Oud 02-01-2006, 12:57
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
ik ga vanmiddag maar eens terug naar de winkel om over reparatie van m'n Ipod te praten...

ik heb dat ding ruim een jaar terug gekocht, en nou begint hij weird te doen (bij heel normaal, zelfs voorzichtig, gebruik). ik had dus dat jaar garantie van Apple er bij, en twee jaar extra garantie erbij gekocht. Alleen...de garantie is dus bij de winkel 'gekocht' (niet bij apple). Toch hanteerd apple de manier van repareren dat ze hem zelf laten ophalen (je kan je apparaat dus niet terugbrengen naar de winkel). Aangezien ze m'n verlengde garantie dus blijkbaar niet erkennen, zit ik met een klein probleempje.

heeft iemand hier enige ervaring mee/iets anders erover te zeggen?
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2006, 12:58
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Ben je al in de winkel geweest, en zoja; wat zeiden ze daar? Het lijkt me logisch dat wanneer je in de winkel een verlengde garantie regeling afsluit, ze ook in de winkel er voor moeten zorgen dat je Ipod gefixt wordt.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:03
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
Koen schreef op 02-01-2006 @ 12:58 :
Ben je al in de winkel geweest, en zoja; wat zeiden ze daar? Het lijkt me logisch dat wanneer je in de winkel een verlengde garantie regeling afsluit, ze ook in de winkel er voor moeten zorgen dat je Ipod gefixt wordt.
ik ben nog niet naar de winkel geweest, maar dat staat voor vanmiddag in de planning.

Ik ben in het verleden (dus binnen die jaartermijn garantie van Apple zelf) 2 keer terug geweest, allebij de keren voor de hoofdtelefoon, die niet bepaald goed was. Toen vertelde de winkel (elektric city) me dood leuk dat ze helemaal niets MOCHTEN doen van apple. Ze konden het product niet eens terug nemen, zoals je zou verwachten (ik heb een koopovereenkomst met de winkel, niet met de leverancier waar zij hun producten van daan halen, dus zou je verwachten dat de winkelier het regelt als je product kapot is..).

In ieder geval: beide keren moest ik zelf via internet het schadeformulier invullen, en werd me doodleuk (2 keer) een nieuw setje oortelefoons toegezonden. Als ik mijn ipod ter reparatie op geef (dat is zeker binnen die jaar apple garantie) komt een koerier van UPS die halen, verzegelt die, en komt hij zo bij apple zelf terecht en wordt hij als het goed is gerepareert.

dat traject is eigenlijk al merkwaardig, maar verder niet zo'n probleem. Wat ik me dus afvraag, is hoe het zit, nu het buiten het jaar apple garantie valt, en de winkel m'n ipod niet terug kan nemen...
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:07
Verwijderd
Als Apple een jaar garantie hanteert en jij hebt extra garantie gekocht bij die winkel, dan heb je alleen te maken met die winkel. Als die winkel claimt dat je weliswaar bij hun die garantie koopt maar dat ook bij die verlengde garantie Apple jouw iPod komt ophalen, dan heeft die winkel nu iets uit te leggen. Als Apple weigert jouw iPod op te halen dan is dat een zaak tussen die winkel en Apple.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:08
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
dat lijkt mij inderdaad ook. Ik vind het zelf bijster raar dat de winkel weigert het product (zelfs binnen dat jaar garantie van apple) terug te nemen. Strikt genomen (ondanks dat het beide keren gewoon goed is gegaan) heb ik geen hol met apple te maken, alleen met de verkoper. Toch kon het alleen als ik het zelf aanvroeg bij apple..
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:16
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Land_of_spirits schreef op 02-01-2006 @ 13:08 :
Strikt genomen (ondanks dat het beide keren gewoon goed is gegaan) heb ik geen hol met apple te maken, alleen met de verkoper. Toch kon het alleen als ik het zelf aanvroeg bij apple..
Er zijn wel een aantal fabrikanten (Packerd Bell, Iiyama) waarmee je direct contact op kan nemen in geval van een probleem met je apparaat. Zij komen 'm dan bij je ophalen (Onsite) of je kan 'm naar hen opsturen (Pick up and return).

Als je een apparaat van zo'n merk hebt gekocht neemt de winkel 'm soms ook terug, maar doen ze er uiteindelijk hetzelfde mee als wat jij als consument zou doen. Zo weet ik dat ze bij Dynabyte producten van Packerd Bell wel terug willen nemen, maar dat de reparatieprocedure op die manier langer duurt dan wanneer de klant het product zelf opstuurt.

Dat is natuurlijk niet van toepassing als je garantie bijkoopt in de winkel, en niet bij Apple. Dan zal de winkel het wel moeten regelen (en waarschijnlijk de reparatiekosten van Apple moeten betalen).
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:19
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
hmm interessant...

ik hoop echt dat je gelijk hebt, want die gasten van electric city zijn zo stijfkoppig als de pest...

Eigenlijk tarten ze met hun regeling de hele wetgeving, als ik het goed begrijp, aangezien ze het me (binnen het jaar apple garantie) ook zelf lieten uitzoeken, terwijl ik alleen bij de verkoper een afspraak had..
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 02-01-2006 @ 13:16 :
Er zijn wel een aantal fabrikanten (Packerd Bell, Iiyama) waarmee je direct contact op kan nemen in geval van een probleem met je apparaat. Zij komen 'm dan bij je ophalen (Onsite) of je kan 'm naar hen opsturen (Pick up and return).
Tuurlijk. Garantie is meestal het eerste jaar dubbel. Zo heb je voor de meeste computercomponenten de keuze of je de schijf terugbrengt naar jouw detaillist, of dat je hem rechtstreeks naar de fabrikant stuurt middels een RMA-aanvraag.

Dat neemt natuurlijk, zoals jij ook zegt, niet weg dat de winkel jou garantie verkoopt. Dat de winkel vervolgens met een onwillig Apple te maken heeft, maakt dat niet anders.

Maar goed, ik heb het zelf ook zo vaak meegemaakt, winkels die zich verschuilen achter hun leverancier: 'sorry meneer, uw retailversie is inderdaad niet compleet maar daar kan ik u niet mee helpen, dat is de schuld van mijn leverancier'.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:26
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-01-2006 @ 13:24 :
Tuurlijk. Garantie is meestal het eerste jaar dubbel. Zo heb je voor de meeste computercomponenten de keuze of je de schijf terugbrengt naar jouw detaillist, of dat je hem rechtstreeks naar de fabrikant stuurt middels een RMA-aanvraag.

Dat neemt natuurlijk, zoals jij ook zegt, niet weg dat de winkel jou garantie verkoopt. Dat de winkel vervolgens met een onwillig Apple te maken heeft, maakt dat niet anders.

Maar goed, ik heb het zelf ook zo vaak meegemaakt, winkels die zich verschuilen achter hun leverancier: 'sorry meneer, uw retailversie is inderdaad niet compleet maar daar kan ik u niet mee helpen, dat is de schuld van mijn leverancier'.
wat doe jij met zo'n winkelier dan..? (ja neerschieten is een optie, alhoewel niet geheel bevredigend in de oplossing)
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:30
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
http://www.applebits.com/acgarantie.html

klinkt niet al te lekker
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Land_of_spirits schreef op 02-01-2006 @ 13:30 :
http://www.applebits.com/acgarantie.html

klinkt niet al te lekker
Het is alleen wel een oude bron. Ze gebruiken er nml nog fl.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:38
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-01-2006 @ 13:33 :
Het is alleen wel een oude bron. Ze gebruiken er nml nog fl.
hmm ja dat had ik nog niet gezien in mijn haast. Toch werkt het principe voor zover ik weet nog precies hetzelfde
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Land_of_spirits schreef op 02-01-2006 @ 13:26 :
wat doe jij met zo'n winkelier dan..? (ja neerschieten is een optie, alhoewel niet geheel bevredigend in de oplossing)
Gewoon zeggen waar je recht op hebt. Ik ben jurist, dus dat scheelt gelukkig wel, maar ook zonder rechtskennis kun je gewoon duidelijk maken dat je recht hebt op garantie omdat je met die winkelier een afspraak hebt gemaakt. Geeft hij niet thuis dan kun je denken aan eerst een aanmaning per brief, daarna een melding aan Apple dat één van hun resellers moeilijk doet, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 15:44
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-01-2006 @ 14:23 :
Gewoon zeggen waar je recht op hebt. Ik ben jurist, dus dat scheelt gelukkig wel, maar ook zonder rechtskennis kun je gewoon duidelijk maken dat je recht hebt op garantie omdat je met die winkelier een afspraak hebt gemaakt. Geeft hij niet thuis dan kun je denken aan eerst een aanmaning per brief, daarna een melding aan Apple dat één van hun resellers moeilijk doet, bijvoorbeeld.
ik ben dus net terug geweest naar de winkel. Ik heb 't probleem uitgelegd, en gelukkig schijnt er sinds ongeveer een maand tijd een nieuwe regeling te bestaan, waarbij de winkel het product wel op mag sturen, naar een zekere 'van Leliveld services'. De geschatte reparatietijd is 3 tot 4 weken. Het probleem is dus in feite opgelost
Om nog even terug te komen op jouw opmerking: ook die heb ik aangehaald bij de verkoopster. Zij beweert echter dat het afhankelijk is van de afspraken die de winkel maakt met de leverancier. Als de leverancier zegt dat reparatie op een bepaalde manier moet, en de winkel gaat daar mee accoord (en verkoopt dus het product) heeft de winkel zich te houden aan de eisen voor reparatie, door de leverancier gesteld (zei men tegen mij iig). Oftewel (zoals die kassamiep het zei): 'we kunnen hoog en laag springen, maar wij krijgen het ongerepareerde prodcut keihard terug'
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Land_of_spirits schreef op 02-01-2006 @ 15:44 :
(...)

Om nog even terug te komen op jouw opmerking: ook die heb ik aangehaald bij de verkoopster. Zij beweert echter dat het afhankelijk is van de afspraken die de winkel maakt met de leverancier. Als de leverancier zegt dat reparatie op een bepaalde manier moet, en de winkel gaat daar mee accoord (en verkoopt dus het product) heeft de winkel zich te houden aan de eisen voor reparatie, door de leverancier gesteld (zei men tegen mij iig). Oftewel (zoals die kassamiep het zei): 'we kunnen hoog en laag springen, maar wij krijgen het ongerepareerde prodcut keihard terug'
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar daar heb jij niets mee te maken. Het kan natuurlijk prima zijn dat de winkel jou garantie verkoopt onder de voorwaarde dat het volgens de manier gaat die de fabrikant voorschrijft. Daar ga je dan gewoon mee akkoord, niets aan de hand.

Een heel ander verhaal wordt het als de verkoper onvoorwaardelijk garantie geeft, en vervolgens bij een defect tegensputtert 'ja, maar de fabrikant neemt het zo niet in behandeling'.

Het hangt dus allemaal af van wat er is afgesproken op het moment dat je die verlengde garantie kocht.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 21:49
Never gone
Avatar van Never gone
Never gone is offline
Citaat:
Land_of_spirits schreef op 02-01-2006 @ 12:57 :
ik ga vanmiddag maar eens terug naar de winkel om over reparatie van m'n Ipod te praten...

ik heb dat ding ruim een jaar terug gekocht, en nou begint hij weird te doen (bij heel normaal, zelfs voorzichtig, gebruik)
Misschien een beetje off topic, maar wat is er precies mis dan?
Kijk eens op deze site http://discussions.apple.com/categor...categoryID=146
Je zal zien dat er echt van alles mis met je iPod kan gaan, maar dat je het ook zelf kan oplossen....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 19:56
Land_of_spirits
Avatar van Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
Citaat:
Never gone schreef op 02-01-2006 @ 21:49 :
Misschien een beetje off topic, maar wat is er precies mis dan?
Kijk eens op deze site http://discussions.apple.com/categor...categoryID=146
Je zal zien dat er echt van alles mis met je iPod kan gaan, maar dat je het ook zelf kan oplossen....
Ik weet dat er heel veel kapot kan gaan, dat je zelf kan repareren (ik kwam die site ook al tegen, toen ik zelf naar een oplossing zocht). Het probleem is dus dat m'n Ipod opeens aan sprong, terwijl hij helemaal uit stond (en de HOLD button in de hold positie stond). Oftewel: dan hoort er niets te gebeuren, zelfs al ram ik op die knoppen.
Nou ik het me trouwens herinner: hij is ook al eens een aantal keer plotseling uitgegaan, terwijl hij gewoon midden in een liedje aan het spelen was.
Dit lijkt mij (ik ben niet helemaal dom wat elektronica/software betreft) nogal op een fout in het aan/uit mechanisme van het ding. Het probleem is dat het volgens mij softwarematig kan zijn, maar ook hardware matig. Als er een fout in de programmatuur van de Ipod zit, kan hij een foute bewerking uitvoeren en afsluiten. Als er 'gewoon' een slecht contactje zit, kan hij een aan/uit signaal krijgen, terwijl hij helemaal niet uit hoeft (of aan, natuurlijk).

Verder zit ik met 't gedeelte van de leeg weergegeven lijst. Als hij dus opeens aan blijkt te staan, druk ik op de knop menu (voor de mensen die niet weten hoe een Ipod menu in elkaar zit: door op de knop menu te drukken, ga je van het liedje dat speelt, terug naar de lijst met alle liedjes van een artiest)l. Echter, die lijst is in zo'n geval helemaal leeg. Dat is natuurlijk best raar (en een softwarematige fout, volgens mij). Als ik dus een aantal keer op menu heb gedrukt, en dus in het hoofdmenu ben terugbeland, kan ik weer de normale volgorde doen om bij de songs uit te komen. Menu-> muziek-> artiesten-> albums-> songs. In dit geval is er dus niets aan de hand met de weergave van de songs.

De reden dat ik verder nog niet ben gaan zoeken naar een oplossing, is dat er heel veel oorzaken kunnen zijn, zowel softwarematig. Misschien vererger ik het probleem wel, of misschien help ik het tijdelijk de wereld uit, maar komt het weer terug. Dus daarom heb ik hem teruggebracht naar de winkel
__________________
majori cedo || Lieti-agent van de Orde der Metaal en Gerstennat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Garantie: hoe sterk sta ik?
Atelier Madame
12 27-02-2011 13:45
Software & Hardware Terugbrengen Ipod & garantie
Land_of_spirits
11 02-01-2006 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.