![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 15:16. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
De bewijslast ligt overigens aan de kant van iemand die iets veronderstelt (in dit geval jij), niet aan de kan van degene die dat in twijfel trekt (ik in dit geval). Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, dat neerleggen bij het gebrek aan kennis is voor sommigen nogal moeilijk. Onzin kun je niet met logica bestrijden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar ontopic, Joost, hoe kun je vragen dat iemand het niet-bestaan ergens van aan toont? Los van het feit dat dat nooit absoluut te doen is omdat god als zijnde een verzinsel net zolang verdraait kan worden totdat ie weer ongrijpbaar is voor rede en bewijs is en blijft dat de omgekeerde wereld.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-01-2006 om 14:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar goed, om dan om 3 uur 's nachts te forummen is ook een beetje nutteloos... en dat had ik eerlijk gezegt ook niet verwacht van de corpsbal Nare Man... Lekker offtopic trouwens ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Als je er voor kiest om net zo lang met het woordje “god” te spelen totdat het buiten de jurisdictie van de rede valt, zoals jij probeert te doen, blijft er niets meer over dan een betekenisloze combinatie van drie letters. Lees dit betoog nog eens door voor een uitgebreidere uiteenzetting van deze argumentatie. Citaat:
||
Citaat:
Ik weet eigenlijk niet hoe ik mezelf zou moeten betitelen als ik dat meeweeg, aan de ene kant is geen feit me te gek zolang het maar waar is, aan de andere kant zouden ze morgen kunnen bewijzen dat er een god bestaat, maar stel dat die god de wraakzuchtige yahweh zou zijn die we kennen uit het OT, dan nog zou ik die waarschijnlijk weigeren te aanbidden. Maar ja, wat maakt dat je? Eigenlijk vind ik het er niet zo toe doen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-01-2006 om 10:24. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
al deze goden bestaan? Citaat:
Natuurlijk zijn er dingen die de wetenschap niet kan bewijzen, ze kan niets bewijzen. Dit kunnen bewijzen is een verouderde opvatting. Dat heb ik je in mijn vorige post proberen uit te leggen. Het gaat om waarschijnlijkheid.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De consequentie van de waarschijnlijkheid van wetenschap betekent ook dat je geen definitieve uitspraak kunt doen over het bestaan van goden.
||
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Daarnaast, wat doet jou denken dat een fee niet bestaat, ondanks het de eigenschappen heeft die jij beschrijft? Citaat:
Citaat:
Ik heb je er al eerder op gewezen dat het een drogreden is om te veronderstellen dat goden in de gaten van onze kennis (kunnen) zitten. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En ook al meen ik dat gelovigen dwalen, ik tolereer ze volledig: ze mogen doen en laten wat ze willen, zo lang dat binnen de grenzen van de wet blijft. Ik zie niet in waarom een agnosticus daarin zou verschillen van een atheist.
Laatst gewijzigd op 03-01-2006 om 11:58. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
In een discussie kan de atheïst alleen reageren nadat de gelovige duidelijk heeft gemaakt wat hij of zij onder het woordje “god” verstaat. Als de gelovige een religieuze uitspraak doet, zal de atheïst hem laten zien dat deze uitspraak ofwel naar alle waarschijnlijkheid onwaar is of geen betekenis heeft. De agnosticus bevindt zich hier in een vreemde positie. Hij meent niet te (kunnen) weten of god wel of niet bestaat, maar specificeert niet wat dat woordje “god” inhoud. Aan jou als agnosticus dus de vraag: wat/wie is die “god” waarvan je niet weet of die bestaat. Citaat:
Daarnaast is er geen eenduidige definitie van god en is een fee, net als god in de meeste voorstellingen, bovennatuurlijk. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-01-2006 om 16:00. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het mooie van de argumentatie die ik hier verdedig is dat het de gelovige ene dilemma voorschotelt: of (a) god valt buiten het terrein van de rede of (b) hij valt erbinnen. Bij (a) wordt het onmogelijk om het woord “god” een betekenis te geven. Bij (b) zijn (of zullen er nog komen) er altijd betere seculiere verklaringen voor de dingen die aan god worden toegeschreven. Heb je het artikel van Herman Philipse waarna ik eerder verwees al gelezen?
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Kortom, sommige agnosten knokken tegen een door henzelf gecreeerd spookbeeld van atheisme.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
In de meeste godsbeelden heeft god echter wél interactie met de natuur (denk aan schepping, openbaring, religieuze ervaring) en bevindt hij zich dus wel op het terrein van de rede/wetenschap.
||
Citaat:
A: zonder Theos: god -Isme: ideologie? Oftewel: Ideologie die uitgaat van een afwezigheid van goden.
||
![]() |
Citaat:
achtervoegsel waarmee van (veelal) uitheemse zn., bn. en eigennamen zn. worden gevormd die betekenen: geheel van opvattingen, beweging, richting, systeem m.betr.t. het in het grondwoord bedoelde Theïsme betekent: geloof aan (of leer van het bestaan van) een in de wereld werkende (‘immanente’) en als Schepper boven de mens staande (‘transcendente’), zelfbewuste, persoonlijke, levende God (wel te onderscheiden van ‘deïsme’) Je kunt atheïsme ook direct terugleiden tot de Griekse oorsprong van het woord (atheos), wat letterlijk "zonder god" betekent. Het is hierbij wel grappig om te vermelden dat de vroege christenen door de heidenen ook atheïsten werden genoemd, omdat ze beweerden dat het hele heidense pantheon niet bestond.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 17:38. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Voorzover ik weet, gaat men bij het begrippenpaar agnost/atheïst ervan uit, dat het verschil bestaat in "kennis over het bestaan van metafysische entiteiten onmogelijk achtend" / "de mate van aannemelijkheid v/h bestaan van enige metafysische entiteit naar maatstaven vd rede zo goed als nihil achtend". Iets in die geest. ![]() Dus Dinalfos' boven dit bericht staande kijk lijkt me onjuist. In zekere zin is de hele discussie wel gezeik, maar dat neemt niet weg, dat ze érgens over gaat. Ieder z'n kopje thee, nietwaar. ![]()
||
Citaat:
![]() Maar zelfs als je absolute kennis onmogelijk acht, kun je voor jezelf nog wel een mening vormen over het concept van goden en de "emperische bewijzen" voor(ha!) en tegen. En als je de aannemelijkheid nihil acht, betekent dit ook niet dat je niet kunt vinden dat "kennis over het bestaan van metafysische entiteiten onmogelijk" is. Maar goed, als ik Mephostophilis en consorten zie posten, krijg ik sowieso niet het idee dat we met een stel die hard agnosten van doen hebben. Als er zoiets bestaat als zelfstandig agnosticisme, dan zul je het nauwelijks tegenkomen. Ik heb geen idee of het bovenstaande samenhangt, ik voel me nogal brak ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|