Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2002, 19:13
Verwijderd
SOKOTO - De 35-jarige Nigeriaanse vrouw Safiya Husaini, die wegens overspel ter dood was veroordeeld, is maandag in hoger beroep vrijgesproken. De vrouw was in oktober vorig jaar veroordeeld tot de dood door steniging, ondanks dat zij volhield te zijn verkracht.

Opperrechter Tambari-Uthman van een hogere islamitische rechtbank in de stad Sokoto, in het noorden van Nigeria, oordeelde maandag dat alle aanklachten tegen Husaini, een moeder van vijf kinderen, ongegrond waren.

Volgens de rechter zijn er tijdens het proces te veel procedurele fouten gemaakt. Husaini werd bovendien veroordeeld volgens een wet die nog niet van kracht was toen zij het vermeende misdrijf beging.

De vrouw bracht in februari 2001 een kind ter wereld, terwijl ze was gescheiden. Zij werd aangeklaagd nadat ze naar de rechter was gestapt om van de man die haar had verkracht geld te eisen voor de naamgevingsceremonie van haar dochter.

De man werd vrijgesproken omdat zij de enige getuige was van de verkrachting. Volgens de sharia, de islamitische wetgeving, is in dat geval sprake van overspel.

Een lagere islamitische rechtbank baseerde zich bij het bepalen van de strafmaat op de sharia. De veroordeling tot de dood door steniging leidde tot felle internationale protesten.

Afgelopen vrijdag veroordeelde een rechtbank in de noordelijke stad Bakori, een andere vrouw tot de doodstraf wegens overspel. Ook zij kreeg na haar echtscheiding een kind.

De Nigeriaanse regering gaf de staten die de sharia hebben ingevoerd, vooral in het islamitische noorden van het land, vorige week opdracht hun strikte toepassing van de wet, zoals steniging en het afhakken van ledematen, aan te passen.

De helft van de 110 miljoen Nigerianen is moslim. De afgelopen jaren zijn honderden mensen in het land om het leven gekomen bij religieuze twisten. Vaak was een uitspraak van een islamitische rechtbank aanleiding tot rellen.

------------------------------------------------------

Deze vrouw is dus de dans ontsprongen.. maar wat vinden jullie nou van dit soort straffen? Ik vind de reden waarom ze eerst ter dood veroordeeld werd sowieso al belachelijk... overspel... kom op zeg!! Ik vind dat dit soort straffen wereldwijd moeten worden afgeschaft of zijn er mensen die vinden dat elk land dat voor zich moet bepalen? Versteniging... dat is toch helemaal niet meer van deze tijd... nouja graag jullie mening
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2002, 19:29
Verwijderd
het heet steniging
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 19:50
Balance
Balance is offline
ik denk dat je niet echt wat gaat bereiken met dit topic, want (bijna) iedereen hier is opgegroeid met de gedachte dat dit fout is en nooit mag gebeuren.
kdenk dus ook niet dat je hier veel reacties zal treffen van mensen die het terecht vinden dat een vrouw gestenigd wordt omdat ze verkracht is.
Oud 21-08-2002, 19:54
Joostje
Joostje is offline
Had ze maar niet vreemd moeten gaan!
Oud 21-08-2002, 20:32
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Had ze maar niet vreemd moeten gaan!
gelukkig weet ik dat je dit post om te provoceren

maar ik wil wel ff reageren: verkrachting is natuurlijk nooit vreemdgaan. Ook was ze gescheiden: hoe kan je nou overspel plegen zonder dat je een relatie hebt.... Maar het meest belachelijke is natuurlijk het wel straffen van de vrouw, en het niet straffen van de man. Ik hoop dat ik dat niet uit hoef te leggen
Oud 21-08-2002, 21:21
Mujahideen
Mujahideen is offline
"De man werd vrijgesproken omdat zij de enige getuige was van de verkrachting. Volgens de sharia, de islamitische wetgeving, is in dat geval sprake van overspel. "

Dit is niet correct!

Hoe dan ook, zowel de man als de vrouw, indien de twee getrouwd zijn, zouden tot de dood veroordeeld moeten worden. In geval van verkrachting hoor de man ge-executeerd te worden, volgens de sharia!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 21:23
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Mujahideen schreef:

Hoe dan ook, zowel de man als de vrouw, indien de twee getrouwd zijn, zouden tot de dood veroordeeld moeten worden. In geval van verkrachting hoor de man ge-executeerd te worden, volgens de sharia!
Laten we de Sharia maar niet invoeren dan
Oud 21-08-2002, 21:25
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Laten we de Sharia maar niet invoeren dan
Laten we dat aan het volk van Nigeria overlaten. ( Overigens hebben de mensen in Nigeria zelf voor de sharia gekozen)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 07:11
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Mujahideen schreef:

Laten we dat aan het volk van Nigeria overlaten. ( Overigens hebben de mensen in Nigeria zelf voor de sharia gekozen)
ik had het over ons

maargoed.....
Ik neem aan dat de vrouwen niet mee mochten kiezen?
Oud 22-08-2002, 17:10
playboy2002
playboy2002 is offline
Citaat:
wouszer schreef:
het heet steniging
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 18:13
Joostje
Joostje is offline
ik dacht dat nigeria verwikkeld was in een strijd tussen hte islamitische noorden en een niet islamtisch zuiden? naja niet fysieke strijd maar machts-.
Oud 22-08-2002, 19:04
TefnachT
TefnachT is offline
Elk geloof is een slechte wetgever
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:03
Verwijderd
Damn laat verder maar...... up em maar niet meer!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:08
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Lis@nne schreef:
Damn laat verder maar...... up em maar niet meer!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 15:53
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
ik had het over ons

maargoed.....
Ik neem aan dat de vrouwen niet mee mochten kiezen?
In het noorden van Nigeria werd door de meerderheid van de bevolking, inclusief vrouwen, gekozen voor de sharia vanwege de corrupte lagere overheden en de choas waarin het land zich verkeerde, waar roof en moord meer een regel dan een uitzondering waren.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef:
Dit is niet correct!
Goed, dan zitten we dus met een probleem. Jij zegt dat een Islamitische rechtbank de sharia verkeerd uitlegt. Wie heeft gelijk? Kan iemand ff een Koran inscannen?

Verder is het argument dat de mensen zelf voor iets hebben gekozen, en dat het daarom goed is, natuurlijk lulkoek. 'Wij' hebben in Nederland ook zelf voor die droplullen van de LPF gekozen, maar toch hebben ze ons niks goeds gebracht en nu willen we snel van ze af.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 16:56
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
nare man schreef:

Verder is het argument dat de mensen zelf voor iets hebben gekozen, en dat het daarom goed is, natuurlijk lulkoek. 'Wij' hebben in Nederland ook zelf voor die droplullen van de LPF gekozen, maar toch hebben ze ons niks goeds gebracht en nu willen we snel van ze af.
Hoe kom jij er toch steeds bij dat nederland van de lfp af wil?
Ze zitten er pas dus geef ze ff de kans zich warm te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 17:31
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Hoe kom jij er toch steeds bij dat nederland van de lfp af wil?
Ze zitten er pas dus geef ze ff de kans zich warm te maken.
Bij deze een verzoek aan jullie beide het niet over de LPF te gaan hebben in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 20:21
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Mujahideen schreef:

In het noorden van Nigeria werd door de meerderheid van de bevolking, inclusief vrouwen, gekozen voor de sharia vanwege de corrupte lagere overheden en de choas waarin het land zich verkeerde, waar roof en moord meer een regel dan een uitzondering waren.
hebben vrouwen stemrecht onder de Sharia dan? Of is het geen democratisch systeem verder? Of alleen een wetgeving?

gewoon uit nieuwschierigheid

en wat Nare Man al zegt: waarom zou een rechter de wet verkeerd toepassen? Of zijn er meer vormen van de Sharia ofzo?
Oud 26-08-2002, 18:28
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
hebben vrouwen stemrecht onder de Sharia dan? Of is het geen democratisch systeem verder? Of alleen een wetgeving?

gewoon uit nieuwschierigheid

Question:

Is there anything about voting rights and democracy in Islam? Does the Qur'an or the hadith say anything about this in relation to women?

Answer:

The Qur'an has prescribed the following principle in deciding about issues related to the collective affairs of the Muslims:

Their (Muslim's) affairs are decided through consultation among them. (Al-Shooraa 42: 38)

One of the most important corollaries of the above directive is that in all such collective issues where there is even a potential of a difference of opinion among the Muslims because of which a unanimous decision cannot be arrived at, the opinion of the majority of the Muslims shall be made the collective law in a Muslim state.

Obviously, the system of government in a particular state clearly pertains to the collective issues of its citizens. Thus, according to the Qur'an , the system of government of an Islamic state and its various affairs should be decided through consultation. This consultation may be direct - where an individual takes part in the consultation directly, as was the case in Athens during the times of Socrates - or indirect - where individuals participate in the consultation through their elected representatives. In this perspective, we can say that the system of government in an Islamic state, according to the Qur'an is basically democratic in its nature.

As far as the issue of "voting rights" is concerned, the Qur'an in the same verse (Al-Shooraa 42: 38) has clearly given the right of participating in the referred consultation to all Muslim citizens. This does not mean that the Qur'an does not give the non-Muslim citizens of an Islamic state the right to vote. What it actually implies, in my opinion, is that according to the Qur'an , no Muslim citizen can be deprived of the right to vote and thereby be deprived of participating in the "consultation" regarding the collective issues of the Islamic state.

As far as the non-Muslim citizens of an Islamic state are concerned, their right to vote shall be determined by the agreement between them and the Islamic state, on the basis of which they were given the status of being citizens of an Islamic state. If this agreement gives the non-Muslim citizens the right to vote, it shall be binding on the state to abide by this agreement.

No distinction has been made in the Qur'an with reference to the participation of men and women in the consultation process.

Some people say that women were not included in the process of "consultation" during the times of the Prophet (pbuh), which implies that Islam does not give women the right to vote. However, it is quite obvious that the Qur'an does not deprive women of voting rights. During the times of the Prophet (pbuh) and those that immediately followed, women generally stayed away from issues related to the state or those related to other collective issues.

Thus, the issue of women's voting rights never arose in those times. In contrast, today's women, with their wider exposure have not only become more interested in political and other collective issues but have also become active in these spheres. In these circumstances, there seems to be no basis of saying that Islam does not give voting rights to women.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 21:46
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Lang verhaal

Dat zegt al genoeg, als ze niet kort en bondig gewoon het antwoord kunnen geven...
Oud 26-08-2002, 22:04
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Dat zegt al genoeg, als ze niet kort en bondig gewoon het antwoord kunnen geven...
het stuk zegt dat de qu'raan voor een democratische staat is, waarbij vrouwen en niet-moslims niet expliciet worden uitgesloten als stemhebbende.
Oud 28-08-2002, 09:44
Yamyam
Yamyam is offline
Nou, dat vind ik dus niet meer kunnen, versteniging. Bah zeg, stelletje randdebielen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 12:09
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Joostje schreef:

het stuk zegt dat de qu'raan voor een democratische staat is, waarbij vrouwen en niet-moslims niet expliciet worden uitgesloten als stemhebbende.
Maar in plaats van dat ze dat zeggen moet je eerst zo'n heel stuk lezen om tot die conclusie te komen..
Oud 28-08-2002, 14:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Maar in plaats van dat ze dat zeggen moet je eerst zo'n heel stuk lezen om tot die conclusie te komen..
de rest van het stuk is argumetatie en verklaring.
Oud 28-08-2002, 15:08
REIE
REIE is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Ik vind dat er geen enkel boek voor nodig is om tot het besef te komen dat elk mens gelijk is. Gewoon nadenken!

REIE
Oud 28-08-2002, 15:42
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Je moet toch ook zeggen, waarop je dat dan baseert.
Gewoon ja of nee zeggen is niet voldoende.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 16:10
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Lis@nne schreef:
Deze vrouw is dus de dans ontsprongen.. maar wat vinden jullie nou van dit soort straffen?
Ik vind het zelf geen goede straffen, omdat ik overspel gewoon niet iets vind waar je mensen voor moet straffen.

Citaat:
Ik vind dat dit soort straffen wereldwijd moeten worden afgeschaft of zijn er mensen die vinden dat elk land dat voor zich moet bepalen?
Ja, ik. Die mensen kiezen daar zelf voor en ik vind niet dat wij ons daarmee moeten bemoeien. Ik zou er ook niet blij mee zijn als de rest van de wereld nederland zou komen vertellen wat wel en wat niet kan (ik noem het drugsbeleid, euthenasie enz).

Citaat:
Versteniging... dat is toch helemaal niet meer van deze tijd...
hier niet nee, maar in andere landen wel, en ik denk dat we dat moeten respecteren.

Citaat:
nouja graag jullie mening
bij deze
Reageren

Regels voor berichten