Citaat:
En dan nog de aanpassingsbereidheid: als morgen blijkt dat een deel van de zaken waarop ik mijn beeld baseerde niet klopt, dan zal ik dat veranderen, bij geloof gaat die vlieger niet op, de boodschap is daar als vastgesteld en geld al als universele waarheid.
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[casus] Fantôme | 3 | 19-04-2005 10:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |